יהודי טבעי כתב:ברצוני לתקן לא "בעלי הפשט" אלא "אוהבי הפשט". מי שאוהב סגנון זה של הבנה פשוטה מתחבר לזה, הדרך הסלולה היא פשוט ישרה, ואינה תלויה במספר ההולכים בה.
התשובה אינה קלושה אלא פשוטה מדי, כלומר שבעצם זו לא שאלה, לפי האמת. מי ששכלו הישר לא עוות, ויודע להבדיל בין דברים נכוחים לרעיונות מבריקים, משוכנע בזה בכל מאודו. ומי שלא אוהב אי אפשר לשכנע אותו, יהי לו אשר לו.
פטטיא דאורייתא ודרוש אינו ביטוי זלזול אלא אחד מחלקי התורה שלפעמים הראשונים עסקו בו.
יהודי טבעי כתב:ברצוני לתקן לא "בעלי הפשט" אלא "אוהבי הפשט". מי שאוהב סגנון זה של הבנה פשוטה מתחבר לזה, הדרך הסלולה היא פשוט ישרה, ואינה תלויה במספר ההולכים בה.
התשובה אינה קלושה אלא פשוטה מדי, כלומר שבעצם זו לא שאלה, לפי האמת. מי ששכלו הישר לא עוות, ויודע להבדיל בין דברים נכוחים לרעיונות מבריקים, משוכנע בזה בכל מאודו. ומי שלא אוהב אי אפשר לשכנע אותו, יהי לו אשר לו.
פטטיא דאורייתא ודרוש אינו ביטוי זלזול אלא אחד מחלקי התורה שלפעמים הראשונים עסקו בו.
אוצר החכמה כתב:יהודי טבעי כתב:ברצוני לתקן לא "בעלי הפשט" אלא "אוהבי הפשט". מי שאוהב סגנון זה של הבנה פשוטה מתחבר לזה, הדרך הסלולה היא פשוט ישרה, ואינה תלויה במספר ההולכים בה.
התשובה אינה קלושה אלא פשוטה מדי, כלומר שבעצם זו לא שאלה, לפי האמת. מי ששכלו הישר לא עוות, ויודע להבדיל בין דברים נכוחים לרעיונות מבריקים, משוכנע בזה בכל מאודו. ומי שלא אוהב אי אפשר לשכנע אותו, יהי לו אשר לו.
פטטיא דאורייתא ודרוש אינו ביטוי זלזול אלא אחד מחלקי התורה שלפעמים הראשונים עסקו בו.
לענ"ד עדיין צודק הרב עו"ח. במקום שכ"כ הרבה עסקו בזה והציגו את זה כקושיה הסגנון אינו ראוי.
שהדרך הסלולה היא פשוט ישרה, ואינה תלויה במספר ההולכים בה.
יהודי טבעי כתב:הדרך הסלולה היא פשוט ישרה, ואינה תלויה במספר ההולכים בה. התשובה אינה קלושה אלא פשוטה מדי, כלומר שבעצם זו לא שאלה, לפי האמת. מי ששכלו הישר לא עוות, ויודע להבדיל בין דברים נכוחים לרעיונות מבריקים, משוכנע בזה בכל מאודו. ומי שלא אוהב אי אפשר לשכנע אותו, יהי לו אשר לו. פטטיא דאורייתא ודרוש אינו ביטוי זלזול אלא אחד מחלקי התורה שלפעמים הראשונים עסקו בו.
בינוני כתב:בלי להיכנס לעצם הנושא.
אני מכיר את המחבר הדגול באופן אישי, מדובר בתלמיד חכם מופלג מאוד, יהודי אציל נפש, ש'מכור' לפשט ובזה מצאה נפשו מנוח.
מותר להתקיף גם תלמידי חכמים, אלא שמול עיניך יעמוד דמות של ת"ח חשוב שיהודים רבים נהנים מתורתו, האם בפניו היית מדבר כך? (אולי זה מבחן נכון לגבי הרבה התקפות כאן בפורום.)
עקביה כתב:קונטרס יפה מאד. (לא קראתי את כולו, ולא ראיתי את מה שעליו נסבה ביקורתו של הרב עו"ח).
הערה לי:
טענתו היא שקביעת ההלל בחנוכה היא מכוח האמור בפסחים (קיז.): נביאים שביניהן תקנו להן לישראל, שיהו אומרין אותו על כל פרק ופרק ועל כל צרה וצרה שלא תבא עליהן, ולכשנגאלין אומרים אותו על גאולתן. וכדברי רש"י ורשב"ם שם.
מברייתא זו משמע שכל חיוב אמירת ההלל מתקנת הנביאים אינה אלא פעם אחת בלבד, לאחר שנגאלו מהצרה. לא בכל שנה ביום בו נגאלו.
לענ"ד זו כוונת הגמ' בשבת (כא:) ששואלת 'מאי חנוכה' ועונה - נס פך השמן. שנס זה היה אות לחכמים שעליהם לקבוע את ימי החנוכה לדורות, ולהלל בהם על הניצחון וההצלה מיד היוונים. וכדברי הרמב"ן ריש בהעלותך.
(וכתבתי על כך כאן viewtopic.php?f=24&t=24709).
יהודי טבעי כתב:איני מבין את ההוכחה מהברייתא, 'מי אמרו' הכוונה מי ייסדו, אחרי שייסדו אותו כבר נקבע לאמרו תמיד במועדים ובימים שנעשה בהם נס, הן באותו הזמן והן בכל שנה ושנה. ורבנן סברי שלכתחילה תוקן למטרה זו, ולא במאורע מסויים. ועכ"פ יתכן שרבנן נחלקו על הקודמים להם וס"ל שתיקנו אותו לומר בכל צרה כשנגאלו גם בכל שנה ושנה, וכמו שפירש רש"י ורשב"ם. וכן רש"י בתענית.
דרומי כתב:בסוף שולחן ערוך הרב, בחלק ד ע' תפו (במהדורה הנפוצה כיום), יש אריכות מהגאון בעל 'דברי נחמיה' (תלמידו של בעל התניא וחברו של ה'צמח צדק') בענין זה, ומסכם שם: "וביום שלאחר חנוכה הכל שרי מדינא, ומ"מ טוב למנוע מלגזור בו תענית ציבור .. ". ומסיימים בטוב.
יהודי טבעי כתב:קונטרס על חנוכה להורדה ביסודי גדרי קביעת הימים טובים וגדר נר חנוכה
בא לפתור את הקושיות היסודיות:
א. מדוע לא נזכר מצוות נר חנוכה בברייתא דמאי חנוכה
ב. מדוע בעל הניסים לא נזכר נס פך השמן
ג. מדוע בברייתא דמאי חנוכה אין נס המלחמה עיקר
ד. מדוע הרמב"ם מחלק בין תקנת הלל ותקנת הנרות
ה. מה מהותה וכוונתה של מצוות הדלקת הנרות
ובתשע"ח נוסף עוד נקודות
בנידון האם קשה קושיית הבית יוסף
והטעם שאומרים הלל בכל יום
עקביה כתב:קונטרס יפה מאד. (לא קראתי את כולו, ולא ראיתי את מה שעליו נסבה ביקורתו של הרב עו"ח).
הערה לי:
טענתו היא שקביעת ההלל בחנוכה היא מכוח האמור בפסחים (קיז.): נביאים שביניהן תקנו להן לישראל, שיהו אומרין אותו על כל פרק ופרק ועל כל צרה וצרה שלא תבא עליהן, ולכשנגאלין אומרים אותו על גאולתן. וכדברי רש"י ורשב"ם שם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים