2. אם כדבריהם הנה מדוע לא ניזכר בראשונים ובגדולי האחרונים שיש "עניין" למהר במוצאי שבת?
ובערב שבת צריך להקדים נרות חנוכה להדלקת נרות שבת ונר שבת מצוה סמוך לשקיעת החמה כמו שאז"ל פ"ק דשבת כי חזיתו שמשא אריש דקלי אדליקו שרגא משום דבתר הדלקת נר אין ראוי לעשות שום מלאכה לפי' מדליק תחלה נר חנוכה ומברך בהן דלא אפשר להדליק אחר נר שבת. וי"א שמדליקין תחלה נר שבת לפי שהוא תדיר ולא הוי קבלת איסור מלאכה אחר שדעתו להדליק אחר כן של חנוכה ונראה באמת שיש להקפיד אם אדם אחד מדליק את שתיהן אבל אי לא אדליק אדם אחד את שתיהן אין להקפיד כי באמת אחר הדלקה אין איסור לעשות בה מלאכה אלא מי שהדליק בלבד וכ"כ הר"פ ז"ל. ודעת הרמב"ם ז"ל שמדליק של שבת תחלה ואח"כ חנוכה משום תדיר ובדין הדלקת נר שבת כתבתי למעלה.
ובמוצאי שבת דלא אפשר להדליק עד שחשיכה - משום כבוד שבת - מאחרין לדברי הכל. (=היינו גם לדעת הרמב"ם! שהזכירו. המסדר). עכ"ל.
ביני עמודי גרסי כתב:בס"ד.
שלום וברכה
ברצוני לעורר על זה שישנם כאלו הממהרים במוצאי שבת חנוכה להדליק הנרות מבלי מקור הלכתי מבוסס דיו; מניין להם שיש "עניין" למהר ולהזדרז? כי ממקורות הראשונים והאחרונים נראה שיש לנהוג ההפך ממעשיהם, ולבטלם. ונרחיב בדברים:
1. המעשים של אותם היחידים שעשו כן - אלו הם רק מהדור האחרון [בערך רק מהמאה וחמישים שנה האחרונות]. לפני כן, לא ידועים לנו הנהגות שכאלו.
2. אם כדבריהם הנה מדוע לא ניזכר בראשונים ובגדולי האחרונים שיש "עניין" למהר במוצאי שבת?
3. הנה בשולחן ערוך סימן רצ"ג נפסק במפורש "מאחרין תפילת ערבית וכו'" ואם היה עניין או צריך להקדים ההדלקה במוצ"ש - השולחן ערוך היה מביא כן. ומזה שלא הביא רואים שלא קיים הדבר הזה.
4. למה אין המנהג הזה מופיע גם אצל שאר הרבנים שהיו בזמנם [וגם בזמנינו]?
ביני עמודי גרסי כתב:
סיכום הדברים הוא: אין כל מקור הלכתי למהר ולהזדרז במיוחד להדלקת הנר במוצאי שבת חנוכה, ומשכך, כל מי שנוהג כדעת ר"ת הראשונים ואפילו רק כחסידות יכול להמשיך במנהגו היפה והמשובח.
צולניק כתב:נעלם מהכותב מש"כ במעשה רב אות רלז.
יוצא פוניבז' כתב:ביני עמודי גרסי כתב:בס"ד.
סיכום הדברים הוא: אין כל מקור הלכתי למהר ולהזדרז במיוחד להדלקת הנר במוצאי שבת חנוכה, ומשכך, כל מי שנוהג כדעת ר"ת הראשונים ואפילו רק כחסידות יכול להמשיך במנהגו היפה והמשובח.
מנהגו היפה והמשובח - רק לדעת הסוברים שיש בזה איזה שהוא ענין, כמובן. החזו"א למשל, לא סבר כך, וביטל ענין זה מכל וכל, כידוע.
ביני עמודי גרסי כתב:צולניק כתב:נעלם מהכותב מש"כ במעשה רב אות רלז.
לא נעלם, אלא למולי נמצא מנהג כלל ישראל שלא נהגו בכך לאורך הדורות כולם, ורק דעת יחידים (ממש) עשו כן, וזאת (כמו הגר"א), שסבר כי אי אפשר לברך כעבור חצי שעה וברכתו לבטלה אם מברך אז - שלכן נהג כן. אך כיום (וגם פעם) מעולם עם ישראל לא סבר כן, וכולם מברכים גם אחר כך, ומשום כך גם הגר"א יודה כי אין עניין למהר במוצאי שבת. וגם הגר"א בעצמו לא היה ממהר בכגון דא מה שהזכרנו כדלעיל.
ביני עמודי גרסי כתב:צולניק כתב:נעלם מהכותב מש"כ במעשה רב אות רלז.
לא נעלם, אלא למולי נמצא מנהג כלל ישראל שלא נהגו בכך לאורך הדורות כולם, ורק דעת יחידים (ממש) עשו כן, וזאת (כמו הגר"א), שסבר כי אי אפשר לברך כעבור חצי שעה וברכתו לבטלה אם מברך אז - שלכן נהג כן. אך כיום (וגם פעם) מעולם עם ישראל לא סבר כן, וכולם מברכים גם אחר כך, ומשום כך גם הגר"א יודה כי אין עניין למהר במוצאי שבת. וגם הגר"א בעצמו לא היה ממהר בכגון דא מה שהזכרנו כדלעיל.
החילוק ברור, בזמנם היו מדליקין בפנים, ואין כ"כ נפק"מ בזמן ההדלקה, משא"כ כיום בא"י שמדליקין בחוץ.
ביני עמודי גרסי כתב:יוצא פוניבז' כתב:ביני עמודי גרסי כתב:בס"ד. סיכום הדברים הוא: אין כל מקור הלכתי למהר ולהזדרז במיוחד להדלקת הנר במוצאי שבת חנוכה, ומשכך, כל מי שנוהג כדעת ר"ת הראשונים ואפילו רק כחסידות יכול להמשיך במנהגו היפה והמשובח.
מנהגו היפה והמשובח - רק לדעת הסוברים שיש בזה איזה שהוא ענין, כמובן. החזו"א למשל, לא סבר כך, וביטל ענין זה מכל וכל, כידוע.
אין טעם לדבריך. עם ישראל עדיין לא הפסיק ללכת אחר הוראות והנהגות השולחן ערוך.
יאמר לי כת"ר, הראשונים שכתבו "מאחרין" לאיזה שיעור איחור כוונתם? והאם כת"ר יכול להוכיח זאת "מתוך" דבריהם? (לא מסברא ולא מדיוק כלוש).
בנוסף, תלמידי חכמים רבים לא מקפידים על כך במוצ"ש כלל, חוץ מיום חול. ביניהם חכמי בריסק, למה, אם דבריך נכונים?
וחוץ מזה, בשכל פשוט נוכל לראות שאין מציאות להדלקה תוך חצי שעה, ולמה? כי צריך להוסיף איזה כמה דקות תוספת מדינא, (נניח כמו 5 - 10 דק'), ההליכה וחזרה אל בית הכנסת (בהנחה כללית וכוללת 10 דק') וצרף לזה תפילה סבירה שאורכה 17 - 20 דקות. סך הכול יבוא לביתו בין כ 32 - ל-40 דקות אחר זמן ההדלקה.
ולדבריך, השולחן ערוך היה צריך לומר כך (מה שלא ניזכר כן); ממהרין/מקדימים להתפלל ערבית במצ"ש [חנוכה], כדי להדליק בזמנה או (לכל היותר) בסוף זמנה. (= כי זהוי מציאות ועובדה שלא אני ואף אחד אחר וגם לא אתה - יכולים להכחישה).
אורח כתב:וידוע כמה נפיש חיליה ורב גובריה דהגאון בית מאיר ז"ל, ועמיתו בתורה רבינו עקיבא איגר ז"ל כותב אליו: "הרב הגאון הגדול האמיתי, נזר הקודש, רבה דעמיה מדברנא דאומתיה, בוצינא דנהורא נר ישראל עמוד הימני פטיש החזק המפורסם כקש"ת מו"ה מאיר נ"י" כלשונו בתשובות רבי עקיבא איגר מכתב יד (סימן פ"ה), ועוד בכאלה לשונות, עיין במבוא לשו"ת בית מאיר (דף י"ג ודף כ'), וכן עיין בשו"ת עטרת חכמים, ושו"ת מהרש"ג ח"א (סימן י"א) וח"ב (סימן נ"ב) מש"כ במעלת הגאון בית מאיר. והגרי"ש נתנזון ז"ל בעל שואל ומשיב בהסכמה לספר בית מאיר כתב: "ספר בית מאיר כשמו כן הוא, מאיר עינים לכל באי בית שמואל, והוא יורד ונוקב עד תהום עמקי מצולות התלמוד והפוסקים וכו' וראשו יגיע עד רום שמי רקיע שני התלמודים והפוסקים ראשונים ואחרונים, וכמעט אומר שאין ערוך אליו בכל מפרשי דברי השלחן ערוך והפוסקים האחרונים, ועל דבריו יש לסמוך לדינא כעל משענת חזק" וכו'. ואכן קבלה מרבינו החתם סופר ז"ל בעניני אבן העזר יש לפסוק כבעל בית מאיר ז"ל, וכמובא בפתיחה לספר בית ישראל (חלק ח' דף כ"א), ע"ש.
ביני עמודי גרסי כתב:בס"ד.
ובנוסף לדברי האומרים "מבדיל תחילה ואחר כך מדליק" זהו מטעם "דעושין כן כדי לאחורי באפוקי יומא דשבת". הרי שדבריהם אלו הם עדות נאמנה שיש עניין מיוחד וגדול יותר להמשיך בקדושת השבת - עוד כמה רגעים - מלמהר בהוצאתה להקדים הדלקת נרות חנוכה.
...
מלשונות הבאים אנו נראה שיש "יותר" עניין לאחר את הוצאת השבת מלהקדים נרות חנוכה:
ספר כלבו
סימן מד. זה לשונו:
מיהו בע"ש שצריך להקדים נר חנוכה להדלקת נר שבת ונר שבת מצותה סמוך לשקיעת החמה כמו שאמרנו פ"ק דשבת כי חזיתו שמשא אריש דקלא אדליקו שרגא משום דבתר הדלקת נר שבת אין לעשות שום מלאכה לפיכך מדליק תחלה נר חנוכה ומברך כיון דלא אפשר להדליק אחר נר שבת יש אומרים שמדליקין תחלה נר שבת ואחריו נר חנוכה ומברך לפי שתדיר ושאינו תדיר תדיר קודם ולא הוי קבלת אסור מלאכה אחר שדעתו להדליק אחר כן נר חנוכה,
וכן במוצאי שבת דלא אפשר להדליק עד שחשכה – משום כבוד שבת – מאחרין ומברכין. עכ"ל. נשים לב שהדגיש בלשונו את הסיבה והיא משום כבוד שבת ולא בגלל שזה "שבת" אלא רק משום שיש לכבד את השבת גם לאחר צאתה, - לכן מאחרין..
אורחות חיים
חלק א, הלכות חנוכה, אות טו. זה לשונו:
ומצות נר חנוכה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק ושיעור זה כמו חצי שעה או יותר מעט...
וקודם זמן זה לא ידליק דהוי כשרגא בטיהרא ואחר זמן זה ג"כ לא ידליק דליכא פרסומי ניסא שהרי נכנסו כל העם לבתיהן ואיכא מאן דאמר דקודם זמן זה ואחריו ג"כ אם הדליקו אין מברכין. וכתב הרשב"א ז"ל דלאו דוקא שאם רצה להדליק סמוך לשקיעת החמה הרשות בידו דהא איכא פרסומי ניסא וכענין שאמרו בנר שבת דעמוד הענן משלים לעמוד האש אלמא סמוך לשקיעת החמה ניכר דלצורך שבת מדליק ודכוותה הכא.
וכתבו מקצת הגאונים ז"ל דבזמן הזה שמדליקין בפנים מפני חשש שמא יכבוה עכו"ם שאנו דרים ביניהם לא חיישינן לרגל מן השוק ומברכין אחר זמן זה (= של "משתשקע החמה". וכל שכן במוצאי שבת! המסדר) "לכתחלה!" והוי זמנה לבני הבית עד עמוד השחר.
וכן דעת הב' התרומה ז"ל. והר"פ ז"ל כתב ונכון להדליק כל זמן שבני הבית נעורי'. ולשיעורא כתב רבי' שמשון שגם עכשיו כן והוה מצריך לעשות קנדי"לאש ארוכות ע"כ.
ובערב שבת צריך להקדים נרות חנוכה להדלקת נרות שבת ונר שבת מצוה סמוך לשקיעת החמה כמו שאז"ל פ"ק דשבת כי חזיתו שמשא אריש דקלי אדליקו שרגא משום דבתר הדלקת נר אין ראוי לעשות שום מלאכה לפי' מדליק תחלה נר חנוכה ומברך בהן דלא אפשר להדליק אחר נר שבת. וי"א שמדליקין תחלה נר שבת לפי שהוא תדיר ולא הוי קבלת איסור מלאכה אחר שדעתו להדליק אחר כן של חנוכה ונראה באמת שיש להקפיד אם אדם אחד מדליק את שתיהן אבל אי לא אדליק אדם אחד את שתיהן אין להקפיד כי באמת אחר הדלקה אין איסור לעשות בה מלאכה אלא מי שהדליק בלבד וכ"כ הר"פ ז"ל. ודעת הרמב"ם ז"ל שמדליק של שבת תחלה ואח"כ חנוכה משום תדיר ובדין הדלקת נר שבת כתבתי למעלה.
ובמוצאי שבת דלא אפשר להדליק עד שחשיכה - משום כבוד שבת - מאחרין לדברי הכל. (=היינו גם לדעת הרמב"ם! שהזכירו. המסדר). עכ"ל.
סיכום הדברים הוא: אין כל מקור הלכתי למהר ולהזדרז במיוחד להדלקת הנר במוצאי שבת חנוכה, ומשכך, כל מי שנוהג כדעת ר"ת הראשונים ואפילו רק כחסידות יכול להמשיך במנהגו היפה והמשובח.
ביני עמודי גרסי כתב:משהו מעניין בדרך אגב,
מוצ"ש של חנוכה האחרון; סיקרן אותי לבדוק באמת מתי הציבור מדליק נרות חנוכה: (האם לפני זמן ר"ת או לאחריו).
והנה לאחר שבדקתי כמה רחובות ענקיים וגדולים מאוד, מצאתי וראיתי, שלפחות 90 או 95 אחוז מכלל כול התושבים דבני ברק הדליקו את נרות החנוכה רק לאחר צאת שבת כדעת ר"ת ושולחן ערוך - כמנהגם בשאר השנה בהוצאת שבת ר"ת. והיה לפלא בעיני. ורק מעט מאוד (בודדים ממש) הדליקו נרות חנוכה כ-50 דקות לאחר השקיעה.
והנה מיד כעבור זמן ר"ת ראיתי אך שמתחילים להדליק בזה אחר זה עד שכעבור כ-10 - 15 דקות מזמן ר"ת ראיתי שכבר הדליקו כ-50 - 60 אחוז, לפחות, מתושבי בני ברק. דבר שהוא מעניין בעיני.
עזריאל ברגר כתב:ביני עמודי גרסי כתב:יוצא פוניבז' כתב:ביני עמודי גרסי כתב:בס"ד. סיכום הדברים הוא: אין כל מקור הלכתי למהר ולהזדרז במיוחד להדלקת הנר במוצאי שבת חנוכה, ומשכך, כל מי שנוהג כדעת ר"ת הראשונים ואפילו רק כחסידות יכול להמשיך במנהגו היפה והמשובח.
מנהגו היפה והמשובח - רק לדעת הסוברים שיש בזה איזה שהוא ענין, כמובן. החזו"א למשל, לא סבר כך, וביטל ענין זה מכל וכל, כידוע.
אין טעם לדבריך. עם ישראל עדיין לא הפסיק ללכת אחר הוראות והנהגות השולחן ערוך.
אכן עם ישראל לא הפסיק ללכת אחרי השו"ע, וגם כשהשו"ע חזר בו (בהלכות מילה, כידוע) - המשיכו ללכת אחרי הפסק החדש שלו, בין לקולא בין לחומרא (פוק חזי מאי עמא דבר).
יוצא פוניבז' כתב:ביני עמודי גרסי כתב:בס"ד.
שלום וברכה
ברצוני לעורר על זה שישנם כאלו הממהרים במוצאי שבת חנוכה להדליק הנרות מבלי מקור הלכתי מבוסס דיו; מניין להם שיש "עניין" למהר ולהזדרז? כי ממקורות הראשונים והאחרונים נראה שיש לנהוג ההפך ממעשיהם, ולבטלם. ונרחיב בדברים:
1. המעשים של אותם היחידים שעשו כן - אלו הם רק מהדור האחרון [בערך רק מהמאה וחמישים שנה האחרונות]. לפני כן, לא ידועים לנו הנהגות שכאלו.
2. אם כדבריהם הנה מדוע לא ניזכר בראשונים ובגדולי האחרונים שיש "עניין" למהר במוצאי שבת?
3. הנה בשולחן ערוך סימן רצ"ג נפסק במפורש "מאחרין תפילת ערבית וכו'" ואם היה עניין או צריך להקדים ההדלקה במוצ"ש - השולחן ערוך היה מביא כן. ומזה שלא הביא רואים שלא קיים הדבר הזה.
4. למה אין המנהג הזה מופיע גם אצל שאר הרבנים שהיו בזמנם [וגם בזמנינו]?
החילוק ברור, בזמנם היו מדליקין בפנים, ואין כ"כ נפק"מ בזמן ההדלקה, משא"כ כיום בא"י שמדליקין בחוץ.
אלא שכיום יש לדון מצד אחר, מאחר שזמן "שתכלה" בפרט בערים הגדולות מאוחר מאד, וממילא יתכן שמצד זה אי"צ לדקדק להדליק דווקא בתחילת הזמן.ביני עמודי גרסי כתב:
סיכום הדברים הוא: אין כל מקור הלכתי למהר ולהזדרז במיוחד להדלקת הנר במוצאי שבת חנוכה, ומשכך, כל מי שנוהג כדעת ר"ת הראשונים ואפילו רק כחסידות יכול להמשיך במנהגו היפה והמשובח.
מנהגו היפה והמשובח - רק לדעת הסוברים שיש בזה איזה שהוא ענין, כמובן. החזו"א למשל, לא סבר כך, וביטל ענין זה מכל וכל, כידוע.
האמת והשלום כתב:אכן לדידן תלמידי הגר"א והחזו"א בודאי שאין אנו חוששים כל עיקר לילך אחר רבותינו ז"ל אפי' אם דעתם דעת יחיד ואפי' בדאוריתא ואפילו לקולא וכפסק מר"ן החזו"א זללה"ה בחו"מ סי' ק"נ כמדומה שהעלה כן בביאור הגמ' דנדה כמדומה.
מלבב כתב:לא התכוונתי שאין תלמידי הגר'א והחזו"א רשאין להקל, רק כיון שרשאין גם להחמיר אז למה לא להחמיר בדבר שאינו קשה, ובפרט לאנשים שאינם תלמידי החזו"א והגרא ובהרבה דברים נוהגים שלא כדבריהם, היכן מצינו דבר כזה שמקילים לכתחילה נגד רוב ראשונים בדאורייתא?
ביני עמודי גרסי כתב:האמת והשלום כתב:אכן לדידן תלמידי הגר"א והחזו"א בודאי שאין אנו חוששים כל עיקר לילך אחר רבותינו ז"ל אפי' אם דעתם דעת יחיד ואפי' בדאוריתא ואפילו לקולא וכפסק מר"ן החזו"א זללה"ה בחו"מ סי' ק"נ כמדומה שהעלה כן בביאור הגמ' דנדה כמדומה.
מי שאומר כן לוקח את זה 'כתירוץ'... לא כמקור הלכתי. כי אם כמקור, וודאי שאי אפשר לומר כן.
הנה רבי חיים אבולעפיא ולהקתו אמרו שמתחייב בנפש כל מיקל בדבר וגזרו עליו בחרם ובנדוי גמור לבלי התרה - אפילו שהיה המנהג אחרת והיו [אולי] שסברו אחרת; מאחר ופשטות הש"ס דלא כוותיהו, תו המיקל אין לו עוד על מי לסמוך, וכמו שכתב הגאון המרי"ף להדיא בפשיטות. וכן כתבו עוד כמה וכמה גדולים להדיא שהמיקל מתחייב בנפשו. (אלא שיש לדון את המיקלים כשוגגים גמורים וכאנוסים. אך הלומד בעיון סוגיא זו אינו יכול להתחמק בתירוצים השונים כמו שהוא סומך על...) ודי למבין.
האמת והשלום כתב:מלבב כתב:לא התכוונתי שאין תלמידי הגר'א והחזו"א רשאין להקל, רק כיון שרשאין גם להחמיר אז למה לא להחמיר בדבר שאינו קשה, ובפרט לאנשים שאינם תלמידי החזו"א והגרא ובהרבה דברים נוהגים שלא כדבריהם, היכן מצינו דבר כזה שמקילים לכתחילה נגד רוב ראשונים בדאורייתא?
ר' מלבב,כנראה שאתה מבין הדברים באופן הזה:אמת שרשאים אנו להקל כמו רבותינו ז"ל,אך מכל מקום תחשוש באיסור דאוריתא לדעות אחרות וכידוע מהגמ' דספק דאוריתא לחומרא.
אלא שעל זה גופא החזו"א כתב דבריו דאין זה אלא במקום שאין לו רב,רק אז פוסקים כהכלל הזה.אך במקום רבו לא אמרינן ספק דאוריתא לחומרא.כך אני בכל אופן הבנתי דברי החזו"א זללה"ה שם.
וא"כ בודאי איני יודע מי ערב לי לילך נגד רבותיי ולהחשיב אותם במעשיי "המצודקים" לספק מחללי שבתות,דאין לך יותר גדול מזה בזלזול כבוד התורה.
האמת והשלום כתב:ביני עמודי גרסי כתב:האמת והשלום כתב:אכן לדידן תלמידי הגר"א והחזו"א בודאי שאין אנו חוששים כל עיקר לילך אחר רבותינו ז"ל אפי' אם דעתם דעת יחיד ואפי' בדאוריתא ואפילו לקולא וכפסק מר"ן החזו"א זללה"ה בחו"מ סי' ק"נ כמדומה שהעלה כן בביאור הגמ' דנדה כמדומה.
מי שאומר כן לוקח את זה 'כתירוץ'... לא כמקור הלכתי. כי אם כמקור, וודאי שאי אפשר לומר כן.
הנה רבי חיים אבולעפיא ולהקתו אמרו שמתחייב בנפש כל מיקל בדבר וגזרו עליו בחרם ובנדוי גמור לבלי התרה - אפילו שהיה המנהג אחרת והיו [אולי] שסברו אחרת; מאחר ופשטות הש"ס דלא כוותיהו, תו המיקל אין לו עוד על מי לסמוך, וכמו שכתב הגאון המרי"ף להדיא בפשיטות. וכן כתבו עוד כמה וכמה גדולים להדיא שהמיקל מתחייב בנפשו. (אלא שיש לדון את המיקלים כשוגגים גמורים וכאנוסים. אך הלומד בעיון סוגיא זו אינו יכול להתחמק בתירוצים השונים כמו שהוא סומך על...) ודי למבין.
לו יצוייר ויולד ילדך לאחר צה"כ דגאונים קודם צה"כ דר"ת,האם תמול אותו בשבת כהגאונים? או בשישי שיהיה כר"ת? או שמא תעכב מילתו לראשון כדי שלא לחלל שבת על צד הספק מדין מילה שלא בזמנה.?
ביום שיש כמו שהורו כל הגאונים והראשונים שהיו לעם ישראל. ונפסק בשולחן ערוך מבלי חולק.
אז בודאי שאנו תלמידיהם,וכן לשאר עם ישראל שאינו מתלמידיהם שע"פ גדולי ישראל זצ"ל ושליט"א מחזיקים ומקיימים לעיקר שיטת הגאונים,מלים ילדינו בשבת קודש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים