לעומקו של דבר כתב:יש שני דיני "שמש", אחד בסי' תרע"א ואחד בתרע"ג.
בתרע"א הוא חובה מדינא דגמרא, והוא שיהיה נר על השולחן מלבד נ"ח, כדי "לעשות היכר לדבר" שהנ"ח אינו לצורכו. (והביאוה"ל הביא שי' רש"י שנראה שדין זה רק בשעה שמדליקין בפנים, אבל כתב שהמאירי מביא מחמירים וכן פסקו רמ"א ופמ"ג).
עושה חדשות כתב:הבעיה בזמנינו לכבות החשמל היא גם מצד תרע"א וגם מצד תרע"ג?
אפשר כתב:יש כמה עיונים בדין זה, ראשית הביה"ל סי' תרעא כתב דבתוך הבית צריך ובמדליק בחוץ לא צריך, והביא ע"ז מאירי, אז ראשית יש שו"ת רמ"א שמחייב גם בחוץ.
אפשר כתב:שנית דבסי' תרעג פסק דצריך נר אחרת שמא ישתמש בנר חנוכה, אבל זה רק מנהג טוב, כי מיירי שם שיש לו נר אחרת על שלחנו, כך הביא שם המשנ"ב ס"ק יד בשם הפר"ח, מבואר דאם לית ליה נר אחרת על שלחנו אז השמש הוא מעיקר הדין, ובפשטות מיירי גם למדליק בחוץ, דסו"ס חיישינן דכיון שאין לו נר אחרת ילך לנ"ח להשתמש, ולכן באין נר אחרת מעיקר הדין צריך שמש, וכאן בסי' תרעא נקט דבחוץ לא צריך כלום, כי בחוץ אינו משתמש לאורה כלל, וזה דלא כמשמעות ריהטא דדבריו דסי' תרעג. [קושיתי השניה בקיצור דבסי' תרעא נקט הביה"ל דבחוץ אין חשש כלל, ובסי' תרעג לא חילק בזה, משמע דיש משכחת לעיקר הדין גם בחוץ].
עושה חדשות כתב:האם ל"ש לדון ולומר שבזמן הזה כבר ל"ש טענת לצרכו הוא דאדלקה? ובפרט להמפרשים שזה ענין של חשד.
אפשר כתב:א"א ליישב כן דברי המשנ"ב סי' תרעג, כי המשנ"ב בהל' חנוכה מאוד מבואר ומבורר לענין חוץ ופנים, וכן בכל הפוסקים, [למדתי הל' חנוכה עם כל הנו"כ כמה פעמים, וענין זה עמד לי בראש, וכמדומני שאין כמעט מקומות בהם ניתן לטעות בין מנהגם למנהגינו, הכל מבואר היטב. אפשר שאני טועה וכדרכי, אבל תירוץ זה אין בו כדי להניח דעתי].
אפשר כתב:המאירי לא מחייב, אדרבה פוטר, ורק מסתייג שיש מנהג דלא כן, ברמ"א הוא לחיובא.
אכן מנהג העולם וכן מנהג רבותינו דבכל נר חנוכה המודלקת בתוך הבית צריך נר אחרת אפילו לא היה צריך לתשמיש שלא יאמרו לצרכו הדליקה וכן אני נוהג למעשה כ''כ המאירי עי''ש ועיין בפמ''ג שכן משמע ג''כ מתשובת רמ''א.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים