בר ששת כתב:אין זה נפק"מ שאלת המקור - משום שהוא ממש לא מדויק.
הנולד בסביבות ה'תק"פ - פ"ב, ונפטר בכ"ב אייר תר"צ,
איננו בן מאה עשרים!
אני מתקשה לחשבן, אבל אי"ז ראיה מדברי הגרמי"ל, שכן
בגילו המתקדם לאוי"ט, יכול היה לחזות בו, ואין הדבר
מאלץ לקבוע כי היה בן 120.
הגהמ כתב:מדובר בס' אהלי שם המפורסם שיצא לאור בפינסק תרע"ב (וכבר לפני זה עסק מחברו איזה שנים באסיפת חומר) ושם בע' 507 נמצא ערכו של הסבא אלא ששמו מופיע תחת הכותרת 'הרב ר' חיים מירקאדו אלפנדרי'. ומלבד שלא ידוע לנו על חכם בשם זה בצפת באותם ימים גם פירוט המקומות ששמש בהם ברבנות אינם משאירים ספק שמדובר ב'חכם (אליעזר) מירקאדו אלפאנדארי'. (אם זכרוני אינו כוזב בי ראיתי פעם גושפנקא דמרא ובה נקרא רק 'חכם מירקאדו אלפאנדארי' ויתכן שע"י טשטוש אותיות נתחלף לו למחבר האהלי שם בין 'חכם' ל'חיים'.)
ראו ערכו באהלי שם כאן:
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=540
שאר רוח כתב:על הרב ש"ך נטען שנפטר כבן 110-107, אך לפי מסמך שנמצא נולד בטבת תרנ"ח ולכן נפטר בגיל 104.
החפץ חיים נפטר לפני הנתונים הרשמיים בגיל 94 אך הסטייפלר אמר שהח"ח נפטר בגיל 104 ורשמו תאריך לידה מאוחר בעשר שנים מסיבה מאוד מסוימת שאינה זוכרה.
שומר-הגחלת כתב:אצל בני משפחת פישר ישנם סיפורים אודותיו, כיון שזקנם רבי שלמה זצ"ל היה משב"ק אצלו.
בקרו טלה כתב:שאר רוח כתב:על הרב ש"ך נטען שנפטר כבן 110-107, אך לפי מסמך שנמצא נולד בטבת תרנ"ח ולכן נפטר בגיל 104.
איני יודע על איזה מסמך מדובר, עכ"פ זוהי מחלוקת ישנה בין המודיע שמסתמך על השמועה שנולד בער"ח שבט תרנ"ח שבו נפטר המהרי"ל דסקין, ויתד נאמן.
מרחביה כתב:שומר-הגחלת כתב:אצל בני משפחת פישר ישנם סיפורים אודותיו, כיון שזקנם רבי שלמה זצ"ל היה משב"ק אצלו.
צ"ל רבי אהרן
בן ירושלים כתב:מרחביה כתב:שומר-הגחלת כתב:אצל בני משפחת פישר ישנם סיפורים אודותיו, כיון שזקנם רבי שלמה זצ"ל היה משב"ק אצלו.
צ"ל רבי אהרן
בספר קרבני לחמי שהוציא רבי אהרן פישר מחידושי אביו רבי שלמה פישר זצ"ל הוא מתאר כמי שנכח בפגישת המנ"א עם הס"ק שהדברים ב"מסעות ירושלים" הם בדויים.
מבניו של ר' אהרן -ר' משה ור' שלמה שמעתי התבטאויות רבות (בשם אביהם) על הפגישה המדוברת.
לדבריהם כשהגיע המונקאטשער לס"ק קרא "הוציאו כל איש מעלי" והס"ק אמר לר' אהרן להשאר . הוא הסביר : "לית דין בר נש"
בן ירושלים כתב:הספר אינו לפני ובזכרוני מעורב מה שבספר ומה ששמעתי מהאחים ר' משה ור' שלמה פישר.
כללו של דבר . במסעות ירושלים מתוארת אידיליה ששני גדולי הדור נפגשו ודנו בדברים נשגבים ביניהם בהקשר לגאולה ובענין מערת המכפלה ועוד. ר' אהרן פישר שהיה נוכח והיה המתורגמן ביניהם טוען שחלק נכבד מהפגישה היה לנסות להבין מה השני מתכוין לומר ובעל ה"מסעות" הפך זאת לסתרי תורה.
אגב שמעתי מאחד האחים הרבנים לבית פישר( לא בטוח ממי) שבמוצאי שבת הס"ק אלפנדרי השיב ביקור לאדמו"ר. הוא הגיע במכונית לבתי מונקטש (ליד שכונת כנסת) שם שבת האדמו"ר. היו אז אצל האדמו"ר באמצע קריאת התורה של מנחה וגוי החזיק נר שיוכלו לראות משהו. הס"ק נדהם מהענין ועזב את המקום בכעס ולא המתין לאמו"ר
ראוי לציין שהרבנית דבורה פישר אשתו של ר' אהרן היא זו שדאגה לארוחותיו של הס"ק והיה סומך רק עליה בבדיקת תולעים בירקות וקטניות שהיה בהם חשש
מתפעל כתב:החזון איש מביא בשם הס"ק מהרש"א אלפאנדרי?
מעניין היה למצוא את זה בדגלנו.
חזק ביותר ממקור מוסמך?
הגהמ כתב:ענין צדדי:
ידוע שהסבא לא היה נוהג ללחוץ את היד באומרו שהוא מנהג הגויים. ואמנם בהרבה מקורות קדומים דיברו על תקיעת כף כנתינת הסכם וכריתת ברית. מד' הרשב"ם בפר' וירא אצל שים נא ידך תחת ירכי מבואר שהוא סובר שכך היה נהוג גם בימי האבות. בזכרוני שדיברו על זה אבל איני זוכר היכן.
הגהמ כתב:ענין צדדי:
ידוע שהסבא לא היה נוהג ללחוץ את היד באומרו שהוא מנהג הגויים. ואמנם בהרבה מקורות קדומים דיברו על תקיעת כף כנתינת הסכם וכריתת ברית. מד' הרשב"ם בפר' וירא אצל שים נא ידך תחת ירכי מבואר שהוא סובר שכך היה נהוג גם בימי האבות. בזכרוני שדיברו על זה אבל איני זוכר היכן.
לעומקו של דבר כתב:מה שייך תקיעת כף לאמירת שלום? שהוא כעין תושבי הקוטב התוקעים באף לשלום. (כמו שמספרים).
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים