מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי מחבר פירוש עמר נקא על התורה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

רבנו עובדיה ברטנורא עה"ת? שינוי השם...

הודעהעל ידי חקר » א' פברואר 09, 2014 10:56 am

לפני זמן מה יצא לאור ע"י מכון מסויים ספר חדש בשם 'רבנו עובדיה ברטנורא' עה"ת.
מאחר שלא היה מונח בזכרוני שקיים ספר כזה, חשבתי ברגע הראשון שמדובר במציאה חדשה, אולם בדפדוף קל בין שערי הספר התברר שמדובר במהדורה חדשה לביאור על פירש"י הידוע בשם 'עמר נקא'.
מלבד שיש לדון על עצם שינוי שם הידוע ומקובל בבית המדרש, דבר שגורם לבלבול והטעיה [מן הסתם לא ירחק היום שנמצא מציינים - וכ"כ בפירוש רבינו עובדיה ובספר עמר נקא וכו']. פלא שנעלם מעיני המו"ל דבר הידוע בשער בת רבים שייחוס ספר 'עמר נקא' לרע"ב מפוקפק מאד, ולכל היותר מדובר בתלמידו או אחיינו שכלל בתוכו גם מדברי רע"ב, כמו שהאריך רא"י חבצלת במוריה צ"ז עמ' קי"ז ואילך ועוד, ואף בשער דפוס וילנא הנ"ל שתצלומו מופיע במהדורה זו עצמה נכתב מיוחס לרבינו עובדיה מברטנורא [מעניין מה המקורות הקדומים לפקפוק הייחוס שהיו ידועים כבר בתער"ב].

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2229
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: רבנו עובדיה ברטנורא עה"ת? שינוי השם...

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ש' פברואר 22, 2014 8:46 pm

גם אני עמדתי על זה אך לא היה לי העזות להגיד כן להרב אהרן שדמי שהו"ל את פירוש הרע"ב. האימייל שלו: [email protected]

סיפרון
הודעות: 254
הצטרף: ד' יולי 13, 2011 4:54 pm

מי מחבר פירוש עמר נקא על התורה?

הודעהעל ידי סיפרון » ג' דצמבר 27, 2016 3:18 am

שמעתי כי פירוש רבינו עובדיה מברטנורה ז"ל על התורה הנקרא בשם עמר נקא, אינו לו ומחברו חכם אחר, מי ידע להוסיף פרטים ומ"מ. תודה מראש. ואגב מדוע נקרא פירוש זה בשם עמר נקא? בדניאל ז ט נמצא לשון זה ופירושו כצמר נקי ומה שייך ד"ז לפירוש הנ"ל.

250
הודעות: 99
הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2016 1:59 am

Re: מי מחבר פירוש עמר נקא על התורה?

הודעהעל ידי 250 » ג' דצמבר 27, 2016 3:29 am

במפעל הביוגרפיה על ספר עמר נקא כתוב: מיוחס לו גם פירוש על רש"י על התורה שנקרא 'עמר נקא', אבל כנראה הוא חובר ע"י אחיינו ותלמידו ר' עובדיה ב"ר זכריה המון מברטנורא. וראה מוריה גליון צז עמ' קיז והלאה. ושם גם מבואר פירוש השם עמר נקא על פי דברי הרב המו"ל עיין שם.

איש הגבעה
הודעות: 242
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

Re: מי מחבר פירוש עמר נקא על התורה?

הודעהעל ידי איש הגבעה » ג' דצמבר 10, 2019 2:17 pm

מצאתי דברים בספר זה לפרשת וישלח שלא יכול להיות שיצאו מתחת ידי הברטנורא שהיה ענק שבענקים

וכך כתוב שם בזה הלשון:
פירוש ר' עובדיה מברטנורא על רש"י (עמר נקא) בראשית פרשת וישלח פרק לב
(כג) ואת אחד עשר ילדיו ודינה היכן היתה וכו' עד ונענש יעקב לפי שמנעה מאחיו קשה אדרבא היה ראוי שתחשב לו לצדקה שמנעה מיד הרשע. י"ל שיעקב לרעה נתכוון שלא היה רוצה שאחיו יהיה צדיק כדי שלא יתקיים בו ברכת הוה גביר לאחיך ולפי' נענש:

איך אפשר לומר על יעקב אבינו ע"ה שלא רצה שאחיו יהיה צדיק בגלל הברכות???????

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: מי מחבר פירוש עמר נקא על התורה?

הודעהעל ידי אב בבינה » ג' דצמבר 10, 2019 2:31 pm

איש הגבעה כתב:מצאתי דברים בספר זה לפרשת וישלח שלא יכול להיות שיצאו מתחת ידי הברטנורא שהיה ענק שבענקים

וכך כתוב שם בזה הלשון:
פירוש ר' עובדיה מברטנורא על רש"י (עמר נקא) בראשית פרשת וישלח פרק לב
(כג) ואת אחד עשר ילדיו ודינה היכן היתה וכו' עד ונענש יעקב לפי שמנעה מאחיו קשה אדרבא היה ראוי שתחשב לו לצדקה שמנעה מיד הרשע. י"ל שיעקב לרעה נתכוון שלא היה רוצה שאחיו יהיה צדיק כדי שלא יתקיים בו ברכת הוה גביר לאחיך ולפי' נענש:

איך אפשר לומר על יעקב אבינו ע"ה שלא רצה שאחיו יהיה צדיק בגלל הברכות???????

אני זוכר שיש על זה מכתב מר' אלחנן ווסרמן להחזו"א, נדפס באחד מכרכי גנזים ושו"ת

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מי מחבר פירוש עמר נקא על התורה?

הודעהעל ידי אבני גזית » ג' דצמבר 10, 2019 2:57 pm

איש הגבעה כתב:מצאתי דברים בספר זה לפרשת וישלח שלא יכול להיות שיצאו מתחת ידי הברטנורא שהיה ענק שבענקים

וכך כתוב שם בזה הלשון:
פירוש ר' עובדיה מברטנורא על רש"י (עמר נקא) בראשית פרשת וישלח פרק לב
(כג) ואת אחד עשר ילדיו ודינה היכן היתה וכו' עד ונענש יעקב לפי שמנעה מאחיו קשה אדרבא היה ראוי שתחשב לו לצדקה שמנעה מיד הרשע. י"ל שיעקב לרעה נתכוון שלא היה רוצה שאחיו יהיה צדיק כדי שלא יתקיים בו ברכת הוה גביר לאחיך ולפי' נענש:

איך אפשר לומר על יעקב אבינו ע"ה שלא רצה שאחיו יהיה צדיק בגלל הברכות???????


שאלה נכונה, וכבר העירו האחרונים בזה.

עיין בספר מסלות חיים שפירש מאמר זה על דרך המוסר, ובספר רב מלכי"א של רב מיכאל דייטש שהסביר כיצד כוונת יעקב הייתה לטובה על יתר בני ביתו, שמא יסירם מאחרי השם. עיין דבריו באריכות, יש באוצר את שני הספרים.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מי מחבר פירוש עמר נקא על התורה?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' דצמבר 10, 2019 4:36 pm

אב בבינה כתב:אני זוכר שיש על זה מכתב מר' אלחנן ווסרמן להחזו"א, נדפס באחד מכרכי גנזים ושו"ת

בח"ב עמ' פא (מוסב על דברי החזו"א בעמ' עז), הוא כותב שם עפ"י הרמב"ם בהל' תשובה (פ"ד) שלפעמים הדין הוא למנוע מאדם לעשות תשובה
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' דצמבר 10, 2019 6:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: מי מחבר פירוש עמר נקא על התורה?

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' דצמבר 10, 2019 5:40 pm

דיון אחד הוא דבר ייחוסו של "עמר נקא" עה"ת לרע"ב (שעסק בזה הרב אברהם יוסף חבצלת, מוריה קצט-ר [יז, ז-ח], תשרי תשנ"א, עמ' קיז-קכ), ודיון שני הוא להלום פירושו של בעל עמ"נ לבראשית לב, כג. אין להסתייע ולהביא ראיה מדיון אחד אל אחיו.

ובכן, ראשית אכן קושייתו של בעל עמ"נ קושיה נכבדת היא; צדקה היא להציל צדקת מלהינשא לרשע כעשו, וראוי היה יעקב לקבל שכר על כך, ומה גם שנענש. אתמהה. כמדומה שלא עמדו ע"ז רבים, אולי משום ששוברה בצידה - לכשתינשא דינה לעשו, תוך זמן קצר יהפוך האחרון מרשע לצדיק. לכן אין סיבה למנוע את הנישואין.

כעת, כמדומה תירוצו של העמ"נ מבוסס על נבואת רבקה "ורב יעבוד צעיר". יעקב קיבל מאמו להשתדל בתחבולות למעשה לקיום הנבואה. לו נישא עשו לדינה היה נעשה צדיק, קיום הנבואה לכל הפחות היה נדחה, ובין כה וכה היה נעשה גביר ליעקב אחיו. זהו דבר שיש למנוע, ויעקב פעל כשורה כשמנע זאת.

וכל זה מדויק בלשון רש"י: "שמנעה מאחיו שמא תחזירנו למוטב". לא חשש יעקב מהנישואים עצמם, כי היה ברור לו שמצד עצמם הם מותרים, אלא רק מהתוצאה האפשרית שלהם, שישוב עשו בתשובה. התוצאה של החזרה בתשובה מה רע בה ליעקב? רק ביטול הנבואה.

ובכן מדוע נענש. נראה שבעל עמ"נ מבין שיש כאן מידת דקדוק הצדיקים כחוט השערה. יעקב פעל כשורה ועל פי הנבואה, אולם חז"ל מלמדים כי בפעולתו השתרבבה גם תחושת הצלה עצמית מגורל של שיעבוד לאחיו. על כן נענש, על המניע הזה שהשתרבב לפעולתו הראויה. כך נלענ"ד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים ו־ 211 אורחים