בן ירושלים כתב:אציג את הבעיה באמצעות סיפור.
לפני שנים התארחנו במלון בשבת , מדובר במלון "חרדי" עם השגחה טובה ו"כולם סומכים עליו". בשבת בבוקר אני רואה את המלצר הערבי מחלק על השלחנות בקבוקי מיץ ענבים פתוחים. נגשתי למשגיח והערתי את תשומת לבו. הוא לא התרגש והציע לי בקבוק סגור " גם אני מקפיד לקחת כל פעם בקבוק חדש" אמר. הנורות האדומות נדלקו אצלי ושאלתי אותו ואם לא הייתי שם לב אז מה היה קורה? אלו ההנחיות השיב. המשכתי להקשות: ובבישולים משתמשים ביין" "ומי מבשל"? הוא לא ידע להשיב "אני בס"ה בא לשבת, ואלו ההוראות". לאחר קצת נדנודים קרא למוחמד - האחראי על המלצרים. התברר שאת הבקר (גלאט למהדרין כמובן) מבשלים ביין. והטבח? הוא יהודי אבל לא שות"ומ . ולפעמים גם מוחמד עוזר לו בבישולים כולל מזיגת היין.
לא אלאה בפרטים אבל הגעתי עד נותני הכשרות והם אמרו שישנה פסיקה של הרב זולטי זצ"ל שיין מפוסטר אין בו משום יי"נ. אבל הגרי"ש אלישיב והגרשז"א זצ"ל אוסרים, אז איך אפשר לכתוב "למהדרין מן המהדרין ללא חשש וכו' וללא חשש וכו' "בדבר שתלוי במחלוקת הפוסקים? שאלתי. למעשה לא ניתן שום הסבר לנ"ל.
נתקלתי במשך השנים בתופעות דומות בנופשים, במפעלים
וכאן השאלה הכללית , וכי כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול? כל אחד יכול להגדיר מהו למהדרין, ומה למהדרין מן המהדרין, ? יש איזה קריטריון מחייב? האם שייך לפחות שיהיה פירוט על מה מקפידים ועל מה לא. כמובן יגידו שאני תמים בענין אבל אולי יש דרך להגביר המודעות בענין? ואז כל אחד ידע לפחות האם יכול לסמוך או שיברר אצל רבותיו.
בברכה המשולשת כתב:לא מזמן שוחחתי עם משגיח ותיק באחד ההכשרים והוא אמר לי לגבי מס' בתי עסק: כאן הכשרות טובה, כאן אל תאכל כלל, כאן יש את הבעיות האלה והאלה.
וכן היה כשפניתי למשגיחים נוספים במהלך השנים.
שומע ומוסיף כתב:בברכה המשולשת כתב:לא מזמן שוחחתי עם משגיח ותיק באחד ההכשרים והוא אמר לי לגבי מס' בתי עסק: כאן הכשרות טובה, כאן אל תאכל כלל, כאן יש את הבעיות האלה והאלה.
וכן היה כשפניתי למשגיחים נוספים במהלך השנים.
אז למה לא מפרסמים זאת לתועלת הציבור???
הנה אתה בעצמך קבלת מידע, שתף את הציבור! יש בזה זיכוי הרבים עצום, ואם מישהו ירצה להגן על אותו מקום/ הכשר, אדרבה ישוטטו רבים ותרבה הדעת.
בברכה המשולשת כתב:המשגיח הנ"ל גם אמר את חלק מהדברים ברבים, בשיעור שלי.
בפעמים אחרות שתפתי את הציבור כשאמרתי את זה בשיעורים (כשהיה נראה שזה מועיל, לענ"ד)
אבל באתרא קדישא הדין, שגם ככה כל אחד סומך על הכשרים שונים, מסופקני מה תהיה התועלת בכך.
שומע ומוסיף כתב:מעודי תמהתי שכל הזמן יש שמועות על בעיות כשרות ואף אחד לא קם ואומר: הכשר פלוני אינו הכשר, הכשר פלוני אינו מהדרין וכדומה, אולי זה שמור לי ואשמור לך, שהרי מי שיכול לומר על השני זה בדר"כ אחד שעוסק בכשרות.
"מצינו להרב בית הלל סי' ס"ה שכתב וז"ל אא"כ היה מוחזק בכשרות וגו' ועי' לקמן סי' קי"ט ס"א בהגה וי"א אפילו וגו'. ומזה נראה שתיקנו בפנקס המדינה שלא ליקח דבר מאכל או יין אא"כ יש בידו כתב כתוב וחתום מאב בית דין שנעשה בהכשר ואפילו שהוא מוחזק בכשרות דלא פלוג. אך אם אירע שאבד ממנו הכתב ראייה והוא מוחזק בכשרות יש להאמינו ע"ש. וכוונתו מבוארת דסומכין עליו היינו במ"ש תעודת הכשר היתה לי מרב פלוני ונאבדה ממני. והטעם פשוט חדא דבכה"ג דהביא ונאבד מילתא דלא שכיחא ועוד דמילתא דעבידא לאגלויי היא. ומי שהוא מוחזק בכשרות לא משקר אבל סתם אדם חוששין לו דמשקר למכור את שלו. ותקנה זו נזכרה בשמו בהלחה"פ רס"י קי"ט ובהדרכ"ת ע"ש".
ארזי ביתר כתב:
-------------------------
*חברה זו, מספקת חינם תנורי אבן לכל חנות, תמורת התחייבות של המוכר, לרכוש דרכם את הפיצות להכנה בתנור זה. בין הפיצות שלהם, יש גם פיצות כשרות, אך אחריותם על התנורים היא, שבמידה והתנור מתקלקל, הם מחליפים אותו. ולאחר בירור של הרבנות הראשית, התברר שהם לוקחים את התנור שהתקלקל ומתקנים אותו, וכאשר מתקלקל לעוד חנות התנור, הם נותנים לו את התנור שתיקנו, ומתקנים את שלו, וחוזר חלילה. ומאחר שמדובר בתנורי אבן שלא ניתן להכשירם, וחברה זו הינה חברה עולמית שמשתמשים בתנוריה גם גויים גמורים, האופים בתנורים טריפות ממש, אין אפשרות לאשר את השימוש בתנור זה.
כתב בת"ח כלל ל"ה ומ"מ המנהג להקל לקנות מן העובדי כוכבים דברים המבושלים בכליהם שאין בהם משום בישול עובדי כוכבים דסתם כליהם אינן בני יומן ואף על פי דנ"ט לפגם אסור לכתחלה מ"מ לא חשבינן הקנייה לכתחלה לכן נוהגים היתר פה קראקא לקנות האגוזים שלמים (בקצת דפוסים של מים) שמבשלים העובדי כוכבים או שאר דברים:
שומע ומוסיף כתב:בן ירושלים כתב:אציג את הבעיה באמצעות סיפור.
לפני שנים התארחנו במלון בשבת , מדובר במלון "חרדי" עם השגחה טובה ו"כולם סומכים עליו". בשבת בבוקר אני רואה את המלצר הערבי מחלק על השלחנות בקבוקי מיץ ענבים פתוחים. נגשתי למשגיח והערתי את תשומת לבו. הוא לא התרגש והציע לי בקבוק סגור " גם אני מקפיד לקחת כל פעם בקבוק חדש" אמר. הנורות האדומות נדלקו אצלי ושאלתי אותו ואם לא הייתי שם לב אז מה היה קורה? אלו ההנחיות השיב. המשכתי להקשות: ובבישולים משתמשים ביין" "ומי מבשל"? הוא לא ידע להשיב "אני בס"ה בא לשבת, ואלו ההוראות". לאחר קצת נדנודים קרא למוחמד - האחראי על המלצרים. התברר שאת הבקר (גלאט למהדרין כמובן) מבשלים ביין. והטבח? הוא יהודי אבל לא שות"ומ . ולפעמים גם מוחמד עוזר לו בבישולים כולל מזיגת היין.
לא אלאה בפרטים אבל הגעתי עד נותני הכשרות והם אמרו שישנה פסיקה של הרב זולטי זצ"ל שיין מפוסטר אין בו משום יי"נ. אבל הגרי"ש אלישיב והגרשז"א זצ"ל אוסרים, אז איך אפשר לכתוב "למהדרין מן המהדרין ללא חשש וכו' וללא חשש וכו' "בדבר שתלוי במחלוקת הפוסקים? שאלתי. למעשה לא ניתן שום הסבר לנ"ל.
נתקלתי במשך השנים בתופעות דומות בנופשים, במפעלים
וכאן השאלה הכללית , וכי כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול? כל אחד יכול להגדיר מהו למהדרין, ומה למהדרין מן המהדרין, ? יש איזה קריטריון מחייב? האם שייך לפחות שיהיה פירוט על מה מקפידים ועל מה לא. כמובן יגידו שאני תמים בענין אבל אולי יש דרך להגביר המודעות בענין? ואז כל אחד ידע לפחות האם יכול לסמוך או שיברר אצל רבותיו.
חבל מאד שאתה לא כותב את שם המלון, להם מותר לעשות מה שהם רוצים להכשיל רבים ולשקר שהם מהדרין מן המהדרין, ואתה צדיק גדול לא רוצה להכשל בלה"ר, יכול להיות שלכן הם מרשים לעצמם לרמות ולהכשיל את הציבור, כי הם סומכים על זה שאף אחד לא יפרסם אותם, ואם יהין מישהו לפרסמם, מיד יקומו כל הצדקנים למיניהם ויצעקו: לשו הרע!!! הוצאת שם רע!!! מי התיר לך??? וכו' וכו'.
מעודי תמהתי שכל הזמן יש שמועות על בעיות כשרות ואף אחד לא קם ואומר: הכשר פלוני אינו הכשר, הכשר פלוני אינו מהדרין וכדומה, אולי זה שמור לי ואשמור לך, שהרי מי שיכול לומר על השני זה בדר"כ אחד שעוסק בכשרות.
למען ההגינות עלי לציין ששאלתי את הרב זריצקי על דבר מסויים, ואמר לי בצורה ברורה על חוג חת"ס פ"ת שאינו הכשר כלל, ועל כבד צלוי של מחפוד (זו הייתה השאלה ומסתבר שה"ה בשאר המוצרים) שאסור לאכלו אפילו לספרדים. [ידוע לי שהרבה מפקפקים על הכרעותיו ועל מהימנותו, אבל לדעתי יש לזקוף זאת לזכותו שהוא שם את הדברים על השולחן, לכה"פ לגבי ההכשרים הנ"ל, ואם היו עוד כמוהו היינו נמנעים מן הסתם מאכילת מאכא"ס ומסתבר שגם בהכשרים היו משתנים הדברים לטובה.]
שומע ומוסיף כתב:למען ההגינות עלי לציין ששאלתי את הרב זריצקי על דבר מסויים, ואמר לי בצורה ברורה על חוג חת"ס פ"ת שאינו הכשר כלל
דוד העיתונאי כתב:שומע ומוסיף כתב:מעודי תמהתי שכל הזמן יש שמועות על בעיות כשרות ואף אחד לא קם ואומר: הכשר פלוני אינו הכשר, הכשר פלוני אינו מהדרין וכדומה, אולי זה שמור לי ואשמור לך, שהרי מי שיכול לומר על השני זה בדר"כ אחד שעוסק בכשרות.
הניסיון מוכיח, שאם תפרסם שמות מפורשים אנשים יפרשו שיש כאן אינטרסים שונים. העצה היא לכתוב את השמות עם רמז, שרק מי שאכפת לו האמת יתאמץ כדי לברר, ומי שסתם סקרן ומחפש "חדשות" לא יתאמץ.
גם מי שמכוין לתועלת, אסור לו לפתוח נושא שיבואו אחרים ויכתבו בו על כשרויות ללא כוונה לתועלת וללא זהירות בכל פרטי ההלכה ויכשלו באיסור לשה"ר, וזה מצד אבק לשה"ר.
בן ירושלים כתב:"כולם סומכים עליו".
יואל הלוי כתב:האם אנישם יודעים שיש השגחה של הבד"ץ עד"ח על רק 6 אולמות בירושלים אבל למי שעושה ברית באולם אחר אפי' אם מביא אוכל מקטטרינג של העדה אין שום השגחה או אחריות של אף אחד על האירוע - וסומכים לגמרי על בעל הקייטרינג.
והעדה עצמם כותבים במדריך שלהם שאין השגחה שלהם על קייטרינג אחרי שיצא ממקום הבישול וכו'.
הייתי בחתונה לפני כמה שבועות בארמונות חן בירושלים ובעל השמחה שילם עוד כ450 שקלים לקבל משגיח צמוד היה ותעודה והשגחה של העדה על האירוע.
יכולים להיות מכשולים של כלים לא טבולים ויינות באירוע וכו' - או יתכן שבעל הקייטרניג יכול להזמין את האוכל מקייטרינג אחר בכלל [אם למשל נשרף לו האוכל או בשאר תקלות וכדומה] ואף אחד בעולם לא תדעו שהאוכל באירוע לא הגיע באמת מאותו קייטרינג שממנו הזמין.
בחו"ל מקובל שיש תעודה בכל אירוע ובלי תעודה פשוט לא אוכלים. כאן בארץ נכנסים ואוכלים וכמה באמת מבררים מי לוקח אחריות על המנת עוף ששמו על הצלחת שלו????
הרוצה להחכים כתב:ומענין לענין. סיפר לי אתמול ידיד שאשתו עוסקת בתחום הפאנות [לא בדקתי את נכונות הסיפור ואין באפשרותי להוכיח את נכונותו, והרי אני מביא דברים ככתבם, והמאמין יאמין].
הלה סיפר, שבארץ משווקות השערות לפאות עם 'הכשר' בידי סוכן בלעדי, וכל הפאות ה'כשרות' הנמכרות בשוק נעשו מהשערות שהוא ייבא. הסיבה שפאות כשרות עולות יותר מהפאות בלא הכשר הוא כי השערות שלו עולות יותר מהשערות האחרות שבשוק, היות וגם הוא משלם לרב המכשיר בשביל ההכשר. ומה תפקידו של הרב המכשיר? הלה חייב לעלות אליו מדי תקופה ולהראות לו את דרכונו, והרב בודק את כל היעדים שבהם ביקר במהלך התקופה, ובוחן בעין בוחנת שלא הגיע ח"ו רח"ל להודו. אם הרב אכן אימת שהלה לא נכנס להודו הוא (מקבל את הסכום ו)חותם לו שכל החבילה כשרה למהדרין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים