איש טלז כתב:מאוד דחוק
הריני מצרף את הנ"ל, אם כי לא מצאתי שם את הקו' המדוברת.דודי צח כתב:אריכות גדולה בכמה גירסאות בשם הגר"ח מבריסק, בספר חידושי הגר"ח מהדורת מישור, תשס"ח עמ' שמ, על ב"ק סב: (יש באוצר). ובתוך הדברים ישנה התייחסות לשאלה הנ"ל
איש טלז כתב:כתלמיד טלז אצרף מה שאמרו בישיבת טורדא
ראה במוריה שלז' שלח' עמוד קעז'
יושב קרנות כתב:אם יכול לפרוע חובו של חברו בעל כוחו, הרי זה מפני שחוב הוא ממון שאמנם רק הלווה חייב, בו אך שווה כל ממון שינתן בעדו (ולכן אינו מדין מחילה ואינו תלוי ברצון המלווה). על כן גם אם פורע את חוב חבירו, על ממון זה גופא הוא חייב כפל ואינו נפטר בכך כלל. (בערך כמו לשאול על טוען טענת גנב בפקדון שיפטר מכפל אחרי שיחזיר את חיוב הפיקדון שלו).
עזריאל ברגר כתב:יושב קרנות כתב:אם יכול לפרוע חובו של חברו בעל כוחו, הרי זה מפני שחוב הוא ממון שאמנם רק הלווה חייב, בו אך שווה כל ממון שינתן בעדו (ולכן אינו מדין מחילה ואינו תלוי ברצון המלווה). על כן גם אם פורע את חוב חבירו, על ממון זה גופא הוא חייב כפל ואינו נפטר בכך כלל. (בערך כמו לשאול על טוען טענת גנב בפקדון שיפטר מכפל אחרי שיחזיר את חיוב הפיקדון שלו).
זה נראה לי התירוץ הכי אמיתי.
הרי כתב הרמב"ם שהגונב בהמה מחזיר אותה ומשלם את דמיה, ולכן אילו היה חיוב כפל בשטרות, היה דינו שיחזיר את השטר למלווה, ואז הלווה ישלם את חובו למלווה כרגיל, והגנב ישלם את דמי השטר, שהם לא שווי ההלוואה המלא, אלא עליו לשלם את דמי השטר כשעת הגניבה. ועכשיו אם הגנב יבוא ישלם את חובו של הלווה - אין זה יותר ממה שהלווה בעצמו היה משלם את החוב, ומהיכי תיתי לפטור את הגנב על סמך זה?!
עושה חדשות כתב:ומ"מ שימו לבכם: בפריעת החוב ע"י הלווה או אחד מחביריו, איגלאי מילתא שהשטר חסר ערך ואין בו כל צורך, וגניבתו חסרת משמעות ואין בה כל נזק וחיסרון. ואינו דומה כלל לטוט"ג שהחזיר את הקרן, ולא למקרה שהלווה ישלם מכח הצגת השטר.
האם זה נכון?עושה חדשות כתב:ואני לתומי סברתי שפריעת חוב חבירו מועילה מדין עבד כנעני.
עושה חדשות כתב:האם זה נכון?עושה חדשות כתב:ואני לתומי סברתי שפריעת חוב חבירו מועילה מדין עבד כנעני.
ישנו כתב:דבק הק' שבמלווה ונעשית כפרנית ייחשב השבה בעצם זה שנתברר הדבר בבי"ד.
והתשובה לזה לכאו' דכיוון שגזל לא ייחשב השבה גם כששב הדבר לקדמותו, כשם שגוזל מרה"ר אי"ז השבה עד שישיב ליד בעלים, דיד הגזלן עדיין על החפץ עד שיבוא הדבר לידי בעלים. וה"נ לעניין חוב אע"פ שנתברר בבי"ד לא ייחשב כאילו שב ליד בעלים במה שיש לו ממון חוב ביד אחר גזלן.
וממילא י"ל דה"ה לעניין פירעון כיוון שכבר נעשה חוב דגזילה ואין לו היכ"ת לבטל את קניין הגזילה אלא ע"י השבה ליד בעלים, ופירעון דגזילה אינו אלא במיטב.
עזריאל ברגר כתב:כגון שכפר הלווה בחובו בב"ד, ומת ולא הניח נכסים (ואם נפשך לומר - כגון שהיה הלווה גר ומת בלא בנים אחרי שכפר בחובו).
שומע ומשמיע כתב:עזריאל ברגר כתב:כגון שכפר הלווה בחובו בב"ד, ומת ולא הניח נכסים (ואם נפשך לומר - כגון שהיה הלווה גר ומת בלא בנים אחרי שכפר בחובו).
לא הבנתי מה תירצת.
עושה חדשות כתב:גונב ומזיק שטר, ומעדיף לשלם בינונית תמורת החוב ולא עידית תמורת הנזק, (כפי שהעירו לעיל), שמא בלא"ה אין דינו בעידית כי לא עדיף מעיקר החוב, ועי' או"ש חובל ומזיק פ"ז ה"י.
ולגבי עדים זוממין שזממו לחייב זיבורית האם משלמים מיטב, עי' תלמיד הרשב"א ב"ק ד"ד: ב' דעות בזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים