הפכת את הגר"ש אלתר לבקיא...אפשר כתב: [אע"פ שבסופו של דבר יש לו חולשה לבקיאים, כהגר"ש אלטר והרב באקון].
יש להאריך עוד ועוד.
כח עליון כתב:שמעתי פעם (מכלי שני) שניגש אליו אברך חברונאי לדבר בלימוד ולהציג את עצמו (אולי לפני קבלת היתר הוראה?) ותוך כדי הדברים אומר האברך 'הב"ח כתב...' ענה לא הגאון שליט"א 'מי לומד ב"ח? ' בהמשך אמר האברך: 'המאירי סובר....' ענה לו הגאון שליט"א 'מי לומד מאירי? '
אוצר החכמה כתב:כח עליון כתב:שמעתי פעם (מכלי שני) שניגש אליו אברך חברונאי לדבר בלימוד ולהציג את עצמו (אולי לפני קבלת היתר הוראה?) ותוך כדי הדברים אומר האברך 'הב"ח כתב...' ענה לא הגאון שליט"א 'מי לומד ב"ח? ' בהמשך אמר האברך: 'המאירי סובר....' ענה לו הגאון שליט"א 'מי לומד מאירי? '
אני לא יודע מה הכוונה בדיוק. אבל כמו שזה נשמע, זה נראה ממש לה"ר שאסור להאמינו.
ופסיקת הב"ח להלכה ידועה.
כח עליון כתב:רוב המקומות שחידש הב"ח שיטה להלכה (והוא חדשן גדול מאד) לא נפסקה כמותו.
כך זכור לי ונראה לי, תתקנו אם אני טועה
אוצר החכמה כתב:כח עליון כתב:רוב המקומות שחידש הב"ח שיטה להלכה (והוא חדשן גדול מאד) לא נפסקה כמותו.
כך זכור לי ונראה לי, תתקנו אם אני טועה
מה הקשר?
אוצר החכמה כתב:אפשר בקלות לחפש באוצר החכמה בחזון איש ולראות שדן והביא פעמים רבות את הב"ח. ולראות מזה כמה למד החזו"א ב"ח.
כח עליון כתב:דבר זה ידוע אצל החזו"א שדרך כלל אינו מביא מאירי אלא כראיה לדבריו, אבל לא דן בו כ'ראשון'
כח עליון כתב:אוצר החכמה כתב:כח עליון כתב:רוב המקומות שחידש הב"ח שיטה להלכה (והוא חדשן גדול מאד) לא נפסקה כמותו.
כך זכור לי ונראה לי, תתקנו אם אני טועה
מה הקשר?
למה? לא נפסקה כמותו ברוב המקומות. לכן כפוסק ילמד טור ב"י שו"ע ט"ז ומג"א ולא ב"ח
וע"ז ראוי הביטוי 'מי לומד ב"ח?' לא?
כח עליון כתב:פחחח
מה הקשר?
מישהו שקל באיזה קומה בגן עדן יהיה הגרד"ל או הב"ח (הכל בהנחה שיש ביניהם איזה דו"ד)
פשוט ענין של דרכי הפסיקה
גדולים וטובים לא נפסקו להלכה (כשיטה, לא מקומי) זה לא מצביע על גדלותם. ואת האמת זה גם לא מענין.
מה אכפת לי כמה באמת היה גדול הב"ח (היה גדול מאוד או מאוד מאוד) כשאני דן למה לא נפסקה שיטתו להלכה.
מקסימום יהיה מענין איך זה שלא נפסק להלכה, ובאיזה דרך צורה או שלב זה נקבע. הכל בהנחה שזה נקבע.
הב"ח לא צריך הסכמות ובבקשה לא להשפיל אחרים בדרך
וונדרבר כתב:נראה קצת מוזר שבונים בנינים שלמים ודיוקי דיוקים על הלשון שמישהו שמע פעם (מכלי שני) מאברך שאינו מכיר את הגרד"ל.
אוצר החכמה כתב:כח עליון כתב:פחחח
מה הקשר?
מישהו שקל באיזה קומה בגן עדן יהיה הגרד"ל או הב"ח (הכל בהנחה שיש ביניהם איזה דו"ד)
פשוט ענין של דרכי הפסיקה
גדולים וטובים לא נפסקו להלכה (כשיטה, לא מקומי) זה לא מצביע על גדלותם. ואת האמת זה גם לא מענין.
מה אכפת לי כמה באמת היה גדול הב"ח (היה גדול מאוד או מאוד מאוד) כשאני דן למה לא נפסקה שיטתו להלכה.
מקסימום יהיה מענין איך זה שלא נפסק להלכה, ובאיזה דרך צורה או שלב זה נקבע. הכל בהנחה שזה נקבע.
הב"ח לא צריך הסכמות ובבקשה לא להשפיל אחרים בדרך
לא נעים לומר.
אבל אתה שוכח על מה דובר כאן. אתה זה שהבאת בשם הגרד"ל משפט תמוה שאין ללמוד ב"ח. על זה כתבתי שאי אפשר להאמין שאמר כך. (וזה תשובה גם לוונדרבר, זה בדיוק מה שאמרתי) ואתה משום מה מתעקש לקיים את האמירה המוזרה ביותר ועל כך מתפלאים כולם כאן.
אין לזה קשר בכלל לגן עדן, אבל יש לזה קשר ישיר וברור ליחס שלנו לחכמי הדורות.
הב"ח לא צריך הסכמות. אנחנו צריכים ללמוד איך ללמוד בדרך שבה למדו כל רבותינו.
מה שנכון נכון כתב:חזו"א יו"ד קס,א. [יש כאן נקודה אחרת, שלדעת החזו"א ראוי להתחשב בעיקר בפוסקים שתורתם הגיעה לידנו בכל מקצועות התורה, ונראה דר"ל באלו שהיו בד"כ בשימוש אצל הפוסקים בכל הדורות, ואין כאן ענין לפרשת ערכין אם פלוני הוא בגדר 'ראשון'. וה"מ במקום שיש מחלוקת ראשונים, אבל לא מסברא בעלמא נגדו, אא"כ הוא יחיד ודבריו תמוהים מאד, שאז 'אין אנו תלמידיו' גם אם הוא מהראשונים המפורסמים].כח עליון כתב:דבר זה ידוע אצל החזו"א שדרך כלל אינו מביא מאירי אלא כראיה לדבריו, אבל לא דן בו כ'ראשון'
חשבה לטובה כתב:הגר''ד ניכר ברצינותו התמידית כולל יומי דפגרא ואפילו פורים, ושמעתי שפעם בא לפניו הגר''ט שולזינגר בפורים ואמר לו ראש הישיבה השמיט שם השם מספריו [ספרו זכר טוב ע''ש אביו ר' טוביה הרי חסר י-ה וספרו זכר דבר ע''ש אמו מרת דבורה הרי חסר ו-ה] ולא אהב הגרד''ל הווארט אפי' שנאמר בפורים והנ''ל הוצרך לפייסו טובא עד שנתרצה לו.
גבול ים כתב:מה שנכון נכון כתב:כח עליון כתב:דבר זה ידוע אצל החזו"א שדרך כלל אינו מביא מאירי אלא כראיה לדבריו, אבל לא דן בו כ'ראשון'
חזו"א יו"ד קס,א.
[יש כאן נקודה אחרת, שלדעת החזו"א ראוי להתחשב בעיקר בפוסקים שתורתם הגיעה לידנו בכל מקצועות התורה, ונראה דר"ל באלו שהיו בד"כ בשימוש אצל הפוסקים בכל הדורות, ואין כאן ענין לפרשת ערכין אם פלוני הוא בגדר 'ראשון'. וה"מ במקום שיש מחלוקת ראשונים, אבל לא מסברא בעלמא נגדו, אא"כ הוא יחיד ודבריו תמוהים מאד, שאז 'אין אנו תלמידיו' גם אם הוא מהראשונים המפורסמים].
המאירי הזה הוא בספרו קרית ספר, ומובא בבית יוסף סי' לב, כמודו' שיש לספר זה משקל הלכתי אצל הפוסקים יותר מבית הבחירה, וכשם שספר ברוך שאמר הוא מרא דשמעתתא בעניני צורת האותיות, וכמובן שאילו היה לנו ממנו חי' על הש"ס לא היה להם את המשקל שיש לרמב"ן ובית מדרשו, כך שונה הקרי"ס מבית הבחירה.
גבול ים כתב:חשבה לטובה כתב:הגר''ד ניכר ברצינותו התמידית כולל יומי דפגרא ואפילו פורים, ושמעתי שפעם בא לפניו הגר''ט שולזינגר בפורים ואמר לו ראש הישיבה השמיט שם השם מספריו [ספרו זכר טוב ע''ש אביו ר' טוביה הרי חסר י-ה וספרו זכר דבר ע''ש אמו מרת דבורה הרי חסר ו-ה] ולא אהב הגרד''ל הווארט אפי' שנאמר בפורים והנ''ל הוצרך לפייסו טובא עד שנתרצה לו.
מקור הווארט הוא הגרצ"מ זילברברג שאמר זאת אחר ששמע דין מהגרד"ל במקדש את האשה ע"מ שפ' למד אצל אחי' השלוני וכו'
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 534 אורחים