חכם באשי כתב:זקן ששכח כתב:אגב, ההתנגדויות היו מכמה טעמים. טעם נוסף: המעשה אותו הוא מזכיר אודות הצייר שצייר את דיוקנו של משה רע"ה והכיר בו המלך שמידותיו מושחתות. יתכן שהיתה זו התנגדות בטעות, שכן מעשה זה סימוכין לו בהרבה ספרים, וגם בין ספרי חסידות וחסידים נמצא המעשה, וכגון ב'אור פני משה' ועוד.
המעשה מצוי בעשרות עשרות מקורות חסידיים ודרושיים,
עי' אלפא ביתא קדמייתא, שהקדיש לכך פרק נרחב (אולי הארוך ביותר בספר).
עוד כמה מ"מ בזה:
קונטרס 'כליל תפארת' להג"ר חיים יצחק רפופורט מגיד דווילקומיר - נגד הסיפור.
עיי"ש בהסכמת האדר"ת שהביא עוד ראיה נגדו.
הסיפור הובא בכוכ"מ, בין באופן זה בין על חכ"א, בין בספרי חסידות בין בספרי דרוש.
אביא רשימה חלקית:
שטמ"ק נדרים ל"ב ע"ב.
זוהר חי [להרי"א מקומרנא] פ' וארא בשם הראב"ד.
=הם כתבו כן על 'חכם'.
מדרש אליהו דרוש ה' פ"ט.
=על אריסט"ו. [ועי' בני יששכר סיון מאמר ה' אות כ"ב].
אור פני משה [פשווארסק. עיי"ש בהסכמת בני הר"ר זושא מאניפולי] ריש פ' חוקת.
קדושת לוי פ' תרומה.
קול אריה [להמוכיח מפולנאה] פ' שמות (אך משמע מדבריו שתווי פניו כן נשתנו לאחר שעבד על מידותיו).
תשואות חן פ' תולדות ופ' ויגש בשם המוכיח הנ"ל.
אך פרי תבואה פ' תצוה.
דגל מחנה אפרים (אך משמע שנשתנו וכו').
ועי' תפארת שמואל פ' תולדות.
פי' לספר העקידה.
מהר"ם שיק פ' האזינו (דף ריט).
שו"ת מהרש"ם ח"ז סי' מ'.
ועי' ספר נועם המידות סוף אות א'.
ועי' בהקדמה לספר זכרון משלי.
ועי' מגדלות מרקחים [להרב מצעלים] פ' פקודי (דף קטז ע"א).
וכבר דשו בו רבים, ובקטנותי כתבתי גם אני בזה. סוף דבר שבשביל זה אין לצאת נגד אף אחד.