מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לוי
הודעות: 153
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2012 10:17 pm

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי לוי » ה' נובמבר 19, 2015 1:33 am

ראוי לציין כמה ידיעות פשוטות, המפורשות בדברי רש"י בפרשת תולדות:

1. היו 2 ישיבות נפרדות. בית מדרשו של שם, ובית מדרשו של עבר. וכך פירש רש"י את הפסוק יושב "אהלים" - לשון רבים.
2. רבקה הלכה לדרוש בבית מדרשו של שם. כנראה מפני שהיה זקן וגדול מעבר, [שהרי היה אבי זקנו].
3. יעקב אבינו נטמן י"ד שנים בבית מדרשו של עבר. כך מפורש בגמ' מגילה. לפי חשבון השנים כבר לא היה שם חי באותו זמן.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' נובמבר 19, 2015 2:04 am

חומר הלימודים כלל גם ספר יצירה:
כשברא הקדוש ברוך הוא עולמו ברא ספר יצירה וצפה בו וממנו ברא עולמו, כיון שסיים מלאכתו הניחו בתורה והראה לו לאברהם ספר יצירה ולא הבין בו דבר, יצאה בת קול ואמרה האתה רוצה לדמות דעתך עם דעתי, כלום אינך יכול להבין בו יחידי, לך אצל שם ועבר, הלך אצל שם ועבר והביטו בו ג' שנים עד שידעו לצור עולם (אוצר המדרשים פסיקתא עמ' 487)
מלבד מה שלמדו הלכות כדאי' במדרש שכל הלכות שלמד משם ועבר מסר יעקב ליוסף

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 23, 2017 10:09 pm

אציגה כאן את אשר רשום לי מלפני כמה שנים.
שאלתי היום את הגר"מ שפירא בעיקר הענין שאברהם הוא הראשון וממנו אלפיים שנות תורה, והרי קדם לו שם, ולשם ולעבר ג"כ היה בית מדרש, ומה התווסף באברהם שלא נלמד כבר בבימ"ד של שם. והשיב לי דאמנם שם היה גדול מאברהם, אבל אעפ"כ בית מדרשו היה מקום של פרישות מהעולם, כי הוא היה כהן לקל עליון, ובישיבתו הנ"ל מיטות לישן בהם לא היה, (כמבו' אצל יעקב אבינו שלא ישן י"ד שנה), אלא הבאים לבימ"ד עזבו כביכול את העולם, (ולש' רש"י בכמ"ד דיעקב אבינו נטמן בבימ"ד של שם), משא"כ אברהם שהביא ל'אלוקי הארץ', בדרך התורה שהיא 'אנשי קודש' תהיו לי ולא מלאכים, ופירסם את האמונה בארץ באופן המקדש את החיים בארץ עצמם.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 23, 2017 10:46 pm

ובנוגע ל'חומר הלימודים', הריני להזכיר מש"כ הר"מ בהקד' לפיה"מ -
...ואמרו אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה. והתבונן בדברים אלו, שאם תבינם כפשטם ייראו בעיניך רחוקים מאד מן האמת, כאלו ארבע אמות של הלכה בלבד הם התכלית, ולהזניח שאר המדעים והחכמות, ובזמן שם ועבר ושאחריהם שלא היתה הלכה בלי ספק שלא היה להקב"ה בעולמו כלום...

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' ינואר 23, 2017 11:45 pm

יעקב לא פחד שעשו יחפש אותו שם?

מחולת המחנים
הודעות: 3272
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

מתי למד יעקב אבינו משם בן נח

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' דצמבר 07, 2017 12:59 pm

בסוף פרשת תולדות (בראשית כח, ט) כתב רש"י שנטמן יעקב י"ד שנה בבית עבר, וזה היה כשהיה יעקב בן ס"ג שנה, וכמו שעושה רש"י החשבון שם, ובתחילת פרשת וישב (בראשית לז, ג) כתב רש"י "כל מה שלמד משם ועבר מסר לו".
וצריך לומר שלמד יעקב משם עוד קודם שנטמן בבית עבר, שהרי מת שם כשהיה יעקב בן חמישים שנה, וכן הוא בסדר עולם פ"א "נמצאת אומר אבינו יעקב שמש את שם נ' שנה", ולכן דייק רש"י וכתב שנטמן בבית עבר, שבאותו זמן כבר מת שם, אמנם יעקב למד משם עוד קודם לכן.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מתי למד יעקב אבינו משם בן נח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' דצמבר 07, 2017 1:10 pm

ראה רש"י עה"פ ויעקב איש תם יושב אהלים - אהלו של שם ואהלו של עבר.

חיימקה
הודעות: 1328
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: מתי למד יעקב אבינו משם בן נח

הודעהעל ידי חיימקה » ה' דצמבר 07, 2017 11:03 pm

מחולת המחנים כתב:בסוף פרשת תולדות (בראשית כח, ט) כתב רש"י שנטמן יעקב י"ד שנה בבית עבר, וזה היה כשהיה יעקב בן ס"ג שנה, וכמו שעושה רש"י החשבון שם, ובתחילת פרשת וישב (בראשית לז, ג) כתב רש"י "כל מה שלמד משם ועבר מסר לו".
וצריך לומר שלמד יעקב משם עוד קודם שנטמן בבית עבר, שהרי מת שם כשהיה יעקב בן חמישים שנה, וכן הוא בסדר עולם פ"א "נמצאת אומר אבינו יעקב שמש את שם נ' שנה", ולכן דייק רש"י וכתב שנטמן בבית עבר, שבאותו זמן כבר מת שם, אמנם יעקב למד משם עוד קודם לכן.

וכ"כ המהרש"א בח"א במגילה סוף טז: אומנם בבעל הטורים ריש ויצא כתב וז"ל "מבאר שבע ר"ת שם, שגם נטמן בבית שם" וצ"ע

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מתי למד יעקב אבינו משם בן נח

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' דצמבר 08, 2017 4:06 am

שפתי כהן בראשית פרק כח פסוק י
עוד נוכל לומר שזו היציאה אינה יציאתו מבית אביו כי אותה יציאה כבר נזכרה וישמע יעקב אל אביו ואל אמו וילך אלא יציאה זו היא יציאתו ממדרש שם ועבר ששימש שם ארבע עשרה שנה, שבע במדרש שם ושבע במדרש עבר, ועל זה נאמר יושב אוהלים אוהל לא נאמר אלא אוהלים שני אוהלים שיעקב אבינו אוהב השביעיות. וכן אמר ללבן אעבדך שבע שנים. ואמר ויצא, ויצא יעקב מבאר מים חיים בארה של תורה, שבע שלא היה שבע מלימוד התורה, שכל אותם ארבע עשרה שנה לא ישן בלילה, וכשיצא אמר וי, אם כן שלוש יציאות יצא, מבית אביו, וממדרש שם, וממדרש עבר, ושלושתן רמוזים באותיות מבאר שבע, אב שם עבר.

שוב מצאתי שבתורת יעקב [להרה"ג רי"ח סופר שליט"א] עמד בזה בפרשת ויצא סי' כה
וגם מה שכתב
חיימקה כתב: אומנם בבעל הטורים ריש ויצא כתב וז"ל "מבאר שבע ר"ת שם, שגם נטמן בבית שם" וצ"ע
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' דצמבר 10, 2017 9:00 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מתי למד יעקב אבינו משם בן נח

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' דצמבר 08, 2017 1:06 pm

באדיבות חבר הפורום
קבצים מצורפים
תורת יעקב.PDF
(486.22 KiB) הורד 282 פעמים

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מתי למד יעקב אבינו משם בן נח

הודעהעל ידי טברייני » א' דצמבר 10, 2017 8:34 am

מה שנכון נכון, ומה שכתב מה שנכון נכון, נכון.

כל ימי חייו עסק יעקב בתורה באהלי שם ועבר, ואך בי"ד שנה אלו 'נטמן' בבית עבר, ולא הלך לישון אפילו פ"א.

חיימקה
הודעות: 1328
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: מתי למד יעקב אבינו משם בן נח

הודעהעל ידי חיימקה » ב' דצמבר 11, 2017 12:56 am

היום מצאתי בבעה"ט בפרשת וישב עה"פ "ויאמר יהודה הוציאוה ותשרף" שכתב וז"ל "ובמדרש יש ששם בעצמו דנה. וא"א להיות כשתדקדק בחשבון שנות דור ודור תמצא שמת כבר. ומה שאמר בע"ז [לו:] פנוי הבא על הפנויה בי"ד של שם גזרו משום מעשה דתמר, לא שהיה קיים אלא כל בית דינו אחריו נקרא על שמו."

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 28, 2020 8:46 am

בדרך רמז שמעתי -
כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא-נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר, מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר, מִי יַעֲבָר-לָנוּ אֶל-עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד, בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ, לַעֲשֹׂתוֹ.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ישיבת שם ועבר - פרטים אודותהּ

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 28, 2020 8:56 am

אוהב אוצר כתב:יעקב לא פחד שעשו יחפש אותו שם?
דרך צחות: עוד בהיותם בבטן נמשך עשו לבתי ע"ז, ומכלל הן אתה שומע - שלבתי כנסיות ומדרשות לא חפץ להתקרב. ממילא...

וברצינות: אפשר שסמך אזכות התורה שתגן עליו. והגה"ק מוהרמ"א אלשיך פירש, דידע שסמוך לבית־אביו לא יהרגנו (כי־אם ימתין עד שיתרחק משם ויצא חוצהž־לארץ), לפיכך עיקם דרכו ונשתהה בא"י עצמה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ישיבת שם ועבר - פרטים אודותהּ

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 28, 2020 9:19 am

אגב, בס' הישר איתא שישב יעקב בבית שם ועבר שלשים ושתים שנה (עוד קודם למעשה הברכות).

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' אוקטובר 28, 2020 10:19 am

אוהב אוצר כתב:יעקב לא פחד שעשו יחפש אותו שם?

עי' בספר פני מנחם - גור
פני מנחם.png
פני מנחם.png (97.34 KiB) נצפה 2828 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' אוקטובר 28, 2020 9:39 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סופר-סתם
הודעות: 477
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי סופר-סתם » ד' נובמבר 17, 2021 2:17 pm

אוהב אוצר כתב:יעקב לא פחד שעשו יחפש אותו שם?

המהרש"א במגילה שהטעם שיעקב הלך לבית עבר, כי פחד שעשו ימצאהו בדרכו לחרן, לכן נטמן שם.

בקרו טלה כתב:
שפתי כהן בראשית פרק כח פסוק י
עוד נוכל לומר שזו היציאה אינה יציאתו מבית אביו כי אותה יציאה כבר נזכרה וישמע יעקב אל אביו ואל אמו וילך אלא יציאה זו היא יציאתו ממדרש שם ועבר ששימש שם ארבע עשרה שנה, שבע במדרש שם ושבע במדרש עבר, ועל זה נאמר יושב אוהלים אוהל לא נאמר אלא אוהלים שני אוהלים שיעקב אבינו אוהב השביעיות. וכן אמר ללבן אעבדך שבע שנים. ואמר ויצא, ויצא יעקב מבאר מים חיים בארה של תורה, שבע שלא היה שבע מלימוד התורה, שכל אותם ארבע עשרה שנה לא ישן בלילה, וכשיצא אמר וי, אם כן שלוש יציאות יצא, מבית אביו, וממדרש שם, וממדרש עבר, ושלושתן רמוזים באותיות מבאר שבע, אב שם עבר.


דברי הש"ך תמוהים שהרי שם כבר לא היה בעולם (הוא נפטר כשיעקב היה בן 50, ומעשה דלכתו לחרן היה בגיל 63), ולא מסתבר לדחוק בדבריו ששבע השנים שלמד אצל שם היו קודם.
נערך לאחרונה על ידי סופר-סתם ב ה' נובמבר 18, 2021 9:29 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ארי בן ארי
הודעות: 33
הצטרף: א' פברואר 26, 2017 12:52 am

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי ארי בן ארי » ה' נובמבר 18, 2021 2:41 pm

לוי כתב:ראוי לציין כמה ידיעות פשוטות, המפורשות בדברי רש"י בפרשת תולדות:

1. היו 2 ישיבות נפרדות. בית מדרשו של שם, ובית מדרשו של עבר. וכך פירש רש"י את הפסוק יושב "אהלים" - לשון רבים.

3. יעקב אבינו נטמן י"ד שנים בבית מדרשו של עבר. כך מפורש בגמ' מגילה. לפי חשבון השנים כבר לא היה שם חי באותו זמן.

אין הכרח שהיה שני אהלים אל מקודם של שם ואחר פטירתו של עבר

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי מעיין » ה' נובמבר 18, 2021 8:31 pm

בפשטות משמע ששם ועבר הי' להם ישיבות זה בפני זה, ואין להקשות איך פתח עבר ישיבה בעוד שאבי זקינו כבר הי' לו ישיבה שהרי זה מעשים בכל יום בזמנינו ואין אדם מתקנא בבנו ותלמידו, ואין זה דבר חדש וכבר הי' לעולמים אשר הי' מלפנינו ואולי למדו בדרך שונה, וכבר מוזכר בגמ' ע"ז יט ע"א מעלת לימוד משני חכמים בסברא

לפי פשוטו
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוגוסט 22, 2018 1:51 pm

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי לפי פשוטו » ב' נובמבר 22, 2021 11:17 pm

הנקודה המרכזית היא לכאו' מה יכל יעקב לקבל אצל שם ועבר יותר מאברהם ויצחק?
והובאו פה באשכול שני תשובות הפוכות בשם ר' משה שפירא ששם היה גדול מאברהם אלא שבית מדרשו היה מקום של פרישות מהעולם.
ובשם ר' יעקב קמינצקי ששם ועבר הגיעו מדור המבול והורגלו להיות במחיצת רשעים לעומת אברהם ויעקב.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 18, 2022 3:06 pm

לא ראיתי שהזכירו, לכאו' מיקום הישיבה; בְּאֵר לַחַי רֹאִי בֵין קָדֵשׁ וּבֵין בָּרֶד. אולי בדרך מפטרה לעזה.

שם בישר המלאך להגר על ישמעאל, לשם הלך יצחק אחרי העקידה, וישב שם גם אחרי מות אברהם, ואף יעקב נטמן שם י"ד שנה טרם לכתו ללבן.

ז"ל ת"י;
וְיִצְחָק הֲוָה אָתִי מִבֵּי מֶדְרָשָׁא דְשֵׁם רַבָּא מַעֲלָנָא דְבֵירָא דְאִתְגְלֵי עֲלוֹי חַי וְקַיָם דְחָמֵי וְלָא מִתְחָמֵי. (כד,סב)
וּדְבָרוּ מַלְאֲכֵי מְרוֹמָא יַת יִצְחָק וְאוֹבִלוֹהִי לְבֵי מֶדְרָשָׁא דְשֵׁם רַבָּא וַהֲוָה תַּמָן תְּלַת שְׁנִין. (כב,יט)

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: ישיבת שם ועבר-פרטים אודותיה

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' נובמבר 20, 2022 12:36 am

עושה חדשות כתב:לא ראיתי שהזכירו, לכאו' מיקום הישיבה; בְּאֵר לַחַי רֹאִי בֵין קָדֵשׁ וּבֵין בָּרֶד.

ז"ל ת"י;
וְיִצְחָק הֲוָה אָתִי מִבֵּי מֶדְרָשָׁא דְשֵׁם רַבָּא מַעֲלָנָא דְבֵירָא דְאִתְגְלֵי עֲלוֹי חַי וְקַיָם דְחָמֵי וְלָא מִתְחָמֵי. (כד,סב)
(כב,יט)

בפשטות ת"י פירש מבוא באר לחי רואי כמו לבוא חמת (וכפירוש החזקוני) דאל"כ היה עליו לתרגם אתי ממיתוהי בי מדרשא וכו' וכעין שתרגם אונקלוס, ולפי"ז ישיבת שם ועבר היתה על היכן שהוא באזור הדרך המובילה לבאר לחי רואי .


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 420 אורחים