אוצר החכמה כתב:איש גלילי כתב:אינני מבין את הויכוח כאן סביב ההבדל בין הקמ"ץ הקטן והגדול, זהו דבר מפורש בדברי הראשונים כולם (רש"י קורא לקמ"ץ הקטן קמ"ץ חטוף, כי השם קמ"ץ קטן שמור אצלו לציר"י), ומוכח מן הכתובים עצמם. וברור שהקמ"ץ הקטן הוא 'בנו' של החול"ם ולא של הקמ"ץ הגדול (ואם כי אכן מצאנו שהתחלף בקמ"ץ הגדול, כגון "שמרה נפשי כי חסיד אני", "מירדי בור" ("ונבלה שם שפתם"?), מ"מ גם החול"ם בעצמו התחלף עמו, כמו "כל עצמותי תאמרנה"), ואכן תמוה למה ניתן לו בניקוד הטברייני את אותה צורה, וה' יאיר עינינו. ומ"מ זה לא כ"כ קשור לדיון על הקמ"ץ והפת"ח, ואני הבאתי את זה בדרך אגב כתשובה השערתית לשאלת הרב צופר.
ובענין הקמ"ץ בעצמו, אני כתבתי שברור שההברה הישנה של הספרדים והאשכנזים כאחד לא הבדילה בין הקמ"ץ לפת"ח. הרב צופר הקשה ע"ז איך השתנתה ההברה פתאום, ואני השבתי שזה הגיע מהקמ"ץ הקטן (מפני צורתו הדומה לקמ"ץ הגדול). אכן, זאת השערה בלבד, אבל אני מצפה לתשובה אחרת המתקבלת על הדעת. להסיק על פי זה, שההברה ה'אשכנזית' היתה כך מאז ומעולם, לא יתכן מחמת ריבוי הראיות הברורות (שמור עמדי הסבר [בדרך השערה] המניח יותר את הדעת, אבל קשה לי להסבירו בכתב).
אולי בגלל שהניקוד הטברייני קרא גם קמץ גדול כמו חולם?
אגב אתה חוזר על זה שיש ראיות ברורות לטענתך. אבל לדידי לא רק שאינן ברורות אלא אפילו לא מטות.
אולי תמנה אותן אחת לאחת ונראה.
א. 1)הראב"ע מעיד שבטבריא הגו את הקמ"ץ בצורה שהיא בין פת"ח לחול"ם
(אני מקוה שאתה לא בא לטעון שגם הראב"ע קרא את החול"ם כמו האשכנזים, א"כ אתה מוזמן לעיין בדבריו בספר צחות).
2) היה יותר סביר להניח שהם קראו את כל ההברות אותו דבר...
ב. 1) כשהראב"ע מעיד שבכל תפוצות ישראל (חוץ מטבריא ואפריקי) אין מבדילים בין קמ"ץ לפת"ח זה נראה לי מספיק, ונראה לי מגוחך לטעון שהראב"ע לא הכיר את ההברה האשכנזית בימיו.
2) הפייטנים האשכנזים הקדומים חורזים בעקביות קמ"ץ עם פת"ח (נסתפק בדוגמא אחת, משל ר' שמעון הגדול ממגנצא, אחי אמו של רש"י, נִסְגַּרְתִּי לֶאֱדֹם בְּיַד רֵעַי מְדָנַי. שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם מְמַלְאִים כְּרֵסָם מֵעֲדָנַי. עֶזְרָתוֹ עִמִּי לִסְמוֹךְ אֶת אֲדָנַי. וְלֹא נְטַשְׁתַּנִּי כָּל יְמֵי עִדָּנַי. כִּי לֹא יִזְנַח לְעוֹלָם אֲדֹנָי. ישמע חכם ויוסף לקח).
ואגב, בעניין זה הראייה הרבה יותר חזקה לטובת קרבת הקמ"ץ אל הפת"ח, כיון שר' אלעזר הקלירי כבר חרז קמ"ץ עם פת"ח.3) רש"י בברכות (יג: ד"ה ובלבד שלא יחטוף בחית, לפי גירסת הגר"א) מפרש שלא יחטוף את האות חי"ת של אחד, דהיינו שלא יקראנה בחטף פת"ח. אם היה קורא את הקמ"ץ בהגייה ה'אשכנזית', כשהיה חוטף את החי"ת היא היתה נהיית חטף קמ"ץ ולא חטף פת"ח
(איך שלא יהיה, הגירסא הנפוצה ברש"י איננה מובנת). ישנם עוד ראיות מרש"י, אלא שלעת עתה אינם עולות בזכרוני.
4) הקשר בין אשכנז צרפת וספרד באותם שנים לא היה כ"כ דליל, ומסתבר שאם היה הבדל ביניהם בהברה - היינו רואים את זה בדברי הראשונים.
5) נשתיירו בידינו כמה ניבים שמורים על הקריאה הישנה הזאת, כגון המילה 'כאן' שנוהגים לאומרה 'כַּאן'.