חכם באשי כתב:מזל טוב! מזל טוב!!
רק חבל על האיחור האופנתי...
כותב כתב:חכם באשי כתב:מזל טוב! מזל טוב!!
רק חבל על האיחור האופנתי...
נו, אולי תעלה מאמרך על אמירת נשמת בימות החול?
נוטר הכרמים כתב:אכן מן העלעול בתוכן הענינים עולה כי הספר מלא וגדוש ומעורר ענין רב.
אולי יאות 'ירושתינו' להטעימנו עוד מעט מתוכנו של הספר, טרם נרוץ אל החנויות, בהתחשב עם העובדא כי כמה מכותבים הנכבדים הם מהמשתתפים הקבועים כאן.
חד וחלק כתב: אחד ועוד אחד שוה שניים
חד וחלק כתב:מכיון שלא נראה שחכם באשי מתנגד לענין:
היא שיחתי, אחד ועוד אחד שוה שניים. עיין בקובץ המובא בראש האשכול וראה מי כתב את המאמר בענין נשמת בימות החול.
איש אשכולות כתב:חד וחלק כתב:מכיון שלא נראה שחכם באשי מתנגד לענין:
היא שיחתי, אחד ועוד אחד שוה שניים. עיין בקובץ המובא בראש האשכול וראה מי כתב את המאמר בענין נשמת בימות החול.
גוט שאבעס, איפה היית בפולמוסא דאלפא ביתא.
חכם באשי כתב:ירושתנו,
האם מאמרו של הרב גולדהבר על כיסוי השופר קודם ברכתו - לא נכתב כבר בעלון המקוון שהוציא בשעתו?
שבטיישראל כתב:חכם באשי כתב:ירושתנו,
האם מאמרו של הרב גולדהבר על כיסוי השופר קודם ברכתו - לא נכתב כבר בעלון המקוון שהוציא בשעתו?
לא
מידיעה ברורה, מאמר זו נגמרה בשלימותו רק כמה דק' לפני ה"פייף" בערש"ק העעל"ט
ישבב הסופר כתב:שבטיישראל כתב:מידיעה ברורה, מאמר זו נגמרה בשלימותו רק כמה דק' לפני ה"פייף" בערש"ק העעל"ט
נכון, גם אני עדות לכך... (שבטי: אינו דומה שמיעה לראיה, וד"ל)
שבטיישראל כתב:ישבב הסופר כתב:שבטיישראל כתב:מידיעה ברורה, מאמר זו נגמרה בשלימותו רק כמה דק' לפני ה"פייף" בערש"ק העעל"ט
נכון, גם אני עדות לכך... (שבטי: אינו דומה שמיעה לראיה, וד"ל)
אכן את הראיה ראיתי ....
אך מה לעשות שה"פייף" לא הגיע לאוזני עד למקום מושבי בגולה ...
כנראה שלא קראת כמו שאני קראתי. המחברים הספרדים לא כתבו כך מסברא, אלא העידו שכך הוא בדפוס ראשון!ר' גרונם יקום פורקן כתב:שמח,
אכן סברתך נכונה שר' יחיאל נתקל בהשערת שני מחברים אלו שכיוונו אל האמת לאחר שיגע ומצא את הגרסא הנכונה. אבל גם אם קדמו לו אלו, עדיין תגליתו מרעישה, שהרי לא מדובר כאן בהעלאת סברא, נאה ככל שתהיה, אלא ביכולת להוכיחה ולשכנע את הקוראים בנכונותה. אשאל את פיך: אם אחד היה מראה לך את דברי שני המחברים הנ"ל ששיערו מסברא שיש כאן טעות הדפוס, כיצד היית מתייחס לדבר זה?
שמח תשמח כתב:יתכן שהר"ג נתקל בדבריהם רק לאחר שעמד גם הוא על הענין, ויתכן שקודם ראה את דבריהם ואז התחיל את הסקירה מלמעלה למטה, כך או כך חשתי מרומה, עשרים עמודים אני נתון תחת הרושם שיש כאן תגלית מרעישה, ובסוף מתברר שאין כל חדש תחת השמש.
כיסוי השופר לפני הברכות נזכר לראשונה בהגהות לספר מנהגים לרבי אייזיק טירנא: "צריך התוקע לכסות השופר בשעת הברכות" , ללא כל טעם ונימוק.
הוראה זו נראית לכאורה מובנת ובהירה מאין כמותה, אבל כאשר אנו חוזרים ומעיינים במהדורות שונות של ההגהות, נבחין מיד בשינוי קטן המסרס את המשמעות כולה. כך נאמר באותן מהדורות: "יכול לתקוע ולכסות השופר בשעת הברכה".
גרסה ג: "יכול לתקוע לנסות השופר בשעת ברכות". גרסה זו, המצויה בדפוסים הקדומים ביותר המצויים בידינו, אין בה פגם מבחינה תחבירית, וגם הצורך בהוראתה מובן. בעל תקיעה החושש שתקיעותיו הראשונות לא יעלו יפה, יכול לנסות את השופר ולתקוע כמה תקיעות-נסיון ולהתאמן על שופרו לאחר שיברך, כדי להרגיל את פיו לשופר לפני שיתחיל בתקיעות של חובה.
מלבד ההבנה הפשוטה הנובעת מתוכן ההוראה, יש במיקומה של ההוראה בספר כדי להורות על כוונתה. לא נאמרה הוראה זו בתחילת ההדרכה לבעל התקיעות, אלא לקראת הסוף. ראשית נאמר בספר המנהגים שאין לאכול מאכלים המרבים רוק, כדי שלא יסיח דעתם של השומעים ויגרום להפסקות בין התקיעות. הוא ממשיך בנידון מי שהפסיק ושח בין התקיעות, האם חוזר ומברך. ורק אח"כ מעלה את ענין הכיסוי או הניסוי. אם נאמר שהכוונה לניסוי השופר, מובן שהוראה זו מקומה כאן כהוראה הדנה בדין הפסקה שבין הברכות לתקיעות. אבל אם נאמר שזו הוראה הקשורה לברכה עצמה, מדוע נכתבה כאן ולא שני סעיפים קודם לכן, כאשר דן בנוסח הברכה? אלא על כרחך שכוונתו להפסק בין הברכה לתקיעה, וחידושו הגדול להורות היתר לבעל התקיעה, שאם הוא צריך להתאמן, אין בכך משום הפסק.מעתה, סביר להניח שנו"ן של 'לנסות' התחלפה בשגגת המדפיס בכ"ף של 'לכסות', וכך נולד המנהג המתמיה. וכדי שלא יאמרו 'חידושים זרים' אני מבקש, אני מצרף כאן צילום של שניים מהדפוסים, והרואה יראה שחילוף אותיות אלו אינו רחוק.השתלשלות המנהג לדורות
גם בספר 'עמק ברכה' (לאבי השל"ה), במהדורה שנייה שיצאה לאור ע"י רבי אברהם הורביץ דיין בפוזן, דור רביעי לשל"ה, מביא בשם הב"ח את עצם המנהג וגם את ההוספה שהתווספה ב'קצור של"ה', שיש לכסותו בין כל סימן וסימן . לא נחטא אם נשער שנגרר אחרי 'קצור של"ה' מהדורת תס"א. בשם הב"ח הובא המנהג גם ב'באר היטב', בהגהותיו לסימן תקצג , וכנראה שממנו התפשטו "דברי הב"ח" בספרי האחרונים!
פשוט הדבר שתליית המנהג בענקי הרוח, השל"ה והב"ח, הביא להתקבלותו בישראל.
תולעת ספרים07 כתב:א: מהו יכול לנסות את השופר ולתקוע - מדוע צריך לנסות - ועל זה בחר לפרש "לנסות" כלומר "להתאמן."
תולעת ספרים07 כתב:ב: המחבר עצמו מביא שלעיל מזה מדבר בעל הגהת מנהגים מדיני הפסק בין התקיעות ואיך זה שקפץ פתאום לדבר על הפסק בין הברכה לתקיעה. אתמהה.
גי': קצת דיני שופר. עיקר מצוה של איל כפוף, ואם אין של איל יוצא בשל עז או כבש ואפילו פשוט. שיעור אורך השופר מעט יותר מטפח. ציפהו זהב במקום הנחת הפה פסול בכל ענין, אבל במקום אחר אם לא נשתנה קולו כשר. ניקב וסותמו במינו ואפילו בדבק אם לא נשתנה קולו ממה שהיה מתחילה כשר, אם נשתייר רובו. שופר הגזול או שמודר הנאה ממנו יצא בו בדיעבד. ויכול ליתן לתוכו יין או מים לצחצחו ביום טוב. ויהפוך השופר לצד ימינו כמו שנאמר (זכריה ג, א) (קיט) והשטן עומד על ימינו לשטנו. ש' ו' פ' ר' ר"ת אין שטן ואין פגע רע. ותוקע קשר"ק ג' פעמים וכן קש"ק וקר"ק. ומאריך בתקיעה דקשר"ק נגד שברים ותרועה, ובקש"ק ובקר"ק רק נגד שברים או תרועה. ואל יאריך בשברים שמא נראה כתקיעה. ויעשה ג' שברים לבד ההפסקה. ורבינו תם כתב שאין לעשות שברים ותרועה בנשימה אחת. ואשירי מסיק דווקא בנשימה אחת. (קכ) ולא ידבר בין תקיעות שמיושב לתקיעות שמעומד על הסדרים, מכל מקום אם סח [בנתיים] אין צריך לחזור ולברך. ויכול אחד לברך ושנים תוקעין (קכא) אם אין יכול [לגמור] האחד. וחזן לא יתקע בסדרים אא"כ מובטח [שיחזור] לתפילתו בלא טירוף. ומסיק שיכול לתקוע לחולה או ליולדת (קכב) ולברך אף על פי ששמע ויצא כבר בבית הכנסת. ואומר ש"ץ אשרי העם יודעי תרועה וכו' (תהלים סט, טז) והקהל [אחריו]. אשרי יושבי וכו' יהללו.
(קכ) כשם שאין התוקע מסיח בנתיים כן השומע אל יסיח בשמיעת השופר. לכן יש נמנעים מלאכול אגוזים שמביאים לידי נחירנא שקורין רוישפרין (וכיחה) [ויסיח], ומהר"ם לא מנע מלאכלם, תשב"ץ (סי' קי"ח). מלשון האלפס משמע דאפילו סיפר בין התקיעות של מיושב עצמן אין חוזר ומברך. (צריך) [יכול] התוקע לכסות השופר בשעת ברכות. יום תרועה יהי"ה בגימ' ל' רמז לשלושים קולות. אלו דברים שאסור לדבר בהם: הלל ס"ת ברכת כהנים תפילין וידוי שופר מגילה עומר, וסימן הסכ"ת ושמ"ע, רבינו סעדיה גאון.
תולעת ספרים07 כתב:ג: מניין לו למחבר שאימון בין הברכה לתקיעה אינה הפסק וראה להדיא בשו"ע תקפ"ה בשערי תשובה ד ובמ"ב ס"ק י"ח בזה"ל פעם אחת לא היו יכולים לתקוע והפך השופר וקרא לתוכו ויהי נועם ושוב יכלו לתקוע וכו' אבל בתקיעות מיושב הוי הפסק גמור בין ברכה לתקיעה.
וברור שאין כל הבדל בין אמירת ויהי נועם לתוך השופר כדי שיוכל לתקוע לבין המתאמן בין הברכה לתקיעה.
תולעת ספרים07 כתב:ד: אטו בשופטני עסקינן שבאים לבית כנסת לתקוע ואינם מתרגלים ומתאמנים בביתם מראש ומדוע עליו זה עתה להתאמן - ואין לומר שכוונתו לנסות - שאין כל צורך לנסות, ומדוע לא יתחיל היישר לתקוע, שהרי לא עלה על דעת איש מעולם שתקיעה שאינה כהוגן ייחשב להפסק. ומחבר המאמר עצמו הרגיש בזה - ולכן תיקן ושיכלל את התיבה לנסות עד שיצא ממנו להתאמן.
בשלחן לחם הפנים לא ניחא ליה גרסת 'לנסות': "איך אפשר לנסותו בשעת הברכה, ולמה אינו מנסה קודם התפלה בביתו או מאתמול, ומה גם דכשמנסה אותו בשעת ברכות, שמא יטעו הציבור ויאמרו שתקיעות של חובה הם ונותנים לבם לצאת בהם, והם אינם של חובה אלא לנסות השופר".
ואען אני הצעיר ואומר: כלפי הטענה הראשונה למה אינו מנסה קודם, פשוט הוא שאין הכוונה להתאמן על התקיעות, אלא שהתוקע זקוק להעמדת השופר על זווית פיו ולכוון את שפתיו. ולכך זקוק הוא לתקיעות קצרות. ולמען זאת לא יעזור אם יתכונן מבעוד יום. על טענתו השנייה: בהנחה שאפשר לגרום למכשול כזה, תמהני, הלוא סוף כל סוף ישמעו את התקיעות של חובה, מה לי שחשבו שהראשונות גם של חובה הם?
תולעת ספרים07 כתב:משום מה בחר בעל המאמר להתעלם מן המט"א תקפ"ה ס"ג שאכן הביא את המנהג שמברכים כשהוא מכוסה במפה על השולחן - וכבר כתבו האחרונים שהמ"ב לא הביאו מטעם שצריך לאחוז בידו הדבר כשמברכים עליו. - ובאלף המגן הביא מסדור יעב"ץ לאוחזו בידו בשעת הברכה ומכוסה. ועוד הרבה.
ולסיום גם אוסיף לחזות בקובץ שהעליתי מתוך שו"ת קנין תורה לרבי אברהם דוד הורביץ ז"ל שכתב לדון מדוע צריך לכסות את השופר וכל הוספה למותר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים