ברזילי כתב:אבל אני חושב שייתכן שיש כאן משהו מעבר לזה.
לגבי אופן הסקת מסקנות אצל הגרי"ז בסוגיות מעין אלו:
את הסיפור הבא מצאתי בספר 'במחיצתם של גדולי התורה' של שלמה לורנץ ז"ל, בספר 'מקטוביץ עד ה' באייר' של צבי וינמן, ובשו"ת 'תשובות והנהגות' של הרב שטרנבוך שליט"א (ח"ב סי' קמ, וח"ה סי' רצז).
יש הבדלים בין המקורות אבל תורף העניין זהה אצל כולם:
כאשר התקיימה הכנסיה הגדולה השלישית של אגודת ישראל (בשנת תרצ"ז - 1937) היה הגרי"ז, שלא השתתף בה, דאוג ומתוח.
פגשו רב פלוני ושאלו לאמר, מדוע פניך רעים היום ואתה אינך חולה?
ויען הגרי"ז ויאמר, כעת מתקיימת הכנסיה של אגו"י, דנים שם בשאלת ארץ ישראל (הקמת מדינה וחלוקת א"י כפי שהוצע ע"י ועדת פיל) וחושש אני שמא יקבלו החלטה שלא כדעת תורה.
וימלא איש שיחו פיו שחוק לאמר, הלא הבריטים הם אלה שמקבלים החלטה בעניין, והמה אינם מתחשבים אף בדעת המוסדות היהודיים הרשמיים, על אחת כמה וכמה שאינם מתחשבים בדעת אגו"י, ומה לכבודו כי ידאג על מה יאמרו באי הכנסיה הגדולה.
ויענהו הגרי"ז ויאמר, אם סבור כבודו שדעת הבריטים היא המכרעת בשאלת א"י אינו אלא טועה, והרי אלו דברי חז"ל מפורשים. שכך שנינו במסכת סנהדרין (כו.):
שבנא הוה דריש בתליסר רבוותא, חזקיה הוה דריש בחד סר רבוותא. כי אתא סנחריב וצר עלה דירושלים, כתב שבנא פתקא, שדא בגירא: שבנא וסיעתו - השלימו, חזקיה וסיעתו לא השלימו. שנאמר כי הנה הרשעים ידרכון קשת כוננו חצם על יתר. הוה קא מסתפי חזקיה, אמר: דילמא חס ושלום נטיה דעתיה דקודשא בריך הוא בתר רובא, כיון דרובא מימסרי - אינהו נמי מימסרי. בא נביא ואמר לו: לא תאמרון קשר לכל אשר יאמר העם הזה קשר. כלומר: קשר רשעים הוא, וקשר רשעים אינו מן המנין. הרי לך, סיים הגרי"ז, שחזקיהו חשש שמא כיון ששבנא וסיעתו הם הרוב יהיה אף הקב"ה מוכרח כביכול לנהוג כפי הכרעתם.
נמצאת למד שמי שקובע מה יקרה בפועל אינו סנחריב או הבריטים, אלא כפי שמוכרע הדין בארץ ע"י החכמים כך פוסקים ומתנהגים בשמים. ולכן, כיון שבכנסיה הגדולה נמצאים רבים ושלמים מגדולי ישראל ודאי יתחשבו משמים בדעתם ויפסקו כמותה אף אם יטעו, שהרי אין זה קשר רשעים חלילה. לכן דואג אני שלא יטעו ויכריעו שם היפך מהאמת.
אם אינני טועה זהו סיפור בריסקאי אופייני, וללמד על הכלל יצא. הגרי"ז הסתמך על מה שהבין מהכתובים, וכן על מה שראה כאקסיומות גם אם מקורם מאוחר יותר (כמו דברי אביו או סבו. בשם אביו אמר שעיקר מטרת הציונים היא עקירת התורה, ולשם כך הקימו מדינה), לשם הערכת המציאות, וכנראה שגם לשם הערכת מחשבות אדם ותחבולותיו ויצרי מעללי איש (כמו במקרה של מבצע קדש. אף כי איני יודע מה הם מקורותיו במקרה זה).
במאמר מוסגר - יצוין שאת הגמרא בסנהדרין הבין אף הויואל משה (מאמר שלש שבועות סי' קנד) כפי שהבין הגרי"ז - שהמחלוקת בין חזקיה לשבנא דומה למחלוקת בין החכמים במעשה תנורו של עכנאי (ב"מ נט:), והרוב מכריע אף אם בשמים היו סבורים מלכתחילה אחרת.
לענ"ד אין זה כלל הפשט בגמרא;
א. לא משמע שם שהויכוח היה בין רבים למעטים, אלא בין חזקיה לשבנא, אחד על אחד, אלא שאחר שבנא נהו יותר משנהו אחר חזקיה.
ב. מלשון הגמ': דילמא חס ושלום נטיה דעתיה דקודשא בריך הוא בתר רובא, כיון דרובא מימסרי - אינהו נמי מימסרי. לא משמע שהחשש היה שיכריעו בשמים כשבנא ולא כחזקיה, אלא שדעתו של הקב"ה תיטה אחר הרוב. כאילו הוא עדיין לא גיבש לעצמו עמדה בשאלה זו ולכן ייטה אחר הרוב.
ההסבר לחששו של חזקיה, לדעתי, הוא - חזקיה ידע שכדי להינצל מסנחריב הם זקוקים לנס. בדרך הטבע אין לכך כל סיכוי. אבל חזקיה גם היה בטוח שרצון ה' הוא שלא יכנע לסנחריב שכן עם ישראל ראוי לישועה.
דא עקא, שהתנאי הבסיסי ביותר לכך שה' יגאל ויציל הוא שהעם ירצה בכך ויקווה לישועת ה'. במצרים למשל, אלו שלא רצו לצאת מתו בשלושת ימי האפילה, רק אלה שרצו לצאת זכו לצאת.
כעת חשש חזקיהו, שאף שהעם ראוי לנס, אם הוא אינו מעוניין בהצלה אלא מעדיף להיכנע לסנחריב יאמר להם הקב"ה - אינכם מעוניינים שאציל אתכם? בבקשה, הסתדרו לבד. ומעתה, כיון שרוב העם נוהה אחר שבנא ורוצה להיכנע לסנחריב, חשש חזקיה שההתייחסות של הקב"ה לעם תהיה כפי רצון הרוב, ולכן אפילו שהם ראויים לנס הם לא יוושעו ע"י נס אלא יימסרו כולם ביד סנחריב. [עד שבא נביא והרגיע אותו - קשר רשעים אינו מן המניין].
לפי הבנה זו אין מקום לדאגתו של הגרי"ז.