עושה חדשות כתב:מהספדו של אדם ניכר... מדבריו של מת:
על רבי אברהם פרבשטיין
על רבי מאיר חדש
על רבי רפאל שמואלביץ
על רבי חיים שלמה ליבוביץ
על רבי אריה פינקל
על רבי יששכר מאיר
על רבי ברוך שמעון סלומון
זה כמובן רק מדגם קטן, (יש בתוכם: לקריאה, שמיעה, צפיה). עכ"פ במה שהוא מספיד את האחרים ניכר מה הוא החשיב והעריך.
(לא מצאתי בינתיים את ההספד על רבי ישראל אליהו וינטרויב ועל רבי דב שוורצמן. שניהם זכורים לי כהספדים מיוחדים).
תנצבה.
טעם זקנים כתב: יש בזה ממש עיוות של דמותו של הגר"מ זצ"ל. אשר כל מי שהכירו, ידע שאחד מהמסרים החשובים ביותר שהיו חשובים לו כל חייו הינם החשיבות לגדולי התורה, אלו החיים עימנו, ובפרט גדולי התורה בדורות שעברו, הענקיים שמפיהם אנו חיים.
משנתו ודרכו הייתה בהתבטלות גמורה לגדולי הדורות, וכך חינך את ילדיו ואת תלמידיו.
להעמיד אותו באור של הביקורתי, והמזלזל כביכול בגדולי התורה, ולא משנה מי, ושזה תהפוך ל"משנתו" - באשכול שיישאר לנצח בפורום - כמנציח את זכרו.
זה עוול מבחינה רוחנית. ואף לא נכון עובדתית. גם אם הדבר מגובה בהקלטה כל שהיא.
מלאעולם כתב:משה פרידמן:
ההספד שלי על רבי משה שפירא זצ"ל
הגרח כתב:בהנחה, שר' משה הוא כולו חידוש, ולכן גם יכל לחזור בו,
אז ה"קשר"שלו לבריסק( ששם הכל בנוי על ה"טטא" והזידא) ...
תוכן כתב:הגרח כתב:בהנחה, שר' משה הוא כולו חידוש, ולכן גם יכל לחזור בו,
אז ה"קשר"שלו לבריסק( ששם הכל בנוי על ה"טטא" והזידא) ...
עליך היה ר' משה אומר ש"לא נגע ולא פגע"...
אריך כתב:הרב אפשר. להעלות כאן את נושא הביקורות הצולבות של בריסק, ולדון בתוכנן (בהקשר של ר' משה, או כל אחד אחר), דומה בעיניי לדיון פומבי בנושאי קבלה. יש דברים שמקומם בפורומים פנימיים. ובנידו"ד, הן יפים בחדרי שיעורים צפופים אי שם בין מאה שערים לזכרון משה. לא באופן ציבורי.
יש דברים שכשהם יוצאים החוצה לציבור הרחב שאינו רגיל בכגון דא ורואה בהם זלזול וכדומה, מאבדים את המקום הנכון שלהם. והדברים פשוטים כ"כ.
[זו אכן אחת הבעיות באינטרנט, שנושאים מסויימים שהיו נאמרים מפה לאוזן, והיו המבינים מקבלים את הדברים בפרופורציה הנכונה, מוצעים עתה כחומר לדיון ציבורי לכל אשר יש לו מחשב מחובר.]
דעת_האברך כתב:כתבו קודם שרבי משה היה "זעף וקפדן". בתור קטן התלמידים שנקט בשולי גלימתו, אני רוצה למחות על הגדרה זו. הוא לא היה לא "זעף" ולא "קפדן", אלא היה כל כולו מחושב בכל תגובה ותגובה כפי הדרך שאחז שצריכה להיות הנהגת רב ותלמיד. כתוצאה מזה, אמר לתלמידים הרבה פעמים נזיפות שונות בצורה של קפידה כביכול, [וגם אני זכיתי כמה פעמים למנה כזו ממנו...], אך זה לא בא בכלל ממקום של קפדנות וזעף בנפש, אלא ממקום של חינוך והרבצת תורה. היו לו הרבה מקורות בחז"ל וברמב"ם מהם למד הנהגה זו, ויתכן שגם למד זאת למעשה ממרן הגרי"ז הלוי זצ"ל ומהרב הוטנר כפי שכבר הזכירו כאן. [דרך אגב, בני משפחתו של הגרי"ז העידו שגם הגרי"ז, למרות פרסומו כקפדן ורגזן כביכול, הרי שבהנהגתו עם בני הבית היה רך כקנה ונעים [אם לא שנגע הדבר בדבר שהצריך לדעתו חינוך, שאז קיים חובתו "למען אשר יצוה וגו'"].
הוא אחז שכך צריך להיות היחס בין רב לתלמיד, יחס של ריחוק המעודד קרבה רק עד מקום מסוים. סיפר לי תלמיד חכם גדול מותיקי תלמידיו, שכאשר הוא פתח כולל, נתן לו הגרמ"ש הנחיות לנהוג בתלמידים בצורה כזו של דיסטאנס, וכפי שהוא עצמו היה נוהג.
ראיה לדבר, ממה שבמקומות בהם ידע שהנהגה זו לא תתקבל לרצון (כמו אצל בעלי תשובה), היתה לו הנהגה הפוכה ממש. גם כבר הזכרתי את חביבותו ומאור פניו כשברך גו'ט שאבעס וכדו'.
אזכיר בזאת נקודה נוספת מאותו תלמיד, שממש הרגיש צורך למחות על כך שבהרבה מודעות על הגרמ"ש כתבו דברים בסגנון "גאון המחשבה והמוסר" וכדומה, והתעלמו מכך שהיה גאון אדיר בכל קנה מידה בכל התורה כולה, וידע את כל התורה בעיון.
אפשר כתב:ומה שבבריסק אומרים וסוברים, אין זה בהסתרה באיזה חדר שיעורים, אלא בריש גלי, אילו היה בידו של הגרא"י הלוי להביע דעתו לכל העולם כולו בדרך שהוא רוצה, הוא היה עושה כן, הוא לא מתבייש במה שהוא אומר, והוא לא אחד שבודק עם מי הוא מדבר או מי שומע, אלא אומר בפני כל אחד ואחד בדיוק מה שהוא סובר או אבותיו סברו, ולא מעניין אותו ולא איכפת לו בכי הוא זה אם זה יפה לציבור לשמוע או לא יפה, וזו שיטה זו תנועה זו דעה וזה החינוך, ואף אם ר' משה לא החצין את זה כלפי חוץ כי הוא לא עמד בעמדת הגרא"י הלוי, ולא היה לו צורך בזה, מכ"מ הוא השמיעו בעוז ושידרו נאמנה בכל אופן שראה לנכון.
ואני מניח שרוב שמבקרים כאן כולם בכלל בני הישיבות מיתקרי, וממילא הוא ראוי מצד עצמו להתקבל לישיבת בריסק וממילא זכאי בשמיעת השיטה.
ואם כי יש כאן מבקרים זרים, אבל הם ממילא לא יבינו השיח והקודים.
אפשר כתב:דעת_האברך כתב:כתבו קודם שרבי משה היה "זעף וקפדן". בתור קטן התלמידים שנקט בשולי גלימתו, אני רוצה למחות על הגדרה זו. הוא לא היה לא "זעף" ולא "קפדן", אלא היה כל כולו מחושב בכל תגובה ותגובה כפי הדרך שאחז שצריכה להיות הנהגת רב ותלמיד. כתוצאה מזה, אמר לתלמידים הרבה פעמים נזיפות שונות בצורה של קפידה כביכול, [וגם אני זכיתי כמה פעמים למנה כזו ממנו...], אך זה לא בא בכלל ממקום של קפדנות וזעף בנפש, אלא ממקום של חינוך והרבצת תורה. היו לו הרבה מקורות בחז"ל וברמב"ם מהם למד הנהגה זו, ויתכן שגם למד זאת למעשה ממרן הגרי"ז הלוי זצ"ל ומהרב הוטנר כפי שכבר הזכירו כאן. [דרך אגב, בני משפחתו של הגרי"ז העידו שגם הגרי"ז, למרות פרסומו כקפדן ורגזן כביכול, הרי שבהנהגתו עם בני הבית היה רך כקנה ונעים [אם לא שנגע הדבר בדבר שהצריך לדעתו חינוך, שאז קיים חובתו "למען אשר יצוה וגו'"].
הוא אחז שכך צריך להיות היחס בין רב לתלמיד, יחס של ריחוק המעודד קרבה רק עד מקום מסוים. סיפר לי תלמיד חכם גדול מותיקי תלמידיו, שכאשר הוא פתח כולל, נתן לו הגרמ"ש הנחיות לנהוג בתלמידים בצורה כזו של דיסטאנס, וכפי שהוא עצמו היה נוהג.
ראיה לדבר, ממה שבמקומות בהם ידע שהנהגה זו לא תתקבל לרצון (כמו אצל בעלי תשובה), היתה לו הנהגה הפוכה ממש. גם כבר הזכרתי את חביבותו ומאור פניו כשברך גו'ט שאבעס וכדו'.
אזכיר בזאת נקודה נוספת מאותו תלמיד, שממש הרגיש צורך למחות על כך שבהרבה מודעות על הגרמ"ש כתבו דברים בסגנון "גאון המחשבה והמוסר" וכדומה, והתעלמו מכך שהיה גאון אדיר בכל קנה מידה בכל התורה כולה, וידע את כל התורה בעיון.
כל מה שכתבת נכתב בהודעת המודיע, והוא כתב להדיא שהוא בא ממקום טהור, והוא כתב להדיא שבא כשיטה, וכמו שאבותינו סיפרו לנו על הגרי"ז, היה שווה לקרוא בתשומת לב ולחסוך המחאה.
בן מלך כתב:תמלול שיעור של הרב פייבלזון "קוים לדרך הלימוד של ר' משה", שנמסר בישיבת פתחי עולם (מלבד ההספד).
לדעתי זה מדהים.
(יש כאן גם כמובן 'תורות' של הרב פייבלזון והדגשים שלו)
ההשוואה חלקית בלבד, יתכן שמה שר' שמואל עשה בתחומו, עשה ר"מ בתחומו, אבל ההשפעה של ר' שמואל היא לאין שיעור ולאין דמיון כלל. אמנם בל נשכח שהשדה שר' שמואל פעל הרבה יותר מרכזית מאשר השטח שבו ר"מ פעל.טעם זקנים כתב:אגב, עברתי על האשכול, והתפלאתי שישנה הגדרה שבעיניי הייתה פשוטה תמיד ביחס לר' משה, ולא ראיתי מי שכתב כן.
בעיני ר' משה היה תמיד - הר' שמואל של עולם המחשבה.
מה שעשה בדור הקודם ר' שמואל, ובנה עולם שלם של "רייד" ישיבתי. עשה ר' משה בעולם המחשבה. ההגדרות, המבנה. מטבעות הלשון שטבע והפכו להיות עובר לסוחר. כל הצורת הלימוד, והגישה בעולם המחשבה של דורנו, במידה מסויימת נבנה על ידו.
מעניין, שגם מבחינת האישיות יש קווי דמיון רבים -
רטוריקה שאין לה אח ורע. עד שהיו כאלו שבאו לשיעור "לשמוע את הנוסח". העוצמה והכריזמה. הסחף של התלמידים. העובדה שרבים מהם מחקים אותו. ההוד וההדר החיצוני. והבדידות המזהרת שהיה שרוי בה.
מה דעתכם?
תודה. אם כי חשוב להעיר שהציטוט של ה'אבי עזרי' הוא מסולף, יעוי' בקטע המצורף:בן מלך כתב:תמלול שיעור של הרב פייבלזון "קוים לדרך הלימוד של ר' משה", שנמסר בישיבת פתחי עולם (מלבד ההספד).
לדעתי זה מדהים. (יש כאן גם כמובן 'תורות' של הרב פייבלזון והדגשים שלו)
איש_ספר כתב:ההשוואה חלקית בלבד, יתכן שמה שר' שמואל עשה בתחומו, עשה ר"מ בתחומו, אבל ההשפעה של ר' שמואל היא לאין שיעור ולאין דמיון כלל. אמנם בל נשכח שהשדה שר' שמואל פעל הרבה יותר מרכזית מאשר השטח שבו ר"מ פעל.טעם זקנים כתב:אגב, עברתי על האשכול, והתפלאתי שישנה הגדרה שבעיניי הייתה פשוטה תמיד ביחס לר' משה, ולא ראיתי מי שכתב כן.
בעיני ר' משה היה תמיד - הר' שמואל של עולם המחשבה.
מה שעשה בדור הקודם ר' שמואל, ובנה עולם שלם של "רייד" ישיבתי. עשה ר' משה בעולם המחשבה. ההגדרות, המבנה. מטבעות הלשון שטבע והפכו להיות עובר לסוחר. כל הצורת הלימוד, והגישה בעולם המחשבה של דורנו, במידה מסויימת נבנה על ידו.
מעניין, שגם מבחינת האישיות יש קווי דמיון רבים -
רטוריקה שאין לה אח ורע. עד שהיו כאלו שבאו לשיעור "לשמוע את הנוסח". העוצמה והכריזמה. הסחף של התלמידים. העובדה שרבים מהם מחקים אותו. ההוד וההדר החיצוני. והבדידות המזהרת שהיה שרוי בה.
מה דעתכם?
הרב אפשר, הניתוחים שלך מופלאים ממש! אבל לפעמים אתה קצת שט על המילים שלך. אני יודע שהסגנון של ראי"ס אינו הסגנון של דודו, אבל ההשוואה בין ראי"ס לרמ"ש מופרכת, אצל הראשון הדברים נאמרים בסגנון ציני קרוב לליצני, ואצל השני כל דבריו כאש, הכל בנחרצות בתקיפות וברצינות, ודוקא משום כך דבריו יותר מעוררים עניין. ההבדל הוא כמובן לא רק בסגנון אלא תולדה מאישיותם השונה והמחולקת.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: עתניאל בן קנז ו־ 302 אורחים