איש גלילי כתב:משה נטע כתב:זה מעלה, לא עיקר קיום התורה.
על פי הספרי?
כן, לענ"ד. אין תורה כתורת ארץ ישראל שהיא גדולה במעלה מכל מקום אחר, אבל לא שהתורה תיכחד ח"ו אם לא נמצאים ארץ ישראל.
איש גלילי כתב:משה נטע כתב:זה מעלה, לא עיקר קיום התורה.
על פי הספרי?
משה נטע כתב:איש גלילי כתב:משה נטע כתב:זה מעלה, לא עיקר קיום התורה.
על פי הספרי?
כן, לענ"ד. אין תורה כתורת ארץ ישראל שהיא גדולה במעלה מכל מקום אחר, אבל לא שהתורה תיכחד ח"ו אם לא נמצאים ארץ ישראל.
רון כתב: לומר שזה עיקר ביהדות זו עם ארצות!
קו ירוק כתב: 2. היושב בא"י, גם במצבנו כיום בגלות, אותן המצוות שיש ביכולתינו לקיים והוא מקיים - הם במעלה העליונה.
קו ירוק כתב:1. תכלית קיום המצוות (גם חובת הגוף) הוא בארץ ישראל, והדברים ידועים אין מה להאריך.
2. היושב בא"י, גם במצבנו כיום בגלות, אותן המצוות שיש ביכולתינו לקיים והוא מקיים - הם במעלה העליונה.
3. אותן המצוות שא"א לקיים מחמת שאין אנו מחויבים בהם כגון מצוות שבקרקע מדאורייתא, בלא"ה אין מחויבים מדאו' בהם עד שגיע עת גלותינו.
4. מצוות מורא מקדש היא מצווה ככל המצוות, אבל איננה בסיס היהדות !! ופחות חשובה ממצוות צדקה (שיש בה הליכה בדרכיו) ולא שמעתי שמאן שהוא מהמתלהמים פה, יוצא לעמול קשה במקום ללמוד בכדי שיהיה לו יותר כסף לתת לצדקה (משום שאינו מחויב בכך. והכי נמי איננו מחויבים במורא מקדש אם זה סיבה לתקלות, כפי שגדרו גדולי הדורות האחרונים).
5. מצוות הקרבת הקרבנות, גם אם היה מתאפשר מבחינה מדינית/פוליטית (מה שלא נראה שיקרה עד ביאת הגואל), בלא"ה לא יהין מישהו בדור עלוב זה (שלא יודעים אפילו דף גמרא על בוריו, להוציא ממנו הלכה למעשה) לעשות מעשה שמא ייכשל בכריתות ולאוים עד אין מספר.
משכך, באמת אינני מבין מה כל הליהוגים הללו על אהבת ציון ואהבת הארץ.
מה בדיוק חסר לאלו שלא נמנים על הקומץ שמכנה את עצמו פה 'אוהבי ציון וירושלים'.
אולי ילמדוני אותם חכמים מה בדיוק רצונם/כוונתם, ומה יועילו מעשיהם לקרב את הגאולה. וכי מי שמתפלל בכוונה ג' פעמים ביום על ירושלים והמקדש חסר בפעולותיו לקירוב הגואלה, ממי שעולה להר הבית ? האם מצאנו בחז"ל או מי מכל גדולי הדורות בכל הדורות שקבע שעליה להר הבית ותפילה בו נצרכת לקירוב הגאולה ולא סגי בתפלה שתיקנו חז"ל? ואי משום מקום תפילה. א"ז מצווה אלא לתועלת שלנו (תפילה משום רחמי), ואטו נעשה משהו לתועלתינו בזמן שאנו גומרים מכשול לרבים ?
ברים כתב: הקב''ה בעצמו, הוא ולא אחר, מדבר חצי מתורתו בשבח הארץ הקדושה, חצי מסידור התפילה מדבר על ארץ הקדש, ואני זכיתי להיוולד ולחיות כאן סמוך ונראה, ונותן לדברים לעבור מעל אוזני, כל זה למה? כדי שסבא שלי נ''ע לא ייתפס ח''ו לציונות. שומו שמים על זאת!
בתבונה כתב:הרשע אומר מה העבודה הזאת לכם. יש מצוות יותר חשובות אז אל. תקיימן מורא מקדש כי צדקה יותר חשובה אל תקיימו תפילין כי כך וכך, חוץ מזה אומר הרע הרי מי אתם רק החזון איש יכל להקריב אתם קטנים מדיי לקיים מצוות ושמא עוד תסתבכו בעבירות אז תברחו.
בתבונה כתב:הרשע אומר מה העבודה הזאת לכם... ושמא עוד תסתבכו בעבירות אז תברחו.
קו ירוק כתב:משכך, באמת אינני מבין מה כל הליהוגים הללו על אהבת ציון ואהבת הארץ.
קו ירוק כתב:אי משום הא, אני מסכים שדברי תורה צריכים חיזוק, ואולי אכן זו כוונת פותח האשכול.
והרי מצינו לחבורא קדישתא בצפת שקיבלו ע"ע, תקנות בענין אבלות החורבן, וידועים דברי היעב"ץ על שצרות הגלות באות מחמת זה.
וגם ידועים מעשי הרמח"ל ביחודיו.
יחד עם זאת, לפום ריהטא, היות שבין הניקים שמשתתפים בו באשכול, נשמעו גם זמירות מסוג שונה.. של עליה להר הבית, ושאיפות בנוגע למדינה - מובן הטעות של חלק מהמגבים פה, ובתוכם גם אני - על ענין שלא העולה באופן ספציפי באשכול זה.
ואגב, מכיר אני גם 'קנאים גדולים' מחוגי חסידות סאמעאר, שעוברין ליד הירדן ודנים בנס בקיעת הירדן וכיו"ב..
קו ירוק כתב:אוהב ציון
בפתיחת האשכול נתת פתח גדול להבין שאתה מתקומם על האשכולות הקודמים בהם נשמעה ביקורת חריפה על דעות שמחוץ לדעת התורה הקדושה.
אם זו כוונתך, מה אתה מיתמם.
אם לא זו כוונתך (וטעו המגיבים באשכול ובתוכם גם אני) אלא רק לשאול מדוע לא זוכרים את חיבת הארץ. מי בדיוק לא זוכר? וכי איש אחד או שניים שפגשת הם מעידים על הכלל.
ושאלה בנימה אישית, וכי באמת 'כולם' זוכרים להודות לה' כל רגע ורגע בשמחה עצומה שזוכים לעסוק בתורה, והרי חובה זו גדולה שבעתיים מחיבת הארץ שהרי קודשא בריך הוא וישראל ואורייתא חד הוא. אלא מאי ד"ת צריכים חיזוק, ה"נ ד"ת צריכים חיזוק.
ישא ברכה כתב:בעז"ה
הרב אוהב ציון, אם כל קצפך הוא על חיזוק התודעה במעלת הארץ, אתה בהחלט צודק ואף אחד אינו חולק בדבר שיש צורך לחזק את המודעות למעלת ישיבת א"י. וברור שבעקבות הריחוק מהציונים נוצר איזשהוא העדר יחס ראוי לא"י, וכך בעוד הרבה דברים כמו למשל בעקבות הסיפור של חב"ד עם משיח נוצר העדר יחס על ימות המשיח ועת"ל, ובעקבות המשכילים נוצר העדר יחס ראוי לתנ"ך ובירור אמונה, ובעקבות המציאות של הכוללים נוצר העדר יחס נכון לצורה המקורית של היהודי שהבעל נושא בעול הפרנסה, ובעקבות המציאות של עולם הישיבות נוצר העדר יחס ראוי לצורת מצות ת"ת, וכהנה וכהנה רבות. הצד השוה שבכ"ז (אם כי לא בכל הדוגמאות), שכו"ע מודו להו, אין ויכוח על כל הדברים הללו בכל היהודים המאמינים בבורא עולם, וכולם מסכימים שהם עיקרים חשובים ויסודיים, שרק מחמת סיבות חיצוניות פחת היחס הראוי להם.
ולכן אני לא מבין על מי אתה מוציא בכל פעם את כל הקצף הגדול, משל אתה בא לעקור טעות שנתאזרחה אצל ההמונים, ולא היא.
[ומה שכתבת על ענין התורה, אין ספק שיש בעולם הישיבות חוסר פופורציה בערכים, ויש משגיחים ורה"י שיש להם מצוה אחת והיא ללמוד תורה. והם כמעט לא מתעסקים במצוות וערכים אחרים, כמו אמונה ידיעת ה' אהבת ה' יראת ה' דביקות בה' צפייה לעת"ל התגלות ה' בעבר בהווה ובעתיד, וכו' וכו' וכו'. אבל גם בזה ב"ה יש התעררות גדולה, ויש ביקוש בקרב הציבור לדעת את ה'. ואכמ"ל].
אוהב ציון כתב:אבל ישנה סיבה נוספת, והיא שחוג מסוים עיוות את דברי התוה"ק לגבי אה"ק (וכמו שכתב רבינו אור העולם הסייפלר זצ"ל אין היתר בשביל קנאות לגלות פנים בתורה שלא כהלכה). והפך את הקערה על פי', שהיום לגור בא"י זה כמעט עבירה, והמבט על עיר האלוקים ועל המקום אשר אוה למושב לו ומנוחתו עדי עד - שזה עיר שכבשוה הציונים, ולכן אדמו"ר מסוים לא מבקר שם.
השקפה זו נגד התה"ק חלחלה מאוד לתוך הציבור שלנו.
משה נטע כתב:אוהב ציון כתב:אבל ישנה סיבה נוספת, והיא שחוג מסוים עיוות את דברי התוה"ק לגבי אה"ק (וכמו שכתב רבינו אור העולם הסייפלר זצ"ל אין היתר בשביל קנאות לגלות פנים בתורה שלא כהלכה). והפך את הקערה על פי', שהיום לגור בא"י זה כמעט עבירה, והמבט על עיר האלוקים ועל המקום אשר אוה למושב לו ומנוחתו עדי עד - שזה עיר שכבשוה הציונים, ולכן אדמו"ר מסוים לא מבקר שם.
השקפה זו נגד התה"ק חלחלה מאוד לתוך הציבור שלנו.
סטאמאר רב זי"ע נגד התורה הקדושה? מעניין אם ראית טענותיו.
משה נטע כתב:אוהב ציון כתב:אבל ישנה סיבה נוספת, והיא שחוג מסוים עיוות את דברי התוה"ק לגבי אה"ק (וכמו שכתב רבינו אור העולם הסייפלר זצ"ל אין היתר בשביל קנאות לגלות פנים בתורה שלא כהלכה). והפך את הקערה על פי', שהיום לגור בא"י זה כמעט עבירה, והמבט על עיר האלוקים ועל המקום אשר אוה למושב לו ומנוחתו עדי עד - שזה עיר שכבשוה הציונים, ולכן אדמו"ר מסוים לא מבקר שם.
השקפה זו נגד התה"ק חלחלה מאוד לתוך הציבור שלנו.
סטאמאר רב זי"ע נגד התורה הקדושה? מעניין אם ראית טענותיו.
רון כתב:ימחל לנו הרב ישא ברכה שבדרך כלל דבריו נעימים לחיך, אך כאן נטה קו מן האמת!
בישיבות לא חסר פרופורציה!
ייאמר ברורות,
מי שחושב שבישיבות אין שיחות על ארץ ישראל - סתם כך, טועה.
מי שחושב שבישיבות אין שיחות בעניני דיעות סתם כך, טועה.
כלך לך אצל הישיבות החשובות כגון מרכז הרב ותרוה נחת,
אך רבותינו ראשי הישיבות לא אוחזים כך בצורה הברורה ביותר מכל מיני סיבות, אך זה לא נעשה סתם!!!
אתה יכול לשאול מדוע, ויש לכך תשובות אך לא לקבוע מסמרות שבישיבות חסר פרופרציה!!!
אנחנו מחנכים בישיבות בדיוק כפי שראינו אצל מרן בעל האבי עזרי. וכל המשנה ידו על התחתונה חד וחלק.
גם על מה מדברים בשיחות ועל מה לא!!!!!!!!!!!!!!
נכון,
הדורות שונים ממה שהיו לפני כן,
ולכן הישיבות מתאימים את עצמם לאופי הדור, אך הכל בצורה החיצונית, כגון שיש יותר נו"נ, ויותר אנשי צוות לשמוע את הבחורים, משוחחים על דברים בצורה פתוחה יותר, ומחפשים סיבה למסיבה לפעמים. אך מהותה של הישיבה לא השתנתה, והיא לגדל תלמידי חכמים גדולים ככל היותר. זו מטרת הישיבה מאז ומעולם.
לא לגדל אוהבי הארץ ולא לגדל אנשי אמונה!!!!!!!!!! לא בשביל זה יש ישיבות. חד וחלק.
זה נכון שבדורנו האומלל צריך להכניס יותר חיות בעבודת ד', אין ספק ואין ויכוח על זה. המלומדה שולט בכל פינה, וע"ז מדברים בועדים ושיחות פרטיות עם בחורים.
אבל אסור לאבד את העיקר שהוא גדלות בתורה, שהיא המעיין המנביע לכל המים החיים, אהבת א"י, אמונה, עבודת ד', תפילה וכו' וכו'.
רון כתב:אדרבא תמצא מקום יותר מושלם שיכול לגדל דורות, אבל עם נסיון מוכח, לא שאנחנו נהיה השפני נסיון, ונרוץ כולנו אחריו.
בינתיים,
זה המקום הכי קרוב לאמת שמגדל בהצלחה דורות של ת"ח, ובעלי בתים יראים ושלמים.
מה שבישיבות מדברים הכל מכוון, ואין דברים סתם, ומה שמדברים הוא בכונה ומה שלא מדברים הוא בכונה.
האם לדבר על אהבת הארץ זה נושא לשיחה בישיבה, איני יודע!
דבר אחד אני יודע, מה שרבותי מדברים לא כלל שיחות על אהבת הארץ באופן מיוחד! ורבותי קיבלו מרבותיהם ודי לי בזה, לא טוב אנוכי מרבותי
הרואה כתב:בערך כך סברו רוב ראשי הישיבות מקימי עולם התורה בארץ ישראל לאחר חורבן אירופה, כגון הרב מפוניבז', ראשי ישיבת חברון, ועוד.
קו ירוק כתב:הרואה כתב:בערך כך סברו רוב ראשי הישיבות מקימי עולם התורה בארץ ישראל לאחר חורבן אירופה, כגון הרב מפוניבז', ראשי ישיבת חברון, ועוד.
הרשה לי להביע את הבחנתי וכאבי, מהעובדה שניכר מדבריך שאינך נצמד לאף אחד, מלבד לתעתועי לבך. וישנם עוד כאלו בפורום, וגם במרחבי המציאות.
הרב מפוניבז', ראשי ישיבת חברון, ר' חצ'קל ועוד ועוד, הכל נחמד..
אני מניח שבראיה מפוכחת, אתה מבין שיש בעם ישראל 'פירמידה'. וכל אבן מסותתת יושבת בדיוק על משבצתה. התחתונה לא נהיית עליונה והעליונה איננה אבן הראשה.
ברוך הוא וברך שמו, הקב"ה ברוב אהבתו אלינו, שתל לנו איש שמימי מורם מעם, מרן הרב שך, שעבר כלפיד לפני המחנה והאיר את חשכת הגלות פה בא"י - מטשטוש הדעות, שנגרמה בעיקר בגלל אחינו הטועים, ועמו גדול מרבן שמו מרן הסטייפלער ז"ל, וכך עמם גדולי האדמורי"ם בא"י, זכרונם לברכה. (וגם אלו שזכרת, טעית טעות גדולה בהבנתך אותם, ולא אאריך).
מחד, הנושא של א"י לא תפס מקום מרכזי, גם משום שהוא היה שייך ללאומיים וזה מסוכן - וגם היום הוא שייך להם!! כן, גם היום. וזה כולל כמה וכמה ממשתפי הפורום - 'חרדים לאומיים' - זן חדש שצץ לו מאי שם. וכמה שמראים לו את טעויותיו - אינו נכנע. הם שרופים, כאותו סכל שכשציטטו לו פה את מכתבו של הגר"ש אוירבך נגד העליה להה"ב, הוא אמר שרואים במכתב שאיננו מתנגד אך גם לא תומך...
וגם משום שזו עוד מצווה, אבל עיקר הוא לעבוד את השם בכל חלקי העבודה ולהגות בתורה ולשקוע באהבתה.
מאידך אף אחד לא מזלזל או לא מודע כמה זכות היא לנו לגור בא"י.
"כתוב בפסוק ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב. קודם תהיה גאולת ציון, אחר כך תבוא תשובת חוטאי יעקב. אני מאמין שכל החלוצים שהשתתפו בבניין ארץ ישראל ועובדים - עתידים לחזור בתשובה שלימה. הרי גם אלו שעלו מבבל בימי עזרא ונחמיה לא היו צדיקים מופלגים. רואים בתנ"ך שחיללו שבתות וימים טובים, נשאו נשים נכריות, ובכל זאת יצאו מהם המכבים והתנאים והאמוראים"
קו ירוק כתב:דרומי. הרי דעתך חשובה כמו של כל אחד - משכך, אם נכנסת לגוף הענין, נמק את דבריך, ואם לא נכנסת, אל תעיר הערות ביניים סרות טעם.
המנגינה של מי ש'באמת ובכנות' רוצה להבין הינה מנגינה חורקת, נוסח ה'מזרחי'.. ואם לא שוכנעת מדברי אלו ראה את התגובה שלפני תגובתי זו ותתרשם בעצמך...
אינני חוזר בי אף לא ממילה אחת ממה שכתבתי לעיל. זה רק חיוור לעומת המתרחש מתחת לפני השטח, במסווה של להבין 'באמת ובכנות', ואולי משגגה (שסופה זדון).
ולמען ייקל להבחין: הנה הציטוט המשקף את הטישטוש במיטבו"כתוב בפסוק ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב. קודם תהיה גאולת ציון, אחר כך תבוא תשובת חוטאי יעקב. אני מאמין שכל החלוצים שהשתתפו בבניין ארץ ישראל ועובדים - עתידים לחזור בתשובה שלימה. הרי גם אלו שעלו מבבל בימי עזרא ונחמיה לא היו צדיקים מופלגים. רואים בתנ"ך שחיללו שבתות וימים טובים, נשאו נשים נכריות, ובכל זאת יצאו מהם המכבים והתנאים והאמוראים"
כן, זה כולל את כל אוכלי ה'שפנים והחזירים' מקיבוצי העמק... את כל עוכרי הדת, שבחלוציותם באו להקים את האדמה החדשה שלהם גם אם היתה באוגנדה.. לאומיות זו שורשה לא בא מרגשות מפעפעים של מצוות ישוב הארץ. הכל תלוי בכוונה. הם עתידים לחזור בתשובה? מתי אחרי שעצמותם נרקבו?
אני כבר משוכנע שלא אשכנע את מי שנפל והשקפת 'המזרחי' נעוצה עמוק בליבו, ובכל זאת טרחתי להגיב, כי יש עוד אנשים שרואים תגובות אלו, שלא יאמרו מדכולם שתקי, שמע מינה דניחא להו לכלל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים