איש_ספר כתב:הבנתי
מרשב"ג וריה"ל אכן יש?
אפשר דוגמא לדבר?
איש_ספר כתב:האם מחזורי המרוקאים הנדפסים לעת האחרונה, כוללים פיוטים?
משה נטע כתב:איש_ספר כתב:האם מחזורי המרוקאים הנדפסים לעת האחרונה, כוללים פיוטים?
הם כוללים, אבל רק לפני ברוך שאמר, אחרי שמו"ע ולפני חזרת הש"ץ בימים נוראים, לא במקומות שאסור להפסיק (לפני חזרת הש"ץ זה קצת נידון, אבל זה לא כמו אצל האשכנזים ביוצרות וקרובות)
שבטיישראל כתב:ראה עוד בספר חכמת המסכן לר' נוהראי אזוביב ששימש כדומ"ץ באלג'יר - פירושים על סדר קרוב"ץ כמנהג ארג'יל דפוס ליוורנו תקנ"ג, שיש שם פירושים על קרוב"ץ ופיוטי יוצרות רגילים.
וע"ע "חזונים כמנהג המערביים שנתגוררו בסיזילייא" דפוס קושטאנדינה שמ"ה.
ומכל אלו נראה להדיא שבתקופת הרב הבית יוסף עוד היה המנהג פשוט בקהילות הספרדים בארצות אירופה וצפון אפריקה להפסיק התפילה באמיראת פיוטים בברכות קר"ש ובשמו"ע וכנהוג במקהלות האשכנזים.
(אגב, באופן כללי יש לנו האשכנזים טעות גדול במה שאנחנו עושים סלט גדול מבני בבל וארצות המזרח ובני גולי ארצות ספרד וצפון אפריקה - לכללם יחד בשם "ספרדים" ! למרות שאין מנהגים שווים זל"ז בכלל)
איש_ספר כתב:שבטיישראל כתב:ראה עוד בספר חכמת המסכן לר' נוהראי אזוביב ששימש כדומ"ץ באלג'יר - פירושים על סדר קרוב"ץ כמנהג ארג'יל דפוס ליוורנו תקנ"ג, שיש שם פירושים על קרוב"ץ ופיוטי יוצרות רגילים.
וע"ע "חזונים כמנהג המערביים שנתגוררו בסיזילייא" דפוס קושטאנדינה שמ"ה.
ומכל אלו נראה להדיא שבתקופת הרב הבית יוסף עוד היה המנהג פשוט בקהילות הספרדים בארצות אירופה וצפון אפריקה להפסיק התפילה באמיראת פיוטים בברכות קר"ש ובשמו"ע וכנהוג במקהלות האשכנזים.
(אגב, באופן כללי יש לנו האשכנזים טעות גדול במה שאנחנו עושים סלט גדול מבני בבל וארצות המזרח ובני גולי ארצות ספרד וצפון אפריקה - לכללם יחד בשם "ספרדים" ! למרות שאין מנהגים שווים זל"ז בכלל)
יש"כ.
על אלג'יר יש מקורות ברורים וכמו שכתבתי.
ועתה הוספת גם סיצילה
ולענין הסלט ומרכיביו הרי גוף האשכול מוכיח שאולי אין דעת אבל הבדלה יש.
ואם באנו לדייק בדבריך, לא רק שכמובן אין קשר בין ספרדים למערביים, אלא שספרד עצמה יש בה מנהגים חלוקים בין ברצלונה לקטלוניה, ארגון, ספרד המוסלמית וכו'.
איש_ספר כתב:בסדר רע"ג בחזרת מוסף של יוה"כ: ואם רצה לומר קורבה וכו'...
מענין שמחד המנהג מוכר היטב ומאידך ניתן חופש בחירה לש"ץ.
שבטיישראל כתב:נכון שיש שינוים בתוך מלכות ספרד עצמה, ובדיוק כמו שיש שינוים בין העיירות והמדינות השונות במדינת "אשכנז" הגדולה.
אבל ביותר בולט השינויים המרכזיים שבין "ספרדים" אלו ל"ספרדים" אלו - ולדוגמא צורת הס"ת שלהם - שאצל בני המזרח והתימנים הס"ת מונח בתיק, אבל אצל "גולי ספרד" שבאמשטרדם ואח"כ בלונדון הס"ת הוא על "עצי חיים" כמו אצל האשכנזים, רק שצורת המעיל של הס"ת שונה מצורת המעיל האשכנזי שגובהו כגובהו של הס"ת והוא צר וסגור מכל הצדדים (חוץ מלמטה כמובן), והמעיל ה"ספרדי" ארוך מאוד יותר מגובהו של הס"ת ומתרחב כלפי מטה ופתוח משני צדדיו והיה עשוי מבדים צבעוניים יקרים (וע"ע בכתר שם טוב - גאגין על מנהגי גולי ספרד ופורטגל בהולנד ואנגליה).
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים