דברו כאן על 'אתחלתא דגאולה'. להגדרה זו התנגדו גם מבחינה רעיונית. לא כן?שומר כתב:לענ"ד על פי רוב ההשקפה כנגד המדינה לא נובעת מעומק רעיוני אלא פשוט התרחקות מהסכנה של ההשפעה של המדינה החילונית על החרדים לדבר ה התנגדות פרקאטית ולאו דוקא רעיונית אולי חוץ מהאדמור מסאטמר שכתב ספר ויואל משה ועוד אבל רוב הגדולים לא כתבו משהו מסודר נגד רק דיברו על הדברים השלילים שבמדינה
היא שיחתי כתב:ואין ברצוני לשנות פירושה הפשוט של תיבת "גלות" שהיא גלות ממקום למקום אלא לומר שמילת "גלות" היא כינוי לגר יהיה זרעך בארץ לא להם, ואם מישהו יש לו פירוש אחר בעצם המילה אודה לו
אשמח לדעתכם
חצקל כתב:הספק שלך בביאור המושג גלות כבר נחלקו בו גדולי הדורות, ויסוד המחלוקת תלוי בהנחה האם ספר "קול התור" לאדוננו הגר"א מקורי או מזוייף.
בספר קול התור מובא מהגר"א שכשישראל יתאספו ויהיו על אדמתם הרי"ז אתחלתא דגאולה, וזאת אף אם השלטון והמלכות נמצא תחת יד הרשעים, כיון שהם ישראל נחשב אתחלתא דגאולה.
מדבריו עולה כי דורנו כיום מוגדר אתחלתא דגאולה. על בסיס זה הוקמה בעיוות רב תנועת המזרחי.
לעומת זה אנשי נטורי קרתא [הפרושים] מצדדים בעוז שהספר מזוייף ולא יצא מתח"י תלמידי הגר"א, וממילא גלות זו של המדינה תחת יד הציונים היא היא הגלות הרוחנית הקשה שאנו עוברים ורק לזו יקרא גלות.
הדברים הנ"ל ידועים לכל.
ברזלים כתב:לפי דעת ר' ישראל אליה וינטרויב אנו בגאולה משעבוד מלכויות ובגלות של השאור שבעיסה= ערב רב.
בן עזאי כתב:חצקל כתב:הספק שלך בביאור המושג גלות כבר נחלקו בו גדולי הדורות, ויסוד המחלוקת תלוי בהנחה האם ספר "קול התור" לאדוננו הגר"א מקורי או מזוייף.
בספר קול התור מובא מהגר"א שכשישראל יתאספו ויהיו על אדמתם הרי"ז אתחלתא דגאולה, וזאת אף אם השלטון והמלכות נמצא תחת יד הרשעים, כיון שהם ישראל נחשב אתחלתא דגאולה.
מדבריו עולה כי דורנו כיום מוגדר אתחלתא דגאולה. על בסיס זה הוקמה בעיוות רב תנועת המזרחי.
לעומת זה אנשי נטורי קרתא [הפרושים] מצדדים בעוז שהספר מזוייף ולא יצא מתח"י תלמידי הגר"א, וממילא גלות זו של המדינה תחת יד הציונים היא היא הגלות הרוחנית הקשה שאנו עוברים ורק לזו יקרא גלות.
הדברים הנ"ל ידועים לכל.
דבר פשוט הוא לכל בר דעת שהסוברים ששיבת ישראל לאדמתם הרי הוא ״אתחלתא דגאולה״ הסתמכו על ספר אחר לחלוטין: התנ״ך (ראשי תיבות של תורה, נביאים, כתובים) ספר מוסמך מאוד שזכה להסכמת כל מי שבשם ישראל יכונה, שם מצטט מכל הנביאים דברים נפלאים בעניין עיי״ש.
בן עזאי כתב:דבר פשוט הוא לכל בר דעת שהסוברים ששיבת ישראל לאדמתם הרי הוא ״אתחלתא דגאולה״ הסתמכו על ספר אחר לחלוטין: התנ״ך (ראשי תיבות של תורה, נביאים, כתובים) ספר מוסמך מאוד שזכה להסכמת כל מי שבשם ישראל יכונה, שם מצטט מכל הנביאים דברים נפלאים בעניין עיי״ש.
ע. התשבי כתב:על אותו הספר מסתמכים גם אלו שאינם מניחים תפילין ואוכלים בשר בחלב.
בן עזאי כתב:ע. התשבי כתב:על אותו הספר מסתמכים גם אלו שאינם מניחים תפילין ואוכלים בשר בחלב.
ודאי יש להגיה דבריו כך:
״על אותו הספר מסתמכים אלו ששומעים בקול החכמים לפרש דבריו במה שכתב ״וקשרתם לאות״ וכו׳ ו״לא תבשל גדי בחלב אמו״
.....
בן עזאי כתב:ע. התשבי כתב:על אותו הספר מסתמכים גם אלו שאינם מניחים תפילין ואוכלים בשר בחלב.
ודאי יש להגיה דבריו כך:
״על אותו הספר מסתמכים אלו ששומעים בקול החכמים לפרש דבריו במה שכתב ״וקשרתם לאות״ וכו׳ ו״לא תבשל גדי בחלב אמו״
.....
ע. התשבי כתב:לפי שהוציא עצמו מן הכלל...
משה נטע כתב:ע. התשבי כתב:לפי שהוציא עצמו מן הכלל...
מה לזה? יש טעם בתגובה זו? ואם כן, מה הוא?
בן עזאי כתב:הפזיזות והקלות בה נחרץ דינו של אדם כ״כופר בעיקר״ ע״י אנשים מתוך ביהמ״ד מפתיעה ומזעזעת כל פעם מחדש....
רמב"ם תשובה ג, יז:
שלושה הן הכופרים בתורה: האומר שאין התורה מעם ה', אפילו פסוק אחד, אפילו תיבה אחת--אם אמר משה אמרו מפי עצמו, הרי זה כופר בתורה; וכן הכופר בפירושה, והיא תורה שבעל פה, והכחיש מגידיה, כגון צדוק ובייתוס; והאומר שהבורא החליף מצוה זו במצוה אחרת, וכבר בטלה תורה זו, אף על פי שהיא הייתה מעם ה', כגון הנוצריים וההגריים. כל אחד משלושה אלו כופר בתורה.
ע. התשבי כתב:בן עזאי כתב:הפזיזות והקלות בה נחרץ דינו של אדם כ״כופר בעיקר״ ע״י אנשים מתוך ביהמ״ד מפתיעה ומזעזעת כל פעם מחדש....רמב"ם תשובה ג, יז:
שלושה הן הכופרים בתורה: האומר שאין התורה מעם ה', אפילו פסוק אחד, אפילו תיבה אחת--אם אמר משה אמרו מפי עצמו, הרי זה כופר בתורה; וכן הכופר בפירושה, והיא תורה שבעל פה, והכחיש מגידיה, כגון צדוק ובייתוס; והאומר שהבורא החליף מצוה זו במצוה אחרת, וכבר בטלה תורה זו, אף על פי שהיא הייתה מעם ה', כגון הנוצריים וההגריים. כל אחד משלושה אלו כופר בתורה.
בן עזאי כתב:ע. התשבי
חבל שצריך לרדת לדיוטות כאלה, כל בר דעת מבין שהניסוח בלשון נסתר (שהביא אותך להכריע שאני כופר בתושבע״פ... לא פחות!) הוא מחמת התגובות הקודמות שנאמרו בלשון נסתר (ולא בשביל ״להוציא עצמי מן הכלל״).
איש גלילי כתב:אכן פזיזות וקלות, הכל בשביל להצדיק את הגלות, סליחה על הבוטות.
ע. התשבי כתב:בן עזאי כתב:ע. התשבי
חבל שצריך לרדת לדיוטות כאלה, כל בר דעת מבין שהניסוח בלשון נסתר (שהביא אותך להכריע שאני כופר בתושבע״פ... לא פחות!) הוא מחמת התגובות הקודמות שנאמרו בלשון נסתר (ולא בשביל ״להוציא עצמי מן הכלל״).
צר לי שלא הובנתי כראוי. לא הניסוח הביאני להכריע כך, אלא הפנייתך לעיין בכתובים על מנת להשליך את תקופתנו, תוך דילוג על המפרשים, מדרשים, פוסקים, ועד לגדולי זמננו.
ע. התשבי כתב:איש גלילי כתב:אכן פזיזות וקלות, הכל בשביל להצדיק את הגלות, סליחה על הבוטות.
טעות בכתובת... מי שהפנה לעיין בתנ"ך, הוא זה שמצדיק את מצבנו היום וטוען שכבר קיים הקב"ה הבטחתו לקבץ גלות אומתנו. ואילו אני מתפלל ג"פ ביום "שא נס לקבץ גלויותנו וקבצנו יחד מארבע כנפות הארץ לארצנו".
יושב ירושלים כתב:ע. התשבי כתב:בן עזאי כתב:ע. התשבי
חבל שצריך לרדת לדיוטות כאלה, כל בר דעת מבין שהניסוח בלשון נסתר (שהביא אותך להכריע שאני כופר בתושבע״פ... לא פחות!) הוא מחמת התגובות הקודמות שנאמרו בלשון נסתר (ולא בשביל ״להוציא עצמי מן הכלל״).
צר לי שלא הובנתי כראוי. לא הניסוח הביאני להכריע כך, אלא הפנייתך לעיין בכתובים על מנת להשליך את תקופתנו, תוך דילוג על המפרשים, מדרשים, פוסקים, ועד לגדולי זמננו.
אם יש פה דילוג מסויים, זה אך ורק דילוג על גדולי זמננו, ודבר כזה עדיין לא נחשב מינות לכאו'.
יושב ירושלים כתב:ע. התשבי כתב:איש גלילי כתב:אכן פזיזות וקלות, הכל בשביל להצדיק את הגלות, סליחה על הבוטות.
טעות בכתובת... מי שהפנה לעיין בתנ"ך, הוא זה שמצדיק את מצבנו היום וטוען שכבר קיים הקב"ה הבטחתו לקבץ גלות אומתנו. ואילו אני מתפלל ג"פ ביום "שא נס לקבץ גלויותנו וקבצנו יחד מארבע כנפות הארץ לארצנו".
הוא טען סך הכל שאנחנו ב'אתחלתא דגאולה', דהינו שהגאולה התחילה, כי הקב"ה כבר קיבץ את חלק הארי של עם ישראל לארצו, ובוודאי שיש להמשיך להתפלל על ההמשך. [על אף שאני לכשעצמי די מפקפק בזה שאם כל עם ישראל יתקבץ לארצו יקום מישהו שיעיז לשנות את נוסח התפילה..].
ע. התשבי כתב:יושב ירושלים כתב:ע. התשבי כתב:צר לי שלא הובנתי כראוי. לא הניסוח הביאני להכריע כך, אלא הפנייתך לעיין בכתובים על מנת להשליך את תקופתנו, תוך דילוג על המפרשים, מדרשים, פוסקים, ועד לגדולי זמננו.
אם יש פה דילוג מסויים, זה אך ורק דילוג על גדולי זמננו, ודבר כזה עדיין לא נחשב מינות לכאו'.
בתגובה זו גופא אתה מדלג על הדילוגים האמורים... לדעתך גדולי ישראל אמרו משהו אחד, התנ"ך אומר משהו אחר, ואנו צריכים להכריע ביניהם?
ע. התשבי כתב:איש גלילי כתב:אכן פזיזות וקלות, הכל בשביל להצדיק את הגלות, סליחה על הבוטות.
טעות בכתובת... מי שהפנה לעיין בתנ"ך, הוא זה שמצדיק את מצבנו היום וטוען שכבר קיים הקב"ה הבטחתו לקבץ גלות אומתנו. ואילו אני מתפלל ג"פ ביום "שא נס לקבץ גלויותנו וקבצנו יחד מארבע כנפות הארץ לארצנו".
ע. התשבי כתב:צר לי שלא הובנתי כראוי. לא הניסוח הביאני להכריע כך, אלא הפנייתך לעיין בכתובים על מנת להשליך את תקופתנו, תוך דילוג על המפרשים, מדרשים, פוסקים, ועד לגדולי זמננו.
בן עזאי כתב:ע. התשבי כתב:צר לי שלא הובנתי כראוי. לא הניסוח הביאני להכריע כך, אלא הפנייתך לעיין בכתובים על מנת להשליך את תקופתנו, תוך דילוג על המפרשים, מדרשים, פוסקים, ועד לגדולי זמננו.
בקיצור אתה אומר שכל מי שמסתמך על התנ״ך בשביל לקבוע ששיבת ישראל לאדמתם הוא אתחלתא דגאולה הוא ״כופר בעיקר״???!!
בוש והכלם!! וכי אינך יודע שגדולי ישראל (ביניהם קדוש ישראל הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ״ל) התבטאו כך (והסתכמו על התנ״ך!!) במפורש מאת תחילת שיבת ישראל לאדמתם ועד היום??!!
מה פשר היתממות מזויפת זו? הכל בשביל להצדיק פליטת קולמוס קטנה שבוודאי נכתבה מתוך להט מיותר?!
תתנצל על אמירה נלוזה זו ויקוים בך ״מודה ועוזב ירוחם״.
ודרך אגב הדברים מפורשים במדרשים ובש״ס, ברבותינו הראשונים והאחרונים, ובכל רחבי תושבע״פ, ואם תשאל מה המקור של כולם? על מה הם הסתמכו? הרי הוא תושב״כ-התנ״ך, ולכך אם תשאל מה המקור לתפיסה זו אענה לך שהמקור הוא התנ״ך. ודי בזה.
נ.ב. אני מקוה מאוד שאינך מחזיק בדיעה שמקור הסמכות שיש לתנ״ך מקורה בש״ס, תפיסה זו היא באמת אפיקורסות מסוג שלא שמענו עליה -כופר בתושב״כ- והיא אומצה בחום ע״י יהודי שחי לא מזמן עקב הקושי העצום שלו לקבל תורה שמכילה דברים נוספים מלבד הלכה. וד״ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים