אסיר ציון כתב:הרב נשר שליט"א.
אני מתנצל אם מחמת חריפות הודעתי נשמע כביכול זלזול בדעתך, זו לא היתה כוונתי כלל, ואם קטן אתה בעיניך כו' אתה דוקא נותן רושם שהכרת מאד את הרב זצ"ל ודוקא לכן התפלאתי על דבריך.
אין ספק שהגר"מ ראה ברב מבריסק את רבו ושאב ממנו הרבה מאד, אבל קשה לומר שאת הכח להצדיק את דברי חז"ל קיבל דוקא ממנו, זה נשמע מופרך, כמו שאת סגנון העמקתו בדברי חז"ל בלתי אפשרי לייחס לגרי"ז למה ייגרע עצם היחס לקדושת דברי חז"ל שאינו פרי עיונו ושיטתו של הגר"מ עצמו? יחס כזה כפי שכתבתי ניתן לקבל מהמהר"ל וכדו' אבל לא מהגרי"ז שבכלל לא התעסק בנושאים כאלו, איפה יש בבריסק יחס מיוחד לחז"ל עד שצריכים לאחוז בכסאו בכדי להחזיק בכך?
אבל באמת אשמח לשמוע איך לדעתך היה השפעה של סגנון הלימוד של בריסק על דרכו של הרב באגדה וקבלה, לכאורה דרך הניתוח של בריסק עומדת בקו מקביל לסגנון של מקוריות ועצמאות בפיתוח רעיונות וכו' אולם אתה התלמיד ונחכה לשמוע ממך
אין צריך להתנצל, פשוט יותר נוח לי לנהל שיח רגוע.
יש לי הרגשה לא נוחה מאותם אלו שלא מכירים אותי שחושבים שאני תלמיד של ר' משה,
חשוב לי להדגיש. ובאמת שזה לא מענווה, לא השתתפתי מימי בשיעור סגור. ולא היה לי חברותא עם הרב.
היית שומע אותו המון בקלטות. ובשיעורים בכל מיני מקומות והזמנויות. וזכיתי לשמש את אחד התלמידים המובהקים שלו. ודיברתי הרבה עם עוד תלמידים וגם עברתי על כתבי תלמידים. ועוד. ואכמ"ל. (וכמה פעמים דיברתי איתו והאיר לי פנים)
חשוב לי לכתוב את זה. כי למרות שאינו דומה שמיעה לראיה וכו'.
לדעתי, כל אחד שמרגיש סוג של החמצה, יכול גם עתה לקבל באמת מהרב ומתורתו. לא צריך שיעורים סגורים ולא צריך להחניף לאף אחד.
צריך נגן קטן. אוזניות. לגשת לעמדה של קול הלשון ולהוריד את השיעורים. וכל אחד לפי מידת למדנותו! (הא ותו לא) יכול לקלוט את דברי התורה. וככל שישמע יותר יקבל תמונה יותר רחבה.
ראיתי כאלה שישבו חמש עשרה שנה ולא קלטו כמעט כלום. וכאלה שבתקופה קצרה יותר שינו את חייהם.
זה הרי נורא, לשמוע אנשים שישבו במחיצתו הרבה שנים והם מספרים כל מיני עובדות בלי טעם ובלי ריח.וכמו שר' משה אמר, מי שרוצה באמת להגיע למשהו צריך לעשול לו איזו קביעות עדיף פעם השבוע חמש שעות ולא כל יום חצי שעה וללמוד באחד מספרי המהר"ל. וכמובן נפש החיים בעיון.
לא רחוקה היא.
רק להאמין שהדברים עמוקים. וכולם נכונים. ולא להבהל מכל מיני חשובים שעושים פרצופים כאילו רק הם לומדים ורק הם מבינים, ורק הם היו במעמד הר סיני. התורה לא נמצאת בשום מקום בעולם רק אצל האדם עצמו ועד כמה שהיא נקלטת אצלו. לא בשום מחברת סודית ולא בשום נגן. אך ורק על לוח לבך!
אני מכיר עשרות תלמידים של ר' משה שגם בני משפחתם לא יודעים עד היכן ידם מגעת ולא הוזמנו להספיד בשום מקום, וגם לא מעונינים להספיד. והם גברי רבה באמת!
כה אמר רבינו בהספד על הגרח"ש ליבוביץ זצ"ל
כתוב במדרש, דברי חכמים כדרבנות וכמסמרות נטועים בעלי אסופות. ובהמשך – אימתי דברי תורה נטועים בו בזמן שבעלי אסופות נאספים - שכל זמן שרבו קיים הוא יודע שרבו יוכל לברר לו את ספקותיו. כשהם נאספים, יש סיבה להתייגע. אז דברי תורה נעשים נטועים ואז הם עושים פירות. דהיינו לחדש דברי תורה, ע"י שמקבלים כח לקבל תורה מן השמים.
וכמובן יש ספרים - רעה אמונה. לילה כיום יאיר ועוד שהומלצו כבר למעלה.