מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יחסו של המשנ"ב לגר"ז

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי המעיין » ג' דצמבר 20, 2016 9:02 pm

שלמה בן חיים כתב:ג. איני יודע איך לקרוא לזה שכתב את ה'ביקורת' על החזון איש, כסיל, חצוף, או כל שם גנאי אחר. אבל מה שברור שדבריו צריכים לימחק.


לא צריך להתפעל מכל קוק של חסיד.

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ג' דצמבר 20, 2016 10:51 pm

מצורף ממאמרו של ר"י טריבץ בענין המ"ב והגר"ז
קבצים מצורפים
טריבץ.pdf
(227.12 KiB) הורד 619 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 22, 2016 6:23 pm

זקן ששכח כתב:אחכמה, שים נא לבך לעובדא הלזו, שכאשר בא להפריך דבריו אין הוא מזכיר את שמו, אלא מכנהו בתואר מסויים. מדוע?

שמעתי פעם (כמדומני בשם הרבי מליובאוויטש) שכן היא דרך ארץ לומר "העירני חכם אחד" וכיו"ב כאשר באים לבטל את דבריו.

הרע במיעוטו
הודעות: 460
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

יחס המשנ"ב לספר התניא

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ה' דצמבר 22, 2016 10:41 pm

ראיתי מכתב (כתב יד שעוד לא נדפס) מאחד מגדולי הדור הקודם שכותב שכמדומה לו שהחפץ חיים לא מזכיר בכל ספריו (גם בספרי המוסר השונים) את ספר התניא.


אשמח לקבל משוב על הערה זו.

פלגינן
הודעות: 3252
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי פלגינן » ה' דצמבר 22, 2016 10:59 pm


קו ירוק
הודעות: 5895
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי קו ירוק » א' דצמבר 25, 2016 5:38 pm

שבטיישראל כתב:שמועה שמעתי שאנשי כת "זילברמן" אינם משתמשים במשנ"ב כיון שמביא את דברי שו"ע הרב

האם יש אמת בדברים אלו ?

לא רציתי לקלקל האשכול עם הערה שלא ממין הענין, אבל זה נכתב לעיל..
חמורה העובדה שלא ראיתי מי שמגנה תגובה זו, מלבד אחד, או לחילופין מדוע המנהלים לא מחקו אותה.
אפשר למחוק גם את הערתי זאת במקביל

בינוני
הודעות: 695
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי בינוני » א' דצמבר 25, 2016 7:46 pm

קו ירוק כתב:
שבטיישראל כתב:שמועה שמעתי שאנשי כת "זילברמן" אינם משתמשים במשנ"ב כיון שמביא את דברי שו"ע הרב

האם יש אמת בדברים אלו ?

לא רציתי לקלקל האשכול עם הערה שלא ממין הענין, אבל זה נכתב לעיל..
חמורה העובדה שלא ראיתי מי שמגנה תגובה זו, מלבד אחד, או לחילופין מדוע המנהלים לא מחקו אותה.
אפשר למחוק גם את הערתי זאת במקביל

ג"א מצטרף, ויפה מאוחר מלא כלום...
ולעצם השאלה, רק מי שמסוגל לבזות ציבור שלומי אמוני ישראל יראי ה' מדקדקים בקלה כבחמורה כ"כת" - יכול להעלות בדעתו שיש בדברים אמת.
(ולא, אין לי שום קשר לקהילה הזאת, חוץ ממה שזכיתי להכיר כמה אברכים מופלגים בתוי"ש מקהילה מפוארת זו.)

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: יחס המשנ"ב לספר התניא

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' דצמבר 25, 2016 7:59 pm

הרע במיעוטו כתב:ראיתי מכתב (כתב יד שעוד לא נדפס) מאחד מגדולי הדור הקודם שכותב שכמדומה לו שהחפץ חיים לא מזכיר בכל ספריו (גם בספרי המוסר השונים) את ספר התניא.


אשמח לקבל משוב על הערה זו.

פשיטא, אינו מביא ספרי חסידות.
אם הכותב אכן אחד מגדולי הדור, לא הבנתי מה חידוש יש לו בדבר.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי אפשר » א' דצמבר 25, 2016 8:01 pm

מסתמא כבר כתבו לעיל בזה, אבל הדביקות של המשנ"ב בגר"ז מפליא, הוא מעתיק לפעמים על קרבו וכרעיו לשונות שלמים מהשו"ע הרב בלי לציין אליו, וכן הגדרות הלכתיות המון מהם לקוחים משם.
הוא גם מאלו שהם בכלל סתם אחרונים במשנ"ב, [כמו הבאר היטב והאליה רבה שהקדימו לו בכמה דורות].
הגר"ז האט גוט געקענט לערנען, יש בהירות גדלה בדבריו, וגם לשונו מורא'דיג.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' דצמבר 25, 2016 8:09 pm

אדם קדמאה כתב:מצורף ממאמרו של ר"י טריבץ בענין המ"ב והגר"ז

מאמר מלא בקיאות אבל יש בו הרבה סברות לא מוכרחות, לדוג' בעלמא שהמ"ב הביא את הגר"ז בכדי שספרו יתקבל על החסידים, כך בסברת כרס, בלי שום בדל ראיה.

סגי נהור
הודעות: 5714
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' דצמבר 26, 2016 10:11 am

לעומקו של דבר כתב:
אדם קדמאה כתב:מצורף ממאמרו של ר"י טריבץ בענין המ"ב והגר"ז

מאמר מלא בקיאות אבל יש בו הרבה סברות לא מוכרחות, לדוג' בעלמא שהמ"ב הביא את הגר"ז בכדי שספרו יתקבל על החסידים, כך בסברת כרס, בלי שום בדל ראיה.

עבורי היה חידוש מעניין המובא במאמר זה שהמשנ"ב לא ראה הקונטרס אחרון. ולכאורה זהו פלא גדול, אבל מסתבר, וכמו בדוגמא שהובאה במאמר מענין מצוה בו יותר מבשלוחו בסי' רנ, שקשה לומר שהמשנ"ב היה מסתפק בתירוצים החיוורים שהזכיר (שהניחם בצ"ע) לאחר הקו"א המופלא בנידון.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 17, 2017 3:32 pm

האם יש מאמר מנומק על הא דאמרי אינשי שבמקרים רבים קרובה דעת הגר"ז להגר"א?
בנגלה כוונתי.
(אבל האמת לאו דווקא, למשל: viewtopic.php?f=7&t=6549)


בשביל התחלה, כמדומני שהם קרובים במקרים רבים בכך שאימצו דעת המחבר ולא כהרמ"א ומנהגי אשכנז.

דוב גרין
הודעות: 235
הצטרף: א' דצמבר 28, 2014 9:24 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי דוב גרין » ג' ינואר 17, 2017 4:24 pm

לעומקו של דבר כתב:האם יש מאמר מנומק על הא דאמרי אינשי שבמקרים רבים קרובה דעת הגר"ז להגר"א?
בנגלה כוונתי.
(אבל האמת לאו דווקא, למשל: viewtopic.php?f=7&t=6549)


בשביל התחלה, כמדומני שהם קרובים במקרים רבים בכך שאימצו דעת המחבר ולא כהרמ"א ומנהגי אשכנז.


הגרש"ד שליט"א כותב שיש לו קונטרס ע"ז.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 17, 2017 4:26 pm

דוב גרין כתב:
לעומקו של דבר כתב:האם יש מאמר מנומק על הא דאמרי אינשי שבמקרים רבים קרובה דעת הגר"ז להגר"א?
בנגלה כוונתי.
(אבל האמת לאו דווקא, למשל: viewtopic.php?f=7&t=6549)


בשביל התחלה, כמדומני שהם קרובים במקרים רבים בכך שאימצו דעת המחבר ולא כהרמ"א ומנהגי אשכנז.


הגרש"ד שליט"א כותב שיש לו קונטרס ע"ז.

בכתובים או בדפוס?

בתוך הגולה
הודעות: 824
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ג' דצמבר 26, 2017 3:52 pm

נתקלתי בדבר פלא קצת במ"ב ומחיפוש באשכולות אחד לפה ואחד לפה לא מצאתי מקום להניח התמיה יותר מאשכול זה.

בביאור הלכה סי' י סע' ז ד"ה ואם חציו. דן בבגד שיש בו צירופים שונים הפוטרים אותו מציצית. והיינו שחלקו עשוי עור ובגד עור פטור מן הציצית (כמבואר שם סע' ד). וחלקו האחר שעשוי משאר מינים, יש לו חלק סתום (מחובר) שפטור אף הוא מן הציצית כמבואר בשו"ע שם. וזה לשונו
אם היה ב' שלישיות פתוח ושליש ועוד מזה היה בגד ועוד פחות שליש היה עור ראיתי לאחד שמסתפק אם חייב בציצית כיון דבלאו העור היה רובו סתום עי"ש ולכאורה יש לדמות זה להא דקי"ל דאפילו אם הבגד בעצמותו היה עגול בלי כנף כלל וכנפותיו היה של עור אפ"ה חייב בציצית ודין זה דרובו סתום ופתוח הלא משם למדין כדאיתא בב"י ועיין

והנה אותו אחד שמסתפק בה הוא מרנא הגעק"א בהגותיו לשו"ע. (אי"ז בהגהות שנדפסו במהד' ברלין רק באלו של מהד' יוהנסבורג) ומדוע כיסה הביה"ל את שמו?
ואין לומר שראה דבריו בעבר ולא זכר בשעת כתיבה היכן ראה שהרי שולח את הקורא לעיין בדבריו (ובאמת זה פלא בלא"ה, כצד ידע הקורא היכן לעיין?)

חיימקה
הודעות: 1333
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי חיימקה » ד' נובמבר 20, 2019 9:49 pm

כמדובר כאן על המקומות שמזכיר המ"ב את הגר"ז בלשון "אחד מן האחרונים" [וביתר פירוט במאמרו הנ"ל של הרב טריביץ] היום בס"ד ראיתי דבר יפה, והוא: בסו"ס תמ"א בבה"ל ד"ה 'אבל' כתב הבה"ל וז"ל "וראיתי לאחד מן האחרונים שכתב בהיפוך מזה" - וכוונתו להגר"ז [וכן הביא דוגמא זאת הרב הנ"ל]
אבל המעיין שם בשעה"צ ס"ק יח יראה דבר מעניין - שכתב שם וז"ל "וכתבנו בלשון 'אפשר' דלא ברירא כולי האי משום סברת הגר"ז, ועיין בבה"ל" עכ"ל.
ואכן בבה"ל דן בסברתו אבל לא מזכירו בלשון הגר"ז אלא כנ"ל "אחד מן האחרונים" - אבל רואים מדוגמא זאת להדיא שאין זה נובע בכוונה להסתיר משהו, אלא מזכירו במפורש בשעה"צ שעליו כוונתו.
וסו"ס מדוע שינה בלשונו? צע"ע.

אורי ויל
הודעות: 37
הצטרף: ד' אוקטובר 19, 2016 11:21 pm

היחס של המשנה ברורה אל שולחן ערוך הרב

הודעהעל ידי אורי ויל » א' פברואר 23, 2020 3:34 am

שמעתי כמה גרסאות שונות ואף הפוכות בהקשר הזה. האם מישהו יודע על מקום שדנו בעניין זה, או האם היה כאן בעבר דיון על זה?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: היחס של המשנה ברורה אל שולחן ערוך הרב

הודעהעל ידי נהר שלום » א' פברואר 23, 2020 4:47 am

אורי ויל כתב:שמעתי כמה גרסאות שונות ואף הפוכות בהקשר הזה. האם מישהו יודע על מקום שדנו בעניין זה, או האם היה כאן בעבר דיון על זה?

viewtopic.php?f=7&t=3298

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 01, 2020 12:00 pm

עזריאל ברגר כתב:שמעתי פעם (כמדומני בשם הרבי מליובאוויטש) שכן היא דרך ארץ לומר "העירני חכם אחד" וכיו"ב כאשר באים לבטל את דבריו.
'התוועדויות' תשמ"ג ח"ד ע' 1837 (נד' גם ב'שערי הלכה ומנהג' או"ח ח"א ע' רט, ולאח"ז ב'שלחן מנחם' ח"א ע' שכד).

גביר
הודעות: 3082
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי גביר » ה' אוקטובר 01, 2020 4:15 pm

בשו"ע או"ח תרלט ב הביא הרמ"א לימוד זכות על 'מה שנוהגין להקל עכשיו בשינה שאין ישנים בסוכה רק המדקדקין במצוות' משום צינה ומשום דמצוות סוכה איש וביתו שהוא כעין תדורו. והמג"א דן בזה וכתב הטעם משום מצטער שאינו יכול להיות עם ביתו זו אשתו [וכמו שבאר המחצית השקל שם שאינו כטעם הרמ"א שהוא משום תשבו כעין תדורו אלא משום מצטער]. והט"ז שם כתב טעם אחר דחייב אדם לשמח אשתו ברגל וכשם ששלוחי מצווה פטורים מן הסוכה כך אם אינו רוצה לפרוש מאשתו מקרי דבר מצווה ואפילו אינה טהורה שייך שמחה. והמ"ב הביא רק את המג"א וכתב דלפי זה אם אינו זמן מצוותם אין לו לפטור עצמו מן השנה. והגר"ז הביא רק טעם הט"ז וכתב כמותו דשייך בכל גווני. האם זו הכרעה נקודתית, שבעניין זה הכריע הגר"ז כט"ז והמשנ"ב כהמג"א, או שהדברים קשורים לדרכם של הגר"ז והמשנ"ב בכלל?

.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוקטובר 01, 2020 6:25 pm

דרך אדה"ז להכריע כהמג"א, ובפרט במהדו"ק.
לפיכך נראה כי ב'הכרעה נקודתית' (כהגדרת כת"ר) מדובר.


הרוצה, יפלפל דהוא שייך למחלוקות חסו"מ, תוך אנכרוניזם קיצוני.

גביר
הודעות: 3082
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: יחסו של המשנ"ב לגר"ז

הודעהעל ידי גביר » ה' אוקטובר 01, 2020 9:58 pm

ישכ"ח


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים