אדם קדמאה כתב:ועדיין ב' הערות עמדי.
א' היכחדות מהדו"ק דשש"כ, בעיני, אינה סתם דבר. אנשים פשוט גנזו את המהדורה הזו, מהרבה ספרים אחרים שהיו כמה וכמה מהדורות, לא נגנזה הראשונה. החכמת אדם עד היום נדפס לפעמים במהדורות הישנות, וכן הנתיבות המשפט. לשש"כ מהדו"ק התייחסו בצורה אחרת, ואכן יצא לי כמה פעמים להיות בבתי כנסיות נידחים של אחינו שבשדות שיש להם מהדו"ק, לא משום שאין שם ספרים חדשים, אלא משום שלא ראו בה בעיה.
אדם קדמאה כתב:איש
תפסיק להיות כזה אוניברסלי
ועזוב פטרונות
תחשוב לבד על השאלה, מה בעיניך עשר המקומות בהם תמצא את גדולי הת"ח בימינו, והאם שם יש איזה יחס של הערצה לדרך הלימוד של הרע"י. בלי שום קשר למפלגתיות, פלגים, ופלגאה. אני בטוח שגם אם עשר ת"ח ישבצו כל אחד עשר מקומות אחרים בראש, עדיין התשובה תהיה אותה התשובה.
במקום שמעריצים את הרע"י מעריצים גם את הרב שניאור כמנה"ג אחינ"ו מקד"ם. וא"כ לא השתנה כלום.
הפורום שלך מקום אוניברסלי, אבל אברך ת"ח ממוצע לא יודע בכלל מי זה הרב שניאור ואף את שמו לא שמע.
אפשר כתב:וכמדומה שמזה בא לו התנגדות הגדולה שלו לדרך החסידות, שאלו לעיל למה וכו', אז כידוע יש את האימרה אז א גווארענער איז ערגער פון א גיבארענער, אבל לענ"ד אי"ז הסיבה לא מיניה ולא מקצתיה, קודם הוא לא היה כ"כ חסיד מיום היוולדו, חוץ מייחוס הוא באמת לא התגייר לעולם הליטאי, שנית הוא ממש אמת צח ונקי, בשונה מקבוצות אחרות [למשל אפילו בבריסק] שלצורך הענין הם יכולים לטאטא מה שלא נוח ומה שלא מריח כמו שצריך, הציבור הזה הוא האחרון לטאטא, הביקורת הפנימית שם על .
לא ידען כתב:מעודי ידעתי שלהיות חזונאישניק אמיתי זה להיות גם מתנשא על אחרים ולבטלם כעפר ובלי זאת לא שווה כל התורה כולה שלך, אבל לא ידעתי עד כמה. האשכול התחיל ברבי עובדיה, המשיך ברבי שלמה זלמן וכעת רוב רובם של גדולי ישראל אינם שווים. וההלצה האחרונה שהבאת על הרמב"ן והרשב"א ממחישות היטב היטב.
ועתה אכתוב זאת בצורה חזונאישניקית, ולא השקעתי מספיק בכתיבה יען אני ממעריצי רבי שלמה זלמן, ורבי צבי פסח פראנק, ורבי עובדיה יוסף, ורבי יוסף שלום אלישיב, והב"ח והמאירי, ורבי שמואל הלוי ואזנר, ורבי חיים גריינמאן ורבי דב לנדו ורבי יצחק יעקב וייס ורבי ניסים קרליץ ורבי גדליה נדל בקיצור כולם. ועל כן בבערותי כתבתי בחפזה ולא עברתי על הדברים להבררם להיותם צח ומצוחצח ודק ונקי מכל נפה ונפה : (נא לקרא במלעיל ובהגייה הידועה)
הדבר ברור שמהיות האומה ואנשיה להתאחד עיקרי הדת ועיקר המסורה היא יכולת ההבחנה בין העמקה בעמל החכמה לבין הבלי הפטפוט בדברי שיחה דתורה ופטפוטיה כאותם פתאים המתענגים בתורה כמתעדנים בבשר ולקרבם ולמוחם לא הביאוה, והיא היא אחת מחוליי הנפש והמוניה. ועיקר גדלות הנברא מצד מציאותו התורני שנפשו ומהותו תהיינה מזוככות והיא מבחנת בין עיקרהמסורה ובין עומק ההרגש הבנוי באנוש יציר כפיו. ואילו מצאנו מעט מההמון, ואף אם הם מרובים, מתאספים לכבוד מי שנקראים 'פוסקים' אוי לדור שכך עלתה בימיו, ויש מהם שעוברים לפני המתפלל ויש שחטאם שהם מריחין בשמים בבית מדרש בשכונה ישנה וקריאתו משונה מהמון טבעם 'מוזאיוף', ואנו אין לנו כי אם חוש הריח הבריא. בקיצור.
אדם קדמאה כתב:מה שכתבת שכל א' עושה קולות בדאוריתא, אינו נכון כלל, סברות בעלמא בתוך הלימוד כ"א יכול להעלות, ורגילים בסברות מחודשות פורמלית כשנסמכות על דקדוק הסוג', אבל להלכה להקל מסברא בדאוריתא אין רגילים כלל.
דודי צח כתב:ספר שמירת שבת, שיצא לאור כעבור כמה שנים, רק חידד את הנוסח הזה, ובפרט את ההתלהבות של אותו הדור שקיבלו את הספר מלוא חפניים, כאומרים מעתה אין שאלה ושאלות. גם הסטייפלר במכתבו בהקדמה כותב אודות חשיבות הצריך עיון והספק העיוני בהלכה. מה שפוסקי הדור לא קיבלו !!
הנה כי כן, כבר אין זה תלוי מי האישיות - בין אם זה הגרש"ז בין אם זה הגרצ"פ בין אם זה הגריש"א או הגרמ"פ - מכולם הם סלדו, מעצם המסר הלזה שהתורה ניתנה מסודרת ומכוונת - פסקי הלכה אינסטנט...
אותו החוג המוגדר גם לא סובל למשל את הגרנ"ק שבעשרים שנה האחרונות הפך גם הוא להיות 'פוסק' ומכריע, בתשובות ברורות ונהירות, שלא כדרך ה'חיידר'. והכל כנראה מטעם הנ"ל.
אדם קדמאה כתב:מעריצים גם את הרב שניאור כמנה"ג אחינ"ו מקד"ם. וא"כ לא השתנה כלום.
הפורום שלך מקום אוניברסלי, אבל אברך ת"ח ממוצע לא יודע בכלל מי זה הרב שניאור ואף את שמו לא שמע.
דודי צח כתב:כלל ישראל הזה, שזה בעצם אנחנו, אני ואתה וכל הסובבים אותנו, הכריע כי בית המדרש הלזה שעליו דיבר הגרד"ל, של המעמיקים והלמדנים שנשארים בצ"ע ובספיקות על השאלות החדשות, מקומו אולי מוערך כיאות, אך הוא שמור וגנוז בפינה אחת.
חזונו של האיש עדיין לא התגשם, וה' ירחמנו
אפשר כתב:ואדרבה היותם שייך לקבוצת מיעוט חישל אותם, וחידד אותם ואת עמדתם, במה הם מאמינים ובמה אינם מאמינים, מי טוב ומי רע, ומזה גם נובע חלק גדול של הביטול שלהם לשאר עמא דישראל, מי שנמצא בעמדה של רוב, אינו מסתכל על המיעוט, ואין המיעוט מעורר אצלו ספיקות, כך שהוא הולך לדרכו ובאמונתו, אבל מי שרודפים אותו, ואין מתחשבים בדעתו, עומד השכם והערב ומשנן לעצמו ולתמידיו, ראו מה בין בני לבין בן חמי. אני משער לעצמי שבגור החסידים לא מתעמקים במה הם עדיפים מאלכסנדר מודזיץ ואמישנוב, אלא סתם צוחקים על השאר, וכן בבעלז לא חושבים כ"כ על דאראג, אבל להיפך הדארגער חושב הרבה למה עדיף לו להיות בדאראג ולא בבעלז, וכן ע"ז הדרך. ופוק חזי מההתרחשויות האחרונות, הרדיפה מצמיחה לא גודעת.
אפשר כתב:[ובאמת שמכח הנ"ל ועוד גם נפלה המחלוקת בישראל לפני כ"ה שנה ועוד, חושבים שהרב שך היה לו איזה דעה, ובאו שני תלמידי חזו"א ונחלקו עליו, והוא מחק אותם במחי יד, זה ממש לא מה שהיה, מה שהגרח"ג והגרד"ל התחילו עם הרב שך, לא היה מחלוקת נקודתית, אלא פועל יוצא של מערכת שלימה, וזהו גם ביאור כוונת הרב שך "החזו"א יכול ללכת וכו'". אבל אין בי כח להתחיל בכ"ז, כי אי"כ נייר, והויכוחים לא יכלו, וגם איני רוצה חלק בהם באשר אין לי זמן.
דודי צח כתב:ועל זה יש אמירה ברורה מהדור - גדוליו וקטניו, רבניו ותלמידיו - אכן יש לנו פוסקים, והם מאירי עינינו. ממשיכי מרנן הבית יוסף והרמ"א, דור דור ופוסקיו. <<נ.ב. הדור אכן רואה את החזון איש כמו 'עוד פוסק' ולא יותר מכך, ולכן אם יש חזו"א בצד אחד, ומצד שני כמה אחרים כמו הגרמ"פ והגריש"א, אזי לא ינהגו כחזו"א. ליטאי וחסיד גם יחד. וזה כמובן לצנינים ולזרות בעיני החוג הקטן, שבהסתכלותם יש לחזון-איש מעמד-על>>
בתבונה כתב:
1 בתשמח הגרד"ל יצא נגד פתיחת מפלגת דגל התורה בטענה שבכך זה יגרום לבני הישיבות לעסוק בפוליטיקה.
אדם קדמאה כתב:תמיד ידעתי שמי שלא מבין מתבייש להגיד לא הבנתי, אבל עדיין לא הורגלתי לכך שהוא אומר שלא נותר בידינו הסבר ומכאן שאין הסבר.
ואומרים שהסיבה שלא אומרים ק"ש בחושך, משום שכשאינך יכול להבחין בין תכלת לכרתי עדיף שתשתוק.
גם זו לטובה כתב:בתבונה כתב:
1 בתשמח הגרד"ל יצא נגד פתיחת מפלגת דגל התורה בטענה שבכך זה יגרום לבני הישיבות לעסוק בפוליטיקה.
במכתבו של הגרד"ל הנושא העיקרי לא העיסוק בפוליטיקה אלא השחתת המידות, והפסדת עדינותו של בן תורה.
ישא ברכה כתב:בעז"ה
יש הבדל בין הספר שש"כ (מהדו"ק) לבין שאר ספרי הליקוטים. רוב ספרי הליקוטים אינם פוסקים הלכות אלא מסדרים הלכות פסוקות החל מהגמ' וכלה בפסקי הרב אלישיב והרב וואזנר ור' ניסים וכו' וכו', הם לא מתיימרים להכריע לא בהלכה ולא במחלו' בין החכמים, והם מסדרים בלבד, מקסימום הם מחמירים יותר.. - לא כן הספר שמירת שבת כהילכתה הוא בהחלט פוסק וקובע הלכות במחלוקת החכמים, והוא לא רק מלקט. [במהדו"ק הוא גם מחדש פסקי הלכות].
הויכוח שהיה בזמנו הוא בהחלט ויכוח לגיטמי, מה הסמכויות של ת"ח בסדר גודל של הגר"י נובירט זצ"ל להכריע (וכמובן דעת הגרי"נ מקורה בהגרש"ז), במיוחד שהספר נהיה מורה דרך לרבים. מעז יצא מתוק - היות והגרי"נ שהיה ירא אלוקים באמת וכל כוונתו לש"ש - הסיפור גרם להגרש"ז לקחת אחריות מלאה על הספר, וברור לכל שש"כ אחרי התיקונים וההוספות זה ספר שהגרש"ז סמך את ידיו עליו באופן מוחלט, וזה מייצג את דעתו של ר' שלמה זלמן לחלוטין.
אחרי שר' שלמה זלמן פרש חסותו על הספר, הביקורת הבני ברקית על הספר היא יותר חלק מהשינוי בצורת הפסיקה בין הגרש"ז לבין ביהמ"ד של החזו"א. וגם על הגישה של כח דהיתרא עדיף. (וגם זה גישה שרש"ז הנחיל).
חשבה לטובה כתב:גם זו לטובה כתב:בתבונה כתב:
1 בתשמח הגרד"ל יצא נגד פתיחת מפלגת דגל התורה בטענה שבכך זה יגרום לבני הישיבות לעסוק בפוליטיקה.
במכתבו של הגרד"ל הנושא העיקרי לא העיסוק בפוליטיקה אלא השחתת המידות, והפסדת עדינותו של בן תורה.
וחינוך למחלוקת,
לכן בבחירות הקודמות תמוה היה מדוע נקט לא' מן הצדדים?!.?
רון כתב:עבור חלק מהכותבים הצעירים פה, שאינם מבינים מה אומר בשבילנו "תשמט'" [ולא היו בכנס היסוד ב"ימים"], חשוב לומר, כי כל מה שהיום פשוט וברור, כי מי שקובע עבור העסקנים הם גדולי התורה בלבד בלבד בלבד, לא היה כלל מובן מאיליו. ולדוגמא, אם מרן בעל האבי עזרי הכריז ברבים כי השקפת התורה היא שפיקוח נפש דוחה החזרת שטחים כמובן תמורת שלום בר קיימא, ולמחרת התפרסם בהמודיע מכתב בשם אחד הרבנים בו מובאת דעה המבארת כי דעת מרן ז"ל אינה מקובלת, רק "אף שעל", ועוד כהנה וכהנה,
האם יתכן היה להשאיר את המצב על כנו???????? האם מדובר בחלוקת "ג'ובים" ח"ו? היתה כאן מערכה על טהרת ההשקפה, מי המוביל. והאם תפקידם של גדולי ישראל הוא לייעץ כמו שבנט אוהב לומר, או שגדולי ישראל הם הבעלי בתים הי ח י ד י ם המובילים.
ולכשתתבונן בדבר תראה,
כמה חסד עשה הקב"ה עמנו שהיה מרן ז"ל בתוכנו ועשה לתורה שלא תשתכח מישראל.
דרך אגב,
מומלץ לשמוע את נאומו של ר' אברהם רביץ אז בכנס היסוד לא רק בשביל ללמוד את תורת הנאום - רטוריקה, ממש נוטף דבש, אלא בשביל להבין מה ביקש מרן ז"ל לחדש בקשר בין העסקונה לגדולי ישראל. ואם כבר, "אנו קיימים יען אנו קיימים"
סליחה על הנוסטלגיה והגלישה מענינו של הגרד"ל
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים