איש גלילי כתב:באותה תקופה הם כרתו ברית עם הנאצים [ואולי חזרו לרשעתם לאחר שנתים...]
בברכה המשולשת כתב:א. ברית הכוונה לצ'מברליין במינכן.
ב. הטרור הערבי נגד הבריטים (ונגד ערבים אחרים, כמה מוכר...) הפיל הרבה יותר מאשר כל פעולות המחתרות.
ג. הספר הלבן הראשון, תחילת התר"פ היה בעקבות מהומות ופיגועים של ערבים, כאשר ארגוני המחתרות הוקמו רק אח"כ.
איש גלילי כתב:הברית שכרת צ'מברליין ימ"ש עם הצורר האשכנזי ימ"ש היתה לשמחת כל האומה הבריטית, ודברי צ'רצ'יל שזעק זעקות אימה לא התקבלו על לב אף אחד, ואף ניסו להוציא אותו ממפלגתו הוא. וזאת על אף שכולם ידעו היטב את משנתו האידיאולוגית של הצורר.
מ"מ כל העיסוק סביב 'צדקותם' של הבריטים (ש'חזרו בתשובה' לאחר שהתירו ליהודים להכנס לארצם), מיותר לדעתי, כיון שהוא נכנס בהקשר לחסד ה' שעתה אין מגבלות על עלייה ולפני קום המדינה היו מגבלות עלייה. וא"כ למאי נפק"מ מי גרם את הגבלת העלייה, הרי לא באנו כאן לקלס ולשבח את הכופרים הרשעים ח"ו, אלא להודות לה' על חסדיו, וכך או כך יש כאן חסד.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ממשבח רשעים קפצת למשבח פעולות הרשעים. והאשכול הזה הוא על פעולת הקב"ה, ואנחנו אומרים בכל יום שלש פעמים צדיק ה', כך שאין כאן שום בעיא.
משולש כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ממשבח רשעים קפצת למשבח פעולות הרשעים. והאשכול הזה הוא על פעולת הקב"ה, ואנחנו אומרים בכל יום שלש פעמים צדיק ה', כך שאין כאן שום בעיא.
אדם נחשב לרשע או צדיק רק על פי פעולותיו.
ובוודאי פעולה שהקב"ה בחר לעשותה דרך רשעים, היא פעולה רעה. כמאמר הכתוב: מרשעים יצא רשע.
יושב ירושלים כתב:משולש כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ממשבח רשעים קפצת למשבח פעולות הרשעים. והאשכול הזה הוא על פעולת הקב"ה, ואנחנו אומרים בכל יום שלש פעמים צדיק ה', כך שאין כאן שום בעיא.
אדם נחשב לרשע או צדיק רק על פי פעולותיו.
ובוודאי פעולה שהקב"ה בחר לעשותה דרך רשעים, היא פעולה רעה. כמאמר הכתוב: מרשעים יצא רשע.
אמר ר' אבא בר כהנא וכי מה טיבו של חור זה להיות מגדל שרצים, אלא כך אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע כל נסים שעשית לי על ידי כורש, לא היה מוטב לעשותן לי על ידי דניאל, ועל ידי אדם צדיק, אעפ"כ מעי המו עלי, א"ר עזריה אמר הקדוש ברוך הוא גזר טב אנא, אתון אמרין ומעי המו עלי, גם אני אמרתי (ירמיה ד') מעי מעי אוחילה,(שיר השירים רבה פרשה ה).
אוצר החכמה כתב:הגמרא בר"ה לכאורה מדברת בדריווש בן אסתר והוא כורש השני ועיין בתוספות שם לגבי שנת עשרים.
משולש כתב:יושב ירושלים כתב:משולש כתב:אדם נחשב לרשע או צדיק רק על פי פעולותיו.
ובוודאי פעולה שהקב"ה בחר לעשותה דרך רשעים, היא פעולה רעה. כמאמר הכתוב: מרשעים יצא רשע.
אמר ר' אבא בר כהנא וכי מה טיבו של חור זה להיות מגדל שרצים, אלא כך אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע כל נסים שעשית לי על ידי כורש, לא היה מוטב לעשותן לי על ידי דניאל, ועל ידי אדם צדיק, אעפ"כ מעי המו עלי, א"ר עזריה אמר הקדוש ברוך הוא גזר טב אנא, אתון אמרין ומעי המו עלי, גם אני אמרתי (ירמיה ד') מעי מעי אוחילה,(שיר השירים רבה פרשה ה).
כורש לא היה רשע, והגמ' אומרת בר"ה שמונין את מלכותו מניסן כמלכי ישראל כי היה מלך כשר.
משולש כתב:אוצר החכמה כתב:הגמרא בר"ה לכאורה מדברת בדריווש בן אסתר והוא כורש השני ועיין בתוספות שם לגבי שנת עשרים.
ועל איזה כורש מדבר המדרש לעיל?
יושב ירושלים כתב:ככלל, נראה מדברי המדרש [זכורני שיש מדרשים מפורשים מזה ולא מצאתים כעת] שעיקר הטענה היא על החוצפה לקבוע להקב"ה איך לגאול את ישראל, הקב"ה הבטיח לקבץ את ישראל לארצם, והוא עשה זאת ויש אנשים קטנים שלא מוצא חן בעיניהם שזה נעשה בצורה הזו!!
יושב ירושלים כתב:החוצפה לקבוע להקב"ה איך לגאול את ישראל, הקב"ה הבטיח לקבץ את ישראל לארצם, והוא עשה זאת ויש אנשים קטנים שלא מוצא חן בעיניהם שזה נעשה בצורה הזו!!
ע. התשבי כתב:יושב ירושלים כתב:החוצפה לקבוע להקב"ה איך לגאול את ישראל, הקב"ה הבטיח לקבץ את ישראל לארצם, והוא עשה זאת ויש אנשים קטנים שלא מוצא חן בעיניהם שזה נעשה בצורה הזו!!
לכאורה יותר חוצפה לדבר בשם הקב"ה ולקרוא לגדולי ישראל "אנשים קטנים".
ע. התשבי כתב:אם כבר, החוצפה היא שאנשים קטנים החליטו מדעתם שהגיע זמן קיבוץ גלויות, ועוד הרהיבו לקבוע סדר עדיפויות - אלו גלויות לקבץ ואלו מוטב להותיר לשמד (גשמי, ולאלו לגרום לשמד רוחני) רח"ל.
יושב ירושלים כתב:האדמו"ר מסטמר אינו מגדולי ישראל???
איש גלילי כתב:יושב ירושלים כתב:האדמו"ר מסטמר אינו מגדולי ישראל???
אני מוחה על ההתנסחות חסרת הכבוד!
משה נטע כתב:ובכלל מה ההשוואה בן רשעותו של כורש לרשעתם של האחרונים, אינו דומה כלל.
איש גלילי כתב:א. אתה קבעת בפשטות ולא נתת מקום לדעה אחרת, כעת אתה חוזר בך (בבחי' מודה במקצת) ומודה שיש דברים כאלו בחז"ל.
ב. הרמב"ם פסק להלכה ש'כל אלו הדברים לא ידע אדם איך שיהיו עד שיהיו', את הדברים שבפרק שלפני כן כתב בלשון 'ואם יעמוד מלך' וכו', ולא קבע שכן יהיה (וכן, אני יודע את דעת אדמו"ר מוהרמ"מ מליובאוויטש בעניין זה). ויתירה מזאת, לא שייך פסיקת הלכה במה שעתיד להיות.
ג. מה שכן קשור להלכה בענין זה, זה סדר התפילה, שאותו ביארו חז"ל במגילה שמשיח בן דוד הוא לקראת סוף התהליך (אחרי קיבוץ גלויות, והשבת השופטים שהאריך בזה הרמב"ם במקו"א, מפלת הרשעים והרמת קרן הצדיקים, ובנין ירושלים (מלשון רש"י שם, נראה פשוט שבניין המקדש בכלל, וכן שמעתי ממו"ר)), ומשם נראה עוד ברור שקיבוץ גלויות יהיה כשיד הרשעים עדיין תהיה ברמה, וכמו שאנו רואים בעינינו בעוה"ר.
ד. איננו כנועים דוקא לדעתו של אדמו"ר מוהרש"ב מליובאוויטש, שדעתו ידועה בעניין הציונות, לא אלמן ישראל ויהודה. ומ"מ, אם אתינא להכי, הרי אדמו"ר מוהרמ"מ שהיה נאמן לדעת חו"ז בפירוש הודה לה' על החסדים, על אף שביקר בחריפות את הציונות.
ע. התשבי כתב:א. מלכתחילה התייחסתי להלכה הפסוקה ולא לדעות השונות בחז"ל.
ב. אין כאן המקום אבל לענין ה"אם" - הרמב"ם כותב שאם יעמוד מלך ויעשה כך וכך אזי נדע שבא משיח. וכמו אם ירחיב ה"א את גבולך.
ג. האם יש מחלוקת בסדר התפילה?
ד. לא הבאתיו לענין הציונות אלא להראות איך שתירץ הגמרא במגילה. ובאמת אין האשכול נוגע לציונות רק שאחד הגולשים החליט להסיטו לזה ואז באו המחאות וכו'.
משולש כתב:גם אם נסכים שזה קיבוץ גליות (רוב היהודים עדיין בחו"ל, יביא נא ר' מעט דבש את הקישורית לדיון בנושא זה) עדיין לא זאת היתה מטרת מקימי המדינה. שהרי הם השתדלו להעלות עד כמה שאפשר חילונים ומנעו עליית שומרי תו"מ, ולאלו שכן עלו השתדלו לגזור את הפאות ולהעבירם על דתם (גם זה נידון באשכול אחר בארוכה).
ועל כן, גם אם מעז יצא מתוק שבמדינה החילונית יש ציבור גדול של שומרי תו"מ (למרבה צערם של מנהיגיה), הרי אין להם שום שייכות לזה, להיפך הם מנסים למנוע את זה כל הזמן. וכמו שאמר רשב"י על הרומאים שהכל לצורך עצמם ואין מה לשבח אותם.
יושב ירושלים כתב:שוב פעם: הנושא הוא לא מידת הרשעות של הפועלים, יש כאן שאלה עקרונית: האם אנחנו מקבלים את פעולות הקב"ה כמות שהן, או שמקבעים אותם לדפוסים שקבענו בשכלנו הקט.
איש גלילי כתב:משולש כתב:גם אם נסכים שזה קיבוץ גליות (רוב היהודים עדיין בחו"ל, יביא נא ר' מעט דבש את הקישורית לדיון בנושא זה) עדיין לא זאת היתה מטרת מקימי המדינה. שהרי הם השתדלו להעלות עד כמה שאפשר חילונים ומנעו עליית שומרי תו"מ, ולאלו שכן עלו השתדלו לגזור את הפאות ולהעבירם על דתם (גם זה נידון באשכול אחר בארוכה).
ועל כן, גם אם מעז יצא מתוק שבמדינה החילונית יש ציבור גדול של שומרי תו"מ (למרבה צערם של מנהיגיה), הרי אין להם שום שייכות לזה, להיפך הם מנסים למנוע את זה כל הזמן. וכמו שאמר רשב"י על הרומאים שהכל לצורך עצמם ואין מה לשבח אותם.
חבל ששוב סוטים לעניין מקימי המדינה.
אינני חושב שמישהו פה מנסה לעשות את דב"ג וחבריו לצדיקים גדולים...
מדברים בס"ה על הודאה לה' על חסדיו שעשה עמנו.
איש גלילי כתב:א. אבל אמרת שכך הבטיחנו הקב"ה, ועדיין לא מצאנו היכן הבטיחנו, ולכה"פ יש דעה מפורשת שלא כן יהיה.
ב. הרמב"ם מדבר על זיהוי משיח, ואומר שאם יעשה כך וכך, זה יספיק להגדירו כמשיח, ואין צריך לאותות ומופתים (ואגב, אין כזה פסוק).
ג. אמרתי שעניין איך תבוא הגאולה אינו קשור לפסיקת הלכה, כי איננו פוסקים הלכה לקב"ה. ואם כבר משהו מעורב עם ההלכה זה סדר התפילה, ואת זה הגמ' מבארת באופן זה.
ע. התשבי כתב:חשוב להדגיש שהדיון אודות קיבוץ גלויות אינו נוגע בכהוא זה לשאלה האם מותר להתעלם מחסדי הקב"ה ושפע טובו על ארץ חמדתו, רק שהעלו טענה כיצד אפשר לכפור בקיום הבטחת קיבוץ גלויות? ועל כך מחיתי.
משולש כתב:איש גלילי כתב:משולש כתב:גם אם נסכים שזה קיבוץ גליות (רוב היהודים עדיין בחו"ל, יביא נא ר' מעט דבש את הקישורית לדיון בנושא זה) עדיין לא זאת היתה מטרת מקימי המדינה. שהרי הם השתדלו להעלות עד כמה שאפשר חילונים ומנעו עליית שומרי תו"מ, ולאלו שכן עלו השתדלו לגזור את הפאות ולהעבירם על דתם (גם זה נידון באשכול אחר בארוכה).
ועל כן, גם אם מעז יצא מתוק שבמדינה החילונית יש ציבור גדול של שומרי תו"מ (למרבה צערם של מנהיגיה), הרי אין להם שום שייכות לזה, להיפך הם מנסים למנוע את זה כל הזמן. וכמו שאמר רשב"י על הרומאים שהכל לצורך עצמם ואין מה לשבח אותם.
חבל ששוב סוטים לעניין מקימי המדינה.
אינני חושב שמישהו פה מנסה לעשות את דב"ג וחבריו לצדיקים גדולים...
מדברים בס"ה על הודאה לה' על חסדיו שעשה עמנו.
אי אפשר להתייחס למעשה בלי להתייחס למי שעשה אותו. והמשבח מעשה שיבח את עושהו.
איש גלילי כתב:חבל ששוב סוטים לעניין מקימי המדינה.
אינני חושב שמישהו פה מנסה לעשות את דב"ג וחבריו לצדיקים גדולים...
מדברים בס"ה על הודאה לה' על חסדיו שעשה עמנו.
יושב ירושלים כתב:האדמו"ר מסטמר אינו מגדולי ישראל
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים