בגמרא בקידושין דף לא ע"א מובאת דעת רבי יהודה דאמר: "סומא פטור מן המצות".
ובספר "שדי חמד" (ערך סומא) מביא דעות ראשונים הסוברים שלשיטת רבי יהודה שסומא פטור מן המצות - אזי סומא פטור גם ממצוות לא תעשה ומותר בכל התורה כולה.
והנה, ידוע שאדם שכופין ומאיימין עליו במיתה אם לא יעבור על אחת מג' עבירות (גילוי עריות שפיכות דמים ועבודה זרה) דינו: "יהרג ולא יעבור".
ושמעתי להקשות דלפי השיטות שמביא השדי חמד, הפוטרות סומא אף ממצוות לא תעשה - אזי יאמר עצה לכל מי שכופין אותו לעבור על אחת מג' עבירות, שיסמא עצמו ויכול לעבור מדינא על כל העבירות, ולא יצטרך למסור את נפשו על כך ולההרג?