משך חכמה כתב:כל רמש אשר הוא חי לכם יהיה לאכלה. דאדם לא הותר לו בשר לאכילה, רק נח זכה בהן בשכר טיפולו וקיומו אותם כל זמן היותו בתיבה, והכין להם מדור לקיים מיניהם, לכן בשכר זה ניתנו לו לאכלה. והדגים שבים שלא נימוחו במבול [קידושין יג, א] ניתנו לאכילה שלא להטיל קנאה במעשה בראשית [מגילה כה, א].
עושה חדשות כתב:יש לשאול עוד, להמבארים שנגזר מוות על הבע"ח במבול, מחמת שכבר לא היה בהם צורך לאדם, ולכתחילה הרי לא נבראו אלא ע"מ לשמשו, "עכשיו שאדם חוטא בהמה וחיה למה לי", א"כ למה באמת לא מתו הדגים במבול?
זקן ששכח כתב:עושה חדשות כתב:יש לשאול עוד, להמבארים שנגזר מוות על הבע"ח במבול, מחמת שכבר לא היה בהם צורך לאדם, ולכתחילה הרי לא נבראו אלא ע"מ לשמשו, "עכשיו שאדם חוטא בהמה וחיה למה לי", א"כ למה באמת לא מתו הדגים במבול?
שיטה זו מוזכרת ברש"י סוף פרשת בראשית. ועל פי זה שפיר יובן טעם היתר אכילת דגים. כי לולי קיומם של נח ובני משפחתו לא היה צורך לדגים בעולם, כנזכר. אם כן כל סוד קיומם של הדגים בגלל נח ובניו, ושפיר יש סיבה להתירם להם באכילה.
צדיק613 כתב:אני לא זוכר אם זה מבואר באיזה מקום, אבל בגמ' מבואר שהמים היו מאוד חמים והגמ' מקשה איך התיבה שהיה מכוסה בזפת לא נמס בחום המים החמים. ובעצם אפ' לשאול איך הדגים חיו בתוך המים החמים. ותי' הגמ' שסביבות התיבה המים היו קרים. א"כ יתכן לומר שגם הדגים הסתובבו שם. וזהו שפיר נתקיימו בזכות נח, הלכך התיר להם לאכול דגים.
עושה חדשות כתב:יש לשאול עוד, להמבארים שנגזר מוות על הבע"ח במבול, מחמת שכבר לא היה בהם צורך לאדם, ולכתחילה הרי לא נבראו אלא ע"מ לשמשו, "עכשיו שאדם חוטא בהמה וחיה למה לי", א"כ למה באמת לא מתו הדגים במבול?
לכם יהיה לאכלה ולכל חית הארץ וגו'.
פירש"י השוה להם וכו'. והוא בסנהדרין דף נ"ט, ופריך שם הא דכתיב ורדו בדגת הים וכו'.
קשה לכאורה, הא לא נשמע שנאסר להם אלא חית הארץ, ומנ"ל שנאסר להם דגים,
וצ"ל כיון דכתיב גבי נח [לקמן ט, ב] ובכל דגי הים בידכם נתנו, והדר כירק עשב, משמע בתחלה היה אסור להם דגי הים.
פרמישלאן כתב:עי' מגיד דבריו ליעקב מהרה"ק רבי בעריש מביאלא זי"ע בפרשת נח
שכתב בפי' שלא הותר להם דגים רק במתן תורה שאז היה לעולם קיום בזכות ישראל וכאילו נצלו בזכותם,.
כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל
כל רמש אשר הוא חי - ירמוז לבהמה ולחיה ולעוף וגם לדגי הים, כי כלם נקראים רמש.
עושה חדשות כתב:יל"ע במה שנאסר על אדה"ר וזרעו לאכול בשר של בע"ח, (או להרוג ולאכול), האם זה כולל גם דגים.
ובגמ' סנהד' נט: מפו' שהדגים בכלל, ובלא"ה נמי צ"ע אם יש לחלק.
וצ"ע למה זה הותר אח"כ לפי מש"כ הרמב"ן בטעם ההיתר שהוא מפני הצלתם מהמבול ע"י נח, והדגים הרי לא היו מהבאים אל התיבה, ולא נגזרה עליהם גזירת המבול.
עושה חדשות כתב:וזכורני שיש שכ' דבאמת לא הותרו באכילת דגים עד מ"ת, (וצ"ע מהדגה אשר נאכל במצרים וכו').
כדכד כתב:נדמה לי שבספר גדולת מרדכי להאדמו"ר מספינקא ירושלים זי"ע יש דרשה על כך. אם אמצא בלנ"ד אביא
פייערמאן כתב:צדיק613 כתב:אני לא זוכר אם זה מבואר באיזה מקום, אבל בגמ' מבואר שהמים היו מאוד חמים והגמ' מקשה איך התיבה שהיה מכוסה בזפת לא נמס בחום המים החמים. ובעצם אפ' לשאול איך הדגים חיו בתוך המים החמים. ותי' הגמ' שסביבות התיבה המים היו קרים. א"כ יתכן לומר שגם הדגים הסתובבו שם. וזהו שפיר נתקיימו בזכות נח, הלכך התיר להם לאכול דגים.
כן תירץ במשחת שמן מהגאון ר' חיים קויפמאן ז"ל, וכעי"ז מביא בפרדס יוסף בשם השפת אמת שבזכות נח ברחו הדגים לים אוקיינוס יעו"ש
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 264 אורחים