נשר כתב:הרב אריך היקר!
אני הקטן הכרתי היטב את ר משה שפירא, הטרחתי עצמי לשמוע אותו ואני לא ניזון משמועות ואגדות.
ר' משה שפירא לא אמר מוסר!
אם הדברים שאמר חיזקו אותך ורוממו אותך, זה לא אומר שזה שייך לדרך המוסר.
ר' משה עסק באמונה, בקבלה, בעומק המונח בדברי חז"ל, בדרכי הבורא. ולכתימצי לומר, בעל מחשבה. אבל הוא לא שייך לבעלי המוסר.
אני לא מבין למה זה כשלעצמו חסרון, רמב"ן על התורה זה מוסר? דעת תבונות זה מוסר? ספר משלי זה מוסר? ברור שיש דברים העוררים את האדם אבל אין להם שייכות לבעלי המוסר, וכשנלחמו שבמוסר לא נלחמו בשלמה המלך שכתב את משלי!
ר' ירוחם היה שייך בהחלט לבעלי המוסר, והרב דסלר גם. ר' משה לא אמר מוסר.
הוא היה מצטט את ר' ירוחם כמו שהוא ציטט הרבה גדולי הדורות כי בכל מקום יש מה למצוא, לא הלך בדרכם.
והראיה הגדולה ביותר, שאם בדברי ר' משה היה מוסר, לא היו נמשכים אחריו כל מיני....
ראשית לא זכיתי להבין עומק ההבדל בין ספרי ר' ירוחם שנחשבים בעיניך מוסר, ובין 'רעה אמונה' שלא נחשב מוסר. גם הזכרתי את מהרי"ל בלוך ובניו, ואשמח אם תסביר לי מה מגדיר אותם ל"בעלי המוסר" ואותו לא. ושוב, לא אמרתי שכל מה שר' משה אמר זה מוסר, אבל אם שמענו אותו לפני ימים נוראים, בהחלט היה שם מוסר. כשדיבר על ספרם של בינוניים אוהו היה מוסר.
חוץ מזה, מנין הבטחון שלך? לא ראינו אינה ראיה.
אתה שמעת שיעור מסויים ואני שמעתי שיעור אחר. (אולי היית במקרה בשיעור שאני הייתי, ואם כן, היית אפוא בשיעור אחר)
אני שמעתי שיעורים על משלי עם הגר"א. מטבע הדברים שיעור על משלי הוא שיעור בנטייה מוסרית ומעלה.
הנה מבחר משפטים מתוך הרבה:
"דברנו שעבודת המידות לעשות עצמו לפועל ולא לנפעל"
המידות הן הבסיס של כל החורבנות שישנן בעולם. כל ההריסות והקלקולים שיש בעולם שרשם במידות.
"כל הבריאה כולה תלויה במשקולת – מתקלא. אם לא שוקלים, המידות פועלות וענינן של המידות הוא להחריב. טבע של המידות שכל מידה ומידה מתפשטת בלי גבול עד הקצה שיכולה להגיע".
.