21/11/2016[הסיכום נתקבל מאחד מחברי הפורום. ואלו דבריו:
את רוב ה"חידות" התורניות לא מפתחתי, כיון ומי שלומד את הסימן המדובר זו לא חידה בשבילו אלא שאלה "מעניינת" לכל היותר, ומי שלא לומד את הסימן המדובר, זה בשבילו כמו סודות התורה. מלבד נושא 'ברכות', שכבר הונהג ע"י כלל ישראל כענין לחוד בו]. -
בדף הראשון של האשכול יש קישור לסיכום -
בקיאות בתורה (ונ"ך)היכן בתורה:1. המלך? וַיֵּצֵא מֶלֶךְ-סְדֹם... אֶל עֵמֶק שָׁוֵה הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ (ברא' יד יז) וַיִּתְּנֵהוּ אֶל בֵּית הַסֹּהַר מְקוֹם אֲשֶׁר-אֲסִירֵי הַמֶּלֶךְ אֲסוּרִים (בר' לט כ) דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ (במד' כ יז) בְּדֶרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ (במד' כד כב)
2. אחד אני והוא איש? וַנַּחַלְמָה חֲלוֹם בְּלַיְלָה אֶחָד אֲנִי וָהוּא אִישׁ כְּפִתְרוֹן חֲלֹמוֹ חָלָמְנוּ (ברא' מא י)
3. אמר לו משה? וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כַּאֲשֶׁר אָמַר לוֹ מֹשֶׁה לְהִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק (שמות יז י)
4. איזו מילה מופיעה בתורה ג' פעמים: פעם אחת בתור שם אדם. פעם אחת בתור פועל. ופעם אחת בתור שם מקום? לבן. 1. וּלְרִבְקָה אָח וּשְׁמוֹ לָבָן (ברא' כד כט). 2. וְהוּא כְּזֶרַע גַּד לָבָן (שמו' טז לא). 3. וְלָבָן וַֽחֲצֵרֹת וְדִי זָהָֽב (דבר' א א)
5. מילה מובאת בחומש בראשית בארבע משמעויות? שכם: כתף - וַיָּשִׂימוּ עַל שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם (ט כג), שם מקום – עַד מְקוֹם שְׁכֶם (יב ו), שם אדם – וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם (לד ב), חלק – וַֽאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם (מח כב)
6. היכן יש בתורה שלש מילים רצופות, הראשונה בלשון עבר, השניה בלשון הווה והשלשית בלשון עתיד? כִּי שָׁמַעְתִּי אֹֽמְרִים
נֵֽלְכָה דֹּתָיְנָה (ברא' לז יז)
7. איפה יש בתורה פסוק המתחיל עם ג' תיבות ומסיים עם אותו ג' תיבות? אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹקִים אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם (במד' טו מא)
8. איזה מלה בתורה הגימטריא שלו הכי גדולה? כִּֽי תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ (במד' טז יג), [ובנ"ך: ארתחשסתא (עזר ז א ועוד)
9.איפה מצינו בתורה מילה עם 4 נקודות קמץ אחד אחרי השני ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני? "וְאֶת הָֽרָחָמָה" (דברים יד יז), "אֶת הַשַּׁחֶפֶת וְאֶת הַקַּדַּחַת" (ויקרא כו טז)
10. פ"א הגיע משכיל אחד למלבי"ם [שהיה כידוע בקיא גדול בחכמת הדקדוק והמשכילים באו לבוחנו בענין זה] ושאלו היכן מצינו בתורה מילה אחת אשר מנוקדת בארבע נקודות קמ"ץ אחד אחרי השני,המלבי"ם חשב אך לא זכר פתרונה, א"ל המשכיל הכוונה למילה 'הָרָחָמָה'...וסיים..'האלט דאס ביי דיר'-קח את זה איתך[כשהכוונה זכור את זה..כשכוונתו גם שיזכור שלא ידע..].
על אתר השיב לו המלבי"ם בשאלה והיכן מצינו מילה עם ארבע נקודות פת"ח אחד אחרי השני,וכשחשב המשכיל ולא מצא פיתרון אמר לו המלבי"ם-זהו פתרונו:'הַקַדַחַת'.אבער האלט דאס ביי דיר..-קח את זה איתך...[כשהכוונה ברורה שיקח את הקדחת איתו..].
11. באיזו פרשה בתורה מוזכרים כל שבעת המשקים (יין, דבש, שמן, חלב, טל, דם, מים)? האזינו
12. ג' פסוקים ברצף המתחילים באותם ד' תיבות? ויאמר לה מלאך ד' (בראשית טז ט-י-יא)
13. י''ב פסוקים רצופים בתורה, שכולם מתחילים במלה אחת ומסתיימים במלה אחת: ארור... אמן (דברים כז טו-כו)
14.תיבה אחת שמופיעה שלש פעמים בפסוק אחד בשלש משמעויות שונות: ונירם אבד חשבון עד דיבון ונשים עד נופח אשר עד מידבא. לפירוש רש"י, פירושי המילה "עד" הם: סר, עד, סמוכה ל...
15. זה לא נגמר עד שזה לא נגמר: בפרשת וישב מדובר על בן זקונים - ויש אחריו עוד בן. "ואת לאה וילדיה אחרונים ואת רחל ואת יוסף אחרונים". והשני בפרשת שמות "האות האחרון", ואחריו יש עוד אות.
16. קראתי באיזה ספר ששאלו פעם את אחד מגדולי ישראל (כמדומני החת"ס בילדותו): הלא כתיב "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון" - משמע שיהיו רק שני בתי מקדש וח"ו לא יהיה שלישי!
ענה להם כנ"ל שאחרון הוא לאו דווקא אחרון כמפורש בתורה גבי מופתי משה לפני בני ישראל "אם לא יאמינו לקול האות הראשון והאמינו לקול האות האחרון, והיה אם לא יאמינו גם לשני האותות האלה ולקחת ממימי היאור . . והיו לדם ביבשת", והוסיף שתשובתו נרמזת בפסוק "והיה הדם לכם לאות על הבתים", שמופת הדם הוא אות וסימן לנו שגם בפסוק שמדבר על הבתים - בתי המקדש - האחרון הוא שני מתוך שלשה ולא אחרון שאין אחריו עוד.
זה מתחיל קצת קודם החת"ס... הרשב"א (שו"ת, ח"ד סי' קפז) נשאל ותירץ כך, וכ"כ התוי"ט (דמאי ז ג) מדעתא דנפשיה ועיי"ש במפרשי המשניות שדחו את הראיה.
17. שתי גניבות הן אם ובנה. בראשונה אמת ולא. בשניה שקר וכן. (בתורה). 1. רחל גנבה את התרפים, ולא נתפסה, ויעקב בתגובתו לכך דיבר בלשון "לא יחיה" וכיו"ב. בנימין לא באמת גנב, אבל הוא נתפס, ויוסף אמר "גם עתה כדבריכם כן הוא". 2. מחד גיסא כתיב: "ותגנֹב רחל את התרפים אשר לאביה...ולא מצא את התרפים". ומאידך גיסא כתיב: "ואיך נגנֹב מבית אדֹניך...וימָּצֵא הגביע באמתחת בנימן".
18. בתנ"ך, מי אמר כל הכבוד? בני לבן.
היכן בתנ"ךהיכן מצאנו בתנ"ך פס' ששם-עצם זכר מתואר בו בפועל נקבה ושם-עצם נקבה מתואר בו בפועל זכר? (לא באיוב)
ארבע תיבות רצופות בתורה, המופיעות ג"כ בשיר השירים: אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ (שמות לב כז; שה"ש ג ח)
ארבע תיבות רצופות בתורה, המופיעות ג"כ במגילת אסתר: כִּי כֵּן יִמְלְאוּ יְמֵי (בראשית נ ג; אסתר ב יב), כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר (דברים כה ט; אסתר ו ט/יא)
אותן שש תיבות שרמזת להן מופיעות גם בנביא (בתוספת שם ה'). את הפסוק מהתורה אומרים מדי יום, את הפסוק בנביא אומרים פעם או פעמיים בשבוע, והפסוק בכתובים נאמר פעם או פעמיים בחודש.
עָזִּי וְזִמְרָת יָ-הּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה (שמות טו ב) – בשירת הים, כִּי עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ יְקֹוָק וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה (ישעיהו יב ב) – בהבדלה וב'ויתן לך', עָזִּי וְזִמְרָת יָ-הּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה (תהלים קיח יד) – בהלל.
והיכן יש שבע תיבות בתורה המופיעות באותו אופן גם בתהילים? כִּי יָדִין ה' עַמּוֹ וְעַל עֲבָדָיו יִתְנֶחָם (דברים לב לו; תהלים קלה יד)
בתנ"ך מילה אחת 3 פעמים ברצף: עַוָּה עַוָּה עַוָּה אֲשִׂימֶנָּה (יחזקאל כא לב), אֶרֶץ אֶרֶץ אָרֶץ שִׁמְעִי דְּבַר ה' (ירמיהו כב כט), וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ (ישעיה ו ג)
שמותשמות בני 2 אותיות? שת [בן אדה"ר], נח [בן למך], שם [בן נח], חם [בן נח], חת [בן כנען], דן [משבטי י-ה], גד [משבטי י-ה], ער [בכור יהודה], מש [מבני ארם, ברא' י כג, ובמלבי"ם כ' דהוא קיצור של משך וכ"ה ברד"ק ובתרגום השבעים]. את [עפ"י ברכות נד. ובאוה"ח ששמו של השני היה 'והב'], נר [אבי אבנר],
איזה שם משמות בני יעקב, ניתן לאיש אחר המופיע אף הוא בחומש? לְמַטֵּה יִשָּׂשׂכָר יִגְאָל בֶּן יוֹסֵף (במדבר יג ז(
א. נכד של אברהם אבינו ששמו כשם נכד של יעקב אבינו. – חנוך
ב. נין של אברהם אבינו ששמו כשם נכד-נכדו של יעקב אבינו. – קרח
ג. שני נינים של יצחק אבינו ששמם זהה. – זרח. בן יהודה ובן רעואל בן עשו.
אבל היה ליצחק אבינו עוד נין בשם זרח. מי הוא?
ד. נכד של יעקב אבינו ששמו כשמם של שני מלכים, אחד מעם ישראל ואחד מאומות העולם. – שאול
ה. מצאצאי עשו ששמם שווה לאבותיהם של יהודים בתורה שלא התפרש ייחוסם המדויק, אלא רק פלוני בן פלוני (לפחות שניים בפרשתנו). – 1. רעואל 2. קנז ?
ו. אנשים/נשים בפרשתנו ששמם כשמו של מקום (ארץ/עיר/יישוב/שכונה/הר בתנ"ך או בזמננו)? מצאתי אחד-עשר כאלו. - 1. אהליבמה = ירושלים 2. תימן 3. עוץ 4. עיבל 5. פינון 6. אלה 7. מבצר, שכם דן שעיר תמנע ולוטן, מנחת=מלחה, אלה, דן, לוטן, מבצר, מנחת, עוץ, עיבל, פינון, שכם, שעיר, תימן, תמנע
נינים של יעקב אבינו נקראו בשמות זהים לשמות נכדים שלו? ארד ונעמן - בני בנימין (בפרשת ויגש), ובני בלע בן בנימין (בפרשת פינחס)
הסבא-מצא את ההיפך משמו, ונכדו היה ההיפך משמו [של עצמו]? נח מצא חן ולבנו שם היה נכד בשם מש
הסבא-כמובן-נח שמצא חן.
והנכד-ער בן יהודה שהיה נשוי לתמר בת שם בן נח, והיה רע בעיני ה'.
בתנ"ך יש סב, אב ונכד ששמם הוא פלינדרום: ישי, דוד, נתן,
אגב, לאב יש צאצא שגם שמו הוא פלינדרום: אסא
[שמות נוספים: נתן, נון (שמות לג יא), לאל (במדבר ג כד), אגא (שמואל ב כג כא), גוג (יחזקאל לח ב), שרש (דה"א ז טז), תחת (דה"א ז כ), שלש (דה"א ז לה) ארא (דה"א ז לח)]
שם פילנדרום בן 5 אותיות? יְשִׁישַׁי (דה"א ה יד) [וכמילה: אלעלא (במדבר לב לז) ור' בש"ך עה"ת]
בחומש אחד, שם אחד לארבע אנשים שונים?
בבראשית – חנוך: בן קין (ד יז), בן ירד ואבי מתושלח (ה יח), בן מדין (כה ד, בכ"ח), בן ראובן (מו ט)
זרח – זרח בן רעואל, יובב בן זרח מבצרה, זרח בן יהודה, זרח בן שמעון
יש גם שלשה
קורח, קורח בן אליפז ועדה, קורח בן עשיו ואהליבמה, וקורח בן יצהר
רעואל (בן עשיו; יתרו; ואבי אליסף)
עוץ
עמיהוד - אבי אלישמע משבט אפרים, אבי שמואל משבט שמעון, ואבי פדהאל משבט נפתלי
שבא - 1) בן רעמה בן כוש, 2) בן יקטן, 3) בן יקשן
זכריה יש 19 אנשים שונים בתנ"ך שיש להם את השם זכריה ועוד 11 אנשים שיש להם את השם זכריהו
זכריה בן יעואל - דברי הימים א ט, לז; זכריה בן השלני - נחמיה יא, ה; זכריה מהמשוררים בימי דוד אחי אסף - דברי הימים א טו, כ; טז, ה; זכריה בן משלמיהו מהשוערים בימי דוד - דברי הימים א ט, כא; זכריה משרי המלך יהושפט - דברי הימים ב ז, יז; זכריה בן יהוידע הכהן - דברי הימים ב כד, כ; זכריה אבי אמו של של חזקיהו מלך יהודה מלכים ב יח, ב; זכריה בן ירבעם מלכים ב יד, כט; זכריה מההמונים על בדק הבית בימי יאשיהו דברי הימים לד, יב; זכריה בן פשחור נחמיה יא, יב; זכריה הנביא זכריה א, א; זכריה בן אמריה נחמיה יא, יד; זכריה מראשי האבות בימי עזרא עזרא ח, ג; עוד זכריה מראשי האבות עזרא זכריה בן בבי עזרא ח, יא; זכריה משלוחי עזרא עזרא ח, טז; זכריה מהעומדים ליד עזרא בקריאת התורה נחמיה ח, ד (יתכן שהוא אחד מהקודמים); זכריה מהנושאים נשים נכריות עזרא י, כו; זכריה הכהן ראש לבית אב עדוא נחמיה יב, טז; זכריה מהמשוררים לבני אסף נחמיה יב, לה; זכריה מהכהנים שלקחו חלק בחנוכת חומת ירושלים נחמיה יב, מא; זכריהו הכהן בימי דוד דה"א טו, כד; זכריהו לבני חוסה שם כו, יא; זכריהו הלוי ראש לבני ישיה שם כד, כה; זכריהו אבי ידו שם כז, כא; זכריהו אבי יחזיאל דה"ב כ, יד; זכריהו בן יהושפט דה"ב כא, ב; זכריהו הנביא בימי עוזיהו שם כו, ג; זכריהו משבט ראובן דה"א ה, ז; זכריהו בן יברכיהו ישעיה ח, יב; זכריהו הלוי דה"ב כט, יג; זכריהו הכהן דה"ב לה, ח.
אותיות בתורהבתורה, שש תיבות הפותחות באות א? וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ (ברא' מב כא), וַיֹּאמֶר אָנֹכִי אֱלֹקֵי אָבִיךָ אֱלֹקֵי אַבְרָהָם אֱלֹקֵי יִצְחָק וֵאלֹקֵי יַעֲקֹב (שמות ג ו)
[יש גם 5 אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק שָׁלָל (שמות טו ט) – משום מה הוא הדוגמה הקלאסית ושמא משום מעשה 5 אלפי"ן בחברון
ובאמת יש עוד רבים
בראשית כו24: "וירא אליו ה' בלילה ההוא ויאמר אנכי אלקי אברהם אביך אל תירא כי אתך אנכי וברכתיך והרביתי את זרעך בעבור אברהם עבדי"
בראשית לו40-41: "ואלה שמות אלופי עשו למשפחתם למקמתם בשמתם אלוף תמנע אלוף עלוה אלוף יתת אלוף אהליבמה אלוף אלה אלוף פינן"
שמות ג15: "ויאמר עוד אלהים אל משה כה תאמר אל בני ישראל ה' אלקי אבתיכם אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב שלחני אליכם זה שמי לעלם וזה זכרי לדר דר""
שמות ד5: "למען יאמינו כי נראה אליך ה' אלקי אבתם אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב"
שמות כא5: "ואם אמר יאמר העבד אהבתי את אדני את אשתי ואת בני לא אצא חפשי"
שמות כא28: "וכי יגח שור את איש או את אשה ומת סקול יסקל השור ולא יאכל את בשרו ובעל השור נקי"]
6 ש: וְסָֽפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים
היכן בתורה חמש מילים רצופות בנות שתי אותיות? וַיּוֹלֶד נֹחַ אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת (ברא' ה לב), כִּי גַם זֶה לָךְ בֵּן (ברא' לה יז), כִּי יָד עַל כֵּס יָ-הּ (שמות יז טז).
היכן בתורה פסוק שכל תיבותיו מסתיימות באותה אות?
איפה יש בתורה מלה שלימה של אות אחת? הַ לְה' תִּגְמְלוּ זֹאת (דברים לב ו)
בתורה, הארוכה ביותר: ובמשארותיך [שמות ז כח], בן י' אותיות, וברמב"ם הל' ס"ת משמע שכן היא גם למשפחותיכם אבל כבר העירו שבכל התורה היא חסר ו'
בתורה, שלושה מילים המתחילות באותן שתי אותיות? אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל (במדבר יט ב), לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם שָׁמָּה תָבִיאוּ (דברים יב יא) וִֽיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף (דברים טז יט-כ)
אותיות בתנ"ך12 מילים רצופות בתנ"ך מתחילות באותה אות? וְהָיָה כָעָם כַּכֹּהֵן כַּעֶבֶד כַּאדֹנָיו כַּשִּׁפְחָה כַּגְּבִרְתָּהּ כַּקּוֹנֶה כַּמּוֹכֵר כַּמַּלְוֶה כַּלֹּוֶה כַּנֹּשֶׁה כַּאֲשֶׁר נֹשֶׁא בוֹ (ישעיה כד ב)
איה הפסוק שמילותיו מכילות 2,3,4,5,6,7 אותיות, לפי הסדר? עַל גַּבִּי חָרְשׁוּ חֹרְשִׁים הֶאֱרִיכוּ לְמַעֲנִיתָם (תהלים קכט ג)
א.היכן בתנ"ך מילה שיש בה 5 אותיות זהות? מוֹשִׁיעַ חוֹסִים מִמִּתְקוֹמְמִים בִּימִינֶךָ (תהלים יז ז) [צְפוּנָה הִיא וַעֲלוּמָה
מִשִּׁירֵי הַמְשׁוֹרֵר לֹא נֶעֱלָמָה
אוֹת המ' אֶת קוֹלָהּ הֵרִימָה
בְּתֵבָה אַחַת נִמְצֵאת מְחוּמָשָה]
ב.מה המילה הארוכה בתנ"ך? וכתועבותיהן [יחזקאל טז מז], *וכעלילותיכם [שם כ מד], והאחשדרפנים [אסתר ט ג], כולם בני י"א אותיות
*תיבה זו נזכר בפסיקתא רבתי פ' לד או' ח' - שיש בה אחד עשר מאגניות משמשים עיי"ש במפרשים
איזה ספר בתנ"ך מתחיל ב-א ונגמר ב-ת? דברי הימים (א')
לידות ופטירותא. מי לא נולד ומת? אדם הראשון וחוה
ב. מי נולד ולא מת? תשעה נכנסו בחייהם לגן עדן, ואילו הן, חנוך, אליהו, ומשיח, ואליעזר עבד אברהם, ועבד מלך הכושי, וחירם מלך צור, ויעבץ בן בנו של ר' יהודה הנשיא, וסרח בת אשר, ובתיה בת פרעה, ויש אומרים, הוצא חירם מלך צור, והכנס תחתיו ר' יהושע בן לוי. (דרך ארץ זוטא פ"א הי"ח). יעקב אבינו ()
ג. מי לא נולד ולא מת? שמחזאי ועזאל
איזה אב ובנו לא מתו? נ"ט בר נ"ט
ואיזה סב ונכדו לא נולדו ולא מתו? ק"ו בן בנו של ק"ו
בקיאות בתפילההיכן בתפילההיכן אנו אומרים בתפילה שלש מילים רצופות המכילות את אותן אותיות בדיוק, כשלכל מילה משמעות אחרת? ומתפללים אל אל לא יושיע...
והיכן אומרים שלש מילים, אך כופלים כל מילה פעמיים [לדוג' מודה מודה אני אני לפניך לפניך]? ובא לו לקרן דרומית מזרחית, מזרחית צפונית, צפונית מערבית, מערבית דרומית.
איפה יש בתפילה, שאומרים כעין "כותרת" ואח"כ מפרשים כל דבר בפני עצמו. אחד מהם נאמר לפחות פעם בשבוע, והשני - פעם בשנה (למנהג האשכנזים)? אין ערוך לך ואין זולתך אפס בלתך ומי דומה לך, הקל הגדול הגיבור והנורא, האבילה והחריבה והבזויה והשוממה
תפילת רבה' הושיעה נאמר (למנהגנו) 3 פעמים לפני מעריב (אם חל בחול). 3 פעמים בקורבנות של שחרית, 3 פעמים בקורבנות של מנחה, פעם אחת ב"הודו", פעם אחת ב"יהי כבוד", ופעם אחת ב"ובא לציון" (וגם פעם אחת בתהילים). זה עובר את כל ה"שאו שערים" (שאם אינני טועה מדובר על 3 פעמים כפולות שזה סה"כ 6 לעומת 9-13)...
הפסוק שאומרים הכי הרבה פעמים בראש השנה הוא "ה' ימלוך לעולם ועד" (יש פיוט שזה הפזמון שלו, שנאמר בשני ימי ר"ה, ועוד אומרים את הפסוק הזה בכ"מ בתפילה).
פסוק זה נאמר גם הכי הרבה בכל יום בשחרית: א. יהי כבוד. ב. אז ישיר. ג. קדושה. ד. עלינו
ג. התכוונת קדושה דסדרא.
אבל ה' הושיעה נאמר לפחות חמש פעמים - 3 בקורבנות (עכ"פ למנהגנו), הודו, יהי כבוד. בימים שאין שביתה ממלאכה נאמר עוד פעם ב"ובא לציון", בימים שאומרים למנצח - בסיום למנצח. בימים שאומרים תחנון - ב"ואנחנו לא נדע", בשני וחמישי נוסף עוד אחד ב"והוא רחום".
פעם ספרתי ויצא לי שבכל שבוע אומרים יותר ממאה פעם את הפסוק "ה' הושיעה" (למנהגנו שאומרים 3 פעמים בקורבנות של שחרית, 3 פעמים בקורבנות של מנחה, ו3 פעמים לפני הח"ק של ערבית חוץ משבת).
ביוה"כ: כי ביום הזה יכפר עליכם וגו', לפחות 3 פעמים בכל אחת מהחמש תפילות, ובמוסף בכל וידוי, ובקריאת התורה וכו'
ג' ספרי תורה: שמח"ת (ברכה, בראשית, קרבן היום), שבת ר"ח טבת (פרשה, ר"ח, חנוכה), שבת ר"ח אדר הסמוך לניסן (פרשה, ר"ח, שקלים), שבת ר"ח ניסן (פרשה, ר"ח, החודש)
מה הזמן הקצר ביותר שבו קוראים בתורה בחמשה חומשי תורה? ב דר"ה עד יום כיפור. העירוני היום (בשם ר' צבי שביט) שברוב השנים קוראים בכל החומשים תוך שמונה ימים (שזה זמן יותר קצר מהנ"ל):
מיום א' של סוכות עד שמיני עצרת (או בחו"ל מיום ב' עד שמחת תורה)
חג ראשון (יו"ט שני בחו"ל) : ויקרא (שור או כשב) + במדבר (מפטיר במוספי היום)
חוה"מ : במדבר (מוספי היום)
שבת חוה"מ : שמות (ראה אתה אומר אלי) + במדבר (מפטיר במוספי היום)
שמיני עצרת (שמחת תורה) : דברים (וזאת הברכה) + בראשית (חתן בראשית) + במדבר (מפטיר במוספי היום)
רצף אותיות בתפילה24 ך' בסופי מילים בתפילה? בקידוש לבנה: ברוך יוצרך ברוך עושך ברוך קונך ברוך בוראך, ג"פ
12 מילים נגמרות בם' 'שלום עליכם, עליכם השלום' ג"פ והוא בטעות
תפילה בת 1000 מילים מתחילות באותה אותה? תפילת אלף אלפין למהר"מ זכותא
5 מילים בתפילה המתחילות בא' (מלבד ב'אז ישיר'): וּמִשְׁפָּטֶיךָ וְצִדְקָתְךָ עַד אַפְסֵי אָרֶץ: אֱמֶת. אַשְׁרֵי אִישׁ שֶׁיִּשְׁמַע לְמִצְותֶיךָ
מי חיבר בתפילהעלינו לשבח ע"י יהושע עָלֵינוּ שֶׁלֹּא שָׂם וַאֲנַחְנוּ כּוֹרְעִים הוּא אֱ-לֹהֵינוּ=הושע,כשמו בענוותנותו.
יְ-הֹ-וָ-ה אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל. הַבֵּט מִשָּׁמַיִם. זָרִים אוֹמְרִים. חוּסָה. קוֹלֵנוּ תִשְׁמַע. [ע"י חזקיה המלך].
בְּפִי יְשָׁרִים תִּתְרוֹמָם. וּבְשִׂפְתֵי צַדִּיקִים תִּתְבָּרֵךְ. וּבִלְשׁוֹן חֲסִידִים תִּתְקַדָּשׁ. וּבְקֶרֶב קְדוֹשִׁים תִּתְהַלָּל: [ע"י אדם ששמו יצחק ושם אשתו רבקה, וחברו ע"ש יצחק אבינו ורבקה אימנו.(אבודרהם)].
רבי ידידיה טיאה וויל כותב בפירושו להגדה של פסח, שחיברו יצחק אבינו בשעת העקידה, שהתגלה לו אז שרבקה היא בת זוגו.
ועל כן נקוה – עכן
נשמת- ע"י ר' שמעון בן שטח או ר"ש אחר:
http://www.shtaygen.co.il/?CategoryID=1 ... cleID=4423
בפירוש סידור "כל בו" כתוב (הובא בסידור אוצר התפילות): "מצאתי שיש אומרים ששמעון בן שטח יסד את "נשמת", ורמז שמו למפרע, דהינו ש' - שוכן עד, מ' - מי ידמה לך, ע' - עד הנה עזרונו, ו' - ואילו פינו, נ' - נשמת", עד כאן לשונו.
ובפירוש "עץ חיים" להגדה של פסח ממהר"י צאלח כתב: "שמעתי גדולים נחלקים: יש אומרים רבי שמעון הגדול בן פזי יסדו, ויש אומרים רבי שמעון בר יוחאי בהיותו במערה ונתפלל על מזונו, והקדוש ברוך הוא הכין לו עץ חרובים ומעיין אחד, וזהו "ברעב זנתנו" ו"מחלאים רעים" שכל גופו נעשה קמטים עד שהעלה חלודה".
ישתבח חובר ע"י [או לכבודו של] שלמה. שמך לעד מלכנו הקל
מ - שמעתי שבברכת יוצר לחול אחרי "א-ל ברוך גדול דעה" במילים "תמיד מספרים כבוד א-ל וקדושתו" רמוז המלאך מכאלשהוא גילה למחבר הברכה איזה סוד שקשור לכתיבת הא-ב שם.
מ'זמור ש'יר ליום ה'שבת (חיברו משה רבינו, ומפני ענוותנותו הוסיף בו ל'. כן מבו' אצל חס"א.)
ישתבח ש'מך ל'עד מ'לכנו ה'קל.
מ'ספרים כ'בוד א"ל.
א'דון הנפלאות, ב'ורא כל הנשמות, ר'בון כל המעשים, ה'בוחר בשירי זמרה, מ'לך יחיד.
מיהו הראשון שאמר יהא שמיה רבא? עָנִי יַעֲקֹב אֲבוּנָן וְאָמַר יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרֵךְ לְעָלְמֵי עַלְמִין (תרגום ירושלמי בראשית פרק מט א)
בקיאות בגמראבגמרא, 44 מילים רצופות המסתיימות באותה אות? אלפין עיינין, עיינין אלפין, ביתין כפין, כפין ביתין, גמין צדין, צדין גמין, דלתין רישין, רישין דלתין, היהין חיתין, חיתין היהין, ווין יודין, יודין ווין, זיינין נונין, נונין זיינין, טיתין פיפין, פיפין טיתין, כפופין פשוטין, פשוטין כפופין, מימין סמכין, סמכין מימין, סתומין פתוחין, פתוחין סתומין. (שבת קג:)
פרקים ללא תנאים ומחלוקות: יבמות פרק ט, זבחים פרק ה (איזהו מקומן), שבועות פרק ח
חידות תורניותברכותהברכה הארוכה ביותר במקורותינו [מלבד מז"ש שבר"ה]: ברכת מקדשי החודשים – אשר בעגולה ?
הברכה הקצרה ביותר: דין האמת, יֹצר האדם / דיין האמת, יוצר האדם, חכם הרזים
ברכות בעת קבלת פני משיח: 4 חכם הרזים, שחלק מחכמתו ליראיו, שחלק מכבודו ליראיו, שהחיינו (מנחת שלמה סי' צ"א)
אכילה המחייבת 23 ברכות? אכל לחם קודם הבדלה ואחר ששכח להבדיל בתפילה (עפ"י שו"ע או"ח סי' רצד סעיף א)
איזו ברכה מברכים רק בימי רביעי וחמישי? עירוב תבשילין (אותה ברכה כמו כל עירוב)
איזו ברכה מברכים רק בימי רביעי? ברכת החמה
7 ברכות של פעם בשנה: ביעור חמץ, ברכת האילנות, על אכילת מצה, על אכילת מרור, אשר גאלנו, מנחם ציון ובונה ירושלים, להדליק נר של יום הכיפורים
היכי תימציא. שני דברים, שכל אחד לעצמו היתר, וכשהם מצטרפים ביחד שניהם אסורים? בשר וחלב; צמר ופשתים; חרישה בשור וחמור
ב. שני דברים באותו סימן בשו"ע, שכל אחד לעצמו אסור, וכשהם מצטרפים ביחד שניהם מותרים? הבטה במראה והסתפרות אצל נכרי (יו"ד סי' קנו)
ג. שני דברים, אחד אסור והשני מותר, ואם מתחברים ביחד האיסור נעשה מותר, והמותר נעשה איסור? בשר לפני המליחה - אסור, והמלח מותר; לאחר המליחה - הבשר מותר והמלח אסור.
מצווה שאי אפשר לעשותה בכוונה? שכחה! תוספתא דפאה [פ"ג י"ג] מעשה בחסיד אחד ששכח עומר בתוך שדהו, ואמר לבנו צא והקריב עלי פר לעולה ופר לשלמים, א"ל אבא מה ראית לשמוח בשמחת מצוה זו יותר מכל מצות שבתורה, א"ל כל מצוה שבתורה נתן להם המקום לדעתינו, זו שלא לדעתינו, שאילו עשינוהו ברצון לפני המקום לא באת מצוה זו לידינו.
שונותבליל הסדר, תשובה אחת לארבע קושיות [לא מה נשתנה...]? תהלים פרק קיד (ה) מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר: (ו) הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן: (ז) מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹקַּ יַעֲקֹב
סימן בשו"ע בו מופיע ב' פעמים ברכת יעקב: בהל' בציעת הפת סי' קסז אי' בסעיף ד' "ויתן לך", ובסעיף ז' כתוב ציור שיעקב עושה ברכה ודן המחבר אם ראובן יוצא ב"ברכת יעקב"
איזו מצווה נדירה מדאורייתא היו רגילים לכאורה לקיימה ביום שלישי בשבוע, אך בפעם הראשונה בהיסטוריה - קיימו אותה ביום שני בשבוע.
שחיטת ושריפת הפרה אדומה. השתדלו לעשות הפרה ביום ג'. [מכיון שהיו מזין על העושה הפרה בשבעת הימים של הפרישה. בכל יום - שכל ג' ימים הראשונים שמא הוא יום 'שלישי', וג' ימים האחרונים שמא הוא יום 'שביעי'. והשתדלו שיום הרביעי של הפרישה (שבו ביום אין עליו ספק האם הוא 'שלישי' או 'שביעי' כנ"ל, ואין צריך הזאה) יצא בשבת שאסור בהזאה.
בפעם הראשונה היה עשיית הפרה בב' בניסן שנה שניה ליציא"מ. ומאחר שיום א' ניסן היה יום ראשון בשבוע (נטל עשרה עטרות). היה עשית הפרה לראשונה ביום ב.
היכן מצאנו לאחד מהראשונים, שתי תשובות, שכל אחת מהן חתימת המשיב ארוכה ב-50% מהתשובה עצמה? בשו"ת הרמב"ם, מהדו' בלאו, סי' תלה, משיב הרמב"ם: "חייב לשלם. משה ב"ר מימון זצ"ל". ועוד שם, סי' יד: "תשמיט. וכתב משה".