שש ושמח כתב:לא הבנתי השאלה, דין ערבות להיכן הלך? [והרי מותר באופנים מסויימים אף לעבור איסור לצורך מצוה של חבירו, ומוכח דחיוב גמור הוא].
אבןטובה כתב:השאלה הוא אם יש חיוב לסייעו במצוה כמו שמחוייב לסייעו באוכל או דבר גשמי כיון דמן התורה הוא פטור מפאת דין אונס דרחמנא פטריה?
אבןטובה כתב:השאלה הוא אם יש חיוב לסייעו במצוה כמו שמחוייב לסייעו באוכל או דבר גשמי כיון דמן התורה הוא פטור מפאת דין אונס דרחמנא פטריה?
פרי יהושע כתב:מוכרח להגיד שלא הבנתי כלל את השאלה הזו
ישנו כתב:פרי יהושע כתב:מוכרח להגיד שלא הבנתי כלל את השאלה הזו
איזו?
ישנו כתב:הרב אבןטובה לשיטתו בעניין דרכי הלימוד כמבואר באשכול אחר. [ויל"ד לדבריו אם אפשר להביא אפר נשרפין לשבע ברכות ועי']?.
ישנו כתב:מעשה ידוע מהגר"ח. כידוע לכל בר בי רב.כנראה לאו כו"ע בר בי רב כמותך
[נשרפין אפרן מותר משום פנים חדשות באו לכאן, בשבע ברכות ג"כ צריך פנים חדשות. וצריך לדעת לחלק...]
אבןטובה כתב:ואני על משמרתי אעמודה כי דרך הלימוד הליטאי הוא חורבן ושכחת התורה כי לפי יגיעת והתמדת התורה בישיבות היה יכול להיות מאות ואלפי בחורי ישראל שהיו בקיאים בשני התלמודים עוד יותר מבפולין אלא שהדרך העקום הזה עושה שממה בקרב בית ישראל
אבןטובה כתב:היום לומדים האיך ללמוד עד ששים שנה ולא מגיעים ללמוד
וסברא ישרה זה בא מללמוד הרבה ופשוט שצריך להבין הקושיא והתירוץ ולא סתם לומר תהלים
אבל להעמיד עצמו לחקור ולחשוב כל היום ורוב היום אין לומדים רק חושבים זהו ביטול תורה לכל הדיעות (היינו גאונים הקודמים)
ומי שלומד הרבה נעשה בעל הבנה ותראה שכל גאון היה לו קצת הבנה אחרת אבל כולם הבינו ולמדו ושיננו מאות פעמים מס' אחת אם זכית לראות קצת בתולדות המהרש"ם ר"י ענגיל הרגצובי רבי יצחק אלחנן רבי הירש פסח פראנק
היום חושבים ולא לומדים זהו שכחת התורה
אבןטובה כתב:לכבוד ישנו שליט"א
כל אחד מכם מודה שהג"ר ירוחם פישל פערלא זצ"ל היה יודע ללמוד אקוה שכך הוא אולי בבריסק לא
והוא כותב כך בח"ג דף רז. על אונס ותעיין שם ותראה
ודבר זה דאונס בר חיובא הוא הוא ג"כ לאו כו"ע ס"ל הכי והוא מדובר באחרונים בחלקת יואב סי' א ועוד ואין זה מוסכם וכאן כבר בונים ע"ז בנינים גבוהים ואדירים
ומה אתה עושה עם הגמ' חשב לעשות מצוה ונאנס ול"ע מעה"כ כאילו עשאה והמהר"ם שיק כ' דהיינו בין אדם למקום ואונסא כמאן דל"ע הוא בין אדם לחבירו
אבןטובה כתב:לכבוד הרב פרי יהושע שליט"א
אם תרד מכבודך הרמה קצת ותעיין ברבי ירוחם פישל וכדומה ותראה שהם סבורים אחרת ממך ומכבוד גאונך הגדול הבקי וחריף בשני התלמודים אז תראה שדעתך הוא היפוך דעת הני גאונים ואז תוכל להחליט אם אתה הגדול המבין והם אומרים דברים מוזרים שאין להם שחר או שאתה אפרוח של נפתח עיניו
אבל כל זמן שלא תעיין שם אין שייך להתווכח כלל
אבןטובה כתב:ס"ת שמוטל בספק כשרות שואלים תינוק דלא חכים ולא טפיש
אבל רבי ירוחם פישל אצלינו הוא ס"ת חי וכשר
ואיני שואל דרדק
ואם אתה כבר מבין שאונס הוא פטור ממש למה יהא מחוייב לדאוג לחבירו שיקיים המצוה אם הוא פטור תסביר קצת דבריך בגודך הבהירות שיש לך בלימוד???
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 141 אורחים