עושה חדשות כתב:ובכלל יל"ד כשהמשיך אתה חונן או שאר ברכות ונזכר ששבת היום, ו'חתך' לכיוון תפילת שבת, האם הוא חייב לחזור להשלים את אותה ברכה.
עושה חדשות כתב:מה הדין בהאי שתא, כשתענית ת"ב חלה במוצ"ש, ולא הבדיל בתפילה באמירת אתה חוננתנו, ובמוצאי הצום אכל בטעות קודם הבדלה. האם יש לו חיוב של "טעה בזו ובזו" להתפלל שוב ערבית?
סעדיה כתב:עושה חדשות כתב:מה הדין בהאי שתא, כשתענית ת"ב חלה במוצ"ש, ולא הבדיל בתפילה באמירת אתה חוננתנו, ובמוצאי הצום אכל בטעות קודם הבדלה. האם יש לו חיוב של "טעה בזו ובזו" להתפלל שוב ערבית?
בספר דיני ט"ב ביום א' במקו"ה אות ע"ט פסק שאינו חוזר ומתפלל.
פרי יהושע כתב:סעדיה כתב:עושה חדשות כתב:מה הדין בהאי שתא, כשתענית ת"ב חלה במוצ"ש, ולא הבדיל בתפילה באמירת אתה חוננתנו, ובמוצאי הצום אכל בטעות קודם הבדלה. האם יש לו חיוב של "טעה בזו ובזו" להתפלל שוב ערבית?
בספר דיני ט"ב ביום א' במקו"ה אות ע"ט פסק שאינו חוזר ומתפלל.
למה? [תמיד יש לתת נימוק הלא אין זה שאלה הלכה למעשה הרגע].
עושה חדשות כתב:עוד ילה"ס, כשסיים ברכת שומע תפילה ולא השלים בה בקשת טל ומטר, והמשיך רצה וכו' ושכח בברכה זו הזכרת יעלה ויבוא, (ז.א. בשחרית דר"ח טבת), והמשיך עוד עד שנזכר, ודינו לחזור לרצה, האם דינו כמי שעומד בסמוך לחתימת שומע תפילה שהוא יכול לומר 'ותן טל ומטר' בין הברכות, -שו"ע או"ח קיז-ה, או דדינו כמי שהמשיך הלאה ואינו יכול להשלים כעת בקשת טל ומטר.
עושה חדשות כתב:פסק מעניין:
מכירים ע"ז משהו?
עושה חדשות כתב:הרב פרי יהושע,
ראה נא דבר מעניין במשנ"ב רסח-יז.
עושה חדשות כתב:פסק מעניין:
מכירים ע"ז משהו?
עושה חדשות כתב:התעוררתי כעת לחשוב,
אדם התפלל היום ברך עלינו, ואמר ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה ושבעינו מטוביך וברך שנתינו כשנים הטובות, ואז נזכר שעכשיו קיץ, מיד הוא מנענע את ראשו בתנועת ביטול ואומר שוב ותן ברכה על פני האדמה ושבעינו מטוביך וברך שנתינו כשנים הטובות, איך זה עוקר את העובדה שהוא הזכיר גשם בימות החמה, האם בגלל ניענוע הראש?
עושה חדשות כתב:התעוררתי כעת לחשוב,
אדם התפלל היום ברך עלינו, ואמר ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה ושבעינו מטוביך וברך שנתינו כשנים הטובות, ואז נזכר שעכשיו קיץ, מיד הוא מנענע את ראשו בתנועת ביטול ואומר שוב ותן ברכה על פני האדמה ושבעינו מטוביך וברך שנתינו כשנים הטובות, איך זה עוקר את העובדה שהוא הזכיר גשם בימות החמה, האם בגלל ניענוע הראש?
בן מיכאל כתב:בשנים האחרונות חשבתי, כי כיום שהמים נצרכים לכינרת, הרי שאף בקיץ אנו נצרכים לגשמים, ודין א"י כדין נינוה ועל כן הטועה ואומר בקיץ ותן טל ומטר אינו צריך לחזור כפסק השו"ע לסמוך בדיעבד על שיטת הרא"ש.
כעת מצאתי לכך ראיה מדברי הירושלמי:
תענית פ"ג ה"ב: תני מתריעין על האילן בפרס הפסח. לבורות לשיחין ולמערות בפרס העצרת.
עזריאל ברגר כתב:בן מיכאל כתב:בשנים האחרונות חשבתי, כי כיום שהמים נצרכים לכינרת, הרי שאף בקיץ אנו נצרכים לגשמים, ודין א"י כדין נינוה ועל כן הטועה ואומר בקיץ ותן טל ומטר אינו צריך לחזור כפסק השו"ע לסמוך בדיעבד על שיטת הרא"ש.
כעת מצאתי לכך ראיה מדברי הירושלמי:
תענית פ"ג ה"ב: תני מתריעין על האילן בפרס הפסח. לבורות לשיחין ולמערות בפרס העצרת.
תמיד הגשמים בקיץ היו מועילים למאגרי המים, ולא התחדש כלום בדורנו.
ואגב, הבנתי שכבר לא שותים הרבה מהכנרת, אלא ממאגרים שונים ומהתפלות וכו'.
יושב ירושלים כתב:ממש לא נכון.
יושב ירושלים כתב:ממש לא נכון.
בן מיכאל כתב:יושב ירושלים כתב:ממש לא נכון.
אבל כמה אחוזים זה מתוך המים לשתיה?
לענין כתב:יושב ירושלים כתב:ממש לא נכון.
כמובן שכל זה משליך ישירות - על איסור שימוש בשבת של מים מהברז!
עושה חדשות כתב:התעוררתי כעת לחשוב,
אדם התפלל היום ברך עלינו, ואמר ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה ושבעינו מטוביך וברך שנתינו כשנים הטובות, ואז נזכר שעכשיו קיץ, מיד הוא מנענע את ראשו בתנועת ביטול ואומר שוב ותן ברכה על פני האדמה ושבעינו מטוביך וברך שנתינו כשנים הטובות, איך זה עוקר את העובדה שהוא הזכיר גשם בימות החמה, האם בגלל ניענוע הראש?
פרי יהושע כתב:בבקשה אין הבעיה כ"כ גדולה שהרי הוי כעין חוזר בו מהבקשה, הבעיה שכת"ר מעורר היא יותר בהזכרה דהוי כמיקל, וכן הייתה דעת השבט הלוי זצ"ל שלא מהני חזרה אפי' תוכ"ד, ודלא כיבל"ח הגראי"ל שהורה שמהני, [כן נדפס בני ברק תשע"ז בספר "משנת חיים" ספה"ע וכו' ס' א' עיי"ש מה שנו"נ בזה].
עושה חדשות כתב:ראיתי כעת שזה סיפור ארוך,
בביאוה"ל סי' קיז הביא מהחיי"א -
אם לא התחיל רק מותן ברכה וכו' לא מיבעי אם נזכר בתוך כדי דיבור ודאי יצא בדיעבד אלא אפילו אם לאחר כדי דיבור התחיל ותן ברכה וברך שנתנו וכו' וסיים הברכה יצא בדיעבד,
ובשו"ת שבט הלוי ח"ו סי' טז כתב - (וכנראה זו היתה כוונת הרב פרי יהושע, יש"כ)
יקרתו קבלתי ואשר העיר על אשר אמרתי בעניי שבדין הזכרת מוריד הטל בימות החמה אם הזכיר גשם שצריך לחזור לא מועיל גם אם חזר והזכיר על תוכ"ד. וכב' בתחלה הסביר דברינו ושוב הקשה ונטה מזה ע"פ דיוקו מס' חיי"א ומ"ב, הנה לדידי פשוט מאד דבהזכרה לא מהני תוכ"ד, ומפורש בשו"ע סי' קי"ד ס"ד ברמ"א שכ' וכן אם הזכיר גשם וטל נמי מחזירין אותו, וכמבואר ברא"ש פ"ד דברכות ובתוס', ובב"י וב"ח ע"פ הראשונים, וכמש"כ הראשונים בזה מצד דהזכיר גשם שהוא קללה ולא מצד שלא הזכיר טל, וע"כ גם אם מזכיר טל אינו מתוקן בזה, וסתמא כמפורש גם בתוכ"ד, וטעם זה שמקלל לא שייך בכל דיני תוכד"ד האחרים, וע"כ גם אין גם אחד מנושאי כלי השו"ע שמזכיר דין תוכ"ד בהזכרה.
ומה דהביא כב' נ"י מחיי"א ובה"ל סי' קי"ז לענין ותן ברכה דמהני תוכ"ד כן הם הדברים דהתם כיון דהוא דרך בקשה ולא דרך שבח לא שייך גדר קללה וכמש"כ ג"כ במ"ב סי' קי"ד, ומה דהביא דאם נזכר תוך הברכה והתחיל במוריד הטל די"ל דיוצא דתיקן את אשר עיוות כן הם הדברים והיינו משום דנחשב תפלה אחרת אבל לא כנ"ד.
ועיין היטב לשון המעיו"ט ברכות פ"ד ס"ק נו"ן במה שנתקשו הראשונים דכיון דהוא כמקלל א"כ גם אם יחזור לראש התפילה לא תיקן בזה, וכ' דאיה"נ דכל זמן שלא חזר לראש אין זה תקנה דסו"ס קילל כלשון הירושלמי, אבל אם חוזר לראש שמגלה בזה שאינו רוצה במה שאמר בתחלה ותפלה חדשה היא הויא חזרה גם בדידן, וזה אפילו אחר תוכ"ד, אבל כל זמן שלא ביטל תפלתו הראשונה אין תיקון בהזכרת שניהם, והדבר פשוט מאד למעיין, ואין כל הענינים שהזכיר כב' ענין לכאן, וגם מדכ' הב"ח וא"ר - והביאו בדה"ח דדוקא אם נזכר אחר שאמר משיב הרוח אפשר לתקן אבל לא אחר שאמר מוריד הגשם הרי דברור להו כנ"ל דלא מהני תיקון של תוכ"ד.
והגאון ר' רפאל רייכמן האריך בזה, כמצורף
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים