הודעהעל ידי תלמיד חברים » ד' נובמבר 27, 2024 1:04 am
מה שכתבתי בחידושי לפני כמה שנים, כתובות קי:
ראה אות ג' אודות השאלה, ושהחת"ס בתשובה כתב שיש מצוה בדבר.
במשנה. הכל מעלין לארץ ישראל ואין הכל מוציאין הכל מעלין לירושלים ואין הכל מוציאין אחד האנשים ואחד הנשים וכו'.
א]. כתבו תוס': הוא אומר לעלות כו'. אינו נוהג בזמן הזה דאיכא סכנת דרכים והיה אומר רבינו חיים דעכשיו אינו מצוה לדור בא"י כי יש כמה מצות התלויות בארץ וכמה עונשין דאין אנו יכולין ליזהר בהם ולעמוד עליהם. עכ"ל.
אמנם ברמב"ם (אישות יג, יט) הביא להלכה את דברי המשנה. וכן נפסק להלכה בשו"ע (אבה"ע סי' עה ס"ג). אך עיי"ש בפרישה ובבאר היטב דדעת הרמ"א שא"א לכפות על כך בימינו מצד דברי התוס' [והמחבר פסק כהרמב"ם ודעימיה].
ב]. הנה בעיקר מצות ישוב א"י נחלקו האחרונים בדעת הרמב"ם אי הוי מה"ת, כי לא הביאה בספר המצות דיליה, אך הרמב"ן הביאה ולדעתו הוי מה"ת. וראיתי דבשו"ת מהרי"ט (ח"ב סי' כח) כתב שדברי רבינו חיים שבתוס' תלמיד טועה טעה בכתיבתם, דרבינו חיים לא דיבר אלא מצד סכנת דרכים, אבל לא מסתבר שאמר שאין מצוה בזמן הזה בגלל מצוות התלויות בארץ וכו', דעיקר הטעם לעלות לארץ ישראל הוא משום קדושת ארץ ישראל ומצות ישיבתה, וזה שייך אף בחורבנה כמ"ש הרמב"ן ז"ל מקרא ד'וירשתם אותה וישבתם בה', דאי משום קיום המצוות התלויות בארץ אשה מאי עבידתה שתהא כופה את האיש, הרי אמרו בפ"ק דקידושין לענין כבוד אב ואם אשה אין סיפק בידה לעשות, והיינו שאין יכולה לכוף את בעלה שיתן לה לקיים מצות כיבוד אב ואם, וכ"ש מצוות התלויות בארץ, דכל מה שקנתה אשה קנה בעלה, ואיהו הוא דמחייב ולא היא, ולמה תכוף את בעלה לעלות לארץ ישראל, וכו'. עכ"ל.
ג]. והנה הוקשה לי מדוע הממאנת לעבור לדור בא"י או בירושלים מוציאה בעלה בלא כתובה, הא לא מצינו כזאת בשום מצות עשה וכ"ש בדרבנן שכשהאשה ממאנת מפאת קושי לקיימה שמוציאה בעלה בלא כתובה, ומצינו כן רק כשעוברת על לא תעשה, וכן על איסור מדרבנן (עיין לעיל עב:) או שמכשילתו בהם. ועוד, דגם לרמב"ן אין מצות ישוב א"י מצוה חיובית, ועוד, שאין מצוה לדור בירושלים [והבא מחו"ל לדור בירושלים קיים מצות ישוב א"י, אך הבא מתוך א"י לדור בירושלים איזה מצוה מקיים].
ושו"ר בשו"ת חת"ס (ח"ב יו"ד סי' רלד) שכתב להוכיח ממשנתינו שיש מצוה לדור בירושלים יותר משאר ערי א"י, והאריך בראיות שונות על קדושת ירושלים משאר ערי א"י. אמנם לא התייחס שם לבאר איך מצוה זו [שהיא ודאי מדרבנן, ולא כמצות ישוב א"י דמה"ת לרמב"ן] אלימא כדי להוציא אשה בלא כתובה וכו'. והתייחס שם רק לנידון אי יש להקדים בנתינת צדקה לעניי א"י בכללות, או לעניי ירושלים.
ד]. חיפשתי ומצאתי בשו"ת בני אב (ח"ב סי' עח) שהביא בשם ספר עיר הקודש והמקדש להגרי"מ טיקוצינסקי זצ"ל שהעיר קצת מהנ"ל, והעיר עוד הערות, וביניהם, שהרי יש מצוות חשובות יותר ממצות ישוב ארץ ישראל, ותלמוד תורה כנגד כולם, שהרי מובא שמותר לצאת מא"י לחו"ל ללמוד תורה ואף לשאת אשה, ואעפ"כ האיש שירצה לגלות למקום תורה אינו יכול לכוף אשתו ולהפסידה כתובתה.
ומתוך כו"כ הערות בא לביאור כדלהלן: הלכה זו שהכל מעלין לארץ ישראל והכל מעלין לירושלים יסודה לא בחומרתה ובחשיבותה של מצות ישוב ארץ ישראל, ובודאי לא במצוה לדור בירושלים, אלא שהכל מעלין לא"י ולירושלים הוא מטעם שכל יהודי באשר הוא זכות יש לו בירושלים ובא"י כמי שנולד בה, ולכל יהודי ישנה אזרחות כפולה, מקום הולדתו הגשמי, והיא הארץ שנולד בה, ומקום צור מחצבתו הרוחני בארץ ישראל ובירושלים ששם ציוה ה' את הברכה לחיים עד העולם, וכשם שזכות האיש והאשה לדור במקום מגוריהם, כך לכל יהודי הזכות כבן ירושלים לעלות לירושלים.
וכתב בשו"ת הנ"ל דביאור זה מדוייק ממה שהרמב"ם הביא הלכה זו של משנתינו לאחר שהביא להלכה (שם יז) דזכות האיש והאשה לדור במקום מולדתם ומגוריהם (ומקורו בגמ' לעיל קי.), וז"ל: איש שהיה בארץ מן הארצות ונושא אשה בארץ אחרת, כופין אותה ויוצאת עמו לארצו או תצא בלא כתובה, שעל מנת כן נשאה, אבל הנושא אשה באחת מן הארצות והיא מאנשי הארץ אינו יכול להוציאה לארץ אחרת. וכו'. עכ"ל. ע"כ. [יש להעיר דכבר במשניות ההלכות סמוכות אהדדי, משנה אחר משנה, דבמשנה הקודמת נתבאר דין הנ"ל].
ובכל זאת, גם אחר הביאור הנ"ל [ולא מצאתי ביאור אחר המיישב את הערות הנ"ל], הנה זה דבר נפלא שקבע הקב"ה שזכות כל ישראל לבוא לדור בא"י ובירושלים, דהנה מצינו בסוטה (ז.) שאמר הקב"ה ששמו שנכתב בקדושה ימחה על המים לעשות שלום בין איש לאשתו, וכאן קבע בתורתו שיתגרשו על דבר זה, ואף יתגרשו בשופי, כלומר בלא כתובה, ומוכח מזה כמה חשוב הדבר לגור בא"י ובירושלים.
ה]. יש להאיר עוד דבר הנלמד ממשנתינו, דבעלמא, כשאומר אדם שאינו חפץ לדור במקום שהוא דר רק רוצה לעבור למקום פלוני אחר ומרבה בתפילה על כך, אפשר להעיר לו שלא יתפלל לעבור למקום הנ"ל, דאולי חפץ הקב"ה שיעבור למקום אחר או שישאר במקומו [רק יתפלל באופן כללי, שיטיב עמו שידור במקום טוב], אך כאשר רוצה אדם לעלות מחו"ל לא"י, וכן מעיר בא"י לירושלים עיר הקודש, א"א לומר לו כנ"ל, דבודאי ובודאי רצון הקב"ה שיעבור לשם, דאל"כ לא היתה הלכה שרשאי לכפות את אשתו עבור זאת, ולכן יוכל להתפלל מפורש על כך, כי רצון הקב"ה שכל יהודי ידור בא"י ובירושלים.
ו]. כמו"כ לענין מ"ש (ב"מ עה:) 'שלשה צועקין ואינן נענין וכו' איכא דאמרי דביש ליה בהא מתא ולא אזיל למתא אחריתא'. וכתב החת"ס (ד"ה קונה) 'ומכלל זה נ"ל נמי ההיפך, מאן דטב ליה בהאי מתא לא ליזל למתא אחריתי בלי טעם הגון, כי טוב לו עתה ומי יודע מה יהיה שמה, על כן ישאר בטוב'.
ויש להסמיך מש"כ בספר שם משמואל (שמות שנה תרעד) 'כי מקומו של אדם בעולם הזה רומז למקום שורש נשמתו, וכמו שהגיד כ"ק אבי אדמו"ר [האבני נזר] זצללה"ה בשם כ"ק זקיני אדמו"ר הגדול זצללה"ה מקאצק, שהעתקת דירת אדם מעיר לעיר היא ענין גדול מאד, ואם הוא נשאל בזה היא אצלו לשאלה חמורה מאד שהוא ענין העתקת שורש נשמתו. עכ"ל.
נראה שאין הדברים אמורים אלא בחו"ל ממקום למקום, וכ"ש מא"י לחו"ל. או בא"י ממקום למקום מחוץ לירושלים, וכ"ש מירושלים לחוצה לה, אך מחו"ל לא"י או מאיזה עיר בא"י לירושלים, בזה אין לו לחשוש כלל, כי מקיים מצות חכמים, ו'שומר מצוה לא ידע דבר רע' (קהלת ח, ה).