מותיב ומפרק כתב:נחלקו הגרסאות בין החסידים למתנגדים, מי קבור ליד ר' שלום שכנא? החוזה? או ראש הברזל?
האם ידוע למאן דהו האמת לאמיתו?
רבטוב כתב:האייזערנער קאפ הי' חתן הנגיד הקצין רחים ומוקיר רבנן מו''ה בנימין בושקא מנכבדי העיר זאמושט העליזה אשר זכה לדור ישרים יבורך בנין וחתנין רבנן גדולי הדור .ד' בנים:
הראש וראשון מופה''ד מוהר''ר צבי הירש אב''ד אה''ו בעל שו''ת תפארת צבי
ב] אב''ד קאריץ ואח''כ קראקא
ג]אב'דד יוזעפוף
ד] אב''ד ברעסטיצקא שבנו הי' חתן דודו האייזערנער קאף.
וזכה לעוד ג' חתנים גדולי עולם אשר גם בניהם אחריהם היו מגדולי הדור עיי''ש
אחד מחסידי החוזה הק' מלובלין זצ"ל לא זכה לבנים בני קיימא, כל ילדיו נפטרו בקטנותם. הגיע החסיד לרבי בבקשה שיזכה לבן בר קיימא. אמר לו הרבי: בפעם הבאה כשיוולד לך בן תקרא לו שם מפרשת השבוע.
לאחר שנסתלק הרבי לגנזי מרומים, נולדה לחסיד בת למזל טוב. אותו שבוע קראו בתורה פרשת נשא, חיפש בפרשה ולא מצא שם של בת. הלך לרב מלובלין, הגאון ר' עזריאל המכונה "ראש הברזל" ושטח בפניו את הבעיה. הגאון קפץ ממקומו, "עכשיו אני יודע שהרבי היה גם גאון וגם בעל רוח הקודש". דהנה בגמ' בבא בתרא (צא, א) אמרו שאמו של שמשון היתה נקראת צללפונית. וכתב שם המהרש"ל בהגהותיו חכמת שלמה, שמצא שהוא טוב מפני רוח רעה. אף פעם לא הבנתי כיצד מועילה אמו של שמשון כנגד רוח רעה, עכשיו הבנתי שהכוונה לקרוא לתינוקת בשם הזה ע"כ. [דף על הדף בבא בתרא צא, א].
ואעתיק כאן דבר נאה מה ששמעתי מהרה"ג ר"י סילמן שליט"א, ידוע הסיפור שבלובלין הי' איש אחד אשר הי' נהוג לחלק בבית המרחץ בין הרוחצים מסרקות והחוזה מלובלין שיבח זאת מאוד ואמר מי יתן ויהא חלקי עמו במצוה זו וכשסיפרו זאת לראש הברזל (הגאון ר' עזריאל הורוביץ) אמר שמן הגמ' משמע שאין זה מצוה דהא אם הי' מצוה למה לא נתישבה דעתו של דוד המלך עד שנזכר במילה שבבשרו הלא הי' יכול לחלק מסרקות (וגם זה הוא מצוה שבגופו) וכאשר הגיעו הדברים להחוזה אמר שנשתכחה מראש הברזל משנה מפורשת בסנהדרין כב. במלך ואין רואין אותו בבית המרחץ וא"כ לא הי' יכול לחלק שם מסריקות ע"כ הסיפור.
ולכאו' תמוה דהא בגמ' אי' שלאחר שיצא מבית המרחץ אמר למנצח על השמינית מזמור לדוד (פרק יב) ושם מבואר דאמר זה בזמן שברח משאול המלך והזיפים אמרו לשאול המלך שדוד מסתתר שם, ואי' בגמ' מגילה יד: בעובדא שדוד המלך רצה להרוג את נבל ואמרה לו אביגיל שעדיין שאול קיים ולא יצא טבעך בעולם נמצא שלא הי' לו דין מלך אז ושוב הי' יכול לחלק מסריקות בבית המרחץ.
אולם זאת אפשר ליישב דדעת האבנ"ז ביו"ד סי' שיב בהג"ה שם (וכן כתב הטו"א במגילה שם ודלא כהפרשת דרכים דרך י"א) דדוד המלך הי' לו דין מלך מאז שנמשך רק אביגיל אמרה לו שא"א שנבל הוא מורד במלכות מכיון שעדיין לא יצא טבעך בעולם ולכן לא ידע מזה ולא נזהר בכבודו ולפי"ז א"ש דדוד הי' מלך ולא יכול לחלק.
וי"ל מה היתה פלוגתתם, דבביאור הלכה סי' תקפ"ח מסתפק האם מותר לעשות מצוה במקום שאינו נקי, דעת ראש הברזל היתה שאסור כיון שיש לכוון לעשיית המצוה, ודעת החוזה שאע"פ שלא יכוון הרי מצוה בין אדם לחבירו העיקר שהגיע הנאה לחבירו וא"כ יעשה את המצוה בלי כונה. (הרה"ח יצחק מאיר ניימן שליט"א). [דף על הדף מנחות מג,ב].
ינש כתב:היות ומקובלני מאבותי שאנו נמנים על צאצאיו של צדיק זה, ואין לנו קצה חוט לידע הדרך, נבקש נא עזרתכם בענין, היודע אחד מהקוראים על צאצאי גאון זה ועל סדר יחוסם,
תודה מראש
יציב פתגם כתב:מצבת הראש הברזל כהיום, וחרות עליה: "... הורויץ זצוק"ל א... ק"ק לובלין תנצב"ה"
(באמת זהו קטע ממצבת בנו רבי שאול אפרים פישל זצ"ל, וסברו שזהו מהראש הברזל)
ש.י. רובין כתב:יציב פתגם כתב:מצבת הראש הברזל כהיום, וחרות עליה: "... הורויץ זצוק"ל א... ק"ק לובלין תנצב"ה"
(באמת זהו קטע ממצבת בנו רבי שאול אפרים פישל זצ"ל, וסברו שזהו מהראש הברזל)
מסתמא המקור שלך על בנו ר' שאול אפרים פישל הינו ממה שהגבת באתר אייועלט בצילום שהעלית כאן. והנה מופיע תאריך פטירתו כ1625! גם אינו במשמע שמדובר בבנו של ר' עזריאל אלא בבנו של ר' שכנא. האם ידוע לך ממקו"א על קיומו של ר' שאול אפרים פישל הורוביץ בנו של האייזענער קאפ?
ברשימות בג'ואיש ג'ן מצאתי שני 'פישל'ים. אחד פישל בן Ezryl = עזריאל ומלכה שנפטר ב1828 בגיל 48 (נשוי להינדא בת מאיר). והשני שאול פישל! בן Izrael = ישראל/עזריאל ופרומעט שנפטר ב1858. הב' נישא ב1852 (לפרומעט מנוחה בת איסר והינדא ואהל, אולי בזיוו"ש?) לא רשום גילו בעת נישואיו או פטירתו. ב1856 מת עליו בנו Azryel = עזריאל.
יש אולי עוד פרטים על ר' שאול אפרים פישל זה או על אשתו? יש לציין גם שלאשתו של ר' עזריאל היה אח עם השם אפרים פישל ואח אחר עם השם שאול!
גם יש לברר אם אשתו של ר' עזריאל היתה נקראת פרומעט או מלכה.
ש.י. רובין כתב:מויקיפדיה:
לרב עזריאל הורוויץ היו שני בנים: דוד ואפרים פישל, ובת אחת שנישאה לרב משה ליב בן ישראל איסר מריצוויל. הוא היה מחותנו של רבי אפרים זלמן מרגליות ואף התכתב עמו בענייני הלכה (שו"ת בית אפרים חלק אורח חיים, שאלה ה).
...ואלה הם בניו א) הרב מו' דוד ב) הרב מו' אפרים פישל (חתן ר' מאיר ר' זלמנס) אבי הר"י יוסף , והר' פישל (חתן ר' איסרל וואהל מלובלין גם בת הי' להגאון מוה' עזריאל הנזכר אשת החריף והקצין מו' משה ליב בן הגאון מוה' ישראל איסר אבד"ק ריצוויל...
מתעמק כתב:בעל שיח שרפי קודש כבר עמד על כך, וכתב שאינו בסמיכות ממש לרבי שכנא, אך "לא רחוק".
אולם ראה ב'חמדה גנוזה' ממה שסיפר הרב מזמיגרוד, ח"ב עמ' ק-קב, שם יש העובדא באריכות, ושנקבר סמוך לקברו של רבי אברהם מוכר ירקות שנתעלה להיות אב"ד לובלין (ראה שם הגדולים בערכו), לאשר רבי אברהם מוכר ירקות ביקש לפני פטירתו שיקברוהו סמוך לאביו שהיה איש פשוט כך שמקומו היה סמוך לגדר במקום לא מכובד, ובהיות שקבורת הרבי מלובלין היתה בלילה לא הבחינו חברא קדישא במצבות רק בהיותה סמוך לגדר, עד שגמרו חפירת הקבר, עיי"ש.
ועכ"פ יוצא מזה שלא אצל רבי שכנא נקבר הרבי מלובלין אלא אצל רבי אברהם מוכר ירקות.
עושה חדשות כתב:הלצה מפורסמת:
הגריד"ס זצ"ל טען פעם שהחסידים אינם מעונינים בידיעת האמת, אלא רק "איך הולך המעשה". לראיה סיפר כי פגש פעם אדמו"ר אחד, והלה סח לו כי החוזה וראש הברזל קבורים זה לצד זה, ללמדך כי הודה רבי עזריאל לחוזה בשמים, (דיקא כך, ולא להיפך, כמובן), אמר לו הגריד"ס אמנם זה גוטע' מעשה אבל האמת היא שאני ראיתי שהם קבורים רחוק אחד מהשני, נענה האדמו"ר ואמר אין זה עניני היאך הם קבורים, אותי מענין רק "איך הולך המעשה".
המשך הסיפור: בחור מישי' בריסק השתא נסע לקברות צדיקים, והנה הוא רואה כי אכן ראש הברזל והחוזה קבורים זה לצד זה, צילם את המציבות באייפונו, וכששב לאר"י הראה את התמונה להגראי"ס שליט"א. נענה הגראי"ס ואמר, אותי לא מענין איך הם קבורים, לי חשוב רק "מה אבא אמר".
ובאידיש, זה כמובן נשמע יותר טוב...
אוצר החכמה כתב:פלא גדול שאם לא ידע שהחפץ בכיסו הווה מתעסק וגם לרי יהודה פטור, ואם ידע ושכח שבת חייב לכו"ע.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 444 אורחים