וונדרבר כתב:באיזה שנים היה הגרמ"ש זצ"ל ר"מ בתפרח?
(הגרי"ח סופר שליט"א מזכירו בכל ספריו בתואר "מו"ר")
בתקופה הקדומה בכפר מיימון
וונדרבר כתב:באיזה שנים היה הגרמ"ש זצ"ל ר"מ בתפרח?
(הגרי"ח סופר שליט"א מזכירו בכל ספריו בתואר "מו"ר")
ג' מטו"מ תשע"ה
(אחרי שנתפרסם עתה שחתמו עם איראן אודות הגרעין).
הדבר הזה קרה היום, כל רודפיה השיגוה בין המצרים (היום זה בדיוק בין המצרים, 11 יום לכאן ולכאן).
מעמיד עליהם מלך קשה כהמן ועושים תשובה. אם אפשר לעשות זאת עם פרס, למה להעביר למישהו אחר…
צריך לשמוח. קרובים אל הסוף. יש סיכוי טוב שיעשו תשובה אמיתית מעומק הלב.
שתי הרגליים הם אדום וישמעאל (א"ה. שעשו ההסכם), צעד אחד עושה אדום וצעד אחד ישמעאל. יש להם כיוון אחד.
צריך שיקום אחד כמו יונה הנביא ויכריז עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת, או כפשוטו או שנהפכת מרע לטוב.
רואים את הסוף. מי שאין לו בטחון מותר לו לפחד, ומי שיש לו בטחון רואה שקרובים לקץ הימים.
הרי האומות הסכימו לזה מפני שרואים בכך אפשרות לפתרון הסופי. הם סבורים שמרכז הבעיות בעולם הוא היהודים, אז יש כאן מדינה שמצהירה בגלוי שהם הולכים לפתור את הבעיה, אז בואו ניתן להם סיכוי…
הלואי ואנחנו נהיה 'ישראל דאורייתא' כמו שהם 'עשיו דאורייתא'…
אנחנו חיים כאן בניסי ניסים. פעם היו רגילים לומר 'לכל כדור יש כתובת', היום אומרים כבר: "לכל כתובת יש כדור מכוון".
יש פסוק מפורש: 'זכור ימות עולם' – ללמוד ממה שהיה. 'בינו שנות דור ודור' – היינו הדורות שאנו חיים בהם.
משמע שיש זמן ששבע שני השבע נגמרים.
ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם. לבבכם זה אדום, עיניכם זה ישמעאל. פירוש: הם הולכים (הם הרגליים) ואנחנו הולכים אחריהם. אם הולכים את המהלך שלהם הם יובילו אותנו למקום לאן שהם רוצים להביא אותנו.
בזמן האחרון נעשה דבר זה פרוץ מאד.
בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו. והקב"ה מצילנו. אבל יש מצבים שכל רודפיה השיגוה.
אחרי לבבכם זו מינות - הלב הוא משכן הרצונות. אדם יש לו שאיפה להיות אדון לעצמו. הוא קובע בכל מה שנוגע אליו ולהיקף העולם שסביבו.
ולמה זנות היא בעיניים? מפני שעין רואה ולב חומד. אבל אם כן העין היא רק היכי תמצי, וסוף דבר הוא בלב.
שבע כתב:ההלויה יצאה לכיוון הר הזיתים
האם יש מי שיודע היכן בדיוק בהר-הזיתים מקום מנוחתו?
מוישי כתב:מי הספיד?
לעומקו של דבר כתב:אביו ר' מאיר נכב"ב.
לעומקו של דבר כתב:לעומקו של דבר כתב:אביו ר' מאיר נכב"ב.
בעניין הטעלזערס בסלבודקא והנהגתו של האטלער עמהם, ראו ביומן אותנטי זה מעמ' זה ואילך
http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... sfid=48920
דודי צח כתב:זכיתי לשמוע ממנו לפני 25 שנה כל שבועיים שיעור כללי בסוגיות נשים-נזיקין הנלמדים בהיכלי הישיבות.
כ"כ היה נראה 'ראש ישיבה' עמקן טבעי, עם כל הרייד, ועם נופך החידוש שהוסיף, ומתק השפתיים שאינו נשכח מפי כל השומעים.
כמעט לא הרגשנו שמדובר במי שעיקר עניינו כנראה בתורת המחשבה והקבלה. או בעניינים נדחים כמשניות טהרות וכלים וכו'.
'שמועה' שמענו כי הראש ישיבה הלז הוא בעצם מפורסם ובעל מחשבה.
הפן הזה כמעט לא מובלט באשכול הנוכחי ובכל מיני רשמים שכותבים אודותיו, כמה היה בקיא ברצוא ושוב בכל הסוגיות הנלמדות. כשהוא מצטט לשונות של קצות ונתיבות ברכת שמואל ורבי חיים.
שיעורו היה מורכב מניתוח יפה, והכל בעל פה - עם העתקת השמועה בניחוח מיוחד, כשלא פעם נלוו סיפורים ופרדוקסים איך קיבל ושמע את הדברים וכו' וכו'.
בקיצור ראש ישיבה כריזמטי לכל דבר. כשהוא גם בעל חביבות לשמוע כל תלמיד, ומצד שני בעל תקיפות גדולה להפריך דברים שלא הוטבו בעיניו.
ביטויים מיוחדים ונעימים נוסטלגיים המורכבים מניואנסים מיוחדים רק לו. כ"כ גדלנו עליהם
איש_ספר כתב:אני לא יודע מה הרב שך עשה או לא עשה, ו'המקורות' של שיבר שיודעים לצטט בדיוק מה נאמר בתוך החדר, הם משונאיו של הרב שך כניכר מבין השורות.
אני רק זוכר בימי בחרותי, שהבחורים המוכשרים שהלכו לשיעור הקבוע של הגרמ"ש בשיעור באור שמח, לא היו אלו שהיו במתח לימודים גדול של סדרי הישיבה ולימודיה, (בלשון המעטה) כלומר היה כאן בהחלט התעסקות על חשבון התכנים של הישיבה. אני לא אומר זאת כביקורת על הגרמ"ש, שאפילו להגיד כלפיו "קטונתי" זו סוג של גאווה, אבל בהחלט שמי שראה עצמו אחראי על צביון הישיבות היה אמור לטפל בבעיה הזו.
מלאעולם כתב:אליהו ישראלי:
אדם עם מימד נוסף,
הבריסקער,
שיראתו על פניו. ירא מן החטא ומן הכיעור ומן הדומה לחטא ומן הדומה לכיעור. דקדקן ומחמיר, קנאי ואדוק.
ההוגה,
שלא מניח דבר גדול ודבר קטן. שאין משפט או חצי משפט שלא נבחן לעומק באמת מידה של דעת. החושב תמיד מחדש. בודק ובוחן מכל צד ומכל זווית. הקורא בשם השם ממעמקים.
השקדן,
שלא מניח סוגיא שלא עמל בה עד עומקה. בנגלה ובנסתר, בפלפול ובחסידות, ביראה ובאהבה. מאהב החכמה הגדול, הלומד תמיד ומכל דבר ובקי על פה בלשון הרחמן בתורתו ובלשונם של חכמים.
הרבגוני,
אשר מהין להיכנס לקדשי הקדשים, לתוככי הנפש ולנבכי הרוח, מה למעלה ומה למטה, מה לפנים ומה לאחור. ילד שעשועיו של הרב מבריסק, יוצק מים על ידי הרא״א דסלר, איש ׳חברון׳ מובהק, ואיש ׳פוניבז׳׳ מסור, בריסקאי והגותי, יורד עד רפש נערים, במבואותיה המטונפים של תל אביב, של פריז ושל מוסקבה, אך ראשו בשמים - בבית קודשי הקדשים.
הטהור,
שפניו טהורים, יפה תואר ואריסטוקרט, אציל וגנדרן, נקי הדעת וזך המחשבה.
הנעלם,
אפוף תמיד סוד, קולו בדממה נשגב מקולו בגבורה, השותק הגדול, המתחנן בפני שומעיו לפקוח את עיני רוחם, לפתוח את אוזן נשמתם ולהקשיב. המגלה טפח ומכסה טפחיים, השוחה בים התלמוד וצולל לעמקי המחשבה, הבקי במכמני חכמת העמים ומיודד עם שועי ארץ.
הבתולי,
המתרחק ממגע, השומר על דיסטנס, על מרחב הפרט והכלל, המדיף ניחוחו ליושבי המסתרים ומתפתל באי נוחות מהמוניות ומבערות.
הזקן,
היושב בישיבה, מרביץ תורה לעדרים, מושיב חכמים לשמוע תורה, מכתת רגליו להפיץ דעת אלוקים ולהרבות כבוד שמים. סביביו נשערה מאד, נורא על כל סביבותיו, המקבץ חבר מקשיבים מבקשי דעת.
התלמיד,
דולה ומשקה מתורת רבותיו, קשוב לכל דבר תבונה, לכל בדל ידיעה או הבנה וממשיך לחדור וללמוד עוד.
מורה הדרך,
שמשפט אחד שלו פולש מבעד לחומות בצורות ומתווה דרך חדשה, מאיר אור חדש בלבבות התלמידים, אשר שותים דבריו בפה פעור, בצמאון, והוא עומד על גביהם וממלא פיהם הפתוח, חודר לנבכיהם.
עובד אלוקים,
המאהיב את השם בעולם, מרבה כבוד שמים, שכל משפט שלו פונה באופן ישיר לבורא עולם, מתחטא מול קונו, נושק לשפתותיו, יוצק חן לכל דבר השם ולכל גילוי שכינה, יודע את אלוקיו ומתחנן אליו, משתף אותו בכל שעל. בכל צעד. וצועד - צועד מעלה מעלה, פנימה פנימה, גבוה גבוה.
המאמין,
שכל דבריו אמת, ותורתו אמת, הנאמן לאלוקיו ומאמין בו. בכל לב וללא פשרות, ללא סטיה וללא תמיהה, חוקר ושואל מחפש ומבקש - באהבה, באמונה ברורה, במגמה טהורה, להצדיק את השם כי צדיק השם בכל דרכיו.
החבר,
ומכיוון שאבי ז״ל הכניס לחייו של ר׳ משה מושג חדש: ׳חברות׳. כך העיד ר׳ משה. לכן, מכוח האהבה הגדולה ששררה ביניהם, אני עומד דומע מול מיתתו, מנסה לצייר קומפוזיציה אנושית בקווי פחם, לאדם המלאכי, המלכותי, האציל והנשגב הזה ומצטער שלא הספקתי יותר, כי היו לי עוד תוכניות...
נשר כתב:הגרב"ד פוברסקי שליט"א הזכיר בדבריו שהוא למד תורה אצל החזו"א, לי זה היה חידוש, האם יש כאן מישהו שיוכל להרחיב על מה מדובר?
שיף כתב:וונדרבר כתב:באיזה שנים היה הגרמ"ש זצ"ל ר"מ בתפרח?
(הגרי"ח סופר שליט"א מזכירו בכל ספריו בתואר "מו"ר")
בתקופה הקדומה בכפר מיימון
שיף כתב:צאצאיו
חתנו הגדול רבי אריה פלדמן
בנו רבי שמואל, חתן רבי שמעון הכהן רוזנגרטן זצ"ל ממונסי[ חתן מרן הגרח"פ שיינברג זצ"ל]
בנו רבי אברהם, חתן רבי רפאל שמואלביץ זצ"ל
בנו רבי שלמה
שבע כתב:שמעתי רמז על פטירתו בשבת קודש
''רבי משה שפירא'' גימטריא ''שבת וינפש''
וכדרשת חז''ל: וי אבדה נפש!
דעת_האברך כתב:לפי מה שהבנתי הוא נפטר במוצאי שבת בי' טבת, ולא בט' טבת (אם כי לפני זמן רבנו תם שהיה נוהג להחמיר בו...).
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים