מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בענין התארים לרבנים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי שלח » ה' מאי 30, 2013 12:28 pm

האם יש הגדרה הלכתית לתלמיד חכם,רב,מורה הוראה,הרב הגאון,מורינו,מרן,פוסק הדור
1האם בעבר התארים היו מדויקים?
2מתי התחילו להפריז בתארים?
3מתי רבנים מפורסמים יצאו כנגד ההפרזה בתארים
4האם בימינו אפשר לתקן הדבר או שכבר לכל אחד קוראים רב והדבר נפרץ
5חומר נוסף בענין

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מאי 30, 2013 12:49 pm

שלח,
מדוע אתה מעלה צרור שאלות?! זה פשוט לא חכם. זה 'מפחיד' את הקורא וממילא אין לו כוח להתחיל ולהגיב על הדברים.
במקום זה תכתוב שאלה אחת או שתיים, וזהו.

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי שלח » ה' מאי 30, 2013 12:52 pm

מקבל הערתך לעתיד

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' מאי 30, 2013 4:28 pm

1. לא.
2. מאז ומעולם.
3. אף פעם.
4. תנסה, אולי.
5. לא מכיר.

תודה.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מאי 30, 2013 4:35 pm

מאיר סובל כתב:1. לא.
2. מאז ומעולם.
3. אף פעם.
4. תנסה, אולי.
5. לא מכיר.

תודה.

חחחחחחח.......

למה אתה עושה לו את זה?

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' מאי 30, 2013 4:40 pm

מה מצחיק?
יש לך תשובות אחרות? אני מוכן לקבל. זה מעניין גם אותי. אין לך תשובות אחרות, כנראה שאני צודק לא?
מה שידוע לי כנראה, לא ידוע לו. אז הוא פתח אשכול ואני לא.

וכמעט בטוח שאחר מחכמי הפורום עשוי למצוא לינקים מעניינים לאחת מהשאלות לפחות. השאלה אם זה יצדיק מה שעניתי או יחלוק עלי. נחיה ונראה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 30, 2013 6:39 pm

שלח כתב:האם יש הגדרה הלכתית לתלמיד חכם,רב,מורה הוראה,הרב הגאון,מורינו,מרן,פוסק הדור
1האם בעבר התארים היו מדויקים?
2מתי התחילו להפריז בתארים?
3מתי רבנים מפורסמים יצאו כנגד ההפרזה בתארים
4האם בימינו אפשר לתקן הדבר או שכבר לכל אחד קוראים רב והדבר נפרץ
5חומר נוסף בענין


1. השאלה איך כתר"ה מגדיר מה זה "תארים מדויקים?
2. הרמב"ם כבר התייחס לזה (פיהמ"ש לבכורות)- איני מכיר מקור קודם לכך
3. הרמב"ם, הגרע"א.
4. קשה לשער שניתן יהיה לשנות בקלות.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' דצמבר 28, 2016 6:56 pm

אגב אשכול אחד שננעל,
שמעתי באחרונה על דייקן אחד שכתב לחבירו באגרת בשורת התארים "סגן שר התורה (במעמד שר)".
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ד' דצמבר 28, 2016 7:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי קראקובער » ד' דצמבר 28, 2016 7:18 pm

בירחון כנסת ישראל רק רבי חיים מבריסק מקבל התואר הגאון וגם זה אחרי פטירתו.

כנראה בגלל שהרבנים והאדמורים נזדמנו לפונדק אחד אחרי השואה בלית ברירה אימצו לעצמם גם הם תוארים מופלגים אם כל בנש"ק הוא (לפחות) הרה"צ רק בזכות זה שנולד אז למה אחד שהוא תלמיד חכם לא יקבל התואר הגאון?!

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 28, 2016 7:23 pm

בעניין השימוש בתואר גאון יש כבר תשו' הרדב"ז

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי קראקובער » ד' דצמבר 28, 2016 7:36 pm

בברכה המשולשת כתב:בעניין השימוש בתואר גאון יש כבר תשו' הרדב"ז


השואל התכוון על ריבוי התוארים גם לאלו שרחוקים מלהיות גאונים, היום אפילו כותבי עלילות וסיפורים לילדים נקראים הרב, כמה אפשר לעשות צחוק??!!

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 28, 2016 8:41 pm

קראקובער כתב:
בברכה המשולשת כתב:בעניין השימוש בתואר גאון יש כבר תשו' הרדב"ז


השואל התכוון על ריבוי התוארים גם לאלו שרחוקים מלהיות גאונים, היום אפילו כותבי עלילות וסיפורים לילדים נקראים הרב, כמה אפשר לעשות צחוק??!!


גם על זה דיבר הרדב"ז (רק שאז השתמשו בו לעשיר גדול אחד)

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי קראקובער » ד' דצמבר 28, 2016 8:42 pm

מעניין, איפה זה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 28, 2016 9:24 pm

תשובה אלף קעח (קז בחלק רביעי)

מה שנכון נכון
הודעות: 11949
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 28, 2016 9:56 pm

בברכה המשולשת כתב:
קראקובער כתב:
בברכה המשולשת כתב:בעניין השימוש בתואר גאון יש כבר תשו' הרדב"ז


השואל התכוון על ריבוי התוארים גם לאלו שרחוקים מלהיות גאונים, היום אפילו כותבי עלילות וסיפורים לילדים נקראים הרב, כמה אפשר לעשות צחוק??!!


גם על זה דיבר הרדב"ז (רק שאז השתמשו בו לעשיר גדול אחד)

ז"ל הרדב"ז:
מעשה היה בקנדיא בראובן שסד בית הכנסת וליבן אותו ותקן אותו יפה יפה ורצה לכתוב על גובה ההיכל שמו ושם אבותיו ולהתעטף ולהתהדה בטלית שאולה ולא זו בלבד אלא שגבה לבו עד להשחית ורצה להשים למעלה מן ההיכל סימן דגל משפחתו... גם כתב על אבן שיש פלוני בן פלוני הגאון... [וכאן אריכות בענין צורת אריה]... ועל ענין שמו ושם אבותיו לא אדבר בזה פן אחלל כבוד המתים שכבר מתו אבל בדרך כלל אומר לך שאין דרכנו לקרא גאון אלא לאותם שהיו אחר רבנן סבוראי קודם הריא"ף ז"ל. ושמעתי אומרים שתנאי הגאון היה שיהיה יודע שיתא סדרי על פה גמרא ומשניות. אבל מה נעשה לדורות אחרונים שכבר נהגו.

נראה מכל סגנון דבריו שלא התכוין ראובן העשיר לקרוא לעצמו הגאון אלא לאביו, וכנראה אכן היה ת"ח, ואע"פ שאינו בדרגה של הגאונים הקדמונים, כבר נהגו לקרוא גאון גם לת"ח שאינם בדרגה זו, ונזהר הרדב"ז מלחרוץ לגמרי את דינו של אבי ראובן, כלומר האם הוא ראוי לתואר גאון לכה"פ ע"פ המנהג.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי נשר » ד' דצמבר 28, 2016 10:27 pm

כשהתחילו בקופת העיר את מסע הרבנים לקברו של הגר"א אמרו בשם הגרא"י סולוביצ'יק שאמר שהוא לא מבין למה אחד שהוא הגאון הגדול מטריח את עצמו לקבר של אחד שהיה גאון סתם...

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' דצמבר 28, 2016 10:37 pm

ידוע שהגרב"ד ז"ל הפליג בתארים

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' דצמבר 28, 2016 10:42 pm

הפרזה בתארים היא כנראה ענין ישן מאוד, אבל מערכת מוקפדת ומחושבנת עד דק של תארים ברמות שונות, כאמצעי ליצירת חילוקי מעמדות ו"ליגות" של רבנים וממילא כאמצעי הוקרה או ענישה בהתאם לאינטרס של מחלקי התארים - דבר זה הוא ככל הנראה יצירה של שלושים השנים האחרונות.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' דצמבר 28, 2016 11:49 pm

אצל חסידי חב"ד מקובל שבהסכמה של בני אדמו"ר הזקן לתניא התארים הם בדיוק.

ובנוגע לתארים שכתבו האדמו"רים במכתבים (שלפעמים הם נראים כלא מתאימים, כמו אי"א לפורק עול וכיו"ב), זה על פי נשמתו של האדם, ולא על פי מעשיו.

ובנוגע לתואר גאון, כמדומני ששמעתי/קראתי בשם אדה"ז, שכשקראו את החסיד מוילנא בשם הגאון הוא אמר שמימות הרי"ף (או כיו"ב) אין לנו גאונים (משהו בסגנון הזה).

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי קראקובער » ה' דצמבר 29, 2016 4:02 am

לכתוב תוארים מכובדים לפורקי עול אין לך בעיה אבל התואר גאון על הגר"א מציק לך...אולי בשורש נשמתו היה שייך לאותו תקופה?!

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי יין המשמח » ה' דצמבר 29, 2016 4:33 am

קראקובער כתב:לכתוב תוארים מכובדים לפורקי עול אין לך בעיה אבל התואר גאון על הגר"א מציק לך...אולי בשורש נשמתו היה שייך לאותו תקופה?!


אני מבין את מה שמציק לך, אבל כמדומני שיש חילוק בין מכתב למישהו עם פניה אליו, ואולי בקריאה אליו בתואר זה תתעורר נשמתו,
לבין הכרזה רשמית קבל עם ועדה, שאדם פלוני זכאי לתואר זה, שכידוע ששם התואר (בשונה משם המושאל) הוא כאשר זוהי מציאותו האמתית של הדבר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' דצמבר 29, 2016 9:24 am

מה שנכון נכון כתב: נראה מכל סגנון דבריו שלא התכוין ראובן העשיר לקרוא לעצמו הגאון אלא לאביו, וכנראה אכן היה ת"ח, ואע"פ שאינו בדרגה של הגאונים הקדמונים, כבר נהגו לקרוא גאון גם לת"ח שאינם בדרגה זו, ונזהר הרדב"ז מלחרוץ לגמרי את דינו של אבי ראובן, כלומר האם הוא ראוי לתואר גאון לכה"פ ע"פ המנהג.



ייש"כ. זכרתי בטעות שגם אבי העשיר היה עשיר ולא רב

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי קראקובער » ה' דצמבר 29, 2016 10:04 am


עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 29, 2016 4:05 pm

יין המשמח כתב:ובנוגע לתואר גאון, כמדומני ששמעתי/קראתי בשם אדה"ז, שכשקראו את החסיד מוילנא בשם הגאון הוא אמר שמימות הרי"ף (או כיו"ב) אין לנו גאונים (משהו בסגנון הזה).

מעולם לא שמעתי שחסידים משתמטים מלהזכיר את התואר "הגאון" על הגאון מוילנא.
צא ובדוק בכתבי רבותינו...

עקביה
הודעות: 5707
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי עקביה » ה' דצמבר 29, 2016 10:49 pm

שלח כתב:האם בימינו אפשר לתקן הדבר או שכבר לכל אחד קוראים רב והדבר נפרץ

לענ"ד, העובדה שבקרב ציבור בני הישיבות כל חתן שירד מהחופה בדרכו לחדר-יחוד מקבל אוטומטית את התואר 'רב' בעליה לתורה ובמקרים נוספים, היא חיובית.

התואר 'רב' היהודי מקביל לתואר 'כומר' הנוצרי. למיטב ידיעתי (תקנו אותי אם אני טועה) אף גוי אינו מתכנה 'כומר' בפי מכריו אם אינו באמת כומר.
הסיבה לכך שאצלנו זה אחרת, נובעת לדעתי מכך שתופעת לימוד התורה בעם ישראל אין לה אח וריע באף אומה, לשון או דת אחרת (אם אני טועה כנ"ל). ולכן: א. תלמיד חכם אמיתי אינו דווקא זה שעבר מסלול פורמלי להכשרת רבנים. ב. שאיפתו של כל תלמיד ישיבה היא להיות ת"ח גדול.
הכינוי 'רב' לכל בוגר ישיבה מדגיש את שתי המסקנות הנ"ל, ולכן יש בכך שבח וכבוד לתורתנו.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי יין המשמח » ו' דצמבר 30, 2016 7:54 am

עזריאל ברגר כתב:
יין המשמח כתב:ובנוגע לתואר גאון, כמדומני ששמעתי/קראתי בשם אדה"ז, שכשקראו את החסיד מוילנא בשם הגאון הוא אמר שמימות הרי"ף (או כיו"ב) אין לנו גאונים (משהו בסגנון הזה).

מעולם לא שמעתי שחסידים משתמטים מלהזכיר את התואר "הגאון" על הגאון מוילנא.
צא ובדוק בכתבי רבותינו...


לא אמרתי שנמנעו, אלא שכך זכור לי שהוא התבטא..

ובדרך אגב, ישנו סט ספרים בשם "אנציקלופדיא לתארי כבוד" בן 4 ספרים הנמצאים על האוצר...

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי לייטנר » א' ינואר 01, 2017 1:12 pm

עקביה כתב:
שלח כתב:האם בימינו אפשר לתקן הדבר או שכבר לכל אחד קוראים רב והדבר נפרץ

לענ"ד, העובדה שבקרב ציבור בני הישיבות כל חתן שירד מהחופה בדרכו לחדר-יחוד מקבל אוטומטית את התואר 'רב' בעליה לתורה ובמקרים נוספים, היא חיובית.

התואר 'רב' היהודי מקביל לתואר 'כומר' הנוצרי. למיטב ידיעתי (תקנו אותי אם אני טועה) אף גוי אינו מתכנה 'כומר' בפי מכריו אם אינו באמת כומר.
הסיבה לכך שאצלנו זה אחרת, נובעת לדעתי מכך שתופעת לימוד התורה בעם ישראל אין לה אח וריע באף אומה, לשון או דת אחרת (אם אני טועה כנ"ל). ולכן: א. תלמיד חכם אמיתי אינו דווקא זה שעבר מסלול פורמלי להכשרת רבנים. ב. שאיפתו של כל תלמיד ישיבה היא להיות ת"ח גדול.
הכינוי 'רב' לכל בוגר ישיבה מדגיש את שתי המסקנות הנ"ל, ולכן יש בכך שבח וכבוד לתורתנו.


לא שמגויים יש ללמוד את הדבר, אך השאלה היא אם מי שמתחיל לימודי כמורה, מכונה טרם שסיים את לימודיו - כומר?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ינואר 01, 2017 2:15 pm

יש מהגרשז"א טעם בעניין קריאת "רב" בעליה לתורה, מובא כנראה בהליכו"ש קריה"ת.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 01, 2017 3:15 pm

עזריאל ברגר כתב:
יין המשמח כתב:ובנוגע לתואר גאון, כמדומני ששמעתי/קראתי בשם אדה"ז, שכשקראו את החסיד מוילנא בשם הגאון הוא אמר שמימות הרי"ף (או כיו"ב) אין לנו גאונים (משהו בסגנון הזה).

מעולם לא שמעתי שחסידים משתמטים מלהזכיר את התואר "הגאון" על הגאון מוילנא.
צא ובדוק בכתבי רבותינו...

אכן הגר"א מכונה "הגאון" בכל מקום, וע"י אדמו"ר הזקן מכונה "הגאון החסיד" בכל אגרותיו. ודברי יין המשמח תמוהים.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ג' יולי 30, 2019 12:47 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: נמחקו הודעות שנכתבו בגלל טעות, ועפ"ז היה צורך לתקן את לשון ההודעה הזאת

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: בענין התארים לרבנים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 03, 2017 6:37 pm

לעומקו של דבר כתב:יש מהגרשז"א טעם בעניין קריאת "רב" בעליה לתורה, מובא כנראה בהליכו"ש קריה"ת.

ומקור דבריו לדעתי הוא מכאן:
http://forum.otzar.org/forums/viewtopic ... 270#p34327
היא שיחתי כתב:בנוגע לתואר הרב: כתוב במגן אבות לרשב"ץ שכל מי שמאמין בתורה שבעל פה בתואר רב יכונה להראות שאין חלקו עם הקראים שבתורה שבע"פ כופרים


אלא שהוסיף לזה טעם יפה לעניין קריה"ת עיי"ש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 310 אורחים