ההלויה מחר בשעה 12.30 מישיבת סלבודקה לביה"ח נציבי פוניבז'שיף כתב:הלוייתו מחר בבוקר מישיבת סלובדקא ב"ב
שנונתבש"ט
לביה"ח שומרי שבת זכרון מאיר- הלפריןמשוש דורים כתב: לביה"ח נציבי פוניבז'
שיף כתב:לביה"ח שומרי שבת זכרון מאיר- הלפריןמשוש דורים כתב: לביה"ח נציבי פוניבז'
ע"י הוריו ומשפחת סלבודקא
אברך מקרית ספר כתב:האם זה נכון שהוא אחראי על המהפך בצורת דרך הלימוד בישיבת סלובודקא?
מחולת המחנים כתב:רבי יעקב אשר פלדמן
מחולת המחנים כתב:יישר כח הרב (לא) ידען על הבאת הרשימה המרתקת.
ונקודה שתפסה את מחשבתי,
בשנותיה הראשונות של ישיבת סלבודקה בבני ברק הוציאה הישיבה כמות נכבדה של ת"ח מופלגים משכמם ומעלה, ובהם:
והנה למרבית הפלא בשנים שאחרי כן לא ראינו כ"כ הרבה ת"ח, כפי שיצאו ממנה בתקופה קצרה יחסית.
האם זה אירע בעקבות שינוי שיטת הלימוד בישיבת סלבודקה, או בשל סיבה אחרת?
לא ידען כתב:בשבוע שעבר, סיפרתי על הרב אליהו אביטבול משטראסבורג, ראש ישיבת חכמי צרפת ותלמידו הגדול של ר' גדליה נדל, ועל הקהילה המדהימה שהקים שם.
מחולת המחנים כתב:בשנותיה הראשונות של ישיבת סלבודקה בבני ברק הוציאה הישיבה כמות נכבדה של ת"ח מופלגים משכמם ומעלה, ובהם:
...
והנה למרבית הפלא בשנים שאחרי כן לא ראינו כ"כ הרבה ת"ח, כפי שיצאו ממנה בתקופה קצרה יחסית.
מחולת המחנים כתב:יישר כח הרב (לא) ידען על הבאת הרשימה המרתקת.ונקודה שתפסה את מחשבתי,
בשנותיה הראשונות של ישיבת סלבודקה בבני ברק הוציאה הישיבה כמות נכבדה של ת"ח מופלגים משכמם ומעלה,
והנה למרבית הפלא בשנים שאחרי כן לא ראינו כ"כ הרבה ת"ח, כפי שיצאו ממנה בתקופה קצרה יחסית.
האם זה אירע בעקבות שינוי שיטת הלימוד בישיבת סלבודקה, או בשל סיבה אחרת?
בן ירושלים כתב:שמעתי מדודי ר' חנוך סגל הי"ד (שהיה בן גילם של כמה וכמה מהמנויים כאן) שהיו בזמנו בחורים מצוינים ומיוחדים במינם, מתמידים ות"ח מופלגים. הוא מנה את ר' עזריאל, ר"י ברטלר, האחים וואלפא, ר' יצחק זילברשטיין, אבל פאר הישיבה שהאפיל על כולם בכשרונותיו וציפו ממנו לגדולות ונצורות היה ר' בערל (אברהם דב) אויערבאך
ייש"כ!
מוצלח מאד מה שכתבת, רק יש להעיר כי הגר"נ פלונצ'ק אינו מוסר שיעורים, אלא ועדים.
כיום נהיה קצת יותר נפוץ ליטאיים קלאסיים בישיבה, ובעיקר כאלו שסבותיהם ואבותיהם למדו בישיבה אך אינם מוגדרים כחזון-אישניקים כלל ועיקר.
הלימוד בסדר ב' אינו את כל המסכת, אלא הספק מהיר אמנם אך ב"עיון קל" כהגדרת הגרמ"ה, כלומר עם מ"מ הנכנסים גם ללומד'ס שבסוגיא. רבים מסיימים את כל המסכת כשלעצמם, אך אין זה מצד הסדר בישיבה.
ממללא כתב:שלום לחכמי הפורום,
א. מישהו יכול להשכיל אותי איך בדיוק "עובדת" שיטת הסוגיות בישיבת סלבודקה? נניח בשנה שמתחילים בבא בתרא באלול, איזה סוגיות לומדים מפרק ראשון (או שמא לאו דווקא מפרק ראשון)? האם בוחרים מכל פרק כמה סוגיות או רק מפרקי העיון שמקובל ללמוד בישיבות כמו "השותפין"/"חזקת הבתים"/"יש נוחלין" או בלי קשר?
ב. האם נכון מה שקראתי על הרנ"צ שהכוונה שלו הייתה שילמדו דווקא מסכתות שהן יותר הלכה למעשה כמו שבת?
ג. מה היה טיב הקשר של הרנ"צ עם ר' גדליה נדל? האם הייתה ביניהם קרבה השקפתית/מחשבתית? אם כן במה זה בא לידי ביטוי?
ולמשיבים ינעם.
לא ידען כתב:איני מכיר כותב פוסט זה, אמרו ששמו 'סם גרין'. איני יודע האם הכל נכון, מכובד וישר. אני מעלה כמות שהוא. ...
תשאלו כל סלבודקאי, מהו הניגון של ר' נתן. 'ניגון דו לדו'. כך הוא נקרא. ...
ניגון שובה לב, ב3 חלקים. הוא נפעם מעומק הניגון, ואימץ אותו בלימוד התורה. הוא הסביר את הניגון על חלקיו, באופן הבא: הוא מתאר בחור שיושב ליד הגמרא, ומתחיל ללמוד את הסוגיא. החלק הראשון הוא פשוט. מנגינה רגועה, חלקה, הוא קורא את הגמרא, והדברים מובנים ונעימים. לפתע, טוויסט. מתעוררת קושיא. כאן בא החלק השני של הניגון. הוא מתחיל לעלות, לסעור, ובהמשכו ממש לצעוק. מה קורה כאן? מי יסביר לי את הפשט בגמרא? והניגון הופך למתחנן, ומנסה שוב, ושוב. ואז מגיע התירוץ. והחלק השלישי של הניגון, לאט לאט מתחיל להירגע. כנראה שזה אכן הפשט. והרוגע הופך לשלווה, והשלווה לאושר. הסוגיא ברורה.
את התיאור הנ"ל שמעתי מאבי מורי, כאשר לימד אותי בילדותי את הניגון המרטיט הזה, הניגון של ר' נתן,
לעומקו של דבר כתב:בחזרה לנשוא האשכול,
ביום שבו נפטר אביו זצ"ל - או אחר השבעה - ביטל הגרנ"צ בישיבה את מנהג ה"מנחה קצרה" הישיבתי (עוד ביטוי לרוח החזו"א כנגד מנהגים ישיבתיים)
הישיבה שהקים בירושלים (בית וגן) אחרי שפרש מסלבודקא משך זמן קצר נקראה "טיקטין". על שום מה?
משוש דורים כתב:ג. היה ביניהם קשר טוב, היה ביניהם גם דמיון מסויים, למרות שהם לא היו זהים באופי מחשבתם והשקפתם, רג"נ היה יותר פילוסוף, ורנ"ש יותר פשטן. רנ"ש התמקד מאד בנפש האדם ורג"נ באיך הוא צריך להיות, ודאי שרג"נ היה יותר ת"ח, ורנ"ש יותר מחנך ומשפיע.
שומע ומשמיע כתב:משוש דורים כתב:ג. היה ביניהם קשר טוב, היה ביניהם גם דמיון מסויים, למרות שהם לא היו זהים באופי מחשבתם והשקפתם, רג"נ היה יותר פילוסוף, ורנ"ש יותר פשטן. רנ"ש התמקד מאד בנפש האדם ורג"נ באיך הוא צריך להיות, ודאי שרג"נ היה יותר ת"ח, ורנ"ש יותר מחנך ומשפיע.
היינו הוא נשאר עם זיקה לשורשיו המוסריים?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 170 אורחים