שמואל דוד כתב:מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.
רש"י בבא בתרא ב ע"א
אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני /בבא בתרא/ (דף כו) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם דבהכי הוי כלאים.
בבא בתרא כו ע"א
. לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו - אלא אם כן הרחיק ממנו ארבע אמות, אחד גפנים ואחד כל אילן.
וברש"י שם
סמוך לשדה חבירו - בין שדה הלבן בין שדה האילן וטעמא כדי עבודת הכרם שכשיחרוש את אילנותיו לא יהא צריך להכניס מחרישתו לתוך שדה חבירו.
נתן כתב:דיחוס החשמונאי אינו קיים אלא יחוסו הוא עבד
ואומר רבי דשלשתם שאל בבת אחת והש"ס קבע כל אחת במקומה כפי מה ששייכא
מה שנכון נכון כתב:המהרש"ם בח"ה סימן נד.
לא הבנתי את עיקר השאלה. מי אמר שרבותיה היא שעשה לפנים מה"ד.
יש שכר גם על המצוות המחויבות. וגודל השכר תלוי גם בגודל התוצאה של המעשה, ובגודל הנסיון.
עזריאל ברגר כתב:האם פשוט שאדם צריך לתת כל ממונו על לאו זה, ולא אמרינן חייך קודמין, ובפרט בשני רעבון?
מה שנכון נכון כתב:המהרש"ם בח"ה סימן נד.
לא הבנתי את עיקר השאלה. מי אמר שרבותיה היא שעשה לפנים מה"ד.
יש שכר גם על המצוות המחויבות. וגודל השכר תלוי גם בגודל התוצאה של המעשה, ובגודל הנסיון.
מיללער כתב:מה שנכון נכון כתב:המהרש"ם בח"ה סימן נד.
לא הבנתי את עיקר השאלה. מי אמר שרבותיה היא שעשה לפנים מה"ד.
יש שכר גם על המצוות המחויבות. וגודל השכר תלוי גם בגודל התוצאה של המעשה, ובגודל הנסיון.
שייך להעלות את תשובתו של המהרש"ם הנ"ל?
בקרו טלה כתב:כבר כתבו המפרשים (עי' במחצית השקל וכוס הישועות) דאל"ה היינו אומן
בקרו טלה כתב:מיללער כתב:בקרו טלה כתב:כבר כתבו המפרשים (עי' במחצית השקל וכוס הישועות) דאל"ה היינו אומן
אומן בדר"כ הוא מקיז דם, למעשה במס' שבת מצינו שגם מוהל נקרא אומנא (האי אומנא דלא מייץ וכו') איפה מצינו שמוהל נקרא רופא?
ובכלל, הברייתא מונה והולך כמה מיני אומנות שמביא בני אדם לבוא לתוך החצר, ורופא ומקיז דם שני אומנות נפרדות הם
עבודה זרה כו: עיר שאין בה רופא ישראל ויש בה רופא כותי ורופא עובד כוכבים ימול עובד כוכבים ואל ימול כותי דברי רבי מאיר
שמואל דוד כתב:בב"מ קט פירש"י אומן מוהל תינוקות
ועיין חו"מ סימן קנו ובב"י ב"ח ופרישה שם וע"ע בסמ"ע וט"ז שם
ועיין רמב"ם דעות סוף פרק ד ובנו"כ שם וע"ע ברמב"ם פרק א סנהדרין בסופו ובלח"מ שם
ועיין מרכבת המשנה פ"ב סנהדרין
וע"ע בחידושי רמ"ש בבא בתרא כא
מיללער כתב:למה פירש"י מוהל ולא כפשוטו?
אולי מפני שבימיהם רופא היה נזעק לבית החולה ולא שהחולים באו לבית הרופא וממילא אינו שייך לכאן? ומה עם מוהל, האם הביאו ילדים אל המוהל למהולי ולא שהמוהל בא אל הילד?
מיללער כתב:לדוגמא עיינתי בחו"מ קנ"ו וב"י וב"ח ופרישה שם, ומצאתי רק הערות בזה שהטור פירוש רופא אומן בשונה מפירש"י, אבל הרי כאן היתה הדיון על רש"י ועל פירושו שפירוש רופא = מוהל, ולא מצאתי משהו שם שיתרץ או שדן בזה
וטירחא זו למה?
שמואל דוד כתב:הב"ח כתב שפשוטו של ברייתא כפרש"י
בקרו טלה כתב:כבר כתבו המפרשים (עי' במחצית השקל וכוס הישועות) דאל"ה היינו אומן
מיללער כתב:לדוגמא עיינתי בחו"מ קנ"ו וב"י וב"ח ופרישה שם, ומצאתי רק הערות בזה שהטור פירוש רופא אומן בשונה מפירש"י, אבל הרי כאן היתה הדיון על רש"י ועל פירושו שפירוש רופא = מוהל, ולא מצאתי משהו שם שיתרץ או שדן בזה
וטירחא זו למה?
כדכד כתב:יש לו תרוץ למה לא זרע ג"ש רצופות אבל המערער לא צריך למחות אם רואה שבאותה שנה לא זרע ורק אחרי שיזרע ג"ש לפי המנהג אז יש לו חזקה כי השתמש ג"ש
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 144 אורחים