מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי חד וחלק » ד' מרץ 16, 2011 10:36 pm

המהרש"א פי' (ח"א מגילה ז.) שאינו מבדיל בין ברכת מרדכי שזכה לשני עולמות לבין ארור המן שאיבד אפילו את העה"ז.
וכשראיתי דבריו התעוררתי לפרש על פי דרכו פירוש פשוט ומתקבל יותר, שמדובר באמת בהבדל בין גדולת המן [בתחילתו] לגדולת מרדכי, שכלפי חוץ שניהם שוים, אלא שמי שיש בו דעת יודע שזה סופו לאבדון ככל רשע וטוב לו, וזה מבורך באמת. ושיעור השכרות הוא שלא יהיה באדם דעת להבין זאת אלא יהיה ככסיל שעליו נאמר לגבי ענין זה ממש, כסיל לא יבין את זאת בפרוח רשעים.

אמנם לפי שתי המהלכים לא נתבאר מהו שורש ועומק הענין, ומדוע צריך להשתכר בפורים דווקא כשיעור זה. ויש בזה בבעלי האגדה מהלכים לעשרות, ואקווה ע"י חבר הת"ח דכאן לקבץ כמה מהמעולים שבהם.

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי כותב » ד' מרץ 16, 2011 10:45 pm

בספר סדר היום (סדר פורים, בסופו) הביא טעם, לפי שהמן הרשע ביקש להשמיד להרוג ולאבד ולשפוך דם היהודים, לכן אנו נוהגים לעשות ענין קרוב לזה מתוך שמחה, דהיינו שאנו שותים הרבה יין ומשתכרים עד שנשארים כמתים מושכבים ארצה.

ועוד, כי המן הרשע חשב לשפוך דם היהודים, לכן אנו נוהגים להוסיף דם על דמינו ע"י שתיית יין, עכ"ד.

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי כותב » ד' מרץ 16, 2011 10:48 pm

והנה דבר נחמד שכתב בספר תורת משה נתן [להג"ר משה נתן נטע הלוי זצ"ל אבד"ק יארמאט] (לפורים), דהנה אחר שתלו את המן על העץ, נפל פחד על יושבי המדינות, עד שכתוב (אסתר ח, יז) ורבים מעמי הארץ מתיהדים כי נפל פחד היהודים עליהם. אבל מרדכי רצה לבחון מי הוא אשר מתגייר באמת לשם שמים, ומי שעושה כן רק לפנים, ובאמת שנאתו בלבו נגד ישראל, ובמה יובחן אם הוא גר צדק, לכן עלה בלבו דבר חכמה, הלא אמרו חז"ל (עירובין סה.) נכנס יין יצא סוד, ולכן גזר גזירה על היהודים שיקהלו וישתו הרבה יין וישתכרו, ועל ידי כן מי שהיה יהודי בלב ונפש, גם בעת שהיה שיכור יהיה צועק ברוך מרדכי וארור המן, אבל מי שנתגייר ולבו בל עמו, כשהיה שיכור יצא הסוד, ויוציא מפיו את אשר עם לבבו, ויקלל את מרדכי ויברך את המן, ואז מיד יהרגוהו, והיה זה עצה נכונה מאוד. ומכיון שהוקבע בגזירת מרדכי לשתות יין הרבה בעת ההוא, לא זז המנהג ממקומו, ומנהגן של ישראל תורה היא. ועם כל זה זיל בתר טעמא, למען לבוא אל האמת מי הוא גר צדק, ועתה לא שייך בחינה זאת, לכן אמר רבא מיחייב איניש לבסומא בפוריא רק עד שלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, אבל בין ארור המן לברוך המן בוודאי צריך שידע החילוק, כי אין צריך להשתכר עצמו כל כך, עכ"ד.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 16, 2011 10:53 pm

מצורף בזה גליון נחמד שכל המעונין מקבלו במייל מדי שבוע, שבתחילתו ישנו ליקוט בעניננו.
קבצים מצורפים
א.pdf
(1.57 MiB) הורד 721 פעמים

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי יאיר » ה' מרץ 17, 2011 1:09 am

יישר כח ר' נוטר!

אולי תזכיר ותסביר לנו את דברי הגר"א על מאמר זה בענין נקמה שנתנה בין שתי אותיות..?


נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי נאשער » ה' מרץ 17, 2011 1:40 am

ראיתי פעם לבאר, דהגימטריא של ארור המן והגימטריא של ברוך מרדכי הם אותו חשבון ממש, וזהו מה שאמרו שחייב איניש לבסומי כ"כ חזק עד שלא יוכל לחשב את החילוק בגימט' בין ארור המן לברוך מרדכי! (אני חושב, שראיתיו בספר 'אוצר שיחות צדיקים'-איטינגא).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מרץ 17, 2011 7:55 am

נאשער כתב:ראיתי פעם לבאר, דהגימטריא של ארור המן והגימטריא של ברוך מרדכי הם אותו חשבון ממש, וזהו מה שאמרו שחייב איניש לבסומי כ"כ חזק עד שלא יוכל לחשב את החילוק בגימט' בין ארור המן לברוך מרדכי! (אני חושב, שראיתיו בספר 'אוצר שיחות צדיקים'-איטינגא).


ידוע גם בשם ר' יוסף חיים זוננפלד.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מרץ 17, 2011 3:02 pm

נאשער כתב:ראיתי פעם לבאר, דהגימטריא של ארור המן והגימטריא של ברוך מרדכי הם אותו חשבון ממש, וזהו מה שאמרו שחייב איניש לבסומי כ"כ חזק עד שלא יוכל לחשב את החילוק בגימט' בין ארור המן לברוך מרדכי! (אני חושב, שראיתיו בספר 'אוצר שיחות צדיקים'-איטינגא).


מוזכר כבר בראשונים, כדומני הראב"ד.
וחוששני מלכתוב... אך החפץ לראות מאמר מקיף בענין, שיעיין נא בספרו של רש"א 'אלפא ביתא קדמייתא'

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי כותב » ה' מרץ 17, 2011 5:06 pm

וראה בספר קהלת משה שהביא בשם הגאון המקובל מוה"ר שמשון מאוסטראפאליא זצ"ל על הפסוק (אסתר ה, יג) וכל זה איננו שוה לי בכל עת אשר אני רואה את מרדכי היהודי וגו', דלכאורה מלת "וכל זה" הוא מיותר, והול"ל ואיננו שוה לי, ותו לא. ואמר לבאר, דהנה איתא בספרי מקובלים (מחברת הקודש שער הפורים) כי מרדכי ואסתר הוא שם הוי"ה, כי מרדכי במספר קטן בגימטריא י"ג, ואסתר במספר קטן בגימטריא י"ג, ושני פעמים י"ג הוא כ"ו כמספר שם הוי"ה. והנה המן וזרש יחד במספר קטן ג"כ בגימטריא כ"ו כמספר שם הוי"ה, אבל אינם לאחדים י"ג וי"ג כמו מרדכי ואסתר, כי המן במספר קטן בגימטריא י"ד, וזרש במספר קטן בגימטריא י"ב. ואמרו המקובלים (?) אלמלא היה המן וזרש לאחדים במספר קטן כמו מרדכי ואסתר לא היה שום בריה יכולה להפיל אותם. והנה מלת ז"ה בגימטריא י"ב, כמספר קטן של זרש. וזהו שאמר המן, וכל זה איננו שוה לי, ר"ל ששם אשתי זרש איננו שוה כשמי, משא"כ מרדכי ואסתר שניהם בגימטריא י"ג, עכ"ד.

ובספר נפש יהונתן [להג"ר יהונתן בנימין זצ"ל דומ"ץ דק"ק סעליש] (מגילת רות ד"ה אשר לזה נ"ל) הביא עד"ז בשם הרה"ק מאפטא זי"ע, לבאר המדרש פליאה, אמר המן לזרש, אני ואת כמו מרדכי ואסתר, אמרה לו זרש, אני לא כאסתר ואתה לא כמרדכי, אלא מקום אחר, כי מרדכי במספר קטן עולה י"ג כמנין אח"ד, וכן אסתר במספר קטן עולה ג"כ י"ג כמנין אח"ד, ושניהם יחד עולה בגימטריא כ"ו, כמנין שם הוי"ה. וכן המן במספר קטן עולה י"ד, וזרש במספר קטן עולה י"ב, ומבין שניהם מספר כ"ו כמנין שם הוי"ה, כמו מספר קטן של מרדכי ואסתר. וזהו שאמר המן לזרש, אני ואת כמו מרדכי ואסתר, והכוונה, שהמן נפחד שלא יפול מפני מרדכי ואסתר, כי הרי כח שניהם שוה, וזרש השיבה לו, אני לא כאסתר ואתה לא כמרדכי, אלא מקום אחר לנו, דאסתר הוא י"ג כמנין אחד וכן מרדכי י"ג כמנין אחד, ומנין שניהם כ"ו, שם הוי"ה, אבל אנחנו לא כן, כי המן במספר קטן י"ד כמנין סמא"ל במס"ק, וזרש במספר קטן י"ב כמס"ק של לילי"ת המרשעת, וז"ש מקום אחר, דהיינו סטרא אחרא סטרא דמסאבותא, משא"כ מרדכי ואסתר מספרם ב' פעמים י"ג ושם הוי"ה ביחד שם הקודש, ונפול תפול לפניו, עכדה"ק.

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי דראל » ה' מרץ 17, 2011 7:36 pm

כותב כתב:והנה דבר נחמד שכתב בספר תורת משה נתן [להג"ר משה נתן נטע הלוי זצ"ל אבד"ק יארמאט] (לפורים), דהנה אחר שתלו את המן על העץ, נפל פחד על יושבי המדינות, עד שכתוב (אסתר ח, יז) ורבים מעמי הארץ מתיהדים כי נפל פחד היהודים עליהם. אבל מרדכי רצה לבחון מי הוא אשר מתגייר באמת לשם שמים, ומי שעושה כן רק לפנים, ובאמת שנאתו בלבו נגד ישראל, ובמה יובחן אם הוא גר צדק, לכן עלה בלבו דבר חכמה, הלא אמרו חז"ל (עירובין סה.) נכנס יין יצא סוד, ולכן גזר גזירה על היהודים שיקהלו וישתו הרבה יין וישתכרו, ועל ידי כן מי שהיה יהודי בלב ונפש, גם בעת שהיה שיכור יהיה צועק ברוך מרדכי וארור המן, אבל מי שנתגייר ולבו בל עמו, כשהיה שיכור יצא הסוד, ויוציא מפיו את אשר עם לבבו, ויקלל את מרדכי ויברך את המן, ואז מיד יהרגוהו, והיה זה עצה נכונה מאוד. ומכיון שהוקבע בגזירת מרדכי לשתות יין הרבה בעת ההוא, לא זז המנהג ממקומו, ומנהגן של ישראל תורה היא. ועם כל זה זיל בתר טעמא, למען לבוא אל האמת מי הוא גר צדק, ועתה לא שייך בחינה זאת, לכן אמר רבא מיחייב איניש לבסומא בפוריא רק עד שלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, אבל בין ארור המן לברוך המן בוודאי צריך שידע החילוק, כי אין צריך להשתכר עצמו כל כך, עכ"ד.


הנה אפשרות ליישב את המחלוקת על הגיורים...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מרץ 17, 2011 7:51 pm

מספר אשכולות חשובים נפתרים לנו כאן בפרוס ימי הפורים
א. שיש מכאן ראיה לשיטת הפוסלים את הגיורים המדוברים כי הרי אם מקלל את מרדכי הורגים אותו ואם חל הגירות איך יהרגו יהודי אלא ע"כ שמתברר שלא
היה בלבו כלל לקבל עליו את הגירות, ויש להאריך בשאלה אם צריך הוכחה הרי אין כאן אנן סהדי וכו,

ב. שמותר להרוג גוי המקלל את מרדכי "ואז מייד יהרגוהו", עיין אשכול דרך המלך.

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי זלמניו » ה' מרץ 17, 2011 11:16 pm

אוצר החכמה כתב:מספר אשכולות חשובים נפתרים לנו כאן בפרוס ימי הפורים


ב. שמותר להרוג גוי המקלל את מרדכי "ואז מייד יהרגוהו", עיין אשכול דרך המלך.

המעיין שם היטב גם ימצא מנוח לנפשו בעניין ציטוטים מהברית החדשה דהביאו שם למכביר ומכאן ראיה...

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' מרץ 18, 2011 12:50 pm

חכם באשי כתב:
נאשער כתב:ראיתי פעם לבאר, דהגימטריא של ארור המן והגימטריא של ברוך מרדכי הם אותו חשבון ממש, וזהו מה שאמרו שחייב איניש לבסומי כ"כ חזק עד שלא יוכל לחשב את החילוק בגימט' בין ארור המן לברוך מרדכי! (אני חושב, שראיתיו בספר 'אוצר שיחות צדיקים'-איטינגא).


מוזכר כבר בראשונים, כדומני הראב"ד.
וחוששני מלכתוב... אך החפץ לראות מאמר מקיף בענין, שיעיין נא בספרו של רש"א 'אלפא ביתא קדמייתא'


אכן הוזכר בהרבה ראשונים רי"ו ועוד

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 02, 2016 10:24 pm

חכם באשי כתב:החפץ לראות מאמר מקיף בענין, שיעיין נא בספרו של רש"א 'אלפא ביתא קדמייתא'

יש"כ על ההפניה. אכן הביא שם כמה מקורות קדמונים לביאור זה, שהכוונה היא לחישוב הגי' הזהה של ברוך מרדכי עם ארור המן.

---

ובתוך דברי רש"א שם מובא עוד פי' מהראש' בענין זה, וכדלהלן.
באבודרהם כתב -
ואמר בפרק קמא דמגלה (ז, ב) מחייב איניש לאיבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי. יש מפרשים עד שיתחלף לו המן במרדכי ומרדכי בהמן. ויש מפרשים כי ארור המן עולה למנין ברוך מרדכי. ור"ל עד שלא ידע לכוין החשבון, ובעל המנהגות כתב ונראה בעיני שפיוט היה שעל הבית האחד עונין ארור המן ועל הבית האחר עונין ברוך מרדכי וצריך צילותא שפעמים שאין אדם מתכוין וטועה. והרב ר' יצחק עשה פייט בדוגמא זו

וכן כתב באשכול (רצב"א) -
שהיה לקדמונים שיר ובסיום החרוזים אמרו פעם אחת ברוך מרדכי ופעם אחת ארור המן, פעם אחת ברוכה אסתר ופעם אחת ארורה זרש, ומי שאינו בישוב הדעת כל עקר, בקל יוכל להחליף

ונתכוין לזה בהג' הרש"ש.

ואכן רש"א ציין לפיוט דומה במחז"ו סי' רנ, עי"ש.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 03, 2016 2:08 am

חסידים פירשו על דרך הצחות: עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי - עד שיכיר שאין דבר נייטרלי שעומד "בין" ארור לברוך, אלא כל דבר שאינו שייך לצד הקדושה הרי הוא שייך לצד הנגדי, כי ביהדות אין תחומים "אפורים".

בעומק פירוש מאמר רז"ל זה האריך בעל התניא זי"ע בדרושי מגילת אסתר שבתורה אור.

גלאגוזים
הודעות: 1119
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי גלאגוזים » א' מרץ 06, 2016 10:48 am

נאשער כתב:ראיתי פעם לבאר, דהגימטריא של ארור המן והגימטריא של ברוך מרדכי הם אותו חשבון ממש, וזהו מה שאמרו שחייב איניש לבסומי כ"כ חזק עד שלא יוכל לחשב את החילוק בגימט' בין ארור המן לברוך מרדכי! (אני חושב, שראיתיו בספר 'אוצר שיחות צדיקים'-איטינגא).

מגן אברהם על אתר.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי ע. התשבי » ב' מרץ 07, 2016 2:25 pm

נאשער כתב:ראיתי פעם לבאר, דהגימטריא של ארור המן והגימטריא של ברוך מרדכי הם אותו חשבון ממש, וזהו מה שאמרו שחייב איניש לבסומי כ"כ חזק עד שלא יוכל לחשב את החילוק בגימט' בין ארור המן לברוך מרדכי! (אני חושב, שראיתיו בספר 'אוצר שיחות צדיקים'-איטינגא).

אם ישתכר לא יוכל לחשב את החילוק?! אדרבה, כשהוא פיכח יכול לחשב ולהסיק שהגימטריא שווה. אך כשהוא שיכור הוא לא יצליח לחשב ולא יעלה לו החשבון יפה.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 07, 2016 9:00 pm

בטעם הדין, עי' במצו"ב ביאור מחודש מאת מהר"ם חלאווה.
קבצים מצורפים
אמרי שפר - חייב לבסומי.PDF
(317.21 KiB) הורד 379 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 23, 2016 2:34 pm

ז"ל צרור החיים הדרך השמיני סי' ה -
אמרו חייב אדם לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי והוא שיר שהיו אומרים ארור המן ברוך מרדכי ארורה ושתי ברוכה אסתר חרבונא זכור לטוב והענין שהזהירו בשתיה הוא מפני כי כל הנס מתחלה ועד סוף היה במשתה היין מתחלה ענין ושתי במשתה היין עד שהמליכו את אסתר וענין המן במשתה היין מתחלה ועד סוף וכמו שמצינו בחנוכה שהנס היה על ידי השמן ומדליקין נרות ג"כ בפורים שהיה הנס על ידי היין חייבין לבסומי ולעשות שמחה שיצאו מאפלה לאורה שנאמר ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר

ושורש הדבר באבודרהם, ז"ל -
ואם תאמר האיך חייבו חכמים להשתכר בפורים והלא בכמה מקומות בתורה מזכיר שהוא מכשול גדול השכרות כמו נח ולוט. ויש לומר מפני שכל הנסים שנעשו לישראל בימי אחשורוש היו על ידי משתה כי בתחלה נטרדה ושתי מן המלכות על ידי משתה היין שנאמר (אסתר א, י) ביום השביעי כטוב לב המלך ביין אמר להביא את ושתי וגו'. ובאה אסתר תחתיה על ידי משתה שנאמר (שם ב, יח) ויעש המלך משתה גדול לכל שריו ועבדיו את משתה אסתר וגו'. וכן ענין המן ומפלתו על ידי משתה היין היה. ולכן חייבו להשתכר בפורים מפני שבא הנס בעבור משתה היין שעשתה אסתר ועתה יהיה נזכר הנס הגדול בשתיית היין

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי סעדיה » ב' מרץ 28, 2016 9:19 am

כתב רבינו הרמ"א
שר"ל שחיב לבסומי עד [היינו בעוד] שלא ידע בין ארור המן כו', אבל משידע אסור להשתכר, ור"ל שישתה דוקא בילדותו בעוד שלא ידע בין המן למרדכי, אבל כשיזקין וישיג מהות המן ומרדכי, שנתוסף בו מרדכי שהוא השכל - אל ישתה עוד, כמו"ש אליהו לרב סלא אל תשתה ואל תחטא
מחיר יין ט' י"ט

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי סעדיה » ב' מרץ 28, 2016 9:27 am

עוד כתב הרמ"א
ועוד נראה לי בדרך הפשט, כי מאחר שמצות פורים לשתות ולשמוח, וא"א שלא ישתה, ע"כ ישתה הרבה מאד שיגיע לשכרותו של לוט, שאז פטור אף אם יחטא ויעבור על איזה עבירות, כי באונס הוא, אבל אם לא ישתה כל כך הרבה, ויעבור עבירות - חייב כאילו לא שתה כלל, כאמרם 'שיכור שהרג נהרג - אם לא שהגיע לשכרותו של לוט', ולזה ישתה הרבה עד שלא ידע בין עונש לשכר המגיע לצדיק ולרשע כמו שארע להמן ומרדכי,ומעתה אינו מזיק כלל, ואך אם יחטא לא יענש, ומשום זה מייתי בגמ' עובדא דרבה ור"ז עבדי סעודת פורים בהדי הדדי קם רבה ושחטיה לר"ז כו', ובזה גילו טעם שחייב להשתכר כ"כ כדי שלא יענש על מעשים כאלו, והוא מבואר

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי סעדיה » ב' מרץ 28, 2016 9:32 am

סעדיה כתב:כתב רבינו הרמ"א
שר"ל שחיב לבסומי עד [היינו בעוד] שלא ידע בין ארור המן כו', אבל משידע אסור להשתכר, ור"ל שישתה דוקא בילדותו בעוד שלא ידע בין המן למרדכי, אבל כשיזקין וישיג מהות המן ומרדכי, שנתוסף בו מרדכי שהוא השכל - אל ישתה עוד, כמו"ש אליהו לרב סלא אל תשתה ואל תחטא
מחיר יין ט' י"ט

וע"ע בשו"ת ראב"י סי' קמ"ט
וחזקת פורים רוב עמי הארץ משתכרים

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 28, 2016 8:13 pm

סעדיה כתב:
סעדיה כתב:כתב רבינו הרמ"א
שר"ל שחיב לבסומי עד [היינו בעוד] שלא ידע בין ארור המן כו', אבל משידע אסור להשתכר, ור"ל שישתה דוקא בילדותו בעוד שלא ידע בין המן למרדכי, אבל כשיזקין וישיג מהות המן ומרדכי, שנתוסף בו מרדכי שהוא השכל - אל ישתה עוד, כמו"ש אליהו לרב סלא אל תשתה ואל תחטא
מחיר יין ט' י"ט

וע"ע בשו"ת ראב"י סי' קמ"ט
וחזקת פורים רוב עמי הארץ משתכרים

התשובה הזו מוזכרת בטור חו"מ סי' תכה, עי"ש. (להיות כעתודין - זה ג"כ רק עמי הארץ?)

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 21, 2017 6:05 pm

בחכמת מנוח (שנדפס בסוף המסכתות מש"ס וילנא) על מסכת מגילה ז. שם קבץ כמה פרושים נאים למימרא זו. אחד מהם הוא שיתכן שאדם שונא לחברו בגלל רעה שעשה לו ובלבבו קורא לו "המן" ויש אדם שמקנא בחברו על שום היו מוצלח בעושר ונכסים וכבוד וכמו שהיה מרדכי רצוי לרוב אחיו כי מקצתם קנאו בו. אומר התנא: חייב להרבות בשתיה ובשמחה וגדולה לגימה שמקרבת כך שיוציא מלבו הן השנאה המרומזת בארור המן והן הקנאה שמרומזת בברוך מרדכי

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ד' פברואר 22, 2017 10:53 pm

מצו"ב מאמר מידידי הרב צבי מרדכי ליבער שליט"א בנושא הזאת (ובתו"ד הוא דן בדברי הר"י חלאווה).
צבי מרדכי ליבער.pdf
(517.78 KiB) הורד 730 פעמים

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 26, 2017 9:56 pm

עבודה סמינריונית שנכתבה על ידי קרובת משפחתי בענין זה... איני בתוך הענין אך בהשקפה ראשונה נראה שיש בזה גם דברים שיוכלים להועיל לחברי הפורום
קבצים מצורפים
עדלאידע.doc
(177.5 KiB) הורד 665 פעמים

סלקא דעתך
הודעות: 121
הצטרף: ש' מרץ 07, 2015 10:54 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי סלקא דעתך » ב' פברואר 27, 2017 12:07 am

הגאון ר' אריאב עוזר ביאר עפ"י הרמח"ל דגם הרשעים יש להם חלק בגילוי השלם ע"י העונש שמקבלים על אפם ועל חמתם וגם הצדיק ע"י מעשיו הטובים והשכר שמקבל שניהם מגלים את כבוד שמים. ובפורים שזכו לגילוי בתוך ההסתר אז זהו הזמן לעיין בזה ולראות ש מרדכי הצדיק אינו מביא יותר כבוד שמים מאשר המן הרשע.

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי בר ישראל » ב' פברואר 27, 2017 8:22 pm

סעדיה כתב:כתב רבינו הרמ"א
שר"ל שחיב לבסומי עד [היינו בעוד] שלא ידע בין ארור המן כו', אבל משידע אסור להשתכר, ור"ל שישתה דוקא בילדותו בעוד שלא ידע בין המן למרדכי, אבל כשיזקין וישיג מהות המן ומרדכי, שנתוסף בו מרדכי שהוא השכל - אל ישתה עוד, כמו"ש אליהו לרב סלא אל תשתה ואל תחטא
מחיר יין ט' י"ט


ועי' שם שמסביר גם באופן אחר:

ועוד נראה לי כדרך הפשט כי מאחר שמצות פורים לשתות ולשמוח וא"א שלא ישתה על כן ישתה הרבה מאד שיגיע לשכרותו של לוט שאז פטור אף אם יחטא ויעבור על איזה עבירות כי באנוס הוא אבל אם לא ישתה כל כך הרבה ויעבור עבירות חייב כאלו לא שתה כלל באמרם שכור שהרג נהרג אם לא שהגיע לשכרותו של לוט ולזה ישתה הרבה עד שלא ידע בין עונש לשכר המגיע לצדיק ולרשע כמו שאירע להמן ומרדכי ומעתה אינו מזיק כלל ואז אף אם יחטא לא יעניש ומשום זו מייתא בגמרא עובדא דרבה ורבי זירא עבדי סעודת פורים בהדי הדדי קם רבה ושחטי' לזירא כו' ובזו גילו טעם שחייב להשתכר כל כך כדי שלא יעניש על מעשים כאלו והוא מבואר


ועי' בספר התעוררות תשובה או"ח סי' ו במה שחידש מדברי הרמ"א האלו לגבי שכרות מחוץ לסעודה

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 28, 2017 5:04 pm

שוב ראיתי במגן אברהם להרה"ק מטריסק שפירש "ידע" לשון חיבור היינו שיבין שאין שום חבור בין צדדי הקדושה לבין הצדדים האחרים (מדות דקדושה מול מדות דסט"א) אשר למרות ש"זלע"ז עשה האלקים" ובחיצוניות הסט"א מנסה להידמות לקדושה הרי שבאמת אין חבור ביניהם

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי דרומי » ג' פברואר 28, 2017 7:48 pm

ווארט יפה ששמעתי פעם ורשמתי בשעתו

בפשטות לומדים, שיש להשתכר עד שמבלבלים ומחליפים בין "ארור המן" ל"ברוך מרדכי"; אולם באמת הנקודה היא שיש להגיע למצב שבו ההבדל בין "ארור המן" ל"ברוך מרדכי" הוא כל כך חד וברור, כל כך חדור בעצם הנפש, עד שאפילו כאשר מגיעים למצב של "לא ידע" – בלבול השכל – גם אז זוכרים הבדל זה! גם כש"לא ידע" – עדיין נשאר ההבדל בין "ארור המן" ל"ברוך מרדכי".
יתכן ואדם יידע על כך ש"ארור המן" ו"ברוך מרדכי", אבל הוא יודע זאת בידיעה שטחית; ולכן על האדם לצאת ממצב זה – לבטל את הידיעה השטחית הזאת ("לא ידע"), ולהגיע לידיעה עמוקה יותר – להבין את זה ש"ארור המן" ו"ברוך מרדכי" בצורה חדשה ועמוקה יותר. כלומר: המטרה של "לא ידע" אינה לבטל את ההבדל בין המן למרדכי, אלא אדרבה, להעמיק בהבדל זה ולחדד אותו.
וכפי שהיה סיפור המעשה כפשוטו:
גם לפני נס פורים היה מצב של "ארור המן" ו"ברוך מרדכי". וכמסופר במדרשי חז"ל, שמרדכי היה איש חשוב ומכובד, ואילו המן היה אדם מבוזה, עבדו של מרדכי.
אם כך, מה חידש נס פורים? נס פורים חידד את ההבדל בין מרדכי להמן, ועשה אותו עמוק יותר – וזאת בזכות מצב של "לא ידע":
הגיע אחשורוש, מלך הפכפך ש"לא ידע" מה הוא רוצה מעצמו – ממש כמו שיכור של פורים – וה'קונץ' הוא, שגם הוא הבין את ההבדל בין מרדכי להמן, ואף חידד אותו יותר מכפי שהיה קודם: לפני כן היה המן "ארור", אדם מבוזה – אולם עתה הוא התקלל עוד יותר, נתלה על העץ ונאבד לגמרי; לפני כן היה מרדכי "ברוך", אדם חשוב – אולם עתה הוא התברך עוד יותר, ונעשה למשנה למלך!

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' מרץ 01, 2017 1:41 am

דרומי כתב:ווארט יפה ששמעתי פעם ורשמתי בשעתו

בפשטות לומדים, שיש להשתכר עד שמבלבלים ומחליפים בין "ארור המן" ל"ברוך מרדכי"; אולם באמת הנקודה היא שיש להגיע למצב שבו ההבדל בין "ארור המן" ל"ברוך מרדכי" הוא כל כך חד וברור, כל כך חדור בעצם הנפש, עד שאפילו כאשר מגיעים למצב של "לא ידע" – בלבול השכל – גם אז זוכרים הבדל זה! גם כש"לא ידע" – עדיין נשאר ההבדל בין "ארור המן" ל"ברוך מרדכי".
יתכן ואדם יידע על כך ש"ארור המן" ו"ברוך מרדכי", אבל הוא יודע זאת בידיעה שטחית; ולכן על האדם לצאת ממצב זה – לבטל את הידיעה השטחית הזאת ("לא ידע"), ולהגיע לידיעה עמוקה יותר – להבין את זה ש"ארור המן" ו"ברוך מרדכי" בצורה חדשה ועמוקה יותר. כלומר: המטרה של "לא ידע" אינה לבטל את ההבדל בין המן למרדכי, אלא אדרבה, להעמיק בהבדל זה ולחדד אותו.

חיברת שני פירושים שונים.
הראשון - שגם כש"לא ידע" נשאר ההבדל בין ארור המן לברוך מרדכי.
השני - ש"לא ידע" הוא מצב ביניים של מחיקת ההבדלה השטחית, כדי להגיע להבדלה עמוקה יותר.
[ועל זה הדוגמא מסיפור המגילה, שהיה מצב ביניים שבו אכן לא היה ברוך שארור המן וברוך מרדכי, אשר הוביל להבדלה עמוקה יותר ביניהם].
שני הפירושים ממקור אחד, כמובן.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מ

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 01, 2017 10:47 am

ע. התשבי כתב:
נאשער כתב:ראיתי פעם לבאר, דהגימטריא של ארור המן והגימטריא של ברוך מרדכי הם אותו חשבון ממש, וזהו מה שאמרו שחייב איניש לבסומי כ"כ חזק עד שלא יוכל לחשב את החילוק בגימט' בין ארור המן לברוך מרדכי! (אני חושב, שראיתיו בספר 'אוצר שיחות צדיקים'-איטינגא).

אם ישתכר לא יוכל לחשב את החילוק?! אדרבה, כשהוא פיכח יכול לחשב ולהסיק שהגימטריא שווה. אך כשהוא שיכור הוא לא יצליח לחשב ולא יעלה לו החשבון יפה.

דבריך, ע. התשבי, אינם מובנים כלל. כשהוא פיקח יכול לחשב ולהסיק שהגימטריא שוה וכשהוא שיכור לא יצליח ולא יעלה לו החשבון יפה זה היינו הך לציטוט שהבאת כדי להגיב עליו "אם ישתכר לא יוכל לחשב את החילוק" וסימו השאלה והקריאה וכן המלה "אדרבה" שהבאת בין הציטוט לבין תגובתך הם משוללי כל יסוד, אלא אם נאמר שנהגת כמ"ד והחודש אשר נהפך שכבר מר"ח מצווה בעד דלא ידע....

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 01, 2017 10:48 am

מיד אחרי שכתבתי הבנתי כוונתך, שרצית לומר שאין חילוק והגימטריא שווה.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 01, 2017 10:52 am

פרוש נוסף מודפס בליקוטי חבר בן חיים על השו"ע על אתר בשם רבו החת"ס שהגימטריא של שניהם היא שב"ר ויש שב"ר בש' ימנית שהוא לשון משבר ויש שב"ר בש' שמאלית שהוא לשון תקווה כמו "שברתי לישועתך ה'" וארור המן הוא השבר בש' ימנית וברוך מרדכי הוא השבר בש' שמאלית והאדם חייב להגיע למדרגה שכל שבר בש' ימנית שהוא חווה יוכל להפוך אותו ל"שבר" בש' שמאלית ולתקוה לה'.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 01, 2017 8:49 pm

סלקא דעתך כתב:הגאון ר' אריאב עוזר ביאר עפ"י הרמח"ל דגם הרשעים יש להם חלק בגילוי השלם ע"י העונש שמקבלים על אפם ועל חמתם וגם הצדיק ע"י מעשיו הטובים והשכר שמקבל שניהם מגלים את כבוד שמים. ובפורים שזכו לגילוי בתוך ההסתר אז זהו הזמן לעיין בזה ולראות ש מרדכי הצדיק אינו מביא יותר כבוד שמים מאשר המן הרשע.
זה כמובן לא סיבה לטעות ולחשוב שארור מרדכי ח"ו. ובלא"ה נמי נראה שהטעות הרצויה (ע"פ דרך הרעיון) היא חד צדדית, ולא ח"ו גם לאידך גיסא.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' מרץ 01, 2017 10:30 pm

עושה חדשות כתב:
סלקא דעתך כתב:הגאון ר' אריאב עוזר ביאר עפ"י הרמח"ל דגם הרשעים יש להם חלק בגילוי השלם ע"י העונש שמקבלים על אפם ועל חמתם וגם הצדיק ע"י מעשיו הטובים והשכר שמקבל שניהם מגלים את כבוד שמים. ובפורים שזכו לגילוי בתוך ההסתר אז זהו הזמן לעיין בזה ולראות ש מרדכי הצדיק אינו מביא יותר כבוד שמים מאשר המן הרשע.
זה כמובן לא סיבה לטעות ולחשוב שארור מרדכי ח"ו. ובלא"ה נמי נראה שהטעות הרצויה (ע"פ דרך הרעיון) היא חד צדדית, ולא ח"ו גם לאידך גיסא.

נראה שאתה מפרש משום מה ש"עד דלא ידע" פירושו שיחליף תוארי הברכה והקללה, היינו שיאמר שברוך המן וכן להפך ח"ו, ומתוך כך התקשית בדבר. ברם פירוש זה [שאגב אינו חידוש של ר' אריאב עוזר] לא מתבסס על פשט כזה, אלא - עד שלא ידע להבדיל ולהבחין בין מרדכי הברוך להמן הארור.
וכיוצא בזה רוב הפירושים "ע"פ דרך הרעיון", כולל חלק מאלו שהובאו כאן.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מרץ 02, 2017 10:47 am

והכל ע"ד המדרש הידוע (ב"ר ב' ה') "רבי אבהו אמר מתחלת ברייתו של עולם צפה הקדוש ברוך הוא במעשיהן של צדיקים, ומעשיהן של רשעים, הדא הוא דכתיב (תהלים א) כי יודע ה' דרך צדיקים וגו', והארץ היתה תהו ובהו, אלו מעשיהן של רשעים, ויאמר אלהים יהי אור אלו מעשיהן של צדיקים, אבל איני יודע באיזה מהם חפץ אם במעשה אלו ואם במעשה אלו, כיון דכתיב וירא אלהים את האור כי טוב, הוי במעשיהן של צדיקים חפץ ואינו חפץ במעשיהן של רשעים".
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ה' מרץ 02, 2017 11:30 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 02, 2017 11:29 am

סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:
סלקא דעתך כתב:הגאון ר' אריאב עוזר ביאר עפ"י הרמח"ל דגם הרשעים יש להם חלק בגילוי השלם ע"י העונש שמקבלים על אפם ועל חמתם וגם הצדיק ע"י מעשיו הטובים והשכר שמקבל שניהם מגלים את כבוד שמים. ובפורים שזכו לגילוי בתוך ההסתר אז זהו הזמן לעיין בזה ולראות ש מרדכי הצדיק אינו מביא יותר כבוד שמים מאשר המן הרשע.
זה כמובן לא סיבה לטעות ולחשוב שארור מרדכי ח"ו. ובלא"ה נמי נראה שהטעות הרצויה (ע"פ דרך הרעיון) היא חד צדדית, ולא ח"ו גם לאידך גיסא.

נראה שאתה מפרש משום מה ש"עד דלא ידע" פירושו שיחליף תוארי הברכה והקללה, היינו שיאמר שברוך המן וכן להפך ח"ו, ומתוך כך התקשית בדבר. ברם פירוש זה [שאגב אינו חידוש של ר' אריאב עוזר] לא מתבסס על פשט כזה, אלא - עד שלא ידע להבדיל ולהבחין בין מרדכי הברוך להמן הארור.
וכיוצא בזה רוב הפירושים "ע"פ דרך הרעיון", כולל חלק מאלו שהובאו כאן.

יש גם בספרי חסידות (איני זוכר מקור מדויק) שצריך להשתכר עד שמתוך שכרות יחליף התארים וכך יעלה הנ"ק בהמן אלא שזה חיב להיות מתוך בלבול הדעת

002
הודעות: 415
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 8:17 pm
מיקום: ארץ הקודש סמוך לעיר הקודש

שותה או פיכח?

הודעהעל ידי 002 » ה' מרץ 09, 2017 1:21 pm

שותה או פיכח? ליקוט מרתק על השיטות בעניין השיכרות בפורים. בינהם כמה שיטות מחודשות מפתיעות ונדירות.
קבצים מצורפים
חייב איניש לבסומי עד דלא ידע ע''ו.pdf
שותה או פיכח? ליקוט מרתק על השיטות בעניין השיכרות בפורים
(954.8 KiB) הורד 595 פעמים


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 96 אורחים