הוגה ומעיין כתב:אנקדוטה: בשבת ראש השנה היה הולך לכותל לתקוע. בזקנותו היה מלווה אותו נכדו הקנאי קופשיץ.
לייטנר כתב:עסק רבות בהיבטים הלכתיים של יישוב ארץ ישראל, מצוות התלויות בארץ והלכות בית המקדש. פרסם מאמרים בנושא,
יגל כתב:הגרש"פ חיבר ספר 'תפארת חיים' (http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?25501&), לתמוך יתדות מנהג קשר של תפילין בצורת דלי"ת וכנגד הקשר הפשוט המרובע (נדפס תשכ"ז עם קו' פאר יעקב מהגר"ש דבליצקי שליט"א על מצות תפילין כל היום). לאחר יציאת הספר התעורר קצף גדול בקרב נוהגי הקשר הפשוט, בשל לשונו החריפה של הגרש"פ לפסלו לגמרי, וחיבר נגדו הג"ר אלעזר בריזל זצ"ל קו' 'קשר תפילין' להוכיח קדמות הקשר הפשוט:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?162703&
וכמדומה שלאחר הדפסתו באה התנצלות מהגרש"פ שלא בא לפסול את הקשר הפשוט אלא לבסס אף את מנהג קשר הדלי"ת.
עט סופר כתב:לשיא הגיחוך הגיעו ועד מסורתינו בהודעת האבל בעיתון על הגרי"ש, והנוסח הראשוני עוד היה אמור להיות מגוכך יותר, היה אמור להיות כתוב לא פחות ולא יותר מאשר 'רבינו הגדול אשר עמד בפרץ נגד בן אשר'...
לייטנר כתב:מתוך דברי 'רב פעלים' באשכול אחר כאן:
הרב פרנק הותיר אחריו שבע בנות, בלי בנים. על פי הידוע, בצוואתו ציווה על בנותיו לומר אחריו קדיש[6].
הוא ואשתו נפטרו בזה אחר זה, בשנת תשל"ג.
6. הרב פרופסור נריה גוטל, "קדיש יתומה – תגובה", צהר ח', תשס"ב, עמ' 24. עם זאת הרב שלמה זלמן אוירבך אמר כי "זאת הייתה הדרכה מיוחדת שלו, ואצל אחרים לא ראינו שנהגו כמותו" (שם). [תוספת שלי: הרב גרשון לפידות הקפיד ללוות מדי בוקר אחת מבנותיו של הרב פרנק, ומקפיד שתאמר קדיש מעזרת הנשים. לייטנר].
יגל כתב:ר' גרשון לפידות היה הרב של בית ישראל, ודווקא מתאים היה לו לדאוג לכך שלא יפריעו את אמירת הקדיש...
גלאגוזים כתב:לייטנר כתב:מתוך דברי 'רב פעלים' באשכול אחר כאן:
הרב פרנק הותיר אחריו שבע בנות, בלי בנים. על פי הידוע, בצוואתו ציווה על בנותיו לומר אחריו קדיש[6].
הוא ואשתו נפטרו בזה אחר זה, בשנת תשל"ג.
6. הרב פרופסור נריה גוטל, "קדיש יתומה – תגובה", צהר ח', תשס"ב, עמ' 24. עם זאת הרב שלמה זלמן אוירבך אמר כי "זאת הייתה הדרכה מיוחדת שלו, ואצל אחרים לא ראינו שנהגו כמותו" (שם). [תוספת שלי: הרב גרשון לפידות הקפיד ללוות מדי בוקר אחת מבנותיו של הרב פרנק, ומקפיד שתאמר קדיש מעזרת הנשים. לייטנר].
מעניין.
ר' גרשון היה היה יורד מן השמים מידי יום?!
בגוף ממש?
לייטנר כתב:מתוך דברי 'רב פעלים' באשכול אחר כאן:
הגאון הרב חיים שרגא פייבל פרנק זצ"ל היה רבה של שכונת ימין משה. חיבר חיבור בשם "תולדות זאב" על מסכת שבת.
בן ירושלים כתב:רש"פ היה דיין בבית הדין שהיה עצמאי בראשות ר' הירש פסח ואחריו עמד בראשו ר' אברהם דוד רוזנטל.
לאחר פטירתו של רש"פ נכנס חתנו ר' רפאל לוין להיות דיין במקומו. ביה"ד כמעט ולא היה פעיל אמנם היו מספר ארועים ודיונים שעברו תחתיו . בזמנו שמעתי שהאדמור הל ב שמחה עשה שם חליצה לאשת ה"בית ישראל", ואדרבה האם יש למישהו ידיעה בענין.
איש_ספר כתב:ר' מרדכי גולדשטיין היה שולח לו תלמידים מהר ציון לימין משה הסמוכה להחזיק את המנין (לא ידעתי שהמוסד של רמ"ג כ"כ ותיק, אבל כך לדבריו)
מחולת המחנים כתב:בן ירושלים כתב:רש"פ היה דיין בבית הדין שהיה עצמאי בראשות ר' הירש פסח ואחריו עמד בראשו ר' אברהם דוד רוזנטל.
לאחר פטירתו של רש"פ נכנס חתנו ר' רפאל לוין להיות דיין במקומו. ביה"ד כמעט ולא היה פעיל אמנם היו מספר ארועים ודיונים שעברו תחתיו . בזמנו שמעתי שהאדמור הל ב שמחה עשה שם חליצה לאשת ה"בית ישראל", ואדרבה האם יש למישהו ידיעה בענין.
הבית דין שבראשות רא"ד רוזנטל החשיב את עצמו כממשיך הבי"ד של הגר"ש סלנט בחצר החורבה, הוא חותם את עצמו 'בית דין הגדול לכל מקהלות האשכנזים' (קצת דומה לנוסח של העדה"ח), ראיתי פעם בבית מרקחת ברח' צפניה שהיה תלוי מודעה שעשה מכירת חמץ בבית דין זה.
יש כאלו שמעדיפים לעשות חליצה ל"ע דוקא אצל בית דין זה, וזאת מפני שיש להם את הנעל עוד מהבי"ד של הגר"ש סלנט, וכידוע רבו פרטי הלכותיה של נעל זו.
לבית ישראל היו ילדים שנהרגו בשואה, האם גם במקרה כזה עושים חליצה?
איש_ספר כתב:פגשתי היום ת"ח מצאצאי ר' פייבל ובפיו כמה דברים הראויים להכתב. לדבריו כשנפטרה אשתו של ר' פייבל על פניו, בא ר' יצחק רונזטל לבשר לו על כך, רש"פ הוציא מיד תשובה שכתב ובו מברר אמירת קדיש ע"י בנות, וביקש שהבנות תאמרנה קדיש, המבשר שהיה חכם מבני משפחתו (שכחתי שמו) אמר לו, ומה היה אומר ע"כ המחותן שלך הגריח"ז? (ר' אברהם קופשיץ זצ"ל חתן הגר"פ היה נכד הגריח"ז), אמר ר' פייבל: אעפ"כ ! (מעניין שיש מוסרים שגם במשפתתו של הגריח"ז אמרה בת קדיש, אולי בתו של רא"א? יש לברר). לדבריו בשבעה של מי ממשפת ר' פייבל סיפר רב"צ בורדיאנסקי שגם אמו אמרה קדיש על הוריה, שהיא היתה שריד אחרון להם, ומבקר אחר סיפר שגם בבית ר' משה שניידר בלונדון אמרה בת קדיש, לא זכור לי מי ועל מי.
ידועה מלחמתו של ר' פייבל בקשר המרובע, בהקשר לכך סיפר שבאחרית ימיו היה דר בבית חתנו רמ"א רוזנטל בשכון הרבנים, בביהכנ"ס היה מתפלל ר' משה אדלר (אבי ר' בנימין יבלדח"ט), אירע ור' משה יצא לאן שיצא והסיר התפילין והניחן על השולחן, ר' פייבל מיהר חיש ובזריזות נפלאה התיר את הקשר וקשר שוב בצורה של דל"ת, ר' משה חזר ולבש התפילין ולא הרגיש, וכשהרגיש היתה שערוריה במקום...
כידוע שכונת ימין משה שמלפנים גרו שם צדיקי ירושלים (רב"צ יאדלר ואולי גם ר''ז שחור) נעזבה לימים משומרי תור"מ, לדבריו ר' מרדכי גולדשטיין היה שולח לו תלמידים מהר ציון לימין משה הסמוכה להחזיק את המנין (לא ידעתי שהמוסד של רמ"ג כ"כ ותיק, אבל כך לדבריו), וכיון שהחברה היו מארבע כנפות הארץ, מקבץ נדחי עמו ישראל, יכל ר' פייבל לעשות עמהם ככל העולה על רוחו הגדולה, עד תקיעת שופר בשבת. לדבריו, באיזה מקום נפגשו רשז"א ור"פ והיה בינהם ויכוח סביב ענין זה, עד שפלוני לחש באזני רשז"א, אצל ר' פייבל אין המדובר ב"דרוש וקבל שכר בעלמא", היינו שכבר איתעביד מעשה...
איש_ספר כתב:לייטנר כתב:מתוך דברי 'רב פעלים' באשכול אחר כאן:
הגאון הרב חיים שרגא פייבל פרנק זצ"ל היה רבה של שכונת ימין משה. חיבר חיבור בשם "תולדות זאב" על מסכת שבת.
ראשית שלא להשאיר הגליון חלק, התולדות זאב שייך לאביו ר' זאב ולא לבנו ר' שרגא פייבל.
עדיאל ברויאר כתב:על ר' זאב יש שני סיפורים מופלאים בספר על אחיו.
בן מלך כתב:עדיאל ברויאר כתב:על ר' זאב יש שני סיפורים מופלאים בספר על אחיו.
תוכל לזכותנו בסיפורים הנ"ל?
אברך מקרית ספר כתב:היה לא מזמן בירושלים סערה גדולה סביב נושא ה"מראות" שהורו מוצי"ם שהם תלמידים של רש"פ.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 460 אורחים