צולניק כתב:כידוע שיר של יום של הגר"א אינו מכוון ע"פ מה ששרו הלויים בביהמ"ק, האם יש לזה ביאור הגון?
שומע ומשמיע כתב:אולי זה קצת מצחיק לדייק מלשון ה'מעשה-רב', אך היה לי משמעות למהלך זה מלשונו.
שמביא את דעת הגר"א לא לומר 'מזמור שיר חנוכת הבית'' [וכן דעתו על לדוד ה' אורי ועוד]. וכותב שזה מצד שאין לומר תהילים בציבור חוץ משיר של יום.
משמע מזה שהנושא של שיר של יום הוא מצד אמירת תהילים שמתאים לומר באותו יום, ולא מצד נשלמה פרים שפתינו. וס"ל לגר"א שבציבור אומרים דווקא שיר של יום שהוא המיוחד לאותו יום.
קו ירוק כתב:את האמת אומר, שאע"פ שהסבר הבנין שלמה במע"ר, נראה מאוד נכון לכל מעיין, וכך נראה מכוון לפי סדר סוף תפילת השחר שכבר הזכרתי בתגובתי לעיל,
אבל הוא מביא שם שלאחיו הג"ר בצלאל היה מהלך אחר, ובשעתו כשלמדתי ענין זה היה נראה לי שלא ברור שהמ"ב גם למד כמהלך זה, אלא שאז מצאתי במ"ב שכ' שלקמן יבאר זה, ולבסוף הוא לא ביאר, וזכרוני בגד בי ואינני זוכר היכן כתב המ"ב שהוא יבאר לקמן (ולבסוך לא ביאר)...
חברא כתב:קו ירוק כתב:את האמת אומר, שאע"פ שהסבר הבנין שלמה במע"ר, נראה מאוד נכון לכל מעיין, וכך נראה מכוון לפי סדר סוף תפילת השחר שכבר הזכרתי בתגובתי לעיל,
אבל הוא מביא שם שלאחיו הג"ר בצלאל היה מהלך אחר, ובשעתו כשלמדתי ענין זה היה נראה לי שלא ברור שהמ"ב גם למד כמהלך זה, אלא שאז מצאתי במ"ב שכ' שלקמן יבאר זה, ולבסוף הוא לא ביאר, וזכרוני בגד בי ואינני זוכר היכן כתב המ"ב שהוא יבאר לקמן (ולבסוך לא ביאר)...
משנה ברורה קלב, טז
אף דבמקדש היו אומרים שירה על נסכי היין גם על תמיד של בין הערבים אכן מפני שכמה פעמים היו הכהנים טרודין והיו מביאין הנסכים של בין הערבים בלילה ובלילה אין אומרים שירה לפיכך נוהגין לומר השיר בשחרית לבד. ואיזה מזמור נוהגין לומר ביום טוב לשיר של יום יבואר אי"ה לקמן בהלכות יום טוב:
ובספרד נוהגין לומר בכל יום אחר קדיש מזמור הטה ה' אזניך ענני ....ובכל זמן וזמן משנין המזמור לפי ענינו כגון ברכי נפשי בר"ח וכאיל תערוג בחולו של מועד וכו' ומנהג טוב הוא. ובסדור רב עמרם גאון כתב לאחר שסיים ש"ץ עושה שלום נוהגין לומר אין כאלודינו וכו' פטום הקטורת וכו' ואומר השיר שהיו הלוים אומרים בביהמ"ק וכו' וכן בערב.. אבל לא השיר ולמה אומרים פיטום הקטורת בבוקר ובערב והשיר בבוקר בלבד לפי שזה מצותו בבוקר ובערב וזה לא היתה מצותו אלא בבוקר.
אבא יודן כתב:א]מנהג ספרד הביא בעל הטורים באו"ח קלג בזה"לובספרד נוהגין לומר בכל יום אחר קדיש מזמור הטה ה' אזניך ענני ....ובכל זמן וזמן משנין המזמור לפי ענינו כגון ברכי נפשי בר"ח וכאיל תערוג בחולו של מועד וכו' ומנהג טוב הוא. ובסדור רב עמרם גאון כתב לאחר שסיים ש"ץ עושה שלום נוהגין לומר אין כאלודינו וכו' פטום הקטורת וכו' ואומר השיר שהיו הלוים אומרים בביהמ"ק וכו' וכן בערב.. אבל לא השיר ולמה אומרים פיטום הקטורת בבוקר ובערב והשיר בבוקר בלבד לפי שזה מצותו בבוקר ובערב וזה לא היתה מצותו אלא בבוקר.דומה כי דעתו ברור שאין זה שירת הלויים תוקפו כמו תפלה לדוד.
ב] החשק שלמה הניף ידו שנית בהגהותיו לסופרים יח א וע"ש.
ג]הערוה"ש שם ובהל' ר"ח לא עמד ע"ז וזה לך
שומע ומשמיע כתב:ומה עושים היום היקים?
בברכה המשולשת כתב:זכורני שהיה על כל זה מאמר מקיף בישורון ד או ה
שומע ומשמיע כתב:יצא לי וורט מעניין.
הרי מנהג אשכנז המקובל היום הוא לנהוג בשיר של יום כמנהג הגר"א, אך כן אומרים מזמור שיר חנוכת הבית לפני פסוד"ז.
וא"כ לכאורה אין סיבה בחנוכה להגיד לאחר התפילה מזמור שיר. שהרי כל אמירה זו היא לשיטת הגר"א, אך לשיטתו זה אמירת פרק תהילים, שהיא מתקיימת במזמור שיר שאומרים לפני התפילה. שעל כן לדעתו לא אומרים אותו כל השנה וכנ"ל.
ויש ליישב שרוב הציבור לא הפסיקו לומר לפני התפילה...
הכהן כתב:יש להעיר גם מהמנהג בר"ה לומר שש"י לפני התפילה
משה ובני ישראל כתב:מה הטעם שלפי הגר"א שאומרים רק שש"י אחד ביום , ברכי נפשי דוחה את מזמור שיר ליום השבת למרות ששבת זה תדיר ? (וזה השש"י היחיד שדוחה את של שבת כי אפילו של יו"ט ויום כיפור אין דוחה את של שבת) ?
שומע ומשמיע כתב:משה ובני ישראל כתב:מה הטעם שלפי הגר"א שאומרים רק שש"י אחד ביום , ברכי נפשי דוחה את מזמור שיר ליום השבת למרות ששבת זה תדיר ? (וזה השש"י היחיד שדוחה את של שבת כי אפילו של יו"ט ויום כיפור אין דוחה את של שבת) ?
משה ובני ישראל כתב:שומע ומשמיע כתב:משה ובני ישראל כתב:מה הטעם שלפי הגר"א שאומרים רק שש"י אחד ביום , ברכי נפשי דוחה את מזמור שיר ליום השבת למרות ששבת זה תדיר ? (וזה השש"י היחיד שדוחה את של שבת כי אפילו של יו"ט ויום כיפור אין דוחה את של שבת) ?
ותרצת
כמו שכשחל יו"ט או ימים נוראים בשבת, אז אומרים את הנוסח של יו"ט בתפילה.
ולא הבנתי כי
לגבי שש"י דווקא של ר"ח דוחה ולא של יו"ט.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 269 אורחים