איש_ספר כתב:בב"י מביא הרבה מס' ברוך שאמר, ובהרבה מקומות כוונתו לס' תיקון תפילין לר"א מזונשהיים ולא להגהות ב"ש שעליו, וכבר העיר בזה ר"א משי זהב במהדורתו.
איש_ספר כתב:אין לי בנתים כותרת טובה יותר. אשמח לתקן...
על יד על יד, ראיתי שדרך הפוסקים, בחיבור שיש סביבו כמה חיבורים החונים עליו, לקרוא לכולם כאחד.
ואפתח באלה:
הגמ"י יו"ט פ"א אות ה, מביא סמ"ק, ואינו אלא הגהות הר"פ שעל הסמ"ק סי' קצד.
במבוא לשע"ד מהדורת א"מ, אות כז, ציין לד' הפוסקים המביאים דברים מהגש"ד בשם שע"ד.
בב"י מביא הרבה מס' ברוך שאמר, ובהרבה מקומות כוונתו לס' תיקון תפילין לר"א מזונשהיים ולא להגהות ב"ש שעליו, וכבר העיר בזה ר"א משי זהב במהדורתו.
חד ברנש כתב:בנוגע להגהות הר"פ על הסמ"ק, ידוע הוא, שהרבה פעמים נכנסו בטעות ההגהות לגוף הספר ולא יכלו להבדיל ביניהן. וכדומני כתב על כך רי"ש שפיגל, באחד מכרכי 'עמודים'.
עדיאל ברויאר כתב:וביחס לעיקר האשכול ולהערת ר' פלגינן - אולי גם אתה התכוונת לדבריי דלקמן,
איש_ספר כתב:הגמ"י יו"ט פ"א אות ה, מביא סמ"ק, ואינו אלא הגהות הר"פ שעל הסמ"ק סי' קצד.
איש_ספר כתב:להערת הרב פלגינן, יש כאן אבחנה, אבל אליבא דאמת אין מקום לתהות על צורת כתב היד שעמד לפניהם וכו', כך למשל שע"ד והגש"ד, מכל כתבי היד הרבים של הספר, וכידוע ישנם רבים מאד, אין אפילו אחד שההגהות באות בו בתוך הספר. זאת כנראה משום ההפרש הגדול בין זמן חיבור השע"ד להגש"ד. (בהמשך לכך: שמעתי מא"מ, שבכל מלאכת ההדרת הספר לא השתמש ולו פעם אחת (!) בטכניקה של זיהוי הגהות שחדרו לספר, אע"פ שמדובר בספר משובש מאד כידוע).
עדיאל ברויאר כתב:שכמובן שבמקרה של הגהות אפשר שהמצטט מתכוון לומר שהוא ראה כן בספר הסמ"ק, ובספר שהוא מחזיק בידיו הרי יש גם הגהות, והוא כלל לא מתכוון לסמ"ק עצמו. וכן לגבי האחרים.
איש_ספר כתב:להערת הרב פלגינן, יש כאן אבחנה, אבל אליבא דאמת אין מקום לתהות על צורת כתב היד שעמד לפניהם וכו', כך למשל שע"ד והגש"ד, מכל כתבי היד הרבים של הספר, וכידוע ישנם רבים מאד, אין אפילו אחד שההגהות באות בו בתוך הספר. זאת כנראה משום ההפרש הגדול בין זמן חיבור השע"ד להגש"ד. (בהמשך לכך: שמעתי מא"מ, שבכל מלאכת ההדרת הספר לא השתמש ולו פעם אחת (!) בטכניקה של זיהוי הגהות שחדרו לספר, אע"פ שמדובר בספר משובש מאד כידוע).
איש_ספר כתב:
הגזים הגרי"ח במחילה,
הב"י אכן לא דק, ור"י רקח דק, ומה מצא? שהש"ך כתב שדרך הפוסקים שלא לדוק? לכן ר"י רקח לא דק? אתמהה.
איש_ספר כתב: האם הם דברי הש"ך עצמו?
פי האתון כתב:איש_ספר כתב: האם הם דברי הש"ך עצמו?
ראה נא מה שכתבו חכמי מכון ירושלים בהקדמתם לשו"ע.
עדיאל ברויאר כתב:חד ברנש כתב:בנוגע להגהות הר"פ על הסמ"ק, ידוע הוא, שהרבה פעמים נכנסו בטעות ההגהות לגוף הספר ולא יכלו להבדיל ביניהן. וכדומני כתב על כך רי"ש שפיגל, באחד מכרכי 'עמודים'.
אכן, ידוע. וזה גם קרה לפעמים להגהות ר"מ מצוריך על הסמ"ק במהדורה הנדפסת.
במקרה נתקלתי היום במקרה אחד שזה מה שנראה בו: forums/viewtopic.php?f=7&t=27683&p=326648#p326648
וביחס לעיקר האשכול ולהערת ר' פלגינן - אולי גם אתה התכוונת לדבריי דלקמן, שכמובן שבמקרה של הגהות אפשר שהמצטט מתכוון לומר שהוא ראה כן בספר הסמ"ק, ובספר שהוא מחזיק בידיו הרי יש גם הגהות, והוא כלל לא מתכוון לסמ"ק עצמו. וכן לגבי האחרים.
במהדורת שירת דבורה באה הערה שם: יגעתי ולא מצאתי בדבריו כן, ח"י ס"ק יב ועי' צביון העמודים אות מאבית יוסף אורח חיים סימן תלג
וכתב הר"ן (ד: ד"ה חצר) דהא דחצר אינה צריכה בדיקה דוקא אמצעה של חצר אבל חורין צריכין בדיקה וכן דעת הרמב"ם (פ"ב ה"ד) וכן כתב ספר מצוות קטן (סי' צח עמ' עג) ואמצע החצר אין צריך בדיקה וכתוב שם נראה שרצה לומר מספק חמץ אבל ודאי חמץ לא
איש_ספר כתב:אין לי בנתים כותרת טובה יותר. אשמח לתקן...
על יד על יד, ראיתי שדרך הפוסקים, בחיבור שיש סביבו כמה חיבורים החונים עליו, לקרוא לכולם כאחד.
ואפתח באלה:
הגמ"י יו"ט פ"א אות ה, מביא סמ"ק, ואינו אלא הגהות הר"פ שעל הסמ"ק סי' קצד.
במבוא לשע"ד מהדורת א"מ, אות כז, ציין לד' הפוסקים המביאים דברים מהגש"ד בשם שע"ד.
בב"י מביא הרבה מס' ברוך שאמר, ובהרבה מקומות כוונתו לס' תיקון תפילין לר"א מזונשהיים ולא להגהות ב"ש שעליו, וכבר העיר בזה ר"א משי זהב במהדורתו.
ועוד שדחק עצמו מהרש"ל במה שכתב הרא"ש ולפר"י אין הסכך מהלך על פני כל החצר אלא יש לסוכה ב' דפנות ובשלישית סיכך ע"ג אכסדרה כו' שאין זה ר"י בעל התוס' אלא רי"ף שמפרש לה הכי דסמך לה בשלישית על אכסדרה וזה אינו דבדברי רי"ף לא הוזכר ... גם אין לשון הרא"ש להזכירו רי"ף אלא רב אלפס ...
מגדל כתב:לגבי הסמק וההגהות, עיין בטור סימן תרעב כמדומני (הסימן של זמן ההדלקה אוחי קצת קדימה או אחורה), שמביא סמ"ק, ואינו אלא רבינו פרץ, ומעירים של האחרונים דבחלק מן הדפוסים לא היה הפרש בין ההגהות לספר עצמו, ולכן מצינו כן לכמה מהמביאים דבריו.
מגדל כתב: . . קודם לבריאת העולם.
לבי במערב כתב:מגדל כתב: . . קודם לבריאת העולם.
ביום הששי למע"ב, אחר בריאת (עכ"פ רוב כ)כל ברואי תבל.
דרופתקי דאורייתא כתב:כאן הוא טוען שלפני הב"י נדפסו הגהות סמ"ק בתוך הסמ"ק
יכול להיות?
דרופתקי דאורייתא כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:כאן הוא טוען שלפני הב"י נדפסו הגהות סמ"ק בתוך הסמ"ק
יכול להיות?
יש בירור איזה סמ"ק היה לפני הב"י?
האם יש איזה מהדורה שכל הגהות ר"פ נכנסו בטעות בתוך הסמ"ק ממש?
דרופתקי דאורייתא כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:כאן הוא טוען שלפני הב"י נדפסו הגהות סמ"ק בתוך הסמ"ק
יכול להיות?
יש בירור איזה סמ"ק היה לפני הב"י?
האם יש איזה מהדורה שכל הגהות ר"פ נכנסו בטעות בתוך הסמ"ק ממש?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים, ישבב הסופר ו־ 253 אורחים