מתפעל כתב:ומי כאן עם הגאון?
מתפעל כתב:יישר כח. הוא ירושליימער? קשור לאייכלרים מבעלזא?
דודי צח כתב:מתפעל כתב:ומי כאן עם הגאון?
התמונה האחרונה - הגה"ח רבי אליעזר אייכלר שליט"א, רב חסידי באיאן בבורו פארק
הסבר מעניין לדבריו של האדמו"ר הרה"ק מהוסיאטין זי"ע כתב הרב ישראל נאה שליט"א מאנטוורפן בעיתון 'המבשר', ולתועלת ציבור הקוראים הריהו לפניכם:
" מעלה עשן כל שהוא - רבי
ב'המבשר קהילות' (מיום ד' טבת תשע''ו) במדור 'זקניך ויאמרו לך', מביא הרב רמ''צ גרוזמן שליט''א סיפור על הרה''ק ר''י מהוסיאטין זיע''א, כלהלן: ''פעם הלך עם המשמש ועישן סיגריה, והאפר לא נפל מהסיגריה, ואמר הרה''ק 'סיגריה טובה לא נופל האפר ממנה', והמשיך לעשן ועדיין האפר לא נפל, ושוב התבטא כנ''ל. הסיגרה הגיעה כמעט לקיצה, ועדיין האפר עומד על תילו, וחזר על הדברים פעם שלישית. אח''כ נתן למלווה את קנה העישון (פייפ מקוצר) ואמר לו: 'תן זאת ליהודי שמבין את מה שאמרתי לך'. ברבות הימים הגיע אותו מלווה אל הרב מטשעבין זצ''ל שהיה חסיד הוסיאטין, וסיפר לו את הסיפור. הרבי מטעשבין הזדעזע, קם ממקומו והתהלך אנה ואנה. ואז אמר, 'כי דברי הרבי לא ניתנים לפרשנות פשוטה'. ולקח את קנה העישון. עד היום לא ידוע פשר הדברים. שיחת חולין של צדיק''. עכ''ל הרמצ''ג שליט''א.
ארהיב עוז, ואנסה לפתור פן אחד בסוד הטמון במעשה זה: ידוע הפתגם המובא בספרים: 'אם קשורים למעלה לא נופלים למטה'. הרה''ק מהוסיאטין התכוון לכאורה לומר, כי גם אלו האנשים הנחשבים כביכול לאפר, או חסידים העוברים משברים גדולים, כל זמן שהם קשורים אחוזים ללבת האש של צדיקים, אז לעולם הם לא יפלו למטה, ויקומו ויתעלו. ומשום כך הזדעזע הגאון מטשעבין, כי עד היכן הדברים מגיעים!!! וכמה גדולים ועמוקים מחשבות הצדיקים. מעתה מובן גם, הטעם שרבים מהאדמורי''ם מאז הבעש''ט זיע''א היו מעלים עשן. אוסיף בזה ע''ד החידוד, כי ''סיגריה'' נוטריקון 'סיגר י-ה''.
הרב ישראל בהגר''ב זצ''ל נאה אנטוורפן "
לעומקו של דבר כתב:הספר "שר התורה", מקסים אותי בכל פעם מחדש. אולי משום אישיותו של הרב, אולי משום ההצצה לעולם הנכחד של גאוני גליציה, אולי משום שהסופר עשה מלאכה הגונה. אולי הכל ביחד.
חמרא טבא כתב:לעומקו של דבר כתב:הספר "שר התורה", מקסים אותי בכל פעם מחדש. אולי משום אישיותו של הרב, אולי משום ההצצה לעולם הנכחד של גאוני גליציה, אולי משום שהסופר עשה מלאכה הגונה. אולי הכל ביחד.
כדמוכח מספר גאון ההוראה על הגרצ"פ פראנק זצ"ל
ח''ל קאליסק כתב:שמוע שמעתי מעשה על הרב מטשטבין זצ''ל ואשמח לעמוד על אמיתות הדברים.
פע''א נשא הגר''ש שבאדרון דרשה בבית מדרשו של הרב מטש' בליל שב''ק ובתוך דבריו עורר בתוקף ע''כ שיש לקרוא ההפטורה מנביא ולא מחומשים הנדפסים, ולא הגיב ע''כ מרן מטש' ולא מידי למחרת היום היה מרן זצ''ל הראשון לקחת חומש ולקרוא הימנו ההפטרה.
פלגינן כתב:חמרא טבא כתב:לעומקו של דבר כתב:הספר "שר התורה", מקסים אותי בכל פעם מחדש. אולי משום אישיותו של הרב, אולי משום ההצצה לעולם הנכחד של גאוני גליציה, אולי משום שהסופר עשה מלאכה הגונה. אולי הכל ביחד.
כדמוכח מספר גאון ההוראה על הגרצ"פ פראנק זצ"ל
זה לא אותו אחד, אולי אב ובנו. תבדוק.
לעומקו של דבר כתב:הספר "שר התורה", מקסים אותי בכל פעם מחדש. אולי משום אישיותו של הרב, אולי משום ההצצה לעולם הנכחד של גאוני גליציה, אולי משום שהסופר עשה מלאכה הגונה. אולי הכל ביחד.
חייפענער כתב:שמעתי סיפור שאיני יודע עד כמה הוא מוסמך, אך בכל אופן הרעיון נכון. סיפרו שמרן הבריסקער רב זצ"ל שוחח פעם בלימוד עם הטשעיבינאי, אשר זה האחרון הפליא כדרכו בבקיאות מבהילה בכל חדרי התורה בראיות והוכחות מהכא ומהתם, בסיום השיחה חש הבריסקער רב חלישות הדעת מעוצמת הבקיאות והחריפות שנגלתה לעיניו והחליט להסגר בחדר והתחיל מאימתי מיט א פרישקייט, אך לאחר זמן קצר יצא ואמר כל אחד בדרכו ילך, כי הוא לא היה מסוגל ללמוד בדרך זו, כמובן.
בעניין הספר הנפלא שר התורה, דומני שאם כי אי אפשר לצפות ממחבר ליטאי להדגיש יתר על המידה אצל אישיותה של דמות הנערצת בעיניו, צדדים שלטעמו אינם דווקא אינם מחמיאים לו... אך בכל זאת יש כאן חוסר הגינות מסויים, בכל זאת הטשיבינער רב היה חסיד ולא יעזור שום דבר, והיה מצופה להיפגש בזה מעט יותר ברחבי הספר. מי שלא שמע על הטשיבינער רב יכול להתרשם מהספר כי הוא היה אוהד חסידות ותו לא, וזה פשוט לא נכון כידוע. תארו לכם שמאן דהו יוציא ספר ביוגרפיה על החפץ חיים ויספר שם רק על הערלכקייט והקדושה וכו' בלי להזכיר את גדלותו בתורה...
לעומקו של דבר כתב:לי ידוע וכך הוא לפי הנראה מהספר, שהמולי"ם של הספר הם צאצאיו לבית שניאורסון, והם שילמו את ההוצאות ועברו על הספר (אולי יזמו גם את כל הוצאתו). אני חושב שקשה לבוא באנונימיות ולטעון כנגדם בלי ביסוס.
אני לא חושב שמהספר חושבים שהוא היה אוהד חסידות. יש הרבה סיפורים על חסידותו, ועל המורא שנהג בבעלזר רב. אמת שעיקר ההדגשה של הספר היא תורתו וזהו שמו שר התורה.
אבל אני חושב שגם חסידים חושבים שזה עיקר הגדלות שלו. כמובן שמבחינת חסידים כשהגדלות בתורה מגיעה על מצע של חסידות יש לזה ערך הרבה יותר גדול. אבל סו"ס גם אצל חסידים אם יאמרו להם הדרכה בחסידות מאחד האדמורי"ם בזמנו יהיה חשוב אצלהם הרבה יותר מהדרכה של הטשעבינער רב. כמובן שהדרכה בתלמוד תורה או פסק הלכה יהיה חשוב אצלהם דווקא של הטשעבינער רב.
דודי צח כתב:האין זו השגחה פרטית?
שהספר לא כל כך "לטעמם" של השניאורסונים - אבל הוא הצליח להיות "לטעמם" של כלל ישראל על כל רבדיו, זכות הצדיק הגינה
לא ידען כתב:לעומקו של דבר כתב:לי ידוע וכך הוא לפי הנראה מהספר, שהמולי"ם של הספר הם צאצאיו לבית שניאורסון, והם שילמו את ההוצאות ועברו על הספר (אולי יזמו גם את כל הוצאתו). אני חושב שקשה לבוא באנונימיות ולטעון כנגדם בלי ביסוס.
אני לא חושב שמהספר חושבים שהוא היה אוהד חסידות. יש הרבה סיפורים על חסידותו, ועל המורא שנהג בבעלזר רב. אמת שעיקר ההדגשה של הספר היא תורתו וזהו שמו שר התורה.
אבל אני חושב שגם חסידים חושבים שזה עיקר הגדלות שלו. כמובן שמבחינת חסידים כשהגדלות בתורה מגיעה על מצע של חסידות יש לזה ערך הרבה יותר גדול. אבל סו"ס גם אצל חסידים אם יאמרו להם הדרכה בחסידות מאחד האדמורי"ם בזמנו יהיה חשוב אצלהם הרבה יותר מהדרכה של הטשעבינער רב. כמובן שהדרכה בתלמוד תורה או פסק הלכה יהיה חשוב אצלהם דווקא של הטשעבינער רב.
באזניי שמעתי מאחד מחשובי הנכדים, שהיה מעורב רבות בהכנת הספר ובהחלטה להביאו לכתיבה אצל הרב רווזנטל, שהתחרטו מעט על זה, עוד לפני ההדפסה.
למה לא נטלוהו הימנו? כנראה כי הם נכדים של הגאון זי"ע. הם לא יפגעו באיש, למרות שהתוצאה לא הכי לטעמם.
לעומקו של דבר כתב:לא ידען כתב:לעומקו של דבר כתב:
באזניי שמעתי מאחד מחשובי הנכדים, שהיה מעורב רבות בהכנת הספר ובהחלטה להביאו לכתיבה אצל הרב רווזנטל, שהתחרטו מעט על זה, עוד לפני ההדפסה.
למה לא נטלוהו הימנו? כנראה כי הם נכדים של הגאון זי"ע. הם לא יפגעו באיש, למרות שהתוצאה לא הכי לטעמם.
מה פירוש נטלוהו. לא היו צריכים ליטול אלא להורות לו: נא הוסף כך וכך סיפורים ופרטים על חסידותו של הרב מטשעבין. ואין בזה סרך פגיעה בסופר.
דודי צח כתב:האין זו השגחה פרטית?
שהספר לא כל כך "לטעמם" של השניאורסונים - אבל הוא הצליח להיות "לטעמם" של כלל ישראל על כל רבדיו, זכות הצדיק הגינה
מתפעל כתב:מי כאן ליד הגאון?
לייבעדיג יענקל כתב:מתפעל כתב:זו תמונה מדהימה (מהספר שר התורה)
התמונה המקורית אמורה להיות תח"י. היא צולמה כשהרב מטשעבין הגיע לסדר קידושין בחופתו של זקיני ז"ל.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 525 אורחים