רון כתב:שמעתי לפני 28 שנים מחתן בתו כך:
כשעלה הגרב"ט זצ"ל לא"י וראה כי רבה העזובה בקרב יוצאי מדינת מרוקו, גמר אומר בנפשו לעשות כל אשר לאל ידו לפעול להקים מוסדות חינוך ראויים לבני עדתו. אך לא מצא מקום ראוי לזה.
ובאחד מימי הבחירות פנה אליו ראש עירית חיפה דאז "אבא חושי" ואמר לו כך. שהיות ובחיפה וגלילותיה יש הרבה מבני מרוקו, ויודע שיש לגרב"ט השפעה כבירה עליהם, הרי שהוא מבקש שיתמוך בו לראשות העיר, ומאידך ראש העיר מתחייב לו להקים ישיבה על כל מה המשתמע מכך. ויעשו הכל עם חתימות אצל עורך דין וכו' שהכל יהיה בר תוקף ולא מילים בעלמא.
הגרב"ט שש על כך כמוצא שלל רב, ומיד מיהר לשבת עם חתן בתו על המסמכים ועם ראש העיר וכו'. [דרך אגב, סיפר הנ"ל, כי באותו מעמד נמשך הדבר עד השקיעה ואמר לגרב"ט שצריך לעצור להתפלל מנחה, ואמר לו הגרב"ט, מה פתאום הלא אנו עוסקים במצוה ופטורים ממצוה, ורק אח"כ בלילה דנו האם צריכים להתפלל תשלומין ואכמל"ב]
לאחר שהיה הכל חתום וסגור, פנה לבנו הגאון ר' יעקב שהיה לומד אז בפוניבז' ואמר לו שעומדים לפתוח ישיבה והוא יעמוד בראשה וכו'.
שאלו ר' יעקב ומי מממן לכל הנ"ל, וענה לו שזה ראש העיר וכו'.
אמר לו ר' יעקב, אני צריך שנכנס למרן זלה"ה בעל האבי עזרי ונשאל בעצתו.
נכנסו למרן ז"ל, ושמע את כל הפרטים, ושאל שאלה אחת, מי יהיה בהנהלה של המוסד. ענה הגרב"ט שיהיו שלושה מצידו ושלושה מצד ראש העיר.
ומיד מרן ז"ל שלל את הרעיון מכל וכל. ומיד התבטל לו הרעיון ולא נשאר ממנו מאומה.
והנה הוא דבר מפליא מאד, שהרי בחו"ל הגרב"ט עצמו היה "מרן" של מרוקו, ואיך פתאום פה צריך לבטל דעתו בפני מרן,
בינו נא זאת.
רון כתב:שמעתי לפני 28 שנים מחתן בתו כך:
כשעלה הגרב"ט זצ"ל לא"י וראה כי רבה העזובה בקרב יוצאי מדינת מרוקו, גמר אומר בנפשו לעשות כל אשר לאל ידו לפעול להקים מוסדות חינוך ראויים לבני עדתו. אך לא מצא מקום ראוי לזה.
...
ומיד מרן ז"ל שלל את הרעיון מכל וכל. ומיד התבטל לו הרעיון ולא נשאר ממנו מאומה.
לא ידען כתב:משפחתו
רבים מצאצאיו משמשים כרבנים וראשי ישיבות. את בנו הצעיר ואת נכדיו שלח ללמוד בישיבת פוניבז'.
בניו
הרב יוסף טולדנו, היה רב קהילת "עטרת ברוך" בבני ברק (הקרויה על שם אביו)
הרב יעקב טולדנו, היה ראש ישיבת "חזון ברוך" בצרפת (הקרויה על שם אביו)
חתניו
הרב שלמה טולדנו (קרוב משפחתו)
הרב יוסף טולדנו (קרוב משפחתו)
הרב דוד צבי מרצבך (בנו של הרב יונה מרצבך, ראש ישיבת קול תורה)
בין נכדיו: הרב נסים טולדנו, חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, והרב גבריאל טולדנו (בן חתנו הרב שלמה), ראש ישיבת "אור ברוך" בירושלים. גם נכדים ונינים אחרים הם ראשי ישיבות.
לייטנר כתב:רון כתב:שמעתי לפני 28 שנים מחתן בתו כך:
כשעלה הגרב"ט זצ"ל לא"י וראה כי רבה העזובה בקרב יוצאי מדינת מרוקו, גמר אומר בנפשו לעשות כל אשר לאל ידו לפעול להקים מוסדות חינוך ראויים לבני עדתו. אך לא מצא מקום ראוי לזה.
...
ומיד מרן ז"ל שלל את הרעיון מכל וכל. ומיד התבטל לו הרעיון ולא נשאר ממנו מאומה.
ומאז לא רבתה העזובה בקרב יוצאי מדינת מרוקו...
לייטנר כתב:רון כתב:שמעתי לפני 28 שנים מחתן בתו כך:
כשעלה הגרב"ט זצ"ל לא"י וראה כי רבה העזובה בקרב יוצאי מדינת מרוקו, גמר אומר בנפשו לעשות כל אשר לאל ידו לפעול להקים מוסדות חינוך ראויים לבני עדתו. אך לא מצא מקום ראוי לזה.
...
ומיד מרן ז"ל שלל את הרעיון מכל וכל. ומיד התבטל לו הרעיון ולא נשאר ממנו מאומה.
ומאז לא רבתה העזובה בקרב יוצאי מדינת מרוקו...
חוקרנוביץ כתב:ניתן לראות את דעתו של הרב שך שהאיכות חשובה על הכמות ראה ערך חב"ד וכו
ד"א הרב מזוז אמר פעם שהרב שך טעה בזה ויש מצב שהוא היה מציל הרבה
אבל יותר נראה לי שבהכירו הרב שך, את הרב טולדנו שהוא לא היה איש של פשרות
כידוע במלחמתו בציונים ובאליאנס לפיכך ראה אומר לאמר זה לא מתאים לך
ואכן השקיע בהקמת מתיבתות כדוגמת ישיבת אהל משה ועוד.ובזכות זה זכה שבניו נכדיו נינו
כולם זרע ברך ה ללא פניה ח"ו.
רון כתב:מרן הגרא"מ שך זלה"ה לא טעה!!!!!!!!
למי שיש מסורת מרבותיו הגדולים איך צריך להתנהל בין משברי הים של דורנו האומלל, הוא זה שרשאי וצריך לומר דיעות בעניני השקפה מה לקרב ומה לרחק.
לא לכל רב או ת"ח יהא גם גדול מאד, נתונה הרשות לומר מה שנראה לו בהנהגת הדור.
ולא בכדי כאשר מרן ז"ל יצא למלחמתו בחב"ד היה רב אחד שאמר "חבד אני לכל אשר יראוך", באמת נחמד. אבל מפרפראות לא מנהיגים את הדור. ודי בזה משום כבוד אותו חכם.
ומרן ז"ל הוא שעמד בשנים המכריעות לעיצובו של עולם התורה, וברוך שמסר עולמו לשומרים.
ומאותו מעט אבל זך וטהור נבנה לו עולם התורה מחדש.
יוסףלוי כתב:בנוגע לזה, תמיד צפה ועולה השאלה מי הוא הת״ח שעל פיו ישק דבר, וע״ז פעם אמר אחד מהמשגיחים ״לכלל ישראל יש חוש ריח מיוחד לזהות את המנהיג״, ולפי״ז אזלינן בתר רובא.
יוסףלוי כתב:סיפר לי יהודי מזקני ויקירי קרתא בני ברק, על מה שכידוע רב״ט תמיד היה משתדל בכל כוחו לעצור העליה לא״י בתואנה ששם מתקלקלים הנוער וכו׳, ושלח מכתבים בענין לכל רבני מרוקו, והיהודי הנז׳ נכח בשיחתו של רב״ט עם הרה״ר דאז הגר״ש בן דנאן, שהיה מנסה לשכנעו להפעיל סמכויותיו במלוכה לענין, ואמ״ל רשב״ד וכי קלקולם של הצרפתים טוב יותר? מוטב יהיו בא״י.
ולדעתי צדק הרב האחרון, שהרי עולם התורה פרח פה בזכות שרידים מוצלים מאש התופת באירופה, וזכו ונהנו מזה גם יוצאי מרוקו. משא״כ עתה הנשארים במרוקו, גם אם היו פי כמה וכמה ממספרם, לא היו ברמה התורנית של אחיהם בא״י.
יוסףלוי כתב:הוא בהחלט היה מחשובי הרבנים במרוקו, אבל לא מרן של מרוקו. שים לב להבדל לדוגמא בינו לרב משאש, שזה האחרון העמיד תלמידים רבים בארץ.
חוקרנוביץ כתב:מסופר עליו שהיה באיזה אסיפה של עסקנים לצורך מגבית לת"ת ובקש תקציב לשם כך,והעסקנים דחו דבריו
לפתע החל רבי ברוך לבכות!
הוא אמר כתוב בחז"ל מי שיש בו ירא"ש דבריו נשמעים כנראה שאין לי ירא"ש לכן דברי לא נשמעים..
מיד קיבלו את דבריו.
ופעם אחרת ששוב העיר שלא ידברו בעת התפילה, וראה שעדיין ממשיכים הלך לחדרו ורצה אחד התלמידים שדיבר לבקש ממנו סליחה, ומצאו בחדר בוכה, ורצה להתנצל ושאלו מדוע הרב בוכה? והשיב לו: כתוב כל מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעים, ואם לא שומעים לי כנראה שחסר לי יראת שמים..
אספקלריא כתב:אולי תואיל לספר לנו לאיזה רב משאש אתה מתכוין, ומי הם התלמידים שהעמיד הרב משאש בארץ?
לעומת זאת, רוב מוחלט של עולם התורה הספרדי בשנים הראשונות הוקם מכוחו ומכח כוחו של הרב ברוך טולידאנו.
חוקרנוביץ כתב:מי האישים בתמונה?
מיללער כתב:חוקרנוביץ כתב:מי האישים בתמונה?
יושב שני מימין הרבי מאוזרוב בעל אש דת
העומד באמצע נראה שמגיע עכשיו הוא הרבי מטשרנוביל רבי זושא'לע זצ"ל
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים