מחולת המחנים כתב:נוסח החתימה 'שאותך לבדך ביראה נעבוד' שייך לברכת כהנים כפי שמוכח ברש"י ביומא שציינת, וכאשר נשאו כפים חתמו שאותך לבדך ביראה נעבוד שנשיאת כפים אף היא עבודה.
ועל כן בארץ ישראל שנשאו כפים בכל יום חתמו בנוסח התפילה 'שאותך לבדך ביראה נעבוד', ובחו"ל שלא נשאו כפים אלא ברגלים חתמוהו רק במוספי הרגלים.
ואלו הנוהגים היום בארץ ישראל לומר ברגלים 'שאותך לבדך ביראה נעבוד' והכהנים נושאים את כפיהם בכל יום, תמוהים ממה נפשך.
איש_ספר כתב:ולתת שכר טוב לקוראים הנאמנים, אציין כי ראיתי שו"ת לג"א שליט"א, שמפלפל בכל הרצינות, אם יש מצוה להיות חזן בימים טובים כדי לזכות לחתום בנוסח הזה, של אותך לבדך, השמור רק לש"ץ. אוי ווי.
איש_ספר כתב:מחולת המחנים כתב:נוסח החתימה 'שאותך לבדך ביראה נעבוד' שייך לברכת כהנים כפי שמוכח ברש"י ביומא שציינת, וכאשר נשאו כפים חתמו שאותך לבדך ביראה נעבוד שנשיאת כפים אף היא עבודה.
ועל כן בארץ ישראל שנשאו כפים בכל יום חתמו בנוסח התפילה 'שאותך לבדך ביראה נעבוד', ובחו"ל שלא נשאו כפים אלא ברגלים חתמוהו רק במוספי הרגלים.
ואלו הנוהגים היום בארץ ישראל לומר ברגלים 'שאותך לבדך ביראה נעבוד' והכהנים נושאים את כפיהם בכל יום, תמוהים ממה נפשך.
יש"כ. אבל הדברים לא עומדים במבחן המציאות, באר"י חתמו שאותך לבדך בכל התפילות כולם, גם במנחה וערבית. שאין בהם נש"כ. בנוסח צרפת שבמחז"ו (אאל"ט) מופיע חתימת שאותך לבדך בכל התפילות של ימים נוראים.
וגם המנהג של ימינו שנהגו בחזרת הש"ץ ברגלים, גם הוא לא ברור שיש לו קשר לנש"כ. צא ולמד שמהר"ם לובלין סי' ל' כותב שכמדומה לו שכשאין כהן שישא כפיו אין חותמים שאותך, ובסוף כתב שמ"מ אם אמרוהו אין הפסד. ובמנהגי ר"י טירנא כותב שביוה"כ במנחה אין נש"כ, ונראה לי שאף אין ותערב...
ואמנם כיוונת לד' פאה"ש הל' א"י סי' ב אות יז בבית ישראל שם, אבל גם הוא נדחק מאד מה השייכות בין נש"כ לבין שאותך לבדך. עי"ש.
איש_ספר כתב:יש"כ על הדברים החשובים.
ברשותך אתייחס לדברים המחודשים לי בהודעתך.
א. האם כתבת שבצרפת היה מנהג לחתום ותערב בכל הימים טובים ולא רק בר"ה ויוה"כ?
ב. כתבת שבאשכנז נהגו לסיים שאותך לבד כל אימת שאמרו ותערב, האם יש מקורות לפני מנהגי ר"י טירנא?
ג. כתבת שותערב זה תקנת ר"מ ש"ץ להתפלל ביו"ט על העבודה וכו', בטח כוונתך שהוא תיקן להשתמש בנוסח ישן כדי להתפלל בו וכו', כי הרי ותערב יש בנוסח צרפת בכל יום מימות החול (בלי החתימה של אותך לבדך), ובמחזורי איטליה יש ותערב לתענית ציבור (בלי חתימתך שאותך) ומה המקור לתקנתו של ר"מ ש"ץ?
ומה לדעתך פשר דברי הרוקח שהבאתי? הרי הרוקח אשכנזי היה...?
(אגב גם ברוקח סי שכב כמדומני יש אזכור ל"אותך לבדך" אבל שם זה קטע בתוך מדרש שהובא כולו ברוקח שם ולא נראה שיש מה לדייק מזה על נוסחתו של הרוקח עצמו).
שו"מ ד' ר"ש עמנואל במבוא לדרשת הרוקח לפסח (מצוי באוצר) עמ' 39 הערה 153, שמקור הקטע מפירוש הרוקח לסליחה ההיא ור' מנחם הוא דודו ר' מנחם בן יעקב. עי"ש.שבטיישראל כתב: ר"מ ש"ץ תיקן נוסח קבוע לאומרו ביו"ט ע"פ נוסחאות ישנות שונות של נוסח ברכת רצה.
מקור דברי ר"מ ש"ץ מצאתי' בכת"י קויפמן 400 (עמ' 502) דמביא מכתבי ר' יוסף קרא בפירוש לסליחה "אנוש עד דכא תשוב", וז"ל:
"נאמר ועל מזבחו ועל קדשיו ורבניו אמרין מניין שהוא עובר לפני התיבה שהוא צריך להזכיר בניין בית המקרש וקרבנות מן הדא ברכתא רצינו אלקים ושכון בציון עירך ויעבדוך בניך, ובשביל זה המדרש אנו מתפללים בימים טובים ותיערב לפניך עתירתנו כעולה וכקרבן וכו' כי ר' מאיר ציר אמונים מכאן יסדו וכן כתב דודי רבינו ר' מנחם [ה"ה ר' מנחם בר חלבו] בפירושי פיוטי ר' מאיר שיסד".
איש_ספר כתב:ולתת שכר טוב לקוראים הנאמנים, אציין כי ראיתי שו"ת לג"א שליט"א, שמפלפל בכל הרצינות, אם יש מצוה להיות חזן בימים טובים כדי לזכות לחתום בנוסח הזה, של אותך לבדך, השמור רק לש"ץ. אוי ווי.
שכניה בן יחיאל כתב:שבטי ישראל כתב "(וכהא דמצינו רבות אצל האשכנזים שכל אימת שאמרו פיוט במועדות וכדו' נהגו לומר נוסח הקבע ע"פ נוסח א"י, ודוגמאות רבות יש לדבר - כגון: נוסח ברכת אבות הקצר שהיה נהוג עד שביטלו הרוקח ומהר"ם מרוטנבורג (נוסח זו נהוג עד היום אצלנו בכל ליל ש"ק ברכת מעין שבע !) הנוסח הקצר של זולת, מלך צור ישראל וגאלו, ועוד)" עכ"ל
נוסח ברכת אבות 'הקצר' היה נהוג גם אצל הפרדים בכל פעם שאמרו פיוט, ומסתמא הוא נוסח בבלי שלא תוקנו בו המילים 'קונה שמים וארץ' (עיין בספר של וידר, ואינו בידי). והביהו ראיה לכך שהרי בירושלמי ברכות פרק ח' ה"א כתוב שבני בבל נוהגים בברכה מעין שבע, מוכח שאינו מנהג א"י. (ואולי יש לדחות ואכמ"ל)
הנוסח הקצר של זולת נהוג גם ברומניא וכנראה גם הוא לא א"י
את הנוסח "ונאמן אתה להחיות נרדמים\רדומים" בימים נוראים, מצאתי בכ"י אשכנזי כמעט בלי השפעות צרפתיות במנחה של יו"כ בלבד אחרי הפיוט של מחייה מתים כתוב בפנים "ונאמן אתה להחיות רדומים" (כמו סיום הפיוט "לפניו נחיה, בצדק אב נחיה, יי ממית ומחיה, בטלליו רדומים יחיה,) ומתוקן למעלה מתים
אין לשנות הברכה שאומרים האשכנזים 'ותערב' והש"ץ מסיים 'שאותך לבדך ביראה נעבוד', אלא אומרים הברכה דעבודה כמו כל השנה, 'המחזיר שכינתו לציון'
הנה בא"י... אין מקום לשנות ביו"ט דוקא, לומר 'ותערב' ולשנות הברכה ממטבע חכמים... וגם בחו"ל שאין נו"כ כ"א ביו"ט ואומרים 'ותערב' כו' ומסיימין 'שאותך' כו' אין שום טעם.
מה נקרא מקור כאן? מחזור וורמייזא הוא מקור?איש_ספר כתב:[יש לי נפק"מ בענין: אני רשמתי בערך מוסף מקורות לותערב עם חתימת שאותך וכו', והמבקר העיר שלא מצא בכל המקורות את החתימה אלא רק ותערב וכו', ומי אמר שחתמו? ואני השבתי שותערב בלי חתימה לא מצינו מעולם, ושוב עיינתי בפאה"ש והתפלאתי שגם הוא העלה מחשבה שכזו...]
ברזילי כתב:מה נקרא מקור כאן? מחזור וורמייזא הוא מקור?איש_ספר כתב:[יש לי נפק"מ בענין: אני רשמתי בערך מוסף מקורות לותערב עם חתימת שאותך וכו', והמבקר העיר שלא מצא בכל המקורות את החתימה אלא רק ותערב וכו', ומי אמר שחתמו? ואני השבתי שותערב בלי חתימה לא מצינו מעולם, ושוב עיינתי בפאה"ש והתפלאתי שגם הוא העלה מחשבה שכזו...]
איש_ספר כתב:הרב מע"ד איך אתה מסביר את המשפט: ובפוסקים אין מוזכר שינוי ברכה זו רק בלבוש כתב ותערב כו'. האם לדעתך כוונתו שרק הלבוש ולא שאר הפוסקים?
איש_ספר כתב:ברזילי כתב:מה נקרא מקור כאן? מחזור וורמייזא הוא מקור?איש_ספר כתב:[יש לי נפק"מ בענין: אני רשמתי בערך מוסף מקורות לותערב עם חתימת שאותך וכו', והמבקר העיר שלא מצא בכל המקורות את החתימה אלא רק ותערב וכו', ומי אמר שחתמו? ואני השבתי שותערב בלי חתימה לא מצינו מעולם, ושוב עיינתי בפאה"ש והתפלאתי שגם הוא העלה מחשבה שכזו...]
יש שם ותערב בלי חתימה?!
איש_ספר כתב:כידוע מנהג הפרושים בא"י שאין חותמים שאותך לבדך, אלא רק אומרים ותערב וחותמים בברכה הרגילה של המחזיר וכו'.
עד כמה שידוע לי מדובר בהמצאה מאוחרת. סוג של פשרה. המקור המתועד הקדום לנוסח זה הוא... סידור אשי ישראל. לפניו לא ידוע לי.
אמנם היום עיינתי בפאת השלחן בדברי הקטרוג שלו על אמירת ותערב שמשנים החתימה, ולדעתו הוא בבחינת משנה ממטבע שטבעו חכמים.
ובתוך דבריו הוא כותב כך:
"ובפוסקים אין מוזכר שינוי ברכה זו רק בלבוש כתב ותערב וכו".
נראה שהוא רוצה לומר שאין ראיה שהפוסקים היו שלמים עם החתימה, שאותך לבדך, ושאפשר שגם הם דיברו רק על אמירת ותערב בלי החתימה.
אני חושב אחר המחילה שזו השערה שאין לה קיום, לא מצינו ספר תפילה אחד לפני תקופת האשכנזים באר"י, שיש בו אמירת ותערב בלי חתימה.
האם אני צודק?
[יש לי נפק"מ בענין: אני רשמתי בערך מוסף מקורות לותערב עם חתימת שאותך וכו', והמבקר העיר שלא מצא בכל המקורות את החתימה אלא רק ותערב וכו', ומי אמר שחתמו? ואני השבתי שותערב בלי חתימה לא מצינו מעולם, ושוב עיינתי בפאה"ש והתפלאתי שגם הוא העלה מחשבה שכזו...]
ברקים רב כתב:איש_ספר כתב:[יש לי נפק"מ בענין: אני רשמתי בערך מוסף מקורות לותערב עם חתימת שאותך וכו', והמבקר העיר שלא מצא בכל המקורות את החתימה אלא רק ותערב וכו', ומי אמר שחתמו? ואני השבתי שותערב בלי חתימה לא מצינו מעולם, ושוב עיינתי בפאה"ש והתפלאתי שגם הוא העלה מחשבה שכזו...
פשוט כך? יש מבקר שעובר מקור אחר מקור, כדי לבדוק אם אכן הדברים מופיעים בו? נישט צו גלייבן...
יש"כ. לרגע נבהלתי.מעט דבש כתב:כוונת הרב ברזילי להפך - הנה לך מקור שיש 'ותערב' עם חתימה (ביחס לטענת המבקר שלא מצא במקורות חתימה).
מעט דבש כתב:איש_ספר כתב:הרב מע"ד איך אתה מסביר את המשפט: ובפוסקים אין מוזכר שינוי ברכה זו רק בלבוש כתב ותערב כו'. האם לדעתך כוונתו שרק הלבוש ולא שאר הפוסקים?
כן. לזה התכוונתי (אף שתמוה קצת לומר כן, איני רואה דרך אחרת).
שבטיישראל כתב:באמת איני רואה מקום לחלק בין אמירת הקטע "ותערב" לחתימת נוסח הברכה שלאחר הקטע.
אצלי ברור כשלמה שהכל דבר אחד הוא ולא ניתן כלל לחלק ביניהם.
(וכן מוכח להדיא מכל הכת"י שמנהג חד הוא ומעולם לא עלה על מאן דהו לחלק ביניהם).
לעומקו של דבר כתב:שזה לכו"ע בגדר "משנה ממטבע" שטבעו אנכה"ג (גם להרשב"א ודעימיה)
צופר הנעמתי כתב:לעומקו של דבר כתב:שזה לכו"ע בגדר "משנה ממטבע" שטבעו אנכה"ג (גם להרשב"א ודעימיה)
מנין?
לעומקו של דבר כתב:שבטיישראל כתב:באמת איני רואה מקום לחלק בין אמירת הקטע "ותערב" לחתימת נוסח הברכה שלאחר הקטע.
אצלי ברור כשלמה שהכל דבר אחד הוא ולא ניתן כלל לחלק ביניהם.
(וכן מוכח להדיא מכל הכת"י שמנהג חד הוא ומעולם לא עלה על מאן דהו לחלק ביניהם).
יש"כ שזכינו להכרעתך הברורה בזה.
אבל זה שבכל הכת"י אינו זה פשיטא שלא היה המנהג כן, אבל לגוף העניין, ברור שהחילוק בין פיוט שמהיכי תיתי למה לא לומר אותו, לבין שינוי נוסח התפילה, הוא חילוק אפשרי לפי שיטת הרמב"ם שהמחמיר שאסור לשנות מנוסח התפילה, אבל בכל ימות השנה לחתום בחתימה אחת ובמועדים לחתום בחתימה אחרת, זה לא הגון לפי הרמב"ם, דאם אנחנו נוהגים כנ"ל שאנכה"ג תיקנו הנוסח "המחזיר שכינתו" א"כ הו"ל לכאו' תרתי דסתרי. ואין מהני לזה שהיה כן נוסח א"י.
כנ"ל כעת, אבל אולי לשיטת הרמב"ם אסור גם להוסיף? צריך לבדוק.
שבטיישראל כתב:בכוונתי לומר שהפיוט והחתימה היינו הך, וכן נהגו משך כל הדורות להוסיף הפיוט ולחתום בנוסח זה, וזה שבדרך מקרה מצינו רק בדברי הלבוש שבדרך אגב מזכיר ענין שינוי הנוסח של הברכה אין להביא ראי' מזה, ולעולם לא ניתן להפריד בשום פנים ואופן בין אמירת הפיוט ונוסח הברכה השונה.
לעומקו של דבר כתב:זה נוסח מורכב של התפילה, וכיום נהגו לאמרו בהרכבת והוספת החתימה של הנוסח "המחזיר שכינתו לציון". מה רע.
מעט דבש כתב:מי ששינה את המנהג הוא הגר"א, שביטל אמירה זו מכל וכל (וכמו שהעיד בפאת השולחן ב, יז).
כעת, אחרי שנהגו כגר"א, שלא לומר כלל, חידש בסידור 'אישי ישראל' לומר בצורה אחרת. ואין בזה כל רע.
ההוא גברא כתב:הטענה שר' מאיר ש"ץ חידש ותערב לדעתי היא טעות. "ר' מאיר מכאן יסדו" חוזר על דברי הפיוט שהובאו לפני כן, כי זה כתוב בפירוש לסליחה אנוש עד דכא תשב שמחברה היה ר' מאיר ש"ץ.
איש_ספר כתב:ברור כשמש שלא היה מנהג מעולם לומר ותערב בלי החתימה, וכל הפלפול הוא רק להסביר את פאה"ש, או להשאירו בצע"ג
אמנם כ"ז מתייחס למנהג המוכר היום שותערב נאמר ע"י הש"ץ בחזרת מוסף, אבל כידוע שבצרפת היה מנהג שכל הקהל אומר ותערב, ושם זה אכן בחתימה הרגילה.
אגב אצל סבי שליט"א כמובן שלא חותמים שאותך לבדך, אבל הוסיפו עוד, שבתפילות ימים טובים, שאין הש"ץ מפסיק בהם בפיוטים כלל, גם ותערב א"א אלא הקהל והש"ץ שותק.
ורק בתפילות ימים נוראים שהתפילה מופרעת בין כה וכה ע"י פיוטים, אף הש"ץ אומר ותערב וכאמור בלי חתימה.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים