מענין שהוא מזכיר גם את ספרו הוראת שעה, ואילו מקורביו יודעים שהוא התחרט על פרסום חיבור זה וחשש ששקל למטרפסיה בעקבותיו.
איש_ספר כתב:בספר שנות דוד ודור חלק ד' שיופיע בזו השנה, מתפרסמת פתקה קטנה שעליה רשם הגריצ"ה את תולדותיו בקצרה,המשך יבוא בס"ד
גוראריה כתב:ד. עמד שנים רבות בראש ישיבת 'אור זורח' שהקים ר' זרח ברנט. ישיבה זו לא היתה מרובה בתלמידים [יחסית להיום]. כשהחלו תלמידי סלבודקא לעלות ארצה ובאו בשערי עיר הנמל יפו, מצאו את הישיבה ושקלו להשאר בה, אלא שדרך הלימוד של הרי"צ ראש הישיבה לא התאימה להם. באותה העת הגיע ארצה הגאון מטאווריג רבי אברהם אהרן בורשטיין זצ"ל [שכבר עלה כאן זכרו הטוב באשכול נפרד בעבר]. תלמידי סלבודקא הציעו שהוא יתחיל להגיד להם שיעורים באור זורח אבל רי"צ לא חפץ להפוך את קערת הישיבה על פיה ואז הם עזבו ובהשך הקימו את הישיבה בחברון.
בור הגולה כתב:גוראריה כתב:ד. עמד שנים רבות בראש ישיבת 'אור זורח' שהקים ר' זרח ברנט. ישיבה זו לא היתה מרובה בתלמידים [יחסית להיום]. כשהחלו תלמידי סלבודקא לעלות ארצה ובאו בשערי עיר הנמל יפו, מצאו את הישיבה ושקלו להשאר בה, אלא שדרך הלימוד של הרי"צ ראש הישיבה לא התאימה להם. באותה העת הגיע ארצה הגאון מטאווריג רבי אברהם אהרן בורשטיין זצ"ל [שכבר עלה כאן זכרו הטוב באשכול נפרד בעבר]. תלמידי סלבודקא הציעו שהוא יתחיל להגיד להם שיעורים באור זורח אבל רי"צ לא חפץ להפוך את קערת הישיבה על פיה ואז הם עזבו ובהשך הקימו את הישיבה בחברון.
סיפור משונה כמובן. כנראה חסרים פרטים מדוייקים.
גוראריה כתב:זכרונות הרב דב כ"ץ, עמ' 7. ומתייחס אכן לכאו' לקבוצה מתוך התלמידים. עיי"ש. יש סברות שונות באשר לתכניותיה של אותה קבוצה.
איש_ספר כתב:גוראריה כתב:זכרונות הרב דב כ"ץ, עמ' 7. ומתייחס אכן לכאו' לקבוצה מתוך התלמידים. עיי"ש. יש סברות שונות באשר לתכניותיה של אותה קבוצה.
מה זה זכרונות הרב דב כ"ץ?
א מתפלל כותיקין בחול ובשויו"ט ובימים נוראים במנין ותיקין בביהכ"ס הגר"א (אודות מקום המנין והנהגתו בח"ה ויוהכ"פ ושמח"ת לקמן אות כ"ג) ומסיים בקול רם ובהתרגשות ברכת גאל ישראל.
ב בא מלובש בטלית ותפילין שלבש בביתו ומאד נזהר לקיים הנהגה זאת. ובימי הסליחות היה חוזר הביתה אחר הסליחות בכדי ללבוש טו"ת בבית ולצאת מלובש לביהכ"ס. בשנים האחרונות שההליכה קשתה עליו לא ידוע לי אם היה חוזר אחר הסליחות כנ"ל או לא כי בשנים ההם לא הייתי שם.
ג מקפיד שהחזן יתפלל בהברה אשכנזית בנוסח אשכנז הגר"א ושהטלית יהיה על הראש וכן קריאת תורה וההפטרה והמגילות רק בהברה אשכנזית.
ד כמו כן אינו מרשה לסדר בבית הכנסת שום קידושים וכו' אף לא שלש סעודות וכו' חוץ מסיומים.
ה אחר התפלה נשאר על מקומו בבית הכנסת זמן רב ללמוד שעוריו במקרא נ"ך משנה וגמרא. בשנים הקודמות חוזר הביתה מעוטף בטו"ת אך אח"כ לא נהג כך.
ז מעולם לא הלך ליטול ידי הכהנים, אך כפי שנמסר לי, הרי בשנים האחרונות כשאני לא הייתי שם, היה הולך ליצוק מים על ידי הרב הגאון הצדיק ר' אהרון בענדט הכהן שמידט זצ"ל, שהיה קשיש מיניה טובא [נתבש"מ בד' טבת תשכ"ה בגיל בערך מאה ותשעה ומנו"כ בזכרון מאיר ביה"ק הלפרין סמוך לכניסה מלמעלה מהגינה ששם].
ח כל קריאת התורה וההפטרה והמגילות הוא קורא בלחישה מתוך החומש עם הבעל קורא מלה במלה, ובקריאת התורה עומד ובין גברא לגברא מיד לומד. בהתחלת יסוד ביהכ"נ הגר'א כשעדיין לא היה מנין למנחה גדולה היה בא למנחה קטנה, אך אח"כ היה בא למנחה גדולה.
ט תיכף שבא למנחה אומר הקרבנות ואם נשאר עוד זמן מיד לומד שעוריו אפי' נשארו רק כמה רגעים, ובדרך כלל אינו יושב בטל בבית הכנסת אפילו רגע אלא מתפלל או לומד.
י מעריב מקפיד להתפלל בחול ובשויו"ט כפי זמן הדלקת הנר במוצ"ש לפי לוח הרבנות הראשית עי' לק' או' לב.
יא נוהג רבנותו בקפידא, אינו מדבר עם כל אדם בביהכ"ס, אלא עונה לשואלים אותו דבר הלכה וכו', אינו מסתובב בביהכ"ס אלא עומד ויושב על מקומו. גם כשצריך לאיזה ספר השמש מביא לו למקומו
יב בראש חדש לובש כובע של שבת (הגר"א במעשה רב אות קמא).
יג בשבת קבלת שבת אם רואה שהחזן מתאחר לגמור קבל"ש לאחר השקיעה הוא לעצמו ממהר לגמור כל קבל'ש לפני השקיעה.
יד בשבת קבלת שבת אומר החזן על הבימה כנהוג בכל האשכנזים וערבית לפני העמוד. ומעשה בחזן גדול שרצה להתפלל גם ערבית על הבימה עבור המרחב לקולות הזימרה שלו ולא הרשה לו בשום אופן.
טו בין קבלת שבת לערבית יושב ולומד.
טז בשבת בבקר מתפלל רק שחרית במנין ותיקין אך קריאה"ת ומוסף במנין הגדול שלאחר כך ובינתיים יושב ולומד.
יז מנחה בשבת אינו בא לביהכ"ס ומתפללים בביתו מנין קבוע למנחה בשבת, ויש שם ארון קודש וס"'ת קטן שלו. מקודם התפללו בשעה שלש ואח"כ שינו למנחה גדולה ממש ולפני מנחה הוא לומד עם בניו מג"א הלכות שבת.
יח גם מעריב מוצ"ש מתפלל בביתו עם אנשים קבועים ביניהם רבנים וכו' שבאים בקביעות, רק כשחל יו"ט או פורים במו"ש הולך לביה"כ אך ט"ב כשחל במו"ש מתפלל בביתו עם איכה וקינות.
יט כמדומה שויתן לך לא אמרו במנין הנ"ל.
כ אחר התפלה הוא עושה הבדלה, מתחיל למזוג הכוס באמירת הנה קל וכו' וגומר המזיגה לכוס עם מה שעובר על גדותיו במלים מים בששון ממעיני הישועה. לאחר הבדלה רק טועם משהו ואיש אחר שותה הכוס. עפי"ר בנו.
כא בער"ח אלול אומר יוכ"פ קטן ובשאר ער"ח אינו אומר.
כב בראש השנה אין לו קיטל גם לא ביוהכ"פ אלא בגד חלוק לבן (כדרך בני ארץ ישראל וירושלים ושאר ערי הקודש פרושים וחסידים, תושבי הארץ הותיקים, שלא לובשים קיטל רק חלוק לבן ואיתו הולכים כל היום גם בערבית ומנחה ובשעות הסעודות, ולא כמו הקיטל שרק לובשים בשחרית ומוסף בר"ה וביוהכ"פ כל היום) ולערבית ר"ה בא עם חלוק לבן ועל זה בגד שחור של שויו"ט וכן בר"ה ובכל יו"ט (למעט יוהכ"פ) לובש למעריב כובע צלינדר.
כג בר"ה ויוהכ"פ אין מחכים עליו שיסיים השמו"ע כי הוא מאריך יותר.
כד ר"ה ויוהכ"פ ושמחת תורה המנין ותיקין מתפלל בביתו כל התפלה והוא מתפלל איתם עד אחר תפילת לחש, והולך לביהכ"ס ומיד בבואו אינו מבטל רגע אלא מיד לומד עד שמגיעים לחזרת הש"ץ.
כה בתקיעות הוא הבעל מקריא.
כו מיד בסיום המוסף בר"ה מתפללים מנחה והוא מתפלל אתם ואין אומרים אז אבינו מלכנו (כהגר"א במעשה רב אות ע"ז).
כז סליחות הראשונות אומר עם המנין הגדול בחצות לילה ושאר הימים לפנות בוקר.
כח גם בתענית ציבור מתפלל מנחה גדולה ומעולם לא נשאו כפיים במנחה גדולה.
כס בשבת שובה ושבת הגדול דורש בביהכ"ס בשעות המוקדמות אחר הצהרים והשמש הולך לביתו לקרוא אותו ובא ביחד עם השמש ולאחר הדרשה מתפללים מנחה וכמדומה שבשבתות ההם הוא מתפלל מנחה אתם בביהכ"ס ולא בביתו.
ל לכל נדרי בא כבר מלובש בחלוק לבן וטלית. ולפעמים דורש בתוכחת התעוררות בין כל נדרי למעריב.
לא לפני נעילה הגבאים ניגשים אליו ומבקשים אותו שיעבור לפני התיבה בנעילה, והוא עובר לפני התיבה וממהר בכדי שיגיעו לנשיאות כפיים לפני השקיעה. אך בשנים האחרונות שנחלש כוחו הם ניגשים להזמינו מפני הכבוד אבל הוא מתנצל ואינו ניגש להתפלל.
לב מעריב במוצאי יוהכ"פ הוא מתפלל עם המנין רק שמונה עשרה והברכות וקר"ש אומר אח"כ כי הם ממהרים ואינו רוצה שיחכו עליו בקר"ש מחמת טורח הקהל שמתענה. ושכחתי לכתוב לעיל אות י' שהיו לילי שבת שהוכרחו להתפלל מעריב מבעוד יום מעט מחמת שחלק מהקהל היה גר בסביבה ששם היה עוצר משעה מסויימת מחמת מאורעות הערבים שירו מיפו, ואז היה מתפלל אתם רק שמונה עשרה והברכות וקר"ש אומר אח"כ בזמן.
לג בסוכות אינו נוטל ד' מינים בסוכה של בית הכנסת אלא על מקומו לאחר חזרת הש"ץ לפני הלל ומהדר אחר לולב גדול ודוקא ירוק.
לד כפי הנמסר ע"י הרה"ג ר' שמעון וויזר שליט"א שהיה בזמנו בעל קורא שם הרי ציוה לו לקרוא בהושענא רבא בניגון ימים נוראים (המנהג הפשוט הוא שרק הברכות נאמרות בניגון ימים נוראים ולא עצם הקריאה).
לה שמחת תורה באים אליו לסוכתו בהושענא רבא לפנות ערב ולאחר כך יוצאים אתו בשירת ויהי בישורון וכו' לבית הכנסת והוא נושא אתו הס"ת הקטן שלו לבית הכנסת אך כשחל שמח"ת בשבת הוא מקדים והולך לבדו מקודם לביהכ"ס כי אינו מטלטל בשבת גם בתוך העירוב ואינו רוצה שיטלטלו אחרים את הס"ת בשבת ומתי הביאו הס"ת אז אינני יודע.
לו בהקפות הוא מקיף עם הסית הקטן שלו כמדומני כל הז' הקפות והוא שר הזמר אין אדיר וכו' מפי קל וכו' באחת מההקפות.
לז בביהכ"ס קוראים בליל שמח"ת ג' גברי בברכות שבתורה בפרשת כי תבוא (כהגר"א במע"ר אות ר"ל) והוא עולה ללוי וכשאומר בברכות ונתן לנו וכו' או אשר נתן לנו וכו' הוא מרים אז כל הס"ת כמו בהגבהה וזה רק בשמחת תורה.
לח בחנוכה מקפיד להדליק נר חנוכה בפתח הבית בחוץ בתוך זכוכית גדולה כנהוג, וברגע שקיעת החמה ובמוצאי שבת ממהר להדליק מיד אחר מעריב.
לט בפורים יש לו מגילה קטנה שמתוכה קורא מלה במלה עם הבעל קורא ובתיבות המן הוא דופק מעט על העמוד עם קופסת הפח של המגילה.
מ הקפיד מאוד על קריאת המגילה בבהכ"נ בליל ויום ט"ו מחמת ספק ביפו ולפעמים בליל ט"ו קרא בביתו במנין.
מא פעם רצה אבל לעבור לפני התיבה למנחה בפורים ולא הניח לו ולפייס אותו אמר אני לא אשם, אשם המן.
מב פסח שחל בשבת במוצ"ש הגדול אומרים אצלו ויהי נועם וכו'. (וכן נהגו החזו"א זצ"ל והגר"י דינקליס זצ'ל וכן המנהג במנין ותיקין ת"צ ובפעם האחרונה שחל ככה נהגו כן גם במנין הגדול בת"צ).
מג בליל פסח היה מצוה לומר הקדיש תתקבל לפני הלל ולאחר ההלל מיד עלינו לשבח. אך כפי הנשמע אח"כ חזר בו ואמרו הקדיש תתקבל לאחר ההלל כנהוג.
מד ספירת העומר הוא סופר בקול רם לפני הקהל כנהוג.
מה בת"ב היה נהוג שהשמש מכבד כ"א מחשובי בעלי בתים שיאמר קינה אחת דהיינו שיתחיל ויסיים קינה אחת (לא כמו באשכנז גופא ששם המכובד אומר כל הקינה שכבדו אותו בקול רם) והקינה ארזי הלבנון הוא אומר ומתחיל באמצע הקינה בקול רם בניגון עצוב ובכי ובהתרגשות.
מו אם היה סיום בבית הכנסת והוא דורש שם ולאחר זאת אוכלים ושותים כנהוג הוא אינו אוכל ושותה כלום מחמת חששות רק מביאים לו תפוחי עץ כי בזמן ההוא לא היו שום תפוחים מגידולי הארץ רק הכל מסוריה באופן שלא היה עליהם שום שאלה של תרו"מ או ערלה.
מז אם כי כל הגיטין היה מסדר בבית דינו במשרד הרבנות, עם עמיתיו בבית הדין הגאונים הצדיקים רבי ירמיהו פריד זצ"ל (בסוף ימיו התפלל ולמד בבית הכנסת ירחי כלה בבני ברק) ורבי יצחק הלוי זצ"ל ראש רבני תימן אז, אך החליצות היה מסדר בבית הכנסת הגר"א. ומבעוד יום הכינו המקום על ידי ספסלים בצורת מ"מ מרובע. וכתב הרה"ג ר' יצחק ידידיה פרנקל זצ"ל באחד ממאמריו דמעולם לא ראה בית דין כזה ששלשת הדיינים הצדיקים הנ"ל בכו בדמעות שליש בשעת החליצות.
למה להכנס לשדה מוקשים?נוטר הכרמים כתב:מובאים מספר עובדות על היחס שבין החזו"א לר' הערש פסח, ביניהם עובדא מענינת מאוד שסופרה ע"י תלמידו של הגרצ"פ העינים למשפט, מכיון שאין הספר לפני לא אוכל לצטטה במדויק. מה ש'תפס' אותי במיוחד היא עדותו של ר' משה אריאל שליט"א (מוכר כדייקן ונאמן במיוחד) שכאשר סיפר לסטייפלער על דבר פטירתו של הגרצ"פ, הגיב בצער: הוא היה 'פוסק הדור'.
תוך כדי דיבור כתב:א. בשעה שנכתבו הדברים בחקר ועיון, הגרח"ק עוד לא נודע כרבינו הגדול שליט"א. ומה שבאשר לכותב עצמו, הכעס עליו בחוג החזו"א ידוע ואינו עניין לכאן.
תוך כדי דיבור כתב:ב. גם אם לא היו מתפרסמים הדברים, היו הכותבים כאן תוהים באופן טבעי מדוע בספר שלדעת רבים הוא החשוב ביותר כיום בעניין מצוות התלויות בארץ, לא נזכרים דבריהם של שניים מגדולי הפוסקים בדורות האחרונים בתחום זה.
יצמח פורקניה כתב:נגד איזה רוב פוסקים הלא הסטיפלר והרה''ק מסאטמר היו נגד החטיפה,
כל ההחלטה והביצוע נעשו ע''י קומץ עסקנים מאגו''י ומנטורי קרתא שהצליחו להטעות אחריהם מעט רבנים שאכן מיד התחרטו כששמעו את דעת גדולי ישראל,
יעיין נא בספר 'צדיק כתמר יפרח' וירוה נחת.
יצמח פורקניה כתב:בענין שכמה כותבים הלכו בעקבות אדם שאין רוח חכמים נוחה הימנו לבקר את ספרי דרך אמונה בענין השמטת ספרים מסוימים:
מתוך נקודת הנחה שהכותבים לא התכוונו להרהר אחר רבינו הגדול שליט''א אלא רק בתור שאלה תמימה ופשוטה -שאף היא אין מקומה כאן- , אמצא לחובה להגיב שהספר דרך אמונה ח''א [כתב יד] נתחבר עוד בחיי החזו''א וכל עריכת הספר היתה על פיו כולל ובמיוחד השמטת ספרים מסוימים ואף הכת''י היה למראה עיניו.
נ.ב. לא אכנס עוד לדון בענין.
נ.ב. התבקשתי להבהיר את תגובתי, הכתוב לעיל 'בעקבות' וכו' למי שאינו יודע הכונה לספר חקר ועיון הנ''ל ולא לשום גדול בישראל חלילה.
תוך כדי דיבור כתב:נחל איתן באמת יצא בתשל"ז, והסיפור אפעס תמוה.
[/quote]איש_ספר כתב:אם כותבים על רק"כ שאין רוח חכמים נוחה על רקע מכתבו של מרן החזו"א אליו, מן הראוי לראות גם את ה'לוחות שניות' של מרן החזו"א אליו:
[יצוין,כי עורכי 'קובץ אגרות' סירבו לכלול את המכתב בקובץ ולכן הרב קלמן כהנא הדביקו על כריכת ספרו האיש וחזונו. (בספר שבאוצר לא נכללה האגרת כפי הנראה בשל מיקומה).
איש_ספר כתב:מותר להרהר אחריך ולשאול מנין לך שדרך אמונה היה לנגד החזו"א? [בל"נ אשאל את בנו של הגר"ח]
אם כותבים על רק"כ שאין רוח חכמים נוחה על רקע מכתבו של מרן החזו"א אליו, מן הראוי לראות גם את ה'לוחות שניות' של מרן החזו"א אליו:
יצוין,כי עורכי 'קובץ אגרות' סירבו לכלול את המכתב בקובץ ולכן הרב קלמן כהנא הדביקו על כריכת ספרו האיש וחזונו. (בספר שבאוצר לא נכללה האגרת כפי הנראה בשל מיקומה).
איש_ספר כתב:א. לנגד עיני היה צילום כתי"ק של החזו"א עצמו. ואם יבוא לידי אעלה אותו לכאן.
ב. בודאי שאין כאן חזרה, והביטוי לוחות שניות אכן אינו מוצלח. אבל יש כאן התפייסות וכינוי חריף על הממשיכים לעסוק בגנותו.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים