מתפעל כתב:האם אכן רק לג' אלו מלבד להראי"ה כתב מרן?
האם קובץ איגרות לא נמצא באוצר?
חיפשתי ולא מצאתי
פרנקל תאומים כתב:דרך אגב, לפני כמה שנים ראיתי במדור 'רביבים' בעיתון דת"ל מפורסם שכתב שם בנחרצות שרק שלושה גדולים הכתיר החזו"א בתואר 'מרן' ואחד מן השלושה הוא כמובן הגראי"ה קוק זצ"ל. לא התעצלתי ובעלעול מהיר באגרות מצאתי הפלא ופלא את ארבעת הגדולים הנזכרים מלבד הרב קוק (הגרח"ע, הגרא"ז, הגרי"ז, ומהרי"ץ דושינסקיא) אשר החזו"א מכנה אותם בתואר 'מרן'.
לעומקו של דבר כתב:קמח זה נטחן לפני שבנ"י יצאו ממצרים...
ונתנו ידידים כתב:מענין לענין באותו ענין, האם מאן דהו יודע מתי התחיל ההשתמשות של הכינוי 'מרן'?
עוד יהודי כתב:ונתנו ידידים כתב:מענין לענין באותו ענין, האם מאן דהו יודע מתי התחיל ההשתמשות של הכינוי 'מרן'?
הריטב"א מכנה כך את רש"י
לעומקו של דבר כתב:אגב, אנשים לא שמים על לב ש"מרן" תרגומו "אדוננו". כלומר, זהו בעצם התחליף הליטאי ל"אדמו"ר" החסידי. (שגם בעלי המוסר השתמשו בו)
מכל מקום, לפחות תחליף מוצלח. שכן למשל התואר "מרן ראש הישיבה" הוא משהו צולע וחסר קשר כאשר הוא בא לבטא את המשמעות "גדול הדור".
---
תואר מרן נמצא בסידור: למרנן ורבנן חבורתא קדישתא.
וכמובן גם "רבינו" תרגומו "אדוננו", כך שמרם ראש הישיבה לא פחות טוב מרבינו ראש הישיבה.
מתפעל כתב:"לאחד מאלו שלהם נכתב באגרת התואר מרן, ביקש החזו"א מא' ממקורביו שיכתוב הוא מילה זו !".
מה המקור לזה?
כפי הנראה, לא מדובר בהגרא"י הכהן קוק שכן בתרצ"ג לא היו לו לחזון איש מקורבים שהסתובבו אצלו.
לעומקו של דבר כתב:וכמובן גם "רבינו" תרגומו "אדוננו", כך שמרם ראש הישיבה לא פחות טוב מרבינו ראש הישיבה.
רבינו ראש הישיבה "מוצלח" בדיוק כמו מרן ראש הישיבה, כמ שהסברתי שתואר "מרן" יש לו מובן, אבל "ראש הישיבה" זה חסר קשר. מה רלוונטי לעניין שהוא ראש ישיבה. (בשונה מ"פוסק הדור" "שר התורה" שיש לזה משמעות ברורה)
אבל לגוף העניין רבינו זה לא אדוננו בשום תרגום. רב המשמעות שלו היא כמו "רב ותלמיד", ועל כן מורכב "אדמו"ר", מאדוננו מורינו ורבינו.
צופר הנעמתי כתב:
אם אתה מעונין לעקוב אחרי המשמעות ההיסטורית של המילה אז "רב" פירושו אדון, ואני מניח שאני לא צריך להפנות אותך למקורות, ומשם התגלגל למשמעות רב ותלמיד. באופן דומה "מרן" מתגלגל מהמשמעות ההיסטורית של "אדוננו" ומשמעותו היום "גדול הדור".
לעומקו של דבר כתב:צופר הנעמתי כתב:
אם אתה מעונין לעקוב אחרי המשמעות ההיסטורית של המילה אז "רב" פירושו אדון, ואני מניח שאני לא צריך להפנות אותך למקורות, ומשם התגלגל למשמעות רב ותלמיד. באופן דומה "מרן" מתגלגל מהמשמעות ההיסטורית של "אדוננו" ומשמעותו היום "גדול הדור".
אתה צריך להפנות אותי. כלומר, באמת מעניין לשמוע.
מה שאני מכיר זה "ורב יעבוד צעיר" שם הכוונה בפשטות "גדול", וכן בארמית "רבא", לא מצאתי כעת במשמעות "אדון".
צופר הנעמתי כתב:לעומקו של דבר כתב:צופר הנעמתי כתב:
אם אתה מעונין לעקוב אחרי המשמעות ההיסטורית של המילה אז "רב" פירושו אדון, ואני מניח שאני לא צריך להפנות אותך למקורות, ומשם התגלגל למשמעות רב ותלמיד. באופן דומה "מרן" מתגלגל מהמשמעות ההיסטורית של "אדוננו" ומשמעותו היום "גדול הדור".
אתה צריך להפנות אותי. כלומר, באמת מעניין לשמוע.
מה שאני מכיר זה "ורב יעבוד צעיר" שם הכוונה בפשטות "גדול", וכן בארמית "רבא", לא מצאתי כעת במשמעות "אדון".
אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב. עבד שמכרו רבו לקנס. מה שקנה עבד קנה רבו. להמשיך?
פרנקל תאומים כתב:
אין לי ספק שהגראי"ה קוק היה 'גדול' בעיניו של רבינו החזו"א.
מתפעל כתב:כמדומה שהביאו כאן מהקדוש ר' איתם הנקין הי"ד מאמר על יחס החזו"א להראי"ה שכנראה נחלשה אהדתו עם השנים וניסה לעמוד על הסיבות.
אולי מישהו זוכר.
מלאעולם כתב:מפורסם מכתבו של החזון אי"ש לראי"ה קוק שבו הוא פותח בתואר "הוד כבוד מרן".
לעומקו של דבר כתב:צופר הנעמתי כתב:אם אתה מעונין לעקוב אחרי המשמעות ההיסטורית של המילה אז "רב" פירושו אדון, ואני מניח שאני לא צריך להפנות אותך למקורות, ומשם התגלגל למשמעות רב ותלמיד.
מה שאני מכיר זה "ורב יעבוד צעיר" שם הכוונה בפשטות "גדול", וכן בארמית "רבא", לא מצאתי כעת במשמעות "אדון".
מיללער כתב:מלאעולם כתב:מפורסם מכתבו של החזון אי"ש לראי"ה קוק שבו הוא פותח בתואר "הוד כבוד מרן".
כבר האירו שקמח הזה כבר נטחנה הדק היטב, ובמיוחד פה:
viewtopic.php?p=52433#p52433
אולם הלום ראיתי בהספר החדש 'רבינו הגדול אמרו' והוא קובץ שיחותיו וסיפורים מהגרי"ט וייס גאב"ד העדה"ח בי-ם שי"ל ע"י הרב"צ ברגמן, מביא מה ששמע הגרי"ט מרבי בן ציון ברוק ר"י נוברדהוק בענין, והנני מעתיקו ככתבו.
מעט דבש כתב:לעומקו של דבר כתב:צופר הנעמתי כתב:אם אתה מעונין לעקוב אחרי המשמעות ההיסטורית של המילה אז "רב" פירושו אדון, ואני מניח שאני לא צריך להפנות אותך למקורות, ומשם התגלגל למשמעות רב ותלמיד.
מה שאני מכיר זה "ורב יעבוד צעיר" שם הכוונה בפשטות "גדול", וכן בארמית "רבא", לא מצאתי כעת במשמעות "אדון".
בתרגום אכן יש מלים שונות לשתי המשמעויות.
'גדול' מתורגם 'רַבָּא' (בראשית מד, יב ועוד) וכן 'נשיא' (בראשית לד, ב) ועוד מלים של גדולה.
ואילו 'אדון' מתורגם 'רִבּוֹן' (בראשית מה, ט ועוד).
לייטנר כתב:מיללער כתב:מלאעולם כתב:מפורסם מכתבו של החזון אי"ש לראי"ה קוק שבו הוא פותח בתואר "הוד כבוד מרן".
כבר האירו שקמח הזה כבר נטחנה הדק היטב, ובמיוחד פה:
viewtopic.php?p=52433#p52433
אולם הלום ראיתי בהספר החדש 'רבינו הגדול אמרו' והוא קובץ שיחותיו וסיפורים מהגרי"ט וייס גאב"ד העדה"ח בי-ם שי"ל ע"י הרב"צ ברגמן, מביא מה ששמע הגרי"ט מרבי בן ציון ברוק ר"י נוברדהוק בענין, והנני מעתיקו ככתבו.
כאמור, כבר נטחנה לעייפה האמירה שהחזו"א לא עלה לירושלים בגלל הראי"ה. לכן, רק אזכיר שעלייתו הראשונה לירושלים, היתה כחמש שנים אחר פטירת הראי"ה, ושביקר בה כעשר פעמים (ובוודאי לא פעמיים, כפי שציין הנ"ל, ומכאן ניתן ללמוד על הדיוק בשאר העובדות בקטע הקצר הנ"ל).
ביחס לאגדה אודות הח"ח ועיירה שלא ביקר בה, כבר פרכה ידידי כאח לי, תוכ"ד כאן: viewtopic.php?p=156957#p156957
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 161 אורחים