איש_ספר כתב:בכרך השעטנזי החדש של ישורון
סיפרון כתב:שמא יפרט מר פלתי מה כזה נורא
ברור שהמחבר הוא ר"א מני שהרי נמצא כעת כתב יד המחבר עם תיקוניו בגליונות ושובצו בדפוס ע"י אהבת שלום
אבל זו מציאה חדשה ולא בהכרח שהכותב בישורון מודע לה
הרב איש ספר אם תביא לנו את מאמרו השלם של הכותב, נבין את טענותיך הרבה יותר טוב
פלתי כתב:סיפרון כתב:שמא יפרט מר פלתי מה כזה נורא
ברור שהמחבר הוא ר"א מני שהרי נמצא כעת כתב יד המחבר עם תיקוניו בגליונות ושובצו בדפוס ע"י אהבת שלום
אבל זו מציאה חדשה ולא בהכרח שהכותב בישורון מודע לה
הרב איש ספר אם תביא לנו את מאמרו השלם של הכותב, נבין את טענותיך הרבה יותר טוב
ראשית, איני יודע אם מחבר המאמר התייחס למציאה של אהבת שלום במהדורתם.
אבל באמת אין זה הנדון. עיקר הזעזוע, אדוני, אם לא הבנת, הוא דרך הוכחת הדברים המזעזעת ע"י סילופים ושקרים.
איש_ספר כתב:פלתי כתב:סיפרון כתב:שמא יפרט מר פלתי מה כזה נורא
ברור שהמחבר הוא ר"א מני שהרי נמצא כעת כתב יד המחבר עם תיקוניו בגליונות ושובצו בדפוס ע"י אהבת שלום
אבל זו מציאה חדשה ולא בהכרח שהכותב בישורון מודע לה
הרב איש ספר אם תביא לנו את מאמרו השלם של הכותב, נבין את טענותיך הרבה יותר טוב
ראשית, איני יודע אם מחבר המאמר התייחס למציאה של אהבת שלום במהדורתם.
אבל באמת אין זה הנדון. עיקר הזעזוע, אדוני, אם לא הבנת, הוא דרך הוכחת הדברים המזעזעת ע"י סילופים ושקרים.
הכותב בישורון מתייחס במיישרין למהדורת אהבת שלום, לו היית טורח לקרוא לכה"פ את הקטעים הקצרים שהעליתי מדבריו, היית מבחין בכך.
סיפרון כתב:ברור שהמחבר הוא ר"א מני שהרי נמצא כעת כתב יד המחבר עם תיקוניו בגליונות ושובצו בדפוס ע"י אהבת שלום
איש_ספר כתב:לא קושיא ולא ישוב ולא מהדורה שניה. ראה שם עמודים 13, 17 ובראש הספר תמונת כתב היד.
יתכן שחיברו ר' יהושע שראבני ורבי יוסף צאלח דורי ערכו, יתכן שיסדו ר' יצחק אברהם שלמה מג'לד ורבי יעקב שאול בלבול סדרו. הכל יתכן. ומ"מ יחוס הספר לר' אליהו מני ידוע כמעט כימי הספר, והוא עולה בקנה אחד עם דרכו של ר' אליהו מני בחיבור אחר שלו, כמו שיקרא המעיין בהקדמה, ועם דרכו של עמיתו הגרי"ח בתורה לשמה, ואילו היחוס לר' נסים עני, לא ידוע על מה הוטבעו אדניו.לעומקו של דבר כתב:אשאל שאלת תם, האם נשללה האפשרות שאכן ר"נ עיני כתב הספר ור"א מני רק הגיהו וערכו,
הגהמ כתב:כותב המאמר לא חייב אף אחד להאמין בשום דבר, הוא סה"כ התכוון רק להביא השערה בעלמא (כמו שהצהיר בפירוש כמה פעמים), ואכן היא השערה קלושה פורחת באויר.
[אציין שמקריאת המאמר התרשמתי שכותב המאמר כתב לתומו בלי כוונה לקעקע או להרוס או לנגח וכדו', ולכן לדעתי אינו ראוי לענישה חמורה מדה כנגד מדה (כן נ"ל ואולי הראי"ס יודע אחרת ולו העוז והמשרה). אמת שלא עיין במקורות היטיב לפי שגייסם לצידו אבל בעיני האשמה הכי גדולה שלו היא זה שלפני שפירסם מאמרו היה לו ליטלנו בידו ללכת אצל בקי כדי ללמוד פרק בביקורת ספרים. אילו עשה כן היה חוסך לעצמו קיתון של בוז ואש מתלקחת, וחבל].
איש גלילי כתב:אינני בקי בעניין, רק אשאל שאלת תם: מה התשובה לטענתו שמופיעים שם קטעים מנפש החיים כשהוא מציג אותם כדברי מורו מהר"ח אשכנזי?
וונדרבר כתב:איש גלילי כתב:אינני בקי בעניין, רק אשאל שאלת תם: מה התשובה לטענתו שמופיעים שם קטעים מנפש החיים כשהוא מציג אותם כדברי מורו מהר"ח אשכנזי?
לכתוב "מורי" זה לא שקר, כי כבר שנינו באבות (פרק ו') "הלומד מחבירו פרק אחד וכו' או אפילו אות אחת צריך לנהוג בו כבוד, שכן מצינו בדוד המלך וכו' קראו רבו אלופו ומיודעו". וא"כ כל מי שלמד דבר אחד מחבירו אפי' מתוך ספריו יש מקום לקראו "מורי ורבי".
ויש מחברים שכתבו מו"ר גם כשלא היו תלמידים ממש, ולדוגמה בספר "לקט הקציר" כותב מהר"א כלפון תואר מו"ר על כל השד"רים שהגיעו לארצו וכד'.
לעומקו של דבר כתב:אגב, חבל שלא הסביר לנו למה נקרא הספר "כסא אליהו"... אפשר ע"ש הגר"א... (וגם אני הק' שכחתי זה כשהעליתי האפשרות של ר"נ עיני)
הרא"ם שר וגדול, עצו"ר, לא יגרע דבר מכבודו אם יקחו ממנו חיבור קטון זה, שאינו נמנה על חיבוריו החשובים, ובאמת לא היה ראוי להקדיש זמן ורגש לשאלה בלתי חשובה זו, אלא שהסילופים הם שהטרידוני. רוב המגיבים נתפסו לענין ריא"ז מרגליות, אבל מה שעשה הכותב עם הידיעה של שושנה הלוי (שגם אותה שאב כמובן מהמבוא של אהבת שלום) גם הוא מעשה שלא יעשה. אכן שמעתי באמרים לי שהכותב הינו ת"ח, ולכן ראוי לדונו לכף זכות, שכיון שנכנס לכלל מקצוע שאינו מוכר לו בא לכלל טעות ושיבוש.הגהמ כתב:כותב המאמר לא חייב אף אחד להאמין בשום דבר, הוא סה"כ התכוון רק להביא השערה בעלמא (כמו שהצהיר בפירוש כמה פעמים), ואכן היא השערה קלושה פורחת באויר.
[אציין שמקריאת המאמר התרשמתי שכותב המאמר כתב לתומו בלי כוונה לקעקע או להרוס או לנגח וכדו', ולכן לדעתי אינו ראוי לענישה חמורה מדה כנגד מדה (כן נ"ל ואולי הראי"ס יודע אחרת ולו העוז והמשרה). אמת שלא עיין במקורות היטיב לפי שגייסם לצידו אבל בעיני האשמה הכי גדולה שלו היא זה שלפני שפירסם מאמרו היה לו ליטלנו בידו ללכת אצל בקי כדי ללמוד פרק בביקורת ספרים. אילו עשה כן היה חוסך לעצמו קיתון של בוז ואש מתלקחת, וחבל].
באמת היה ראוי בקובץ הבא לכתוב בעמוד השער "מה שכתבו בקובץ הקודם בנוגע לספר כסא אליהו כולו שקר", אבל כזה דבר אף אחד לא עושה
הקיק כתב:באמת היה ראוי בקובץ הבא לכתוב בעמוד השער "מה שכתבו בקובץ הקודם בנוגע לספר כסא אליהו כולו שקר", אבל כזה דבר אף אחד לא עושה
לא נכון, הרד"צ הילמן זצ"ל עשה זאת פעם ב'מוריה', הוא ביקש במכתב למערכת שהתפרסם במוריה להעביר קו על מאמרו במוריה הקודם...
הקיק כתב:באמת היה ראוי בקובץ הבא לכתוב בעמוד השער "מה שכתבו בקובץ הקודם בנוגע לספר כסא אליהו כולו שקר", אבל כזה דבר אף אחד לא עושה
לא נכון, הרד"צ הילמן זצ"ל עשה זאת פעם ב'מוריה', הוא ביקש במכתב למערכת שהתפרסם במוריה להעביר קו על מאמרו במוריה הקודם...
ההוא גברא כתב:אגב, ראיתי פעם מנחת חינוך מהדורת מכון ירושלים בישיבה אחת, ובצד המבוא הארוך מי חיבר ספר החינוך מצאתי הגהה בכתב יד: כבר נתברר שהרשב"א בעצמו חיבר ספר החינוך וכתב על עצמו רבותינו י"א כדי שלא ידעו מי המחבר, וכמו שכתבו ביתד נאמן! (איזה מתחכם הציע כך במוסף שבת קדש לפני שנים רבות)
ההוא גברא כתב:אגב, ראיתי פעם מנחת חינוך מהדורת מכון ירושלים בישיבה אחת, ובצד המבוא הארוך מי חיבר ספר החינוך מצאתי הגהה בכתב יד: כבר נתברר שהרשב"א בעצמו חיבר ספר החינוך וכתב על עצמו רבותינו י"א כדי שלא ידעו מי המחבר, וכמו שכתבו ביתד נאמן! (איזה מתחכם הציע כך במוסף שבת קדש לפני שנים רבות)
איש_ספר כתב:ובצדק העיר הרב לעומקו, שיהיה מה שיהיה, הדברים אינם חוזרים ריקם, הנה צנוע ומעלי כהרה"ג מחולת חתם את הדיון במליצת "איני רוצה להכניס ראשי בין ההרים", אשא עיני אל ההרים, ולא ראיתי אפילו תלולית עפר. מחד יחוס ותיק ומקוים מכמה בחינות, מאידך פטפוטי דברים בעלמא. ובכן על כסא'ו ל'א יש'ב ז'ר ול'א ינחל'ו עו'ד אחרי'ם א'ת כבוד'ו. והיה זה שלום.
הגהמ כתב:איש_ספר כתב:ובצדק העיר הרב לעומקו, שיהיה מה שיהיה, הדברים אינם חוזרים ריקם, הנה צנוע ומעלי כהרה"ג מחולת חתם את הדיון במליצת "איני רוצה להכניס ראשי בין ההרים", אשא עיני אל ההרים, ולא ראיתי אפילו תלולית עפר. מחד יחוס ותיק ומקוים מכמה בחינות, מאידך פטפוטי דברים בעלמא. ובכן על כסא'ו ל'א יש'ב ז'ר ול'א ינחל'ו עו'ד אחרי'ם א'ת כבוד'ו. והיה זה שלום.
למאי ניחוש לה? לעוזבים ארחות ישר ללכת בדרכי חושך שבין טוב לרע לא יבקרו? אלו שבאמת ישתכנעו מפטפוטי דברים בעלמא מול יחוס ותיק ומקויים מכמה בחינות, אין אחריותם עלינו (ואם אכן בדעתך להועיל להם ולשכמותם אולי מוטב להדפיס מכתב תגובה חריפה בקובץ הבא כדי להעמיד האמת על תילה - שהרי רק מה שנקבע בדפוס חשוב אצלם כנודע). ואולם כל יודע מבין, יכיר בין בר לתבן, וית'ן א'ת כסא'ו מע'ל כס'א המלכי'ם אש'ר את'ו בבב'ל.
לעומקו של דבר כתב: (אולי כדאי במקום אחר, שם אפשר יהיה לכתוב יותר בחריפות).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 708 אורחים