מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול הערות חדשות בפירושי התפילה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16053
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

אשכול הערות חדשות בפירושי התפילה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 14, 2016 1:19 am


בעל מלחמות - שינוי של כבוד?


ברשותכם אייחד אשכול זה לביאורי תפילה שלא רמוזים באוצר.



בברכת יוצר תיקנו לנו מסדרי התפילה מטבע זה: עושה חדשות, בעל מלחמות, זורע צדקות, מצמיח ישועות, בורא רפואות, נורא תהלות, אדון הנפלאות.

והנה כל המטבעות הנזכרות מיסודות על לשון המקרא:

עושה חדשות - הנני עושה חדשה
זורע צדקות - עושה צדקות ה' וכ"כ וזורע צדקה וגו'
בורא רפואות נורא תהלות - רפאני ה' וארפא וכו' כי תהלתי אתה.
נורא תהלות אדון הנפלאות - נורא תהלות עושה פלא

והיה מתבקש איפוא שבמקום בעל מלחמות יסדרו: איש מלחמות, עשה"כ: ה' איש מלחמה!

ונראה שהפתרון הוא מד' המכילתא שם:

ה' איש מלחמה, איפשר לומר כן? והלא כבר נאמר את השמים ואת הארץ אני מלא נאם ה וכתוב וקרא זה אל זה ואמר וכתיב והנה ה אלהי ישראל וכתיב והנה כבוד אלהי ישראל וגו' ומה ת"ל איש מלחמה? מפני חבתכם ומפני קדושתכם אקדש שמי בכם שנאמר כי אל אנכי ולא איש וגו'.


הרי לנו כמה נרתעו חז"ל מכינוי איש על המקום ב"ה ! "איפשר לומר כן?", עד שראו כאן חיבה מיוחדת, "אקדש שמי בכם", ממילא מובן למה הרחיקו כינוי זה ובחרו בכינוי (שכבר בחר בו באונקלוס הידוע בזהירותו כיו"ב) בעל מלחמות!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16053
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אשכול הערות חדשות בפירושי התפילה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 14, 2016 1:23 am

מה שנהגו לומר קדיש בשעת פטירתו של אדם, שאומרים הבנים על אביהם, אמר חכם אחד שהוא מיוסד על הפסוק, לדור ודור נגיד גדלך ולנצח נצחים קדושתך נקדיש. והוא נפלא מאד!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16053
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אשכול הערות חדשות בפירושי התפילה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 16, 2016 9:08 am

איש_ספר כתב:
בעל מלחמות - שינוי של כבוד?


ברשותכם אייחד אשכול זה לביאורי תפילה שלא רמוזים באוצר.



בברכת יוצר תיקנו לנו מסדרי התפילה מטבע זה: עושה חדשות, בעל מלחמות, זורע צדקות, מצמיח ישועות, בורא רפואות, נורא תהלות, אדון הנפלאות.

והנה כל המטבעות הנזכרות מיסודות על לשון המקרא:

עושה חדשות - הנני עושה חדשה
זורע צדקות - עושה צדקות ה' וכ"כ וזורע צדקה וגו'
בורא רפואות נורא תהלות - רפאני ה' וארפא וכו' כי תהלתי אתה.
נורא תהלות אדון הנפלאות - נורא תהלות עושה פלא

והיה מתבקש איפוא שבמקום בעל מלחמות יסדרו: איש מלחמות, עשה"כ: ה' איש מלחמה!

ונראה שהפתרון הוא מד' המכילתא שם:

ה' איש מלחמה, איפשר לומר כן? והלא כבר נאמר את השמים ואת הארץ אני מלא נאם ה וכתוב וקרא זה אל זה ואמר וכתיב והנה ה אלהי ישראל וכתיב והנה כבוד אלהי ישראל וגו' ומה ת"ל איש מלחמה? מפני חבתכם ומפני קדושתכם אקדש שמי בכם שנאמר כי אל אנכי ולא איש וגו'.


הרי לנו כמה נרתעו חז"ל מכינוי איש על המקום ב"ה ! "איפשר לומר כן?", עד שראו כאן חיבה מיוחדת, "אקדש שמי בכם", ממילא מובן למה הרחיקו כינוי זה ובחרו בכינוי (שכבר בחר בו באונקלוס הידוע בזהירותו כיו"ב) בעל מלחמות!

בטעות לא ציינתי שהביאור המקורי והנפלא הזה, אינו משלי אלא מחכ"א שליט"א

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: אשכול הערות חדשות בפירושי התפילה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' דצמבר 18, 2016 10:09 am

איש_ספר כתב:בעל מלחמות - שינוי של כבוד?
בברכת יוצר תיקנו לנו מסדרי התפילה מטבע זה: עושה חדשות, בעל מלחמות, זורע צדקות, מצמיח ישועות, בורא רפואות, נורא תהלות, אדון הנפלאות.

והנה כל המטבעות הנזכרות מיסודות על לשון המקרא:

עושה חדשות - הנני עושה חדשה
זורע צדקות - עושה צדקות ה' וכ"כ וזורע צדקה וגו'
בורא רפואות נורא תהלות - רפאני ה' וארפא וכו' כי תהלתי אתה.
נורא תהלות אדון הנפלאות - נורא תהלות עושה פלא

והיה מתבקש איפוא שבמקום בעל מלחמות יסדרו: איש מלחמות, עשה"כ: ה' איש מלחמה!

ונראה שהפתרון הוא מד' המכילתא שם:

ה' איש מלחמה, איפשר לומר כן? והלא כבר נאמר את השמים ואת הארץ אני מלא נאם ה וכתוב וקרא זה אל זה ואמר וכתיב והנה ה אלהי ישראל וכתיב והנה כבוד אלהי ישראל וגו' ומה ת"ל איש מלחמה? מפני חבתכם ומפני קדושתכם אקדש שמי בכם שנאמר כי אל אנכי ולא איש וגו'.

הרי לנו כמה נרתעו חז"ל מכינוי איש על המקום ב"ה ! "איפשר לומר כן?", עד שראו כאן חיבה מיוחדת, "אקדש שמי בכם", ממילא מובן למה הרחיקו כינוי זה ובחרו בכינוי (שכבר בחר בו באונקלוס הידוע בזהירותו כיו"ב) בעל מלחמות!

וראה עיון תפלה (סדור אוצר התפלות), שאכן מטבע זה של 'בעל מלחמות' הוא על שם הכתוב "ה' איש מלחמה" ועוד כתובים.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים