הודעהעל ידי יורה_דעה » א' ספטמבר 02, 2012 8:02 pm
סליחה על האריכות, אבל היות ויש בזה מענה לשאלת השואל, הריני מעתיק מתוך 'יורה דעה':
כ' החזו"א קנ' טו', דהרמב"ם פ"ז מב"מ ה"ח פסק כר' יהודה, אין לפרש כדברי הכ"מ דמסתבר טעמיה מדר' יוסי, נגד כללא דר' יוסי נימוקו עמו. דאין בידינו כח לנטות מכללא דגמ' בסברא אחר חתימת התלמוד. והכרעה בין תנאים ואמוראים לא ניתנה אלא עד רבינא ור' אשי דאינהו סוף הוראה. (וכן בחזו"א יו"ד קפא' לטעמיה, שמביא דהגר"א הביא ראיה מלשון מתני' לפסוק במחלוקת האמוראים, וכ' החזו"א דלא הביא זה כראיה אלא סמך בעלמא דאין בידינו להכריע בפלוג' אמוראי. וכן בחזו"א סנהדרין כו' ט' מביא ד' הרא"ש דהרי"ף אינו פוסק כשמואל דפריך ליה טובא ונראה לרב אלפס דשינויי דחיקי נינהו, ותמה כיון דליכא מאן דפליג מאן ספין לומר דשינויי דחיקי נינהו).
אמנם מצאנו לקדמונינו שהיו מכריעים שהיו מכריעים בפלוגתות האמוראים מדעתם, כך כ' רשב"א חולין נ: דהעטור פסק בין אמוראים מראי' מל' המשנה, וברמב"ן חולין סב. פסק כר"ז דמסתבר טעמי' אע"ג דרבינא בתרא. והתוס' ב"ב קמב: כ' כר"י נגד רבנן דמסתבר טעמי'. וכן ברא"ש הבית והעליה ב, וכן ברא"ש פ' גט פשוט סי' מ' ובערובין ספ"ח. וגם מהרש"ל ביש"ש פ' הפרה סי' יד'. והב"י בהרבה מקומות הלך בדרך זו, ביו"ד ה' כ' דפסקו כר"י במקום רבי' דמסתבר טעמי', ובכס"מ שחיטה א' ב' כ' פסק כוותי' דתנא דמסתבר טעמי' וכן באסו"מ א' יא' ושחיטה א' יב' ומעש"ש ב' טו'. וכן בהרב המגיד גזלה ט' יג', ועי' בית יוסף אורח חיים סימן רכד' אות ב' דהרמב"ם פסק כיחיד דמסתבר טעמי'. וכן עוד בב"י או"ח סי' שנז' משם ראשונים לפסוק כיחיד דמסתבר טעמי' וכן ביו"ד סי' שה' אות כו' ובאה"ע סי פח' אות ו' דר"ח פסק כר"ש דמסתבר טעמ' וכן בחו"מ יט' ב' ובסי' סז' אות יט' והלכה כרב ששת דמסתבר טעמי' הוא. ועי' ב"י חו"מ רלא' לפסוק נגד הכלל דהלכה כרשב"ג במשנתינו היכא דמסתבר טעמי' דהחולק. (ובכ"מ בכורות ג' יב': "ופסק כר"ל דהוא מאריה דגמרא טפי מרב נתן בר אושעיא וכו' ועוד דטעמא דיהיב ר' אלעא טעמא דמסתבר הוא").
ועי' רדב"ז ח"א קמ' בסתם ואח"כ מחלוקת, ובח"ג סי תקי' דגם כללא דהלכה כרבי מחברו היינו היכא דלא מסתבר טעמי דחברו וכן בח"ה סי יא' פי טעם הרמב"ם לפסוק כיחיד דמסתבר טעמי' ובח"ה סי' קיב' אע"פ דבכ"מ הלכה כל"ק אי מסתבר טעמא דלישנא בתרא פסקי כוותא ובח"ה סי' קמז' דכללא דהלכתא כרבא אינו היכא דפליגי בפי מתני ומסתבר פרושא דאביי ושם בח"ה סי' קמז' דפסק ר"מ כר' מאיר לענין אחד ולא לענין שני דרק לענין זה מסתבר טעמי' וכ"כ עוד מדנפשי' כעי"ז בח"ה סי' קצה' מסתבר טעמי' דר' יהודה בשחיטה ולא בחלב ועוד כיו"ב ברדב"ז ח"א קצז' ובפירושו לרמב"ם פ"י מכלאים הי"ח ונדרים פ"א הכ"ד. ועי בשו"ת רמ"ע מפאנו סי קכח' "הלכה כרב המנונא שרבה הוצרך לתרץ ואשנויא ניקום ונסמוך, ועוד שמאמר רב המנונא מקובל יותר לפי השכל", הרי לא דבר ריק הוא להכריע בפלוגתות חז"ל מסברא או מראיה. כי מצאנו כן לחכמים.
ובטור או"ח שצט' מכריע מסברא בפלוג' אמוראי (עי' להלן ח"ג סי' לד' אות סח'), והרבה פעמים מוכרחים להכריע מסברא כמו כשכלל של הלכה כרשב"ג מנגד לכלל של הלכה כר' נחמן עי' רשב"א ח"א סי' מ', וכ' שהוא על דרך כלל לבד, וכעי"ז ברא"ש כתובות א' יט', וכתב בשו"ת ר"י מיגש סי' רכה' כלל דכ"מ ששנה רשב"ג כו' אינו אלא על דרך כלל ואין לסמוך עליו כ"ש לעשותו עיקר. ע"ע בתוי"ט פסחים י' ד' דכלל דכ"מ ששנה רשב"ג אינו אלא כדאכא טעמא והביא משם רי"ף ורא"ש כן. ועי' רא"ש נדרים כג: שכ' אע"ג דמשנת ראב"י קב ונקי דלמא הכא מסתבר טעמיהו דרבנן. וברא"ש הל' כלאים סי' ה': "ירושלמי איסי בן יהודה אוסר לרכוב על הפרידה מק"ו וכו' וליתא לדאיסי דהרי ק"ו מעיקרא פריכא הוא וכו'", הרי מכריע נגד דברי איסי מסברא דקל וחומר דידיה פריכא הוא, ואמנם בירושלמי מובא 'אמרו לו', ומשמע דרבים החולקים, אבל הרא"ש לא נזקק לזה כלל רק כ' דק"ו דידיה פריכא וליתא לדבריו. ומן הסתם היינו משום דהוא חידוש גדול לאסור לרכוב על הפרידה. (ועי' באבן העוזר שמביא במשנה ראשונה פ"ח דכלאים מ"א שהשיג על הרא"ש דאין הק"ו פריכא, ורשב"ץ כ' כרא"ש, ועמש"ל סי' טז' סק"ד).
ועי' מהרי"ק סי' ק' דהרמב"ם פוסק גם כירושלמי נגד בבלי וכ"כ המ"מ פי"ח משבת ה"ב, והגר"א יו"ד סג' "אף דסוגיא דבבלי אינו כן נסמך על הירושלמי כדרכו ברוב (ר"ל הרבה) מקומות" והיינו שהכריע בסברתו ביניהם, וכן בהגר"א יו"ד רכו' יא' שהרמב"ם סמך על הירושלמי נגד הבבלי כדרכו. וכ"כ עוד ביו"ד רכז' ד'. ובשל"ה כללי תושבע"פ כ' ג' כתב שיכול הדיין להכריע במחלוקת בתלמוד אפי' כיחיד נגד רבים ול"מ אפי' תפיסה נגדו. ועי' בתוי"ט ספ"ג דנדרים דמדקדק ממתני' כרבא שבת קלב: ולא כר' ספרא שם.
וגם היו פושטין ספיקות האמוראים. כגון הרשב"א בתה"ב לא: דפושט בעיא דאמוראי מלשון המשנה ופוסק כן להלכה, ועי' ב"י או"ח שסב' כו' שמכריע בבעי' דגמ' כא' הצדדים משום דמסתבר כהאי צד. וכן כתבו: "אפילו שום חכם בזמננו שיביא ראיה לפשוט הספק נקבל ממנו" (ים של שלמה ב"ק ב', רא"ש ערובין י:, ראה כסף משנה תרומות ח' א').
ועי' באוה"ח במדבר ח': נחלקו במנחות פח' כו' ואני אומר אלו הייתי שם הייתי מוכיח ודן לפניהם מן הכתובים, עוד באוה"ח במדבר יח' ג': אף שהתלמוד בהיפך הכריע הרמב"ם כספרי כי הגם שהש"ס דחה דברי אביי אלו היה עומד אביי ודאי היה מביא הוכחה מספרי ובכיו"ב מצינן לומר שהאמוראים לא היו בקיאי בבריתות ולא ידע התלמוד גי' הספרי ותמצא שכתבו התו' דאפי' במשניות לא היו בקיאין (וגם ה"ר יונה ברכות מ: דלא הוו ידעי הני אמוראי הבריתא לכך לא מקשו), עוד כתב אור החיים במדבר כו' נג': ונעלם מהש"ס בריתא בספרי, ובמדבר יח' ג': ומעתה בכיו"ב מצינו לומר שהאמוראים לא היו בקיאים בבריתות ולזה התלמוד לא ידע גירסת הבריתא. (ועי' לו בס' ראשון לציון להלן רסב' סק"ב: "במנחות עא. א"ר יוחנן וכו' תנו רבנן וכו' פשיטא דר' יוחנן לא ידע מהאי בריתא והש"ס דלא מקשה מינה לר' יוחנן כיון שאין הכרח לסתור דברי ר"י להדיא, ולכולם אחר האמת כל מאן דידע להך בריתא מסיק וכו' והש"ס לרוב פשיטות הדבר לא חש לבאר וסמך למה שהביא הבריתא דיספיק בזה, וכן דרך הש"ס תמיד, ומה גם דתמצא דמוקי כמה דוחקי להאי סברא, וכל רואה ידע כי הוא דוחק גדול, וכל עוד דמצינן להניח משמעות המתני' כפשטן הוא הנכון").
ומצינו טובא מקומות שיש דברים המפורשים בתוספתא ובגמ' אשתמיט מינייהו התוספתא ונחלקו בזה [והגאון בחזון יחזקאל העיר ע"ז בהרבה מקומות] עי' ירו' פאה פ"ו דאפליגו בהפקיר לאדם ולא לבהמה והיא תוספתא ערוכה פ"ג ה"ה והירו' פ' כל הגט אפליגו במה שהוא מפורש בתוספתא דמאי ז' יב' עי"ש, ובירו' תרומות פ"ח כגון מעשה דשבע בן בכרי כו' ופשוט בתוספתא תרומות סוף ה"ז. ובב"ק פו' פלוג' בהכהו על ידו כו' ופשוט בתוספתא פ"ט דב"ק ה"א ועוד הרבה כאלו, ובחולין קכז: משנה בטעות כמפורש קכח. שחזר בו ר"ע בתוספתא והכי מסקי' ולא אמרי' רבי ס"ל כקודם חזרה וכן בתוס' קכז: דר' אחא דשני כו' לא ידע בריתא דפ' השוחט לב' כו' וכל הסוגיא קכז: נשנית בלא ידיעת הבריתא. ועי' ברא"ש ב"ב כא: שפוסק דלא כר' הונא כי לא ידע הבריתא המובאת בגמ', אף שבגמ' לא אמרו להדיא שלא ידע אותה אלא שקאי כחד מ"ד. וברא"ש מו"ק פ"ג סי' ד' כ' לפשוט ספק הגמ' שם מכח בריתא המובאת בתענית יג. (והב"י הביא דבריו ביו"ד שלד', וכ' "ולי נראה כיון דלא פשטוה בגמ' מהנך בריתות היכי נפשוט אנן", וע"ש בש"ך יג' שתמיה על הב"י למה בשו"ע כן פסק כהרא"ש לפשוט ס' הגמ', נגד דבריו בב"י).
וכתוב בפר"ת יו"ד סי' לט' דאנן פסקי' כאמורא שהוא מארי' דתלמודא טפי וכן הוא בכ"מ נדרים א' יג' ובית הבחירה ב' יח' דהר"מ פסק כרשב"י דאיהו מארי' תורה טפי מראב"י.
ובאמת לפעמים דחו הקדמונים דברי הירושלמי מסברא וחלקו עליו להלכה, כגון בהשגת הראב"ד בכורים ז' ט': א"א אין דבר זה מחוור ואם עשו אותה לחלק והשלימו מאין לו שהוא פטור ומה בין זה לעושה עיסתו קבין והשיכן או שצרפן בסל שהן חייבין ואע"פ שראה כן בירושלמי אין השכל נותן לסמוך עליו ועוד דקי"ל אין דחוי אצל מצות ואחד זה ואחד זה כיון שהשלים עליו חייב". ועי' בטור א"ח תלג' שמביא דברי הירושלמי דבודק חור עד י' טפחים, ודוחה דבריו מסברא ופוסק לא כן וכ"ה בש"ע. ועי' תוס' תלמיד ר"י הזקן ע"ז מא: (קש"ק עמ' אלף ה') וא"ת תיקשי לשמואל וכן לר"ל מהא דתנן מז: מי שהיה כתלו וכו' ואומר רבי דמוקי בירושלמי פ"ג ה"ו כשמשתחוה לכל אבן, ולי נראה דמיירי בע"ז של ישראל ואינה בטלה. וכיו"ב ברשב"א ערובין יג: שדוחה ד' הירו' מסברא (עמ"ש להלן ח"ג סי' יג' אות לה'). ועי' ב"י להלן רפב': גרסי' בירושלמי אם היה נתון ע"ג דבר אחר מותר וכמה עד טפח ר"י אמר כ"ש וכ' הר"מ לא אפשיטא ואית דפסקי לחומרא וכ"ד הראב"ד, ולי נראה דראוי להחמיר להצריך שיהא מקום הס"ת גבוה י' ולא פחות מג' "דכל בציר מהכי לא חשיב גובה כלל". (ואמנם הש"ך כ' דמידת חסידות קאמר, אבל לשונו הוא דלא חשיב גובה כלל).
עד כאן