עקביה כתב:(הערת אגב, בגמ' שם נזכר בין השאר כגורם לשכחה: 'העובר תחת הגשר שלא עברו תחתיו מים מ' יום'. מישהו נזהר בזה? כל הנוסע בכבישי הארץ עובר תחת גשרים שלא עברו תחתם מים כל עיקר. ואלי יש לומר שבכלי הרכב תמיד יש מים לקירור המנוע, ושמא סגי בהא)
פלתי כתב:האם זה נכון מה שהבנתי מדברי המאירי כאן, שהרפואות והסגולות וכיו"ב, אינם בגדר תושע"פ?
צונאמי כתב:עקביה כתב:(הערת אגב, בגמ' שם נזכר בין השאר כגורם לשכחה: 'העובר תחת הגשר שלא עברו תחתיו מים מ' יום'. מישהו נזהר בזה? כל הנוסע בכבישי הארץ עובר תחת גשרים שלא עברו תחתם מים כל עיקר. ואלי יש לומר שבכלי הרכב תמיד יש מים לקירור המנוע, ושמא סגי בהא)
לכאורה הכוונה לגשר מעל נהר שלא עברו תחתיו מים, ואתי שפיר.
(לעניין המים לקירור המנוע, צ"ע אי בעינן ראוי למאכל גר או כלב,
וכן לסוגיית אפשר לסוחטו)
לעצם השאלה של פן תשכח,
יל"ע בספר הזכרון לגרשי"ח
עקביה כתב:בגמ' שם נזכר בין השאר כגורם לשכחה: 'העובר תחת הגשר שלא עברו תחתיו מים מ' יום'. מישהו נזהר בזה? כל הנוסע בכבישי הארץ עובר תחת גשרים שלא עברו תחתם מים כל עיקר. ואלי יש לומר שבכלי הרכב תמיד יש מים לקירור המנוע, ושמא סגי בהא).
עקביה כתב:זהו מסוג החילוקים הנאמרים כאשר אין ברירה. הרי א"א לעמוד בדבר זה, ולכן ממציאים חילוק נחמד שפותר את הבעיה (אבהיר שלא עליך תלונתי חלילה. וכמדומני שראיתי חילוק זה היכן שהוא).
בזמן חז"ל לא היו גשרים אלא מעל מים, ולא מעל כבישים, ולכן איננו יודעים מהם מה קורה בגשר שאינו מעל נהר.
ומכיון שבלאו הכי איננו מבינים מה בין זה לבין גרמת שכחה, רק הפה שאסר יכול להתיר.
מן הסתם בסוגיות של איסור והיתר חילוק מסוג זה לא היה מתקבל.
לומד_בישיבה כתב:ועוד הרבה נ"מ, כמו אם מותר להעביר תינוק בין שתי נשים ועוד.
שער כותש כתב:כפי הלוח שסידר הלל אזי כעת נמצאים בחודש כסלו ולא בפורים......
לומד_בישיבה כתב:http://www.ateret4u.com/online/f_01935.html#HtmpReportNum0007_L2
שו''ת בכל דרכיך דעהו
תשובות שהשיבו הרבנים הגאונים
להרב גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א
לומד_בישיבה כתב:ולכן בזמן הקרוב לא אכתוב בפורום...כשיהיה לי זמן פנוי אלך למחשב שיש לי שם גישה לפורום???.
כל טוב סלה????.
שאלה: האם הקפידא רק כהשתי נשים יש להן איזה שייכות ביניהן כגון שהולכות יחד או מדברות ביחד, אבל כשזו הולכת לדרכה וזו הולכת לדרכה אין קפידא, או שצריך כן לחשוש גם בזה?
תשובה: כן.
אוצר החכמה כתב:מתוך הציון הנ"לשאלה: האם הקפידא רק כהשתי נשים יש להן איזה שייכות ביניהן כגון שהולכות יחד או מדברות ביחד, אבל כשזו הולכת לדרכה וזו הולכת לדרכה אין קפידא, או שצריך כן לחשוש גם בזה?
תשובה: כן.
אני משער שהכוונה בתשובה היא כן לסיפא ולחומרא ואם כן הוא יש לציין כי שאלתי פעם את הרב אלישיב מתי צריך להקפיד (ע"י שליח) והשיב שדווקא כשיש קשר ביניהם, ואפילו אם הן בתוך ד"א. (שאלנו במיוחד על ד"א בגלל דין שני דקלים ואפ"ה התיר)
לומד_בישיבה כתב:הוא מה שאמרו: "ונטמתם בם" (ויקרא יא, מג), אל תקרי "ונטמתם" אלא "ונטמתם"
עקביה כתב:מה הם מקורות הפוסקים לתשובות בעניינים אלו?
ככל הידוע לי הראשונים לא הזכירו דברים אלה להלכה (אם הזכירו זה כמו המאירי דלעיל), וכן השו"ע לא הביאם.
בציון הנ"ל, המקורות הקדומים ביותר לאחר הגמ' שמביאים דברים אלה להלכה הם היעב"ץ, שו"ע הרב ורע"א.
לומד_בישיבה כתב:הרב עקביה
שאלתי האם מותר להעביר ילד קטן בין שתי נשים,
לומד_בישיבה כתב: ועוד הרבה נ"מ, כמו אם מותר להעביר תינוק בין שתי נשים ועוד.
לומד_בישיבה אתמול כתב:ולכן בזמן הקרוב לא אכתוב בפורום...כשיהיה לי זמן פנוי אלך למחשב שיש לי שם גישה לפורום???.
כל טוב סלה????.
רבותיי כתב:אתה מתכוון ודאי שבניק הזה לא תכתוב... זה לא עוזר לנו הרבה.
לומד_בישיבה כתב:http://www.ateret4u.com/online/f_01935.html#HtmpReportNum0007_L2
ב - לעבור בין אשה לדקל
ד - לעבור בין בנותיו
ח - לעבור בין אשתו לאשה אחרת
טו - אשה אחת על מרפסת והשניה על הארץ
יז - גמל בין שני אנשים
יח - דקל של תמרים
קטן: אף שהוא אינו חייב במצוות, אבל היות ויש חיוב ללמדו תורה, מסתבר שאין להאכילו דברים המשכיחים [להדיעות שיש בזה איסור] וכן סוברים כמה פוסקים, ואחרים סוברים שקטן שעדיין לא למד מותר.
עניני שכחה הסגוליים, אף שזה דבר שנוי במחלוקת אם אסור
לאדם לעשות דבר המשכח באופן סגולי וכמו שהבאנו לעיל בדיני
שכחה, מכל מקום מצאנו הרבה גדולים שהאריכו בזה, והיעב״ץ
בספרו ״מגדל עוז״(חלון צורי פ״ד) כתב: כיון שאנו מוזהרים בתורה
כמה פעמים השמר לך פן תשכח וכו', מכלל שהוא דבר המסור
לידו של אדם, והאריך שם בחשיבות הזהירות בזה.
(קנין תורה ר' יואל שוורץ)
שמואל דוד כתב:לילך בין שתי נשים היינו אפילו בין אשתו ובין אשה אחרת ?
שמואל דוד כתב:לילך בין שתי נשים היינו אפילו בין אשתו ובין אשה אחרת ?
בן_אליעזר כתב:שמואל דוד כתב:לילך בין שתי נשים היינו אפילו בין אשתו ובין אשה אחרת ?
אמנם אין לי ידיעה בזה. אבל א"כ אולי יכולים להקשות עוד יותר - במקרה שהולך בין אשתו לבין בתו (וכל כיו"ב). הרי באם הבעי'/הטעם הוא משום ענין לא צנוע וכיו"ב - לא שייכי, אך באם הוא ענין של שתי נקבות (ענין קבלי וכיו"ב) - אולי עדיין שייך הענין.. [אבל הבנתי שאלתו - שכן, כאן אפשרי שהענין עדיין קיים משום עניני הצניעות, למחצה עכ"פ].
אגב מילתא: שמעתי שהי' ראש ישיבה חסידי של פעם, שלקח עמו תיקו בכל יום בהילוכו הלוך-חזור מהישיבה לביתו (מרחק של רחובות אחדות). התברר שהתיק הי' ריק, וכל סיבתו - שבאם יקרה שיילך בין ב' נשים בדרך לישיבה - יהי' עם משהו (וכדברי ההלכה בזה).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים