עושה חדשות כתב:אגב,
(סליחה על ההסטה וסליחה על הבורות).
הדינים המיוחדים של 'תפוסת הבית', זה רק כאשר הבנים יורשים (או גם הבנות), או גם בירושת אחים, ורחוק יותר.
איש טלז כתב:הגר"ש איגר דן משמיה דאביו מהו חלק הבכורה ,והיינו כגון שהשאיר אביו אלף מאתים זוז ,ויש שני אחים שהבכור נוטל פי שניים והיינו 800 והפשוט נוטל 400
כיצד דנים את חלק הבכורה, דכיון דלו היה הבכור פשוט ג"כ היה חלקו 600 נמצא שמכח דיני הבכורה לא נוסף לו אלא 200
ולפי"ז הגדיל לחדש דבכור שיסתלק מבכורתו סילוקו יהא רק ה200 ,וזה יגיע ליד אחיו הפשוט ושוב יתחלקו בו אחיו מחצה ואיהו מחצה [עי"ש מאי דר"ל ליישב בסוגית איני נותן ואיני נוטל ואכמ"ל]
אלא שצ"ע שכל הראשונים כתבו לגבי ירושת שבח שאין הבכור נוטל בזה פי שניים אלא חולקים זאת שווה בשווה [רש"י בבכורות וכ"ה בר"מ ובטור]
והנה דנו הראשונים אמאי ליכא ארעאי אשבח לבכור, ותירצו בזה דמתנה קריא רחמנא ונתגלה שאין לבכור ארעאי אשבח [ואכמ"ל בביאור הדבר עי"ש בעדר"י]
אלא עדין צ"ע כיון דלדברי הרע"א חלק פשיטותו של הבכור גדול יותר, א"כ איך נחלק זאת שווה בשווה ועכ"פ ארעאי אשבח שלו בחלק הפשיטות יזכה אותו יותר משאר פשוטים
והוא פליאה עצומה .
עושה חדשות כתב:אגב,
הדינים המיוחדים של 'תפוסת הבית', זה רק כאשר הבנים יורשים (או גם הבנות), או גם בירושת אחים, ורחוק יותר.
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:אגב,
הדינים המיוחדים של 'תפוסת הבית', זה רק כאשר הבנים יורשים (או גם הבנות), או גם בירושת אחים, ורחוק יותר.
ז"ל הגרח"ק בשקל הקודש פ"ג - וה"ה שאר יורשין כגון שני גיסין שירשו את חמיהן וכן כל שני יורשין. (ירו' וכ"כ המאירי אבל בפי' ריבב"ן לפ"מ שמפרש את הירו' משמע דדוקא באחין פטורין ולא בשאר קרובים אבל כל המפרשים לא פי' כן ועי' רמב"ם פ"ח משלוחין ה"ז).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים