מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 27, 2017 12:30 pm

בשו"ע חו"מ סי' רט מבו' שא"א למכור עובר של בהמה כי זה דבר שלא בא לעולם, וכך נקטו הרבה אחרו' בדעת השו"ע, (ויש חולקים).
והדבר תמוה מאד, מה בין למכור את ריאותיה או רגליה של הפרה ובין למכור את עוברה. (בעיה ותיקה וידועה).

כעת ראיתי בענין זה סברא מעניינת ב'גבורת אנשים' להגר"י ענבל, ז"ל "ונראה מזה שכיון שמתייחסים אל העובר כדבר שממתינים עד שיצא כדרך הטבע, ולא כמיועד למכירה ולאכילה כמות שהוא בדומה לשאר איברי האם, הוא מופקע מדיני המשפט עתה וכו' ויש להוסיף ג"כ שאפשר שמכיון שהשינויים בין עובר לבין בהמה הנולדת גדולים מאד, לא מועיל קנין במצב שלעומת העתיד בו יממשו את הקנין, נחשב שאין עדיין כלום".
שני הסברות מצאו חן בעיני, אשמח למצוא את הדברים בסגנון כזה או אחר אצל האחרו'.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

הודעהעל ידי אפשר » ו' ינואר 27, 2017 12:31 pm

עיי"ש בנתיבות סק"ב על אתר.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 27, 2017 12:32 pm

הנתיבות אכן חולק. אבל מה הביאור להמסכימים?

בינוני
הודעות: 695
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

הודעהעל ידי בינוני » ו' ינואר 27, 2017 12:53 pm

שער המלך הלכות נדרים פרק יב הלכה י
ומ"מ מאי דמשמע מדברי הלח"ם דבהמה מעוברת חשיב דבר שבא לעולם, הא מילתא צריכא רבה, שהרי הטור ז"ל בח"מ סימן ר"ט כתב בהדיא דאם אמר מה שתלד בהמתי או שפחתי מכור לך, אפי' היתה השפחה או הבהמה מעוברת לא קנה, וכן משמע מסתמיות דברי רבינו ז"ל בר"פ כ"ב מה' מכירה דין א', וכן נראה שהוא דעת התוס' ז"ל בפ"ק דבכורות גבי ההוא דרב מארי הוה מקנה אודנייהו, ועיין בס' בני יעקב דס"ו ע"ד, ולפי דעתם ק' מתני' דפ' כיצד מערימין... ואולי נאמר דקדושת דמים שאני, דמההיא שעתא חל עליה קדושה, ואף על גב שלא בא לעולם, מ"מ הרי בהמה זו שוה יותר בדמיה מפני העובר שבה ואותו היתרון הוא מקדיש וכמו דאיתא בעולם דמי, משא"כ במוכר עובר בהמתו שתכלית הקנין לא בא אלא לכשיולד, דכל זמן שהיא במעי בהמה זה אינו רוצה בקניינה, כנ"ל לחלק לפי חומר הנושא.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

הודעהעל ידי אפשר » ו' ינואר 27, 2017 4:03 pm

עושה חדשות כתב:הנתיבות אכן חולק. אבל מה הביאור להמסכימים?

כוונתי בציון, לא שהוא חולק, אלא לכך שהוא מקשה להדיא את הקושיא, ואפשר להביאו בשמו.
ויתכן שבקהלות יעקב ריש בכורות כתב כא' מסברות הרב הנ"ל, [בלבוש אחר].

איש טלז
הודעות: 589
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

הודעהעל ידי איש טלז » ש' פברואר 18, 2017 10:25 pm

אגב
יל"ע כיון דמבואר בגמ' דלהקנות לבנו עובר מהני וליכא חסרון דדבר שלא בא לעולם [כיון דדעתו של אדם קרובה אצל בנו]
א"כ יש עצה פשוטה למכור החמץ לבנו העובר [ותליא בנידון האחרונים אם איכא לעובר איסור ספיה ובפשוטו ליכא ] וא"כ ישאר החמץ ברשותו וצ"ע

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 18, 2017 10:39 pm

איש טלז כתב:אגב
יל"ע כיון דמבואר בגמ' דלהקנות לבנו עובר מהני וליכא חסרון דדבר שלא בא לעולם [כיון דדעתו של אדם קרובה אצל בנו]
א"כ יש עצה פשוטה למכור החמץ לבנו העובר [ותליא בנידון האחרונים אם איכא לעובר איסור ספיה ובפשוטו ליכא ] וא"כ ישאר החמץ ברשותו וצ"ע

א. יש לדון לגבי המקנה לבנו עובר - מתי חל הקנין:
אם חל בשעת מעשה הקנין - יש מקום לשאלתך.
אבל את"ל שלא חל הקנין עד שיוולד - א"א להיפטר בזה מחמץ בפסח.
ב. לכאורה עדיין "בכל גבולך" קרינא ביה, ואסור מדאורייתא, וצ"ע.

יושב קרנות
הודעות: 28
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:30 pm

Re: למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

הודעהעל ידי יושב קרנות » ש' פברואר 18, 2017 10:52 pm

הדבר פשוט שמקנה עובר אינו קונה בשר אלא את צורתו ותואר (וכעין זה ברק"א שם אלא שכתב לגבי קידושין אך קיים גם במכירה).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 18, 2017 10:56 pm

יושב קרנות כתב:הדבר פשוט שמקנה עובר אינו קונה בשר אלא את צורתו ותואר (וכעין זה ברק"א שם אלא שכתב לגבי קידושין אך קיים גם במכירה).

לגבי קידושין - יש פחות מקום לשאלה, כי היא עדיין לא ראויה להתקדש, ודומה לדבר שאינו ברשותו (כמו המוכר את מה שעתיד לרשת מאביו וכיו"ב).

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

הודעהעל ידי מיללער » ה' דצמבר 31, 2020 5:28 pm

עושה חדשות כתב:בשו"ע חו"מ סי' רט מבו' שא"א למכור עובר של בהמה כי זה דבר שלא בא לעולם, וכך נקטו הרבה אחרו' בדעת השו"ע, (ויש חולקים).
והדבר תמוה מאד, מה בין למכור את ריאותיה או רגליה של הפרה ובין למכור את עוברה. (בעיה ותיקה וידועה).

כעת ראיתי בענין זה סברא מעניינת ב'גבורת אנשים' להגר"י ענבל, ז"ל "ונראה מזה שכיון שמתייחסים אל העובר כדבר שממתינים עד שיצא כדרך הטבע, ולא כמיועד למכירה ולאכילה כמות שהוא בדומה לשאר איברי האם, הוא מופקע מדיני המשפט עתה וכו' ויש להוסיף ג"כ שאפשר שמכיון שהשינויים בין עובר לבין בהמה הנולדת גדולים מאד, לא מועיל קנין במצב שלעומת העתיד בו יממשו את הקנין, נחשב שאין עדיין כלום".
שני הסברות מצאו חן בעיני, אשמח למצוא את הדברים בסגנון כזה או אחר אצל האחרו'.

לכאורה לפי מה שביארו הראשונים בסוגיא דהמזכה לעובר, דהחסרון של דשלב"ל אינה מצד עצם חלות הקנין דהווה כמו קנין על לאחר ל' יום דמהני, אלא משום דלא סמכא דעתיה, א"כ פשוט להבין למה עובר מיקרי דשלב"ל שהרי אינו רוצה לקנות את העובר במעי אמו אלא את העובר לכשיוולד והלידה הווה דשלב"ל ולא סמכא דעתיה

ולפיכך אם אמר בפירוש שרוצה לקנות את העובר עכשיו כשהוא במעי אמו מהני אף למ"ד אאמדשלב"ל ולכן הדין שיכולים להקדיש עובר במס' תמורה וליכא חסרון של דשלב"ל

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: למה "עובר" נחשב דשלב"ל?

הודעהעל ידי מיללער » ה' דצמבר 31, 2020 5:36 pm

עזריאל ברגר כתב:
יושב קרנות כתב:הדבר פשוט שמקנה עובר אינו קונה בשר אלא את צורתו ותואר (וכעין זה ברק"א שם אלא שכתב לגבי קידושין אך קיים גם במכירה).

לגבי קידושין - יש פחות מקום לשאלה, כי היא עדיין לא ראויה להתקדש, ודומה לדבר שאינו ברשותו (כמו המוכר את מה שעתיד לרשת מאביו וכיו"ב).

בזכרוני שהרמב"ם פוסק דבהוכר עוברה מקודשת העובר אף שפוסק כמ"ד דאין אדם מקנה דשלב"ל

ואם כסברתו דמר שעובר אינה בגדר חלות קידושין מאי מהני בזה הוכר עוברה.

ובאמת, למ"ד אדם מקנה דשלב"ל מה דמהני לקדש את העובר כשהיא עדיין במעי אמה בוודאי שחלות הקידושין לא חלין אלא לאחר הלידה, כמו בכל קנין של דשלב"ל שחל רק לאחר שבאו לעולם, והא דלא מהני למ"ד אאמדשלב"ל הוא רק משום דלא סמכא דעתא, וא"כ בהוכר עוברה אם נאמר דמהני אף אליבא דמ"ד א"א מקנה דשלב"ל הוא משום דבזה כבר סמכא דעתיה אבל החלות בוודאי לא יהי' אלא לאחר הלידה, ונפק"מ שיכול לחזור בו קודם שנולדה.

אולם מה שיש להסתפק הוא אם למ"ד אדם מקנה דשלב"ל שהדין הוא שיכול לחזור בו קודם שבאו לעולם וחלות הקנין הוא רק לאחר שבאו לעולם, וא"כ אם הקנין היה בשטר צריך להיות השטר בעולם בשעת חלות הקנין, מה יהי' הדין אם אמר 'מעכשיו ולכשיבואו לעולם' מי מהני הקנין למפרע, או כיון שלמעשה בשעת הקנין לא היה הדבר בעולם אי אפשר שיחול הקנין באופן של למפרע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 507 אורחים