מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 20, 2016 8:44 am

viewtopic.php?p=313621#p313621

[וצוטטה עוד פעמיים אחרי]

שומר הגחלת
הודעות: 70
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שומר הגחלת » א' נובמבר 20, 2016 8:50 am

יאיר כתב:
שומר הגחלת כתב:
יאיר כתב:כמדומה שהוא 'יוצר האדם' (מבחינת אותיות).

כל הברכות האלה יש להן התחלה ולא על אלו שאלתי.

חבל שאינך מעיין היטב בשאלה [המקורית] לפני שאתה קופץ...


צ"ע בדבריו

שומר הגחלת
הודעות: 70
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שומר הגחלת » א' נובמבר 20, 2016 8:51 am

שומר הגחלת כתב:
יאיר כתב:
יאיר כתב:כמדומה שהוא 'יוצר האדם' (מבחינת אותיות).

כל הברכות האלה יש להן התחלה ולא על אלו שאלתי.

חבל שאינך מעיין היטב בשאלה [המקורית] לפני שאתה קופץ...


צ"ע בדבריו, קצת סותרים זא"ז

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 20, 2016 8:52 am

פרט נא

שומר הגחלת
הודעות: 70
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שומר הגחלת » א' נובמבר 20, 2016 8:55 am

יאיר כתב:פרט נא

סליחה. טעות שלי.
אגב, מחיה המתים היא ברכה בפ"ע, הרואה חבירו החביב עליו וכו'.
אז תוסיף לך לרשימה מחיה המתים, הטוב ומיטיב, משנה הבריות

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 20, 2016 8:57 am

נכון, אבל לא הוספתי אותן כי מס' אותיותיהן רב יותר מהאחרות שצויינו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 20, 2016 12:32 pm

שומר הגחלת כתב:
יאיר כתב:פרט נא

סליחה. טעות שלי.
אגב, מחיה המתים היא ברכה בפ"ע, הרואה חבירו החביב עליו וכו'.
אז תוסיף לך לרשימה מחיה המתים, הטוב ומיטיב, משנה הבריות

גם גאל ישראל - יש מי שכתב שיברכוה בנוסח קצר בביאת משיח בב"א, אך עדיין היא ארוכה באותיותיה מברכת דין האמת.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' נובמבר 20, 2016 4:50 pm

כמדומה הנוסח במשנה "דין אמת".

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הכהן » ב' נובמבר 21, 2016 8:32 am

יאיר כתב:אמת. אז כרגע י[ו]צר האדם (למה להשמיט הו'?)/ד[י]ין (אם מנקדים - יש רק י' אחת) האמת/חכם הרזים (אות אחת יותר).

סמל אישי של המשתמש
גבאי האוצר
מנהל האתר
הודעות: 355
הצטרף: ג' אוגוסט 09, 2016 3:07 pm

סיכום אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גבאי האוצר » ב' נובמבר 21, 2016 12:12 pm

21/11/2016
[הסיכום נתקבל מאחד מחברי הפורום. ואלו דבריו:
את רוב ה"חידות" התורניות לא מפתחתי, כיון ומי שלומד את הסימן המדובר זו לא חידה בשבילו אלא שאלה "מעניינת" לכל היותר, ומי שלא לומד את הסימן המדובר, זה בשבילו כמו סודות התורה. מלבד נושא 'ברכות', שכבר הונהג ע"י כלל ישראל כענין לחוד בו].

- בדף הראשון של האשכול יש קישור לסיכום -

בקיאות בתורה (ונ"ך)

היכן בתורה:
1. המלך? וַיֵּצֵא מֶלֶךְ-סְדֹם... אֶל עֵמֶק שָׁוֵה הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ (ברא' יד יז) וַיִּתְּנֵהוּ אֶל בֵּית הַסֹּהַר מְקוֹם אֲשֶׁר-אֲסִירֵי הַמֶּלֶךְ אֲסוּרִים (בר' לט כ) דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ (במד' כ יז) בְּדֶרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ (במד' כד כב)
2. אחד אני והוא איש? וַנַּחַלְמָה חֲלוֹם בְּלַיְלָה אֶחָד אֲנִי וָהוּא אִישׁ כְּפִתְרוֹן חֲלֹמוֹ חָלָמְנוּ (ברא' מא י)
3. אמר לו משה? וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כַּאֲשֶׁר אָמַר לוֹ מֹשֶׁה לְהִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק (שמות יז י)
4. איזו מילה מופיעה בתורה ג' פעמים: פעם אחת בתור שם אדם. פעם אחת בתור פועל. ופעם אחת בתור שם מקום? לבן. 1. וּלְרִבְקָה אָח וּשְׁמוֹ לָבָן (ברא' כד כט). 2. וְהוּא כְּזֶרַע גַּד לָבָן (שמו' טז לא). 3. וְלָבָן וַֽחֲצֵרֹת וְדִי זָהָֽב (דבר' א א)
5. מילה מובאת בחומש בראשית בארבע משמעויות? שכם: כתף - וַיָּשִׂימוּ עַל שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם (ט כג), שם מקום – עַד מְקוֹם שְׁכֶם (יב ו), שם אדם – וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם (לד ב), חלק – וַֽאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם (מח כב)
6. היכן יש בתורה שלש מילים רצופות, הראשונה בלשון עבר, השניה בלשון הווה והשלשית בלשון עתיד? כִּי שָׁמַעְתִּי אֹֽמְרִים
נֵֽלְכָה דֹּתָיְנָה (ברא' לז יז)
7. איפה יש בתורה פסוק המתחיל עם ג' תיבות ומסיים עם אותו ג' תיבות? אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹקִים אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם (במד' טו מא)
8. איזה מלה בתורה הגימטריא שלו הכי גדולה? כִּֽי תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ (במד' טז יג), [ובנ"ך: ארתחשסתא (עזר ז א ועוד)
9.איפה מצינו בתורה מילה עם 4 נקודות קמץ אחד אחרי השני ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני? "וְאֶת הָֽרָחָמָה" (דברים יד יז), "אֶת הַשַּׁחֶפֶת וְאֶת הַקַּדַּחַת" (ויקרא כו טז)
10. פ"א הגיע משכיל אחד למלבי"ם [שהיה כידוע בקיא גדול בחכמת הדקדוק והמשכילים באו לבוחנו בענין זה] ושאלו היכן מצינו בתורה מילה אחת אשר מנוקדת בארבע נקודות קמ"ץ אחד אחרי השני,המלבי"ם חשב אך לא זכר פתרונה, א"ל המשכיל הכוונה למילה 'הָרָחָמָה'...וסיים..'האלט דאס ביי דיר'-קח את זה איתך[כשהכוונה זכור את זה..כשכוונתו גם שיזכור שלא ידע..].
על אתר השיב לו המלבי"ם בשאלה והיכן מצינו מילה עם ארבע נקודות פת"ח אחד אחרי השני,וכשחשב המשכיל ולא מצא פיתרון אמר לו המלבי"ם-זהו פתרונו:'הַקַדַחַת'.אבער האלט דאס ביי דיר..-קח את זה איתך...[כשהכוונה ברורה שיקח את הקדחת איתו..].
11. באיזו פרשה בתורה מוזכרים כל שבעת המשקים (יין, דבש, שמן, חלב, טל, דם, מים)? האזינו
12. ג' פסוקים ברצף המתחילים באותם ד' תיבות? ויאמר לה מלאך ד' (בראשית טז ט-י-יא)
13. י''ב פסוקים רצופים בתורה, שכולם מתחילים במלה אחת ומסתיימים במלה אחת: ארור... אמן (דברים כז טו-כו)
14.תיבה אחת שמופיעה שלש פעמים בפסוק אחד בשלש משמעויות שונות: ונירם אבד חשבון עד דיבון ונשים עד נופח אשר עד מידבא. לפירוש רש"י, פירושי המילה "עד" הם: סר, עד, סמוכה ל...
15. זה לא נגמר עד שזה לא נגמר: בפרשת וישב מדובר על בן זקונים - ויש אחריו עוד בן. "ואת לאה וילדיה אחרונים ואת רחל ואת יוסף אחרונים". והשני בפרשת שמות "האות האחרון", ואחריו יש עוד אות.
16. קראתי באיזה ספר ששאלו פעם את אחד מגדולי ישראל (כמדומני החת"ס בילדותו): הלא כתיב "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון" - משמע שיהיו רק שני בתי מקדש וח"ו לא יהיה שלישי!
ענה להם כנ"ל שאחרון הוא לאו דווקא אחרון כמפורש בתורה גבי מופתי משה לפני בני ישראל "אם לא יאמינו לקול האות הראשון והאמינו לקול האות האחרון, והיה אם לא יאמינו גם לשני האותות האלה ולקחת ממימי היאור . . והיו לדם ביבשת", והוסיף שתשובתו נרמזת בפסוק "והיה הדם לכם לאות על הבתים", שמופת הדם הוא אות וסימן לנו שגם בפסוק שמדבר על הבתים - בתי המקדש - האחרון הוא שני מתוך שלשה ולא אחרון שאין אחריו עוד.
זה מתחיל קצת קודם החת"ס... הרשב"א (שו"ת, ח"ד סי' קפז) נשאל ותירץ כך, וכ"כ התוי"ט (דמאי ז ג) מדעתא דנפשיה ועיי"ש במפרשי המשניות שדחו את הראיה.
17. שתי גניבות הן אם ובנה. בראשונה אמת ולא. בשניה שקר וכן. (בתורה). 1. רחל גנבה את התרפים, ולא נתפסה, ויעקב בתגובתו לכך דיבר בלשון "לא יחיה" וכיו"ב. בנימין לא באמת גנב, אבל הוא נתפס, ויוסף אמר "גם עתה כדבריכם כן הוא". 2. מחד גיסא כתיב: "ותגנֹב רחל את התרפים אשר לאביה...ולא מצא את התרפים". ומאידך גיסא כתיב: "ואיך נגנֹב מבית אדֹניך...וימָּצֵא הגביע באמתחת בנימן".
18. בתנ"ך, מי אמר כל הכבוד? בני לבן.

היכן בתנ"ך
היכן מצאנו בתנ"ך פס' ששם-עצם זכר מתואר בו בפועל נקבה ושם-עצם נקבה מתואר בו בפועל זכר? (לא באיוב)
ארבע תיבות רצופות בתורה, המופיעות ג"כ בשיר השירים: אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ (שמות לב כז; שה"ש ג ח)
ארבע תיבות רצופות בתורה, המופיעות ג"כ במגילת אסתר: כִּי כֵּן יִמְלְאוּ יְמֵי (בראשית נ ג; אסתר ב יב), כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר (דברים כה ט; אסתר ו ט/יא)
אותן שש תיבות שרמזת להן מופיעות גם בנביא (בתוספת שם ה'). את הפסוק מהתורה אומרים מדי יום, את הפסוק בנביא אומרים פעם או פעמיים בשבוע, והפסוק בכתובים נאמר פעם או פעמיים בחודש.
עָזִּי וְזִמְרָת יָ-הּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה (שמות טו ב) – בשירת הים, כִּי עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ יְקֹוָק וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה (ישעיהו יב ב) – בהבדלה וב'ויתן לך', עָזִּי וְזִמְרָת יָ-הּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה (תהלים קיח יד) – בהלל.
והיכן יש שבע תיבות בתורה המופיעות באותו אופן גם בתהילים? כִּי יָדִין ה' עַמּוֹ וְעַל עֲבָדָיו יִתְנֶחָם (דברים לב לו; תהלים קלה יד)
בתנ"ך מילה אחת 3 פעמים ברצף: עַוָּה עַוָּה עַוָּה אֲשִׂימֶנָּה (יחזקאל כא לב), אֶרֶץ אֶרֶץ אָרֶץ שִׁמְעִי דְּבַר ה' (ירמיהו כב כט), וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ (ישעיה ו ג)

שמות
שמות בני 2 אותיות? שת [בן אדה"ר], נח [בן למך], שם [בן נח], חם [בן נח], חת [בן כנען], דן [משבטי י-ה], גד [משבטי י-ה], ער [בכור יהודה], מש [מבני ארם, ברא' י כג, ובמלבי"ם כ' דהוא קיצור של משך וכ"ה ברד"ק ובתרגום השבעים]. את [עפ"י ברכות נד. ובאוה"ח ששמו של השני היה 'והב'], נר [אבי אבנר],
איזה שם משמות בני יעקב, ניתן לאיש אחר המופיע אף הוא בחומש? לְמַטֵּה יִשָּׂשׂכָר יִגְאָל בֶּן יוֹסֵף (במדבר יג ז(
א. נכד של אברהם אבינו ששמו כשם נכד של יעקב אבינו. – חנוך
ב. נין של אברהם אבינו ששמו כשם נכד-נכדו של יעקב אבינו. – קרח
ג. שני נינים של יצחק אבינו ששמם זהה. – זרח. בן יהודה ובן רעואל בן עשו.
אבל היה ליצחק אבינו עוד נין בשם זרח. מי הוא?
ד. נכד של יעקב אבינו ששמו כשמם של שני מלכים, אחד מעם ישראל ואחד מאומות העולם. – שאול
ה. מצאצאי עשו ששמם שווה לאבותיהם של יהודים בתורה שלא התפרש ייחוסם המדויק, אלא רק פלוני בן פלוני (לפחות שניים בפרשתנו). – 1. רעואל 2. קנז ?
ו. אנשים/נשים בפרשתנו ששמם כשמו של מקום (ארץ/עיר/יישוב/שכונה/הר בתנ"ך או בזמננו)? מצאתי אחד-עשר כאלו. - 1. אהליבמה = ירושלים 2. תימן 3. עוץ 4. עיבל 5. פינון 6. אלה 7. מבצר, שכם דן שעיר תמנע ולוטן, מנחת=מלחה, אלה, דן, לוטן, מבצר, מנחת, עוץ, עיבל, פינון, שכם, שעיר, תימן, תמנע
נינים של יעקב אבינו נקראו בשמות זהים לשמות נכדים שלו? ארד ונעמן - בני בנימין (בפרשת ויגש), ובני בלע בן בנימין (בפרשת פינחס)
הסבא-מצא את ההיפך משמו, ונכדו היה ההיפך משמו [של עצמו]? נח מצא חן ולבנו שם היה נכד בשם מש
הסבא-כמובן-נח שמצא חן.
והנכד-ער בן יהודה שהיה נשוי לתמר בת שם בן נח, והיה רע בעיני ה'.
בתנ"ך יש סב, אב ונכד ששמם הוא פלינדרום: ישי, דוד, נתן,
אגב, לאב יש צאצא שגם שמו הוא פלינדרום: אסא
[שמות נוספים: נתן, נון (שמות לג יא), לאל (במדבר ג כד), אגא (שמואל ב כג כא), גוג (יחזקאל לח ב), שרש (דה"א ז טז), תחת (דה"א ז כ), שלש (דה"א ז לה) ארא (דה"א ז לח)]
שם פילנדרום בן 5 אותיות? יְשִׁישַׁי (דה"א ה יד) [וכמילה: אלעלא (במדבר לב לז) ור' בש"ך עה"ת]
בחומש אחד, שם אחד לארבע אנשים שונים?
בבראשית – חנוך: בן קין (ד יז), בן ירד ואבי מתושלח (ה יח), בן מדין (כה ד, בכ"ח), בן ראובן (מו ט)
זרח – זרח בן רעואל, יובב בן זרח מבצרה, זרח בן יהודה, זרח בן שמעון
יש גם שלשה
קורח, קורח בן אליפז ועדה, קורח בן עשיו ואהליבמה, וקורח בן יצהר
רעואל (בן עשיו; יתרו; ואבי אליסף)
עוץ
עמיהוד - אבי אלישמע משבט אפרים, אבי שמואל משבט שמעון, ואבי פדהאל משבט נפתלי
שבא - 1) בן רעמה בן כוש, 2) בן יקטן, 3) בן יקשן
זכריה יש 19 אנשים שונים בתנ"ך שיש להם את השם זכריה ועוד 11 אנשים שיש להם את השם זכריהו
זכריה בן יעואל - דברי הימים א ט, לז; זכריה בן השלני - נחמיה יא, ה; זכריה מהמשוררים בימי דוד אחי אסף - דברי הימים א טו, כ; טז, ה; זכריה בן משלמיהו מהשוערים בימי דוד - דברי הימים א ט, כא; זכריה משרי המלך יהושפט - דברי הימים ב ז, יז; זכריה בן יהוידע הכהן - דברי הימים ב כד, כ; זכריה אבי אמו של של חזקיהו מלך יהודה מלכים ב יח, ב; זכריה בן ירבעם מלכים ב יד, כט; זכריה מההמונים על בדק הבית בימי יאשיהו דברי הימים לד, יב; זכריה בן פשחור נחמיה יא, יב; זכריה הנביא זכריה א, א; זכריה בן אמריה נחמיה יא, יד; זכריה מראשי האבות בימי עזרא עזרא ח, ג; עוד זכריה מראשי האבות עזרא זכריה בן בבי עזרא ח, יא; זכריה משלוחי עזרא עזרא ח, טז; זכריה מהעומדים ליד עזרא בקריאת התורה נחמיה ח, ד (יתכן שהוא אחד מהקודמים); זכריה מהנושאים נשים נכריות עזרא י, כו; זכריה הכהן ראש לבית אב עדוא נחמיה יב, טז; זכריה מהמשוררים לבני אסף נחמיה יב, לה; זכריה מהכהנים שלקחו חלק בחנוכת חומת ירושלים נחמיה יב, מא; זכריהו הכהן בימי דוד דה"א טו, כד; זכריהו לבני חוסה שם כו, יא; זכריהו הלוי ראש לבני ישיה שם כד, כה; זכריהו אבי ידו שם כז, כא; זכריהו אבי יחזיאל דה"ב כ, יד; זכריהו בן יהושפט דה"ב כא, ב; זכריהו הנביא בימי עוזיהו שם כו, ג; זכריהו משבט ראובן דה"א ה, ז; זכריהו בן יברכיהו ישעיה ח, יב; זכריהו הלוי דה"ב כט, יג; זכריהו הכהן דה"ב לה, ח.

אותיות בתורה
בתורה, שש תיבות הפותחות באות א? וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ (ברא' מב כא), וַיֹּאמֶר אָנֹכִי אֱלֹקֵי אָבִיךָ אֱלֹקֵי אַבְרָהָם אֱלֹקֵי יִצְחָק וֵאלֹקֵי יַעֲקֹב (שמות ג ו)
[יש גם 5 אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק שָׁלָל (שמות טו ט) – משום מה הוא הדוגמה הקלאסית ושמא משום מעשה 5 אלפי"ן בחברון
ובאמת יש עוד רבים
בראשית כו24: "וירא אליו ה' בלילה ההוא ויאמר אנכי אלקי אברהם אביך אל תירא כי אתך אנכי וברכתיך והרביתי את זרעך בעבור אברהם עבדי"
בראשית לו40-41: "ואלה שמות אלופי עשו למשפחתם למקמתם בשמתם אלוף תמנע אלוף עלוה אלוף יתת אלוף אהליבמה אלוף אלה אלוף פינן"
שמות ג15: "ויאמר עוד אלהים אל משה כה תאמר אל בני ישראל ה' אלקי אבתיכם אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב שלחני אליכם זה שמי לעלם וזה זכרי לדר דר""
שמות ד5: "למען יאמינו כי נראה אליך ה' אלקי אבתם אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב"
שמות כא5: "ואם אמר יאמר העבד אהבתי את אדני את אשתי ואת בני לא אצא חפשי"
שמות כא28: "וכי יגח שור את איש או את אשה ומת סקול יסקל השור ולא יאכל את בשרו ובעל השור נקי"]
6 ש: וְסָֽפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים
היכן בתורה חמש מילים רצופות בנות שתי אותיות? וַיּוֹלֶד נֹחַ אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת (ברא' ה לב), כִּי גַם זֶה לָךְ בֵּן (ברא' לה יז), כִּי יָד עַל כֵּס יָ-הּ (שמות יז טז).
היכן בתורה פסוק שכל תיבותיו מסתיימות באותה אות?
איפה יש בתורה מלה שלימה של אות אחת? הַ לְה' תִּגְמְלוּ זֹאת (דברים לב ו)
בתורה, הארוכה ביותר: ובמשארותיך [שמות ז כח], בן י' אותיות, וברמב"ם הל' ס"ת משמע שכן היא גם למשפחותיכם אבל כבר העירו שבכל התורה היא חסר ו'
בתורה, שלושה מילים המתחילות באותן שתי אותיות? אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל (במדבר יט ב), לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם שָׁמָּה תָבִיאוּ (דברים יב יא) וִֽיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם. צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף (דברים טז יט-כ)

אותיות בתנ"ך
12 מילים רצופות בתנ"ך מתחילות באותה אות? וְהָיָה כָעָם כַּכֹּהֵן כַּעֶבֶד כַּאדֹנָיו כַּשִּׁפְחָה כַּגְּבִרְתָּהּ כַּקּוֹנֶה כַּמּוֹכֵר כַּמַּלְוֶה כַּלֹּוֶה כַּנֹּשֶׁה כַּאֲשֶׁר נֹשֶׁא בוֹ (ישעיה כד ב)
איה הפסוק שמילותיו מכילות 2,3,4,5,6,7 אותיות, לפי הסדר? עַל גַּבִּי חָרְשׁוּ חֹרְשִׁים הֶאֱרִיכוּ לְמַעֲנִיתָם (תהלים קכט ג)
א.היכן בתנ"ך מילה שיש בה 5 אותיות זהות? מוֹשִׁיעַ חוֹסִים מִמִּתְקוֹמְמִים בִּימִינֶךָ (תהלים יז ז) [צְפוּנָה הִיא וַעֲלוּמָה
מִשִּׁירֵי הַמְשׁוֹרֵר לֹא נֶעֱלָמָה
אוֹת המ' אֶת קוֹלָהּ הֵרִימָה
בְּתֵבָה אַחַת נִמְצֵאת מְחוּמָשָה]
ב.מה המילה הארוכה בתנ"ך? וכתועבותיהן [יחזקאל טז מז], *וכעלילותיכם [שם כ מד], והאחשדרפנים [אסתר ט ג], כולם בני י"א אותיות
*תיבה זו נזכר בפסיקתא רבתי פ' לד או' ח' - שיש בה אחד עשר מאגניות משמשים עיי"ש במפרשים
איזה ספר בתנ"ך מתחיל ב-א ונגמר ב-ת? דברי הימים (א')

לידות ופטירות
א. מי לא נולד ומת? אדם הראשון וחוה
ב. מי נולד ולא מת? תשעה נכנסו בחייהם לגן עדן, ואילו הן, חנוך, אליהו, ומשיח, ואליעזר עבד אברהם, ועבד מלך הכושי, וחירם מלך צור, ויעבץ בן בנו של ר' יהודה הנשיא, וסרח בת אשר, ובתיה בת פרעה, ויש אומרים, הוצא חירם מלך צור, והכנס תחתיו ר' יהושע בן לוי. (דרך ארץ זוטא פ"א הי"ח). יעקב אבינו ()
ג. מי לא נולד ולא מת? שמחזאי ועזאל
איזה אב ובנו לא מתו? נ"ט בר נ"ט
ואיזה סב ונכדו לא נולדו ולא מתו? ק"ו בן בנו של ק"ו

בקיאות בתפילה

היכן בתפילה
היכן אנו אומרים בתפילה שלש מילים רצופות המכילות את אותן אותיות בדיוק, כשלכל מילה משמעות אחרת? ומתפללים אל אל לא יושיע...
והיכן אומרים שלש מילים, אך כופלים כל מילה פעמיים [לדוג' מודה מודה אני אני לפניך לפניך]? ובא לו לקרן דרומית מזרחית, מזרחית צפונית, צפונית מערבית, מערבית דרומית.
איפה יש בתפילה, שאומרים כעין "כותרת" ואח"כ מפרשים כל דבר בפני עצמו. אחד מהם נאמר לפחות פעם בשבוע, והשני - פעם בשנה (למנהג האשכנזים)? אין ערוך לך ואין זולתך אפס בלתך ומי דומה לך, הקל הגדול הגיבור והנורא, האבילה והחריבה והבזויה והשוממה

תפילת רב
ה' הושיעה נאמר (למנהגנו) 3 פעמים לפני מעריב (אם חל בחול). 3 פעמים בקורבנות של שחרית, 3 פעמים בקורבנות של מנחה, פעם אחת ב"הודו", פעם אחת ב"יהי כבוד", ופעם אחת ב"ובא לציון" (וגם פעם אחת בתהילים). זה עובר את כל ה"שאו שערים" (שאם אינני טועה מדובר על 3 פעמים כפולות שזה סה"כ 6 לעומת 9-13)...
הפסוק שאומרים הכי הרבה פעמים בראש השנה הוא "ה' ימלוך לעולם ועד" (יש פיוט שזה הפזמון שלו, שנאמר בשני ימי ר"ה, ועוד אומרים את הפסוק הזה בכ"מ בתפילה).
פסוק זה נאמר גם הכי הרבה בכל יום בשחרית: א. יהי כבוד. ב. אז ישיר. ג. קדושה. ד. עלינו
ג. התכוונת קדושה דסדרא.
אבל ה' הושיעה נאמר לפחות חמש פעמים - 3 בקורבנות (עכ"פ למנהגנו), הודו, יהי כבוד. בימים שאין שביתה ממלאכה נאמר עוד פעם ב"ובא לציון", בימים שאומרים למנצח - בסיום למנצח. בימים שאומרים תחנון - ב"ואנחנו לא נדע", בשני וחמישי נוסף עוד אחד ב"והוא רחום".
פעם ספרתי ויצא לי שבכל שבוע אומרים יותר ממאה פעם את הפסוק "ה' הושיעה" (למנהגנו שאומרים 3 פעמים בקורבנות של שחרית, 3 פעמים בקורבנות של מנחה, ו3 פעמים לפני הח"ק של ערבית חוץ משבת).
ביוה"כ: כי ביום הזה יכפר עליכם וגו', לפחות 3 פעמים בכל אחת מהחמש תפילות, ובמוסף בכל וידוי, ובקריאת התורה וכו'
ג' ספרי תורה: שמח"ת (ברכה, בראשית, קרבן היום), שבת ר"ח טבת (פרשה, ר"ח, חנוכה), שבת ר"ח אדר הסמוך לניסן (פרשה, ר"ח, שקלים), שבת ר"ח ניסן (פרשה, ר"ח, החודש)
מה הזמן הקצר ביותר שבו קוראים בתורה בחמשה חומשי תורה? ב דר"ה עד יום כיפור. העירוני היום (בשם ר' צבי שביט) שברוב השנים קוראים בכל החומשים תוך שמונה ימים (שזה זמן יותר קצר מהנ"ל):
מיום א' של סוכות עד שמיני עצרת (או בחו"ל מיום ב' עד שמחת תורה)
חג ראשון (יו"ט שני בחו"ל) : ויקרא (שור או כשב) + במדבר (מפטיר במוספי היום)
חוה"מ : במדבר (מוספי היום)
שבת חוה"מ : שמות (ראה אתה אומר אלי) + במדבר (מפטיר במוספי היום)
שמיני עצרת (שמחת תורה) : דברים (וזאת הברכה) + בראשית (חתן בראשית) + במדבר (מפטיר במוספי היום)


רצף אותיות בתפילה
24 ך' בסופי מילים בתפילה? בקידוש לבנה: ברוך יוצרך ברוך עושך ברוך קונך ברוך בוראך, ג"פ
12 מילים נגמרות בם' 'שלום עליכם, עליכם השלום' ג"פ והוא בטעות
תפילה בת 1000 מילים מתחילות באותה אותה? תפילת אלף אלפין למהר"מ זכותא
5 מילים בתפילה המתחילות בא' (מלבד ב'אז ישיר'): וּמִשְׁפָּטֶיךָ וְצִדְקָתְךָ עַד אַפְסֵי אָרֶץ: אֱמֶת. אַשְׁרֵי אִישׁ שֶׁיִּשְׁמַע לְמִצְותֶיךָ

מי חיבר בתפילה
עלינו לשבח ע"י יהושע עָלֵינוּ שֶׁלֹּא שָׂם וַאֲנַחְנוּ כּוֹרְעִים הוּא אֱ-לֹהֵינוּ=הושע,כשמו בענוותנותו.
יְ-הֹ-וָ-ה אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל. הַבֵּט מִשָּׁמַיִם. זָרִים אוֹמְרִים. חוּסָה. קוֹלֵנוּ תִשְׁמַע. [ע"י חזקיה המלך].
בְּפִי יְשָׁרִים תִּתְרוֹמָם. וּבְשִׂפְתֵי צַדִּיקִים תִּתְבָּרֵךְ. וּבִלְשׁוֹן חֲסִידִים תִּתְקַדָּשׁ. וּבְקֶרֶב קְדוֹשִׁים תִּתְהַלָּל: [ע"י אדם ששמו יצחק ושם אשתו רבקה, וחברו ע"ש יצחק אבינו ורבקה אימנו.(אבודרהם)].
רבי ידידיה טיאה וויל כותב בפירושו להגדה של פסח, שחיברו יצחק אבינו בשעת העקידה, שהתגלה לו אז שרבקה היא בת זוגו.
ועל כן נקוה – עכן
נשמת- ע"י ר' שמעון בן שטח או ר"ש אחר:
http://www.shtaygen.co.il/?CategoryID=1 ... cleID=4423
בפירוש סידור "כל בו" כתוב (הובא בסידור אוצר התפילות): "מצאתי שיש אומרים ששמעון בן שטח יסד את "נשמת", ורמז שמו למפרע, דהינו ש' - שוכן עד, מ' - מי ידמה לך, ע' - עד הנה עזרונו, ו' - ואילו פינו, נ' - נשמת", עד כאן לשונו.
ובפירוש "עץ חיים" להגדה של פסח ממהר"י צאלח כתב: "שמעתי גדולים נחלקים: יש אומרים רבי שמעון הגדול בן פזי יסדו, ויש אומרים רבי שמעון בר יוחאי בהיותו במערה ונתפלל על מזונו, והקדוש ברוך הוא הכין לו עץ חרובים ומעיין אחד, וזהו "ברעב זנתנו" ו"מחלאים רעים" שכל גופו נעשה קמטים עד שהעלה חלודה".
ישתבח חובר ע"י [או לכבודו של] שלמה. שמך לעד מלכנו הקל
מ - שמעתי שבברכת יוצר לחול אחרי "א-ל ברוך גדול דעה" במילים "תמיד מספרים כבוד א-ל וקדושתו" רמוז המלאך מכאלשהוא גילה למחבר הברכה איזה סוד שקשור לכתיבת הא-ב שם.
מ'זמור ש'יר ליום ה'שבת (חיברו משה רבינו, ומפני ענוותנותו הוסיף בו ל'. כן מבו' אצל חס"א.)
ישתבח ש'מך ל'עד מ'לכנו ה'קל.
מ'ספרים כ'בוד א"ל.
א'דון הנפלאות, ב'ורא כל הנשמות, ר'בון כל המעשים, ה'בוחר בשירי זמרה, מ'לך יחיד.

מיהו הראשון שאמר יהא שמיה רבא? עָנִי יַעֲקֹב אֲבוּנָן וְאָמַר יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרֵךְ לְעָלְמֵי עַלְמִין (תרגום ירושלמי בראשית פרק מט א)


בקיאות בגמרא
בגמרא, 44 מילים רצופות המסתיימות באותה אות? אלפין עיינין, עיינין אלפין, ביתין כפין, כפין ביתין, גמין צדין, צדין גמין, דלתין רישין, רישין דלתין, היהין חיתין, חיתין היהין, ווין יודין, יודין ווין, זיינין נונין, נונין זיינין, טיתין פיפין, פיפין טיתין, כפופין פשוטין, פשוטין כפופין, מימין סמכין, סמכין מימין, סתומין פתוחין, פתוחין סתומין. (שבת קג:)
פרקים ללא תנאים ומחלוקות: יבמות פרק ט, זבחים פרק ה (איזהו מקומן), שבועות פרק ח

חידות תורניות

ברכות
הברכה הארוכה ביותר במקורותינו [מלבד מז"ש שבר"ה]: ברכת מקדשי החודשים – אשר בעגולה ?
הברכה הקצרה ביותר: דין האמת, יֹצר האדם / דיין האמת, יוצר האדם, חכם הרזים
ברכות בעת קבלת פני משיח: 4 חכם הרזים, שחלק מחכמתו ליראיו, שחלק מכבודו ליראיו, שהחיינו (מנחת שלמה סי' צ"א)
אכילה המחייבת 23 ברכות? אכל לחם קודם הבדלה ואחר ששכח להבדיל בתפילה (עפ"י שו"ע או"ח סי' רצד סעיף א)
איזו ברכה מברכים רק בימי רביעי וחמישי? עירוב תבשילין (אותה ברכה כמו כל עירוב)
איזו ברכה מברכים רק בימי רביעי? ברכת החמה
7 ברכות של פעם בשנה: ביעור חמץ, ברכת האילנות, על אכילת מצה, על אכילת מרור, אשר גאלנו, מנחם ציון ובונה ירושלים, להדליק נר של יום הכיפורים

היכי תימצי
א. שני דברים, שכל אחד לעצמו היתר, וכשהם מצטרפים ביחד שניהם אסורים? בשר וחלב; צמר ופשתים; חרישה בשור וחמור
ב. שני דברים באותו סימן בשו"ע, שכל אחד לעצמו אסור, וכשהם מצטרפים ביחד שניהם מותרים? הבטה במראה והסתפרות אצל נכרי (יו"ד סי' קנו)
ג. שני דברים, אחד אסור והשני מותר, ואם מתחברים ביחד האיסור נעשה מותר, והמותר נעשה איסור? בשר לפני המליחה - אסור, והמלח מותר; לאחר המליחה - הבשר מותר והמלח אסור.
מצווה שאי אפשר לעשותה בכוונה? שכחה! תוספתא דפאה [פ"ג י"ג] מעשה בחסיד אחד ששכח עומר בתוך שדהו, ואמר לבנו צא והקריב עלי פר לעולה ופר לשלמים, א"ל אבא מה ראית לשמוח בשמחת מצוה זו יותר מכל מצות שבתורה, א"ל כל מצוה שבתורה נתן להם המקום לדעתינו, זו שלא לדעתינו, שאילו עשינוהו ברצון לפני המקום לא באת מצוה זו לידינו.

שונות
בליל הסדר, תשובה אחת לארבע קושיות [לא מה נשתנה...]? תהלים פרק קיד (ה) מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר: (ו) הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן: (ז) מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹקַּ יַעֲקֹב
סימן בשו"ע בו מופיע ב' פעמים ברכת יעקב: בהל' בציעת הפת סי' קסז אי' בסעיף ד' "ויתן לך", ובסעיף ז' כתוב ציור שיעקב עושה ברכה ודן המחבר אם ראובן יוצא ב"ברכת יעקב"
איזו מצווה נדירה מדאורייתא היו רגילים לכאורה לקיימה ביום שלישי בשבוע, אך בפעם הראשונה בהיסטוריה - קיימו אותה ביום שני בשבוע.
שחיטת ושריפת הפרה אדומה. השתדלו לעשות הפרה ביום ג'. [מכיון שהיו מזין על העושה הפרה בשבעת הימים של הפרישה. בכל יום - שכל ג' ימים הראשונים שמא הוא יום 'שלישי', וג' ימים האחרונים שמא הוא יום 'שביעי'. והשתדלו שיום הרביעי של הפרישה (שבו ביום אין עליו ספק האם הוא 'שלישי' או 'שביעי' כנ"ל, ואין צריך הזאה) יצא בשבת שאסור בהזאה.

בפעם הראשונה היה עשיית הפרה בב' בניסן שנה שניה ליציא"מ. ומאחר שיום א' ניסן היה יום ראשון בשבוע (נטל עשרה עטרות). היה עשית הפרה לראשונה ביום ב.
היכן מצאנו לאחד מהראשונים, שתי תשובות, שכל אחת מהן חתימת המשיב ארוכה ב-50% מהתשובה עצמה? בשו"ת הרמב"ם, מהדו' בלאו, סי' תלה, משיב הרמב"ם: "חייב לשלם. משה ב"ר מימון זצ"ל". ועוד שם, סי' יד: "תשמיט. וכתב משה".

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 21, 2016 12:16 pm

פששש...יישר כח עצום!!!

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' נובמבר 22, 2016 4:50 am

חידה של הרב לוונשטיין (לא זוכר את פתרון החידה)

איך אדם יכול להיות סבא
(חורג) של עצמו???

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 22, 2016 2:30 pm

נהר שלום כתב:חידה של הרב לוונשטיין (לא זוכר את פתרון החידה)

איך אדם יכול להיות סבא
(חורג) של עצמו???

אם יעבור על איסור שניה וישא את סבתו.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' נובמבר 22, 2016 4:53 pm

איך ייתכן ששני אנשים מחויבים במצווה, בזמן המצווה, קיימו שניהם את אותה מצווה באותה צורה בדיוק, נמצאים באותו מקום בדיוק ובאותו זמן בדיוק, מצב בריאותם שווה לטובה, וכיוונו לצאת בה ידי חובה - אחד יצא ידי חובה וחברו לא יצא?

לבנון
הודעות: 992
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' נובמבר 22, 2016 6:05 pm

אפרקסתא דעניא כתב:איך ייתכן ששני אנשים מחויבים במצווה, בזמן המצווה, קיימו שניהם את אותה מצווה באותה צורה בדיוק, נמצאים באותו מקום בדיוק ובאותו זמן בדיוק, מצב בריאותם שווה לטובה, וכיוונו לצאת בה ידי חובה - אחד יצא ידי חובה וחברו לא יצא?

אחד נדר מקודם מהמצה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' נובמבר 22, 2016 6:08 pm

לא ברור אם הוא נקרא "מחויב".

מכל מקום יש ה"ת נוסף.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ע. התשבי » ג' נובמבר 22, 2016 6:16 pm

עזריאל ברגר כתב:
נהר שלום כתב:חידה של הרב לוונשטיין (לא זוכר את פתרון החידה)

איך אדם יכול להיות סבא
(חורג) של עצמו???

אם יעבור על איסור שניה וישא את סבתו.

אפשרות נוספת (שמעתי): אם אביו של אותו אדם נשא את ביתו החורגת (של האדם הנידון), היא הופכת להיות אמו החורגת (בהיותה אשת אביו), ובהיותו אבי' החורג - הוא נעשה סב חורג לעצמו.

לבנון
הודעות: 992
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' נובמבר 22, 2016 11:08 pm

אפרקסתא דעניא כתב:איך ייתכן ששני אנשים מחויבים במצווה, בזמן המצווה, קיימו שניהם את אותה מצווה באותה צורה בדיוק, נמצאים באותו מקום בדיוק ובאותו זמן בדיוק, מצב בריאותם שווה לטובה, וכיוונו לצאת בה ידי חובה - אחד יצא ידי חובה וחברו לא יצא?

שניהם חייבים במצות תפילה, והם קיימוה ע"י שמיעת התפילה מהש"צ. זה שאינו בקי יצא יד"ח, ואילו חבירו הבקי, לא יצא ידי חובה.

לבנון
הודעות: 992
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' נובמבר 22, 2016 11:25 pm

אפרקסתא דעניא כתב:איך ייתכן ששני אנשים מחויבים במצווה, בזמן המצווה, קיימו שניהם את אותה מצווה באותה צורה בדיוק, נמצאים באותו מקום בדיוק ובאותו זמן בדיוק, מצב בריאותם שווה לטובה, וכיוונו לצאת בה ידי חובה - אחד יצא ידי חובה וחברו לא יצא?

שנים קראו ק"ש כנגד טפח מגולה, בילדה יתירה מבת שלש ופחותה מבת י"א. אביה אינו צריך לחזור ולקרות, ואילו האדם השני צריך לחזור ולקרות. (לדעת הביאור הלכה, אבל החזו"א חולק).

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' נובמבר 23, 2016 4:58 am

עזריאל ברגר כתב:
נהר שלום כתב:חידה של הרב לוונשטיין (לא זוכר את פתרון החידה)

איך אדם יכול להיות סבא
(חורג) של עצמו???

אם יעבור על איסור שניה וישא את סבתו.

נ"ל שזה היה בלי לעבור שום איסור

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' נובמבר 23, 2016 5:00 am

ע. התשבי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
נהר שלום כתב:חידה של הרב לוונשטיין (לא זוכר את פתרון החידה)

איך אדם יכול להיות סבא
(חורג) של עצמו???

אם יעבור על איסור שניה וישא את סבתו.

אפשרות נוספת (שמעתי): אם אביו של אותו אדם נשא את ביתו החורגת (של האדם הנידון), היא הופכת להיות אמו החורגת (בהיותה אשת אביו), ובהיותו אבי' החורג - הוא נעשה סב חורג לעצמו.

יישר כוחכם
נ"ל שהתשובה האחרונה היא תשובת הרב לוונשטיין.

סמל אישי של המשתמש
כתב ומכתב
הודעות: 89
הצטרף: ה' יולי 07, 2016 11:25 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כתב ומכתב » ד' נובמבר 23, 2016 10:32 am

זה לוקח את המשמעות של סבא חורג למקום אחר. סבא חורג הוא בעל הסבתא שאינו סבא ביולוגי, ולא אבא חורג של אמו החורגת - זה כבר חורג מכללי החריגות (אוקסימורון?).

בענין זה נפתרה הבעיה במקצת בהחלטת האל"ע להוסיף למושג 'אבא חורג' (צורם...) את המושג 'אבא שָׁלוּב' שמתאים גם ל'סבא שָׁלוּב'.
מעניינת גם ההצעה הנוספת להורה חורג: הורן. על משקל דומה היייתי מציע לאח שנהיה גם חם, את השם: הרן.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' נובמבר 23, 2016 2:41 pm

לבנון כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:איך ייתכן ששני אנשים מחויבים במצווה, בזמן המצווה, קיימו שניהם את אותה מצווה באותה צורה בדיוק, נמצאים באותו מקום בדיוק ובאותו זמן בדיוק, מצב בריאותם שווה לטובה, וכיוונו לצאת בה ידי חובה - אחד יצא ידי חובה וחברו לא יצא?

שנים קראו ק"ש כנגד טפח מגולה, בילדה יתירה מבת שלש ופחותה מבת י"א. אביה אינו צריך לחזור ולקרות, ואילו האדם השני צריך לחזור ולקרות. (לדעת הביאור הלכה, אבל החזו"א חולק).


שתי הדוגמאות יפות. אני התכוונתי לשניים שקראו ק"ש בערבית בשכיבה על הצד. אחד שכב כך ממילא, ואחד היטה כדי לקיים דברי ב"ש, שלא יצא וחייב מיתה.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ו' נובמבר 25, 2016 2:31 am

היכן מצינו מקרה הפוך ממה שנתן לבן ליעקב, הגדולה במקום הקטנה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' נובמבר 25, 2016 2:33 am

יאיר כתב:היכן מצינו מקרה הפוך ממה שנתן לבן ליעקב, הגדולה במקום הקטנה?

מירב ומיכל לדוד?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ו' נובמבר 25, 2016 2:39 am

יפה. יש עוד מקרה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' נובמבר 25, 2016 2:40 am

שמשון והתמניות?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ו' נובמבר 25, 2016 2:44 am

יפה מאוד! כל הכבוד.

"וַיֹּאמֶר אָבִיהָ, אָמֹר אָמַרְתִּי כִּי-שָׂנֹא שְׂנֵאתָהּ, וָאֶתְּנֶנָּה, לְמֵרֵעֶךָ; הֲלֹא אֲחוֹתָהּ הַקְּטַנָּה טוֹבָה מִמֶּנָּה, תְּהִי-נָא לְךָ תַּחְתֶּיהָ. (שופטים טו ב)

לבנון
הודעות: 992
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ו' נובמבר 25, 2016 9:31 am

בתורה מצאנו שני אנשים, שהיו להם ארבעה בנים ששמותיהם התחילו באותה האות. (ליעקב היו רק שלשה, יהודה יששכר יוסף).
היכן יש בתנ"ך מישהו שהיו לו שמונה בנים ששמותיהם התחילו באותה האות?

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ו' נובמבר 25, 2016 11:48 am

לבנון כתב:בתורה מצאנו שני אנשים, שהיו להם ארבעה בנים ששמותיהם התחילו באותה האות. (ליעקב היו רק שלשה, יהודה יששכר יוסף).
היכן יש בתנ"ך מישהו שהיו לו שמונה בנים ששמותיהם התחילו באותה האות?

מבני דוד:
אמנון
אבשלום
אדוניה
אלישמע
אליפלט
אלישמע
אלידע
אליפלט

וז"ל רש"י ג ו
ואלישמע ואליפלט. בשמואל (ב' ה') אינו מונה אליפלט אלא פעם אחת ואינו מונה כי אם ז' וכאן מונה ט' וזהו טעמא אליפלט בנו מת ונולד לו בן אחר לאחר כן ונקרא שמו כמו כן אליפלט שהיה הוא שמנה לשם וגם אלישמע מונה כאן ב' פעמים כמו כן נוכל לומר שמת ונולד לו אחר וגם א' מאלו מת ונשארו שבעה וזה שאינו מונה לשם כי אם שבעה והט' שמונה משום כבודו של דוד שהיו לו בנים הרבה שהרי כל הספר נכתב מפני כבודו של דוד וזרעו :

לבנון
הודעות: 992
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ו' נובמבר 25, 2016 11:58 am

מנצפך כתב:
לבנון כתב:בתורה מצאנו שני אנשים, שהיו להם ארבעה בנים ששמותיהם התחילו באותה האות. (ליעקב היו רק שלשה, יהודה יששכר יוסף).
היכן יש בתנ"ך מישהו שהיו לו שמונה בנים ששמותיהם התחילו באותה האות?

מבני דוד:
אמנון
אבשלום
אדוניה
אלישמע
אליפלט
אלישמע
אלידע
אליפלט

וז"ל רש"י ג ו
ואלישמע ואליפלט. בשמואל (ב' ה') אינו מונה אליפלט אלא פעם אחת ואינו מונה כי אם ז' וכאן מונה ט' וזהו טעמא אליפלט בנו מת ונולד לו בן אחר לאחר כן ונקרא שמו כמו כן אליפלט שהיה הוא שמנה לשם וגם אלישמע מונה כאן ב' פעמים כמו כן נוכל לומר שמת ונולד לו אחר וגם א' מאלו מת ונשארו שבעה וזה שאינו מונה לשם כי אם שבעה והט' שמונה משום כבודו של דוד שהיו לו בנים הרבה שהרי כל הספר נכתב מפני כבודו של דוד וזרעו :

יפה!

לבנון
הודעות: 992
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ש' דצמבר 10, 2016 7:48 pm

א. היכן מצינו בתנ"ך שני אנשים ששמותיהם נקראו ע"י נשים, שלא היו אמותיהם. (אין כוונתי לבני השפחות שנקראו ע"י האמהות).
ב. היכן מצינו בתנ"ך איש, שבמקום אחד נאמר שאביו קרא את שמו, ובמקום אחר נאמר שאמו קראה את שמו. (מדובר באותו השם, לא בן אוני ובנימין).

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מנצפך » ש' דצמבר 10, 2016 8:32 pm

לבנון כתב:א. היכן מצינו בתנ"ך שני אנשים ששמותיהם נקראו ע"י נשים, שלא היו אמותיהם. (אין כוונתי לבני השפחות שנקראו ע"י האמהות).
ב. היכן מצינו בתנ"ך איש, שבמקום אחד נאמר שאביו קרא את שמו, ובמקום אחר נאמר שאמו קראה את שמו. (מדובר באותו השם, לא בן אוני ובנימין).

א. משה ועובד
ב. שת (על ישמעאל נאמר שהמלאך אמר להגר לקרוא לו כך אבל בפועל כתוב שאברהם הוא זה שקרא לו כך, ואצל שלמה כתיב ויקרא וקרי ותקרא)

לבנון
הודעות: 992
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ש' דצמבר 10, 2016 8:50 pm

מנצפך כתב:
לבנון כתב:א. היכן מצינו בתנ"ך שני אנשים ששמותיהם נקראו ע"י נשים, שלא היו אמותיהם. (אין כוונתי לבני השפחות שנקראו ע"י האמהות).
ב. היכן מצינו בתנ"ך איש, שבמקום אחד נאמר שאביו קרא את שמו, ובמקום אחר נאמר שאמו קראה את שמו. (מדובר באותו השם, לא בן אוני ובנימין).

א. משה ועובד
ב. שת (על ישמעאל נאמר שהמלאך אמר להגר לקרוא לו כך אבל בפועל כתוב שאברהם הוא זה שקרא לו כך, ואצל שלמה כתיב ויקרא וקרי ותקרא)

יפה מאוד!

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' דצמבר 11, 2016 1:33 am

מי אמר מילים דומות בהפרש של עשרות שנים?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 11, 2016 2:03 am

קשור לרחל?

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 18, 2016 3:12 am

היכן מוזכר בת ילדה נערה אשה?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' דצמבר 18, 2016 3:49 am

יאיר כתב:קשור לרחל?

לא.

לבנון
הודעות: 992
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' דצמבר 18, 2016 10:46 am

יאיר כתב:היכן מוזכר בת ילדה נערה אשה?

נערה אשה, יש בדברי הימים א ד ה-ו, והיא גם ילדה. ותלד לו וגו'.
אבל את הבת לא הבנתי.

לבנון
הודעות: 992
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » א' דצמבר 18, 2016 10:59 am

שומע ומשמיע כתב:מי אמר מילים דומות בהפרש של עשרות שנים?

אני מניח שלא לזה היתה כוונתך.
משה רבינו.
אנכי ה' אלקיך וגו'. בזמן מתן תורה, ובשנת הארבעים.
כנ"ל, לא תבשל גדי בחלב אמו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים