אוצר החכמה כתב:צולניק כתב:קיבלתי במייל, במעלת קדושת ארץ ישראל
בעיני טענותיו תמוהות ולא מתקבלות על הדעת. ורובם ככולם אפשר לפרשם אחרת. דוגמה אחת שמירת המצוות המוזכרת בפסוקים למען ירשו את הארץ היא כי התורה היא העבודה וירושת הארץ היא הטובה הנמשכת כשכר.
כמו שואספת דגנך ואכלת ושבעת אינו מוכיח שאסיפת הדגן ואכילתו הם יותר קדושה מלאהבה את ה"א בכל לבבכם ובכל נפשכם.
בעזרת אלוקים
אני מצטרף לדברים, קראתי את הקונטרס ויש שם בילבול, וארחיב מעט בדברים.
א. בתורה שכתב ארץ ישראל מופיעה בעיקר כיעוד ושכר, גם כיעוד שהובטח לאבותינו אברהם יצחק ויעקב וגם יעוד שהובטח לעמ"י וגם יעוד אם נקיים את התורה. בחומש א"י משתבחת בעיקר במקום גשמי מעולה ביותר 'ארץ זבת חלב ודבש' אמנם יש גם כמה איזכורים על מעלותיה הרוחניות 'ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה וכו' ועוד.
ב. הנביאים ניבאו והדבר ידוע במסורת לכל בני ישראל מדור לדור וגם מוזכר בתורה שבכתב, כי תכלית הבריאה היא שהבורא עולם יתגלה לנו ולכל הברואים וכולם ידעו את הבורא ויכירו את מי שאמר והיה עולם, (יהיו כמה מערכות של התגליות כמו ניסים ונפלאות, ביאת המשיח, תחה"מ, בנין ביהמ"ק, [נבואה-התגלות הבורא בנבואה]), כפי המשתמע מקום הגילוי יהיה לעת"ל בא"י.
ג. ההתגלות של הקב"ה בעולם היא בחוט המשולש. דהיינו הבורא עולם ע"י השכינה, והוא מופיע על עם ישראל, ארץ ישראל, תורת ישראל. לדוגמא עם ישראל הקב"ה מתגלה ומשמיע את קולו ומבין הכרובים הנמצאים על הארון בקודש הקודשים, ברור שהקב"ה לא מתגלה בכל ארון עם כרובים אלא עם במקומו וישראל במקומם וכו'.
ד. ממילא זה לא נכון להעמיד את ארץ ישראל בפנ"ע, כי באמת היא חלק מהמכלול שע"י הבורא מופיע בעולם, ובוודאי ראוי להאריך בשבח אר"י כי היא חלק מרכזי מאד בהתגלות שהקב"ה יתגלה לעתיד לבוא, אבל הדגש ראוי להיות על כלל העתיד לבוא.
ה. כל הדיון מה הקדושה היותר גדולה מוזר בעיני, האם גם יש שאלה מה יותר קדוש עם ישראל או ארץ ישראל, ברור ששניהם קדושים ועל ידי שניהם יחד הקב"ה מתגלה ונודע בעולם. או לחילופין לשאול מה יותר חשוב תחה"מ וביאת המשיח או אר"י, ברור ששניהם חשובים וע"י שניהם יחד הקב"ה יודע לעין כל חי עין בעין.
ו. הרושם שעולה מתוך הקונטרס, כל המצוות הם כדי שנקבל את ארץ ישראל, ובארץ ישראל צריך לקיים את כל המצוות כדי שהקב"ה לא יזרוק אותנו מא"י, דהיינו התורה היא האמצעי לאר"י. אבל לכאורה האמת היא שאכן א"י זו ארץ ה' וע"כ זה מעלה עצומה להיות בתוכה, אבל עבודת ה' באר"י היא לא רק כדי שנהיה בארץ, אלא אנחנו צריכים בא"י לדעת אותו כי א"י הוא המקום המיוחד לעבודת האלוקים ולידיעת האלוקים, דהיינו שקיום התורה באר"י היא תכלית הכל - דהיינו ידיעת ה' באר"י. (כעין לעבוד את עבודת בית המקדש, דהיינו שהקב"ה מתגלה בבית המקדש כאשר עם ישראל ע"י הכהנים עומד ומשרתו בקטרת למשל).
ז. העמדת אר"י תחת ההגדרה של עוה"ב, גם אם יש לזה אי אלו מקורות, זהו דבר צ"ב מאד ותמוה. והיה ראוי להכניס את ארץ ישראל במסגרת ההתגלות הצפויה במסגרת העולם הזה (דהיינו ימות המשיח בנין בית ה' השלישי נבואה וכו') ולא יחד עם עוה"ב שזה עליון ונשגב מעל הכל עין לא ראתה אלוקים זולתך.
אכן בוודאי כפי שהעלון פותח ראוי להעמיד את מעלת אר"י במקומה הנכבד מאד ולצערינו רבים היום אינם מודעים למעלת הארץ, וראוי יותר להעמיד במרכז את כל ענין הלעתיד לבוא, ולצערינו בעקבות הציונים איננו מדברים על אר"י ובעקבות חב"ד על משיח ובעקבות כל מיני סהרוריים על בית שלישי וכו' וכו', ובודאי צריך להעמיד את חשיבות העתיד לבוא.
ונזכה כולנו שיהא כל זה במהרה. אכי"ר.